Anbefalte innlegg

1 time siden, esw skrev:

Det virker som mye av volumet kommer ganske langt fra ryggen med denne sekken. Hvis ikke man er nøye med å pakke de tyngste sakene nærmest ryggen vil jeg tro at den drar mye bakover og op skulderne. Det mener jeg er den store fordelen med en pakkerammesekk. Man kan legge volumet mer i høyden og får dermed vekta ned på hoftene. 

Det ser sånn ut, men det er nok mest fordi det er rom langs hele fronten på sekken. Disse er perfekt til å ha feks jakke og regnbukse klart. Jeg bruker dem ihvertfall til det og med en isolasjonsjakke her buler det ut en del. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.10.2017 den 12.14, Fjellfant skrev:

Er det noen som har prøvd og har litt erfaringer med Fjällräven Kajka 100?

Hei,
jeg har brukt Kajka100L i 3-år nå. Og er stort sett fornøyd. Tok litt tid før jeg fikk justert den til ryggen min. Har vært på et par ukesturer med ekstremt vekt. Komfort + barn på tur = ekstreme bører. 

Fordeler:
Helt fronten kan åpnes, slik at man enkelt kommer til ting i sekken. Får pakket sekken kjapt og oversiktlig.
Store sidelommer som bygger "ut av sekken"
Både skulderbredde justering og rygglengde justering. Enkelt å bruke
Lommer på hoftebeltet for ting man ska ha tilgang til under marsj. For eks. litt snacks, kikkert etc.
Netting lommer under sidelommene hvor man kan for eks. ha en vannflaske som man får tak i uten å ta av sekken.
topplokket er løst, og kan brukes som rumpetaske/sekk

Ulemper:
Fleksibelt bæresystem ettersom det er laget av tre. Fordeler og ulemper meg det. Ulempen er at det kan knirke, noe som er litt irriterende.
Litt lite feste muligheter (men disse kan enkelt fikses selv
Lite regntrekk, som gjør at man sliter om man har ting utenfor en full sekk.
Så den aller største irritasjonen! Glidelåsen på sidelommene er feil side (nærmest ryggen). Umulig å komme inn i sidelommene når man har lagt fra seg sekken og bruke frontåpning. FORBANNA!!! irriterende!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, esw skrev:

Det virker som mye av volumet kommer ganske langt fra ryggen med denne sekken. Hvis ikke man er nøye med å pakke de tyngste sakene nærmest ryggen vil jeg tro at den drar mye bakover og op skulderne. Det mener jeg er den store fordelen med en pakkerammesekk. Man kan legge volumet mer i høyden og får dermed vekta ned på hoftene. 

Eg er dels samd med deg. Denne sekken er litt sensitiv for pakkinga om vekta går over ei viss grense. Likevel synes eg bærekomforten og funksjonaliteten til sekken er så bra, at det er verdt å "eksperimentere" litt med pakkinga for å få den opptimal. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som har Xenith, dere skriver den er grei til 25kg. Når jeg er på tur alene med 4 barn, ligger nok vekta mellom 25-30kg tenker jeg, men da går vi ikke så langt. Disse turene har vi 2-3 ganger i året, så det er ikke så veldig ofte dette er aktuelt, og barna blir jo større og kan avlaste meg mer etterhvert, vil jeg holde ut med Xenithn disse turene og kose meg med den på resten av turene mine, eller bør jeg ha en som er laga for 25+-bører? 

En annen ting med Xenithn, jeg har forstått det som at denne ikke har åpning i fronten, men åpning i sidene. Hvordan funker dette i praksis egentlig? Det hører ikke særlig praktisk ut...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel lasta nesten 30kg en gang i min på en tur med ekstremt høy luxuxsfaktor og det fungerte helt greit.
Men vi gikk vel knappe 3km. Var nok mer en gammal og sliten skrott som gjorde at jeg syntes det var ugreit :)

8 minutter siden, Linn Mari skrev:

En annen ting med Xenithn, jeg har forstått det som at denne ikke har åpning i fronten, men åpning i sidene. Hvordan funker dette i praksis egentlig? Det hører ikke særlig praktisk ut...

For min del var dette mest ett problem før jeg kjøpte sekken :)  Ikke plaget meg i bruk.
Det skal sies at jeg stort sett kommer til å bruke min vår/sommer og høst og har da ett fast
pakkmønster. Så da jeg veit hvor ting ligger i sekken så er det ikke noe jeg tenker på egentlig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
33 minutter siden, Linn Mari skrev:

Dere som har Xenith, dere skriver den er grei til 25kg. Når jeg er på tur alene med 4 barn, ligger nok vekta mellom 25-30kg tenker jeg, men da går vi ikke så langt. Disse turene har vi 2-3 ganger i året, så det er ikke så veldig ofte dette er aktuelt, og barna blir jo større og kan avlaste meg mer etterhvert, vil jeg holde ut med Xenithn disse turene og kose meg med den på resten av turene mine, eller bør jeg ha en som er laga for 25+-bører? 

Eg synes han funkar fint over 25 kg også. Men pga sekkens fasong må ein tenke ein ekstra gong når ein pakkar han fyste gongen med tung bør. Elles synes eg han er sett opp på ein særs funksjonell måte!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjellsport var helt fri for norrøna recon synkroflex og klarer foreløpig ikke å skaffe i løpet av året og langt ut i neste år :o

Har sett litt på Osprey Xenith 105L, men også på norrøna para ranger 120. Noen som har testet para rangeren? Og hvordan er den kontra Osprey og Norrøna recon sekken? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å åpne xenithen i fronten på sekken, slik at en kan lett få tilgang til det som ligger nederst?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Xenith har delt hovedrom så du har tilgang til det som ligger nederst. Det stemmer at den ikke har åpning i front men på sidene i hovedrom. Jeg synes det fungerer greit. Bare passe på å pakke sekken slik at jeg plasserer ting jeg lett vil ha tak i ut mot sidene. Eks er brenner og gass i sidelommer. Så har jeg pakket kjele og litt mat i hovedrom ut mot sideåpning. Da er det enkelt å ta en matbit underveis uten å pakke opp hele sekken. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, bellika96 skrev:

Fjellsport var helt fri for norrøna recon synkroflex og klarer foreløpig ikke å skaffe i løpet av året og langt ut i neste år :o

Har sett litt på Osprey Xenith 105L, men også på norrøna para ranger 120. Noen som har testet para rangeren? Og hvordan er den kontra Osprey og Norrøna recon sekken? 

Para rangeren sitt som eit skudd på meg. Er ein god sekk. På linje med Xenith synes eg den er litt "trang i toppen" å pakke, samanlikna til dømes med Bergans Alpinist. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 20.10.2017 den 21.20, bellika96 skrev:

Har hatt para ranger ca fem år og er generelt veldig fornøyd med den. Sitter som støpt og har gode muligheter for å stille inn lengde på rygg etc. 

Syns også det er kjekt med sidelommene som kan taes av, er ikke alltid jeg trenger sååå stor sekk og da går jeg gjerne uten sidelommene. 

Servicen til Norrøna er også god, har hatt den inne to ganger uten å betale en krone. Glidelåsen i lokket røyk en gang og nå i sommer sa hoftebeltet takk for seg, en skrue løsnet. Alt ble fikset uten spørsmål. Slik service er greit å ha med i vurderingen. Fikk også grei beskjed om at hvis slarken i høyderegulatoren fremdeles var der etter at hoftebeltet var fikset skulle jeg få ny sekk.

Xxl har para ranger til langt lavere priser enn de fleste andre forøvrig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjellsport var fri for Para rangeren også. Ser ut som det blir xenithen vist jeg ikke får tak i recon til en ok pris. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, bellika96 skrev:

Fjellsport var fri for Para rangeren også. Ser ut som det blir xenithen vist jeg ikke får tak i recon til en ok pris. 

Para Ranger er ikke å finne på XXL sine hjemmesider, men samtlige butikker jeg har vært innom har denne, og den "vanlige" prisen på den hos XXL har vært ca 3600, med tilbud på 3400, og 2999 i blant. Samt ned i 2800 på venners vennerfest. Det er også et par ute på finn. Dette er absolutt en sekk som duger brukt. Holdbarheten på akkurat dette norrønaproduktet er faktisk helt drøy (i forhold til klærne deres).

Det er en del som forhandler Osprey også. Blant annet "sport norge" (tidl MX sport). Prøv sekkene på med vekt og volum i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan varmt anbefale Norrøna Reconpack-Syncro flex. Som du sier innledningsvis har den noe høy egenevekt, men det fanges opp av selve ramma og bæresystemet. Når jeg kjøpte Reconp. var jeg selv litt usikker på hvordan jeg ville oppleve den på kortere helgeturer når den ikke er stappa full av utstyr, men det viste seg å være totalt ubegrunnet. Den strammes fint inn med de mange reimene og tilpasses slik også kortere turer. Første turen min sekken var en to ukers tur i fjellet hvor sekken første dag veide 37 kg, det føltes llikevel bedre på rygg og kropp enn forrige sekken min gjorde med 15-20 kg. For mitt vedkommende har Norrøna vært nærmest en revolusjon på sekkfronten. At de to sidetaskene kan settes sammen til en liten svipptur sekk for en liten utflukt fra leiren er også et pluss, dette er dog ikke like behagelig om du pakker den for tung, så noen fullverdig dagstursekk  blir aldri de to taskene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes personlig at skal du over 25-30 kg har jeg aldri hatt noen sekk på ryggen som kan måle seg med Norrøna reconpack. Der kn du glide av siderommene å bruke til dagstursekk og det er pakkramme som jør den helt suveren når sekken er fulllastet. Var på ukestur i sommer med 45kg i sekken og jeg var veldig glad jeg hadde reconpack. De andre som hadde blandt annet pararanger drev og pakket om for sekken var ubehagelig på ryggen flere ganger på turen, men den tanken slo meg aldri :) skal du ha sekk på 100L + er sekken så tung når den er fullpakket at det er uinteressant om den er 3,4 eller 4,5kg mener jeg. Da er det bærekomforten som teller. Og der blir du plaget med å finne noe som er bedre når det kommer til tung sekk. Har brukt den flere ganger på turer der den har vært halvfull, men aldri angret på at jeg ikke fylte 65litringen i stedet. Anbefaler reconpack på det sterkeste :) 👍🏼

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Bergans Alpinist? Jeg har en 110L sak, syns den er relativt god å bære tungt med. Har dog ikke prøvd Reconpack. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, groeve skrev:

Hva med Bergans Alpinist? Jeg har en 110L sak, syns den er relativt god å bære tungt med. Har dog ikke prøvd Reconpack. 

Jeg prøvde den og når jeg kjøpte reconpack’en.. lastet begge fulle på xxl og gikk rundt i butikken med de, og opp og ned trappen. Var for min del ingen tvil om at jeg foretrakk reconpack’en. Synes den var mye bedre på ryggen.( som også betjeningen mente fra første stund) En annen ting er at Norrøna et helt fantastiske når det kommer til kundeservice hvis det ryker en glidelås etc.. bare å spørre hvem som helst som har hatt noen form for reklamasjon 😃👍🏼

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i kundeservicen til Norrøna, den er helt rå! Har dog ikke erfaring med Bergans når det kommer til sånt? 

Min alpinist nærmer seg 10år snart, burde kanskje prøvd en Reconpack.. men foreløpig funker alpinisten ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om kundeservicen til bergans, for den vet jeg ingenting om :)

funker alpinisten er det vel ingen grunn til å bytte :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av groeve
      Heisann,
      Selger sekken min da den blir alt for lite brukt. Håper noen andre kan få mer glede av den
      Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av turbobjørn
      Hei!
      Jeg har nylig fått vekket en stor interesse for turer i den den norske naturen etter en helgetur på Ustaoset. Jeg har bestemt meg for å ta en norgesferie med kjæresten neste sommer og begynt smått å planlegge. I den anledning trenger jeg litt råd angående hvor stor tursekk jeg bør kjøpe.
      Litt om hva den skal brukes til:
      Helgeturer på våren (2 - 3 netter) Hardangervidda på tvers (regner et sted mellom 10 og 14 dager, grovt altså inkludert hviledager) En litt kortere tur (7 - 10 dager) et annet sted i landet, tenkt litt på både Lofoten området, Senja eller Sunnmørsalpene. Backpacking. Usikker hvor lenge og hvor, men hvis jeg får det som jeg vil snakker vi ca. 8 måneder (Asia, Afrika, Sør-Amerika). Hvis det ikke blir som jeg tenker nå snakker vi mindre enn 8 måneder med alle eller noen av nevnte verdensdeler. Litt av problemet jeg har med å bestemme meg for en størrelse er at jeg ikke har særlig perspektiv på hvor mye som må pakkes til turene ovenfor. Har en viss anelse altså, men kan ikke si jeg har erfaring med slike turer. I tillegg vet jeg ikke helt om det er kun snakk om DNT sine hytter, hytter og telt eller kun telt.
      På hardangervidda blir det hvertfall hytter (betjent og selvbetjent/ubetjent). Tar nok inn på full pensjonat en natt eller to, og ellers blir det soving og gjerne etterforsyning med mat på selvbetjente/ubetjente hytter. På f.eks Senja og i Sunnmørsalpene har jeg ikke undersøkt så mye om hvordan det er med hytter, men jeg liker tanken med å sove i telt alle stedene egentlig.
      Jeg vet det er vanskelig å si ettersom alle har egne preferanser på å hvor mye de pakker, men håper noen kan komme med litt råd.  Jeg vet hvertfall at jeg ikke har lyst å være en av dem som pakker absolutt minimum, men heller ikke en av dem som pakker altfor mye og ender opp med en veldig tung sekk.
    • Av May Liss Rafoss
      Ønsker å høste inn litt tips fra erfarne vandrere.
      Sekk må passe 165cm høy kvinne - og gjerne tips til 170 høy mann.
      Begge ønsker mulighet til å feste ting utenpå sekk så mye stropper/festemuligheter er et must. Helst ikke mer enn 80/85 liter da jeg ser for meg større sekker kan bli en utfordring på lengre turer siden vi begge ikke er så grusomt lange i lortefallet.

Vi er som oftest kun på helgeturer så sjelden vi trenger stappfull sekk, men når vi først skal ha gode sekker er det viktig å ha nye sekker med plass til mer for lengre turer. Alle tips og erfaringer tas imot med stor takk, jeg har virkelig IKKE peiling på sekk og har hittil klart meg med en knøttliten en med mye ekstra i hendene og det er helt ubrukelig på lengre turer...
    • Av Pilea
      Hei! Har en ivrig speider som skal på sin første landsleir med speideren i sommer. 10 dager på tur krever sin sekk, men jeg er usikker på hvor stor sekk det lønner seg å kjøpe. Han er ca 150 cm høy. Det er jo fint å kunne investere i en sekk han kan ha glede av i flere år. Er det noen her inne som har noen gode råd? 😀
    • Av Karenmariesl
      Erfaringer med Gregory sekker? Skal kjøpe storsekk nå, står mellom disse: 

Erfaringer? 
  • Hvem er aktive   1 medlem