Gå til innhold
  • Bli medlem

Prisbelønnet utekniv


Blaser

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Mareng skrev:

Det er nok ikke alltid feil nei.

Er det lov å spørre de som bare har en kniv hva slags kniv dette er?
Jeg har ikke funnet en som fungerer til de forskjellige tingene jeg bruker kniv til.
Den nærmeste jeg har kommet er Strømeng med 5" blad.
Men den er langt unna så bra at jeg bare vil sitte igjen med kun den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutes ago, tubbs said:

Er det lov å spørre de som bare har en kniv hva slags kniv dette er?
:)

Om jeg ser bort alle knivene i kjøkkenskuffene, og  at det ligger en Hultafors håndtverkskniv i den ene veska med fiskeutstyr, samt tapetkniver og en håndverksniv i verktøybaggen, og en Leatherman kniv som innimellom er med på tur, så har jeg en kniv som er med på tur og brukes til alt fra smøre brødskiva, filetere, osv til å hugge & spikke.

Helle - Dyre Vaa. Har ihverfall hatt den i over 20 år nå og fortsatt god som gull. 👍😃

 

helle-knife-norwegian-norway-rarely_1_d70620e867ce619f58cbb3a166febd5f.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tronn skrev:

En hvilken som helst kniv med ca 10cm blad og godt håndtak?

 

Har fler men ingen av de har vært spesielt egnet til å filètere fisk med etter mitt synspunkt :)
Fine til å gjøre opp klovvilt, smøre brødskiver og til bruk når man spiser.
Men for smått om man skal hugge litt ved til ett greit bål.
Så ikke enig at det er en ideèl all round kniv nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Terka skrev:

 så har jeg en kniv som er med på tur og brukes til alt fra smøre brødskiva, filetere, osv til å hugge & spikke.

Helle - Dyre Vaa. Har ihverfall hatt den i over 20 år nå og fortsatt god som gull. 👍😃

 

helle-knife-norwegian-norway-rarely_1_d70620e867ce619f58cbb3a166febd5f.jpg

Den så ikke dum ut @Terka :)
Selvfølgelig ikke i produksjon lenger

Endret av tubbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusletto Hunter er fin turkniv til mat og spikking :)
Men, knakk 2 av de under slakting pga sprøheten i bladet.
Før skulle jeg alltid ha med den største joikesabelen men den ligger mest hjemme nå.
Nå blir den enten erstattet med en Strømeng 5" og en Mora fiskekniv eller en Laguiole
lommekniv.
Men fortsatt minimum 2 kniver som blir med :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 50 - 60 kniver, både kjøpe og hjemmelagde kniver.

Godkniven jeg stadig kommer tilbake til er Halling.

Den er stor og tung nok til å kløyve, solid nok til å tåle mye bending. Ikke for stor til å spikke med, du kan smøre mat og åpne en hermetikkboks.

Lett å sette opp og holder bettet godt.

Og så har den en god balanse, ligger godt i hånden og den ser harmonisk ut (for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Terka skrev:

Helle - Dyre Vaa. Har ihverfall hatt den i over 20 år nå og fortsatt god som gull. 👍😃

helle-knife-norwegian-norway-rarely_1_d70620e867ce619f58cbb3a166febd5f.jpg

Hvor langt er bladet? Har en som  ligner veldig, fra ca 1980-81.  Ligner også litt (mindre ) på Blåfjell, men min har litt lengre blad (15,5 mot 13cm for Blåfjell).

www.helle.no/products/knives/blafjell/
www.facebook.com/helleknives/posts/525976074176290

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tronn skrev:

Jeg bruker for det meste Helle Temagami. Men kunne like gjerne vært en Mora som jeg pleide å bruke før. 

Temagami, semi-full-tang, ligger veldig veldig godt i hånden! I hvertfall i min hånd.  Liker denne svært godt.  Om noen lar seg friste, så er det greit å vite at denne finnes både med blad av karbonstål (CA) og med Helle sitt trippellaminerte rustfrie stål (ST).  www.helle.no/products/knives/temagami/                   www.prisjakt.no/#rparams=ss=temagami

Så om det er noen her som fremdeles leter etter den ene kniven som kan gjøre dem lykkelig...er altså denne verdt å se på :)

Finske Enzo er også verdt å studere dersom det klør i kredittkortet, f.eks. en Trapper 115 i Elmax stål,
brisa.fi/enzo.html
www.lamnia.com/sv/sc/5/knivar-och-fallknivar/knivar?sgid=5&mid=257  

Alle eller de fleste av Enzo modellene får man også som byggesett. Se mer hos brisa.fi - brisa.fi/enzo/enzo-kits.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, zimwalker said:

Hvor langt er bladet? Har en som  ligner veldig, fra ca 1980-81.  Ligner også litt (mindre ) på Blåfjell, men min har litt lengre blad (15,5 mot 13cm for Blåfjell).

www.helle.no/products/knives/blafjell/
www.facebook.com/helleknives/posts/525976074176290

 

Dyre Vaa skal ha 16 cm blad og 27 cm totallengde det jeg har lest på nett. Bildet er av min kniv, tatt nettopp nå.

20171017_204005.thumb.jpg.c920b44c36fd1652baa9b1f6f3c6e5e5.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Dyre Vaa skal ha 16 cm blad og 27 cm totallengde det jeg har lest på nett. Bildet er av min kniv, tatt nettopp nå.

20171017_204005.thumb.jpg.c920b44c36fd1652baa9b1f6f3c6e5e5.jpg

Takk for bildet, ser bedre nå. Ikke den jeg har, min har rettere blad. Ser mer ut som Blåfjell da, men med lengre blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tubbs skrev:

Er det lov å spørre de som bare har en kniv hva slags kniv dette er?

 

4 timer siden, tronn skrev:

På fjellet holder det egentlig med en lommekniv med 5-6cm blad synes jeg

Jeg har bare brukt en liten lett kniv de siste 10 årene. En Geber LST, som veier nesten ikke noe, men funker til å lage mat, renske fisk og lage bål. Supplerer eventuellt med liten tursag, stor tursag, liten øks eller kløvøks alt avhengig av hvilken tur jeg er på. Ser ingen grunn til å ha noe annet. IMG_1229.thumb.JPG.25a0e788656395a17142b524dca3d03e.JPG

Finnes i liten, og knøttliten utgave. 

Techical Specifications den store:

  • Overall Length: 155 mm
  • Blade Length: 67 mm
  • Closed Length: 88 mm
  • Weight: 34 gr
  • Lock Mechanism: Lock-back
  • Blade Style: Drop Point
  • Blade Material: 420HC Stainless Steel
  • Blade Type: Fine
  • Handle Material Glass-filled nylon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10/18/2017 den 0.35, Memento mori skrev:

 

Jeg har bare brukt en liten lett kniv de siste 10 årene. En Geber LST, som veier nesten ikke noe, men funker til å lage mat, renske fisk og lage bål. Supplerer eventuellt med liten tursag, stor tursag, liten øks eller kløvøks alt avhengig av hvilken tur jeg er på. Ser ingen grunn til å ha noe annet. IMG_1229.thumb.JPG.25a0e788656395a17142b524dca3d03e.JPG

En lommekniv er ikke dumt, lette er de jo og tar liten plass. Behovet avgjør. Og sikkert litt smak og vane. Har et par gode lommekniver selv, ikke så lett som din da, men ok. Som f.eks. en Finn Wolf (97g)  av Cold Steel eller en Rat II (76g) fra Ontario Knife and Tools. De kan gjøre nytten,  men jeg har nå lagt min elsk på slirekniver med fast blad da.  Har noen å velge i etterhvert, og kveld dro jeg kortet for en ny en, "Lars Fält-Kniven" fra Casström (de trekker fra moms i kassen om du har lagt inn Norge som land i adressen. Du kan også velge å se priser i NOK).  www.casstrom.se/knivar/casstrom-lars-falt-kniven-k720-masurscandi.html  
138256796-origpic-9bb68b.jpg_0_0_100_100

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en Brusletto Hunter - lett og fin. Tidligere har jeg hatt Helle Dyre Vaa i mange år. Flott kniv, men litt tung til mitt bruk. Brusletto Hunter er en fin kniv, til bl.a deling brød da bladet er ganske tynt, når jeg har med det på mer stasjonære turer.

102382_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.10.2017 at 1:39 PM, tubbs said:

Er det lov å spørre de som bare har en kniv hva slags kniv dette er?

:)

Jeg har ikke bare èn, men når det bare er 1 kniv med på tur så er det denne: Helle_Fjellkniven_1024x.jpg

...fordi etter å ha ha tømt ut alt av kniver i en rekke forretninger er den som sitter best i hånden min og passer min normalbruk best. Til den spikking, småkløyving og oppgjøring av småvilt jeg gjør i felt så duger den i massevis. Jeg tømte vel også ut en 20-30 kniver av denne i et par butikker før jeg fant en som hadde litt flotte tegninger i treverket når jeg visste det var denne modellen som passet meg best. Noen har flott treverk, mens andre ser ut sm de er skåret ut av en plankebit på sløyden. 

På enkelte turer har jeg med 1 kniv til. Da er det gjerne  Strømeng i 8" eller 9" og fordi det antas at det blir en del hugging eller klyving til bålbruk osv samt at den fungerer som multiverktøy, boksåpner osv. Den er også grei til grovfiletering av litt større fisk om man har slipt den godt. Da er det bare å flekke fileter med den, mens kompisen renskjærer med en mindre kniv. Fin fordeling... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Blaser skrev:

Jeg tror vi stenger tråden her nå.  Føler at N+1 viruset begynner å ta tak .. :)

:) Da får jeg skyndte meg å si, før tråden stenges, at jeg også har bestilt en Fällkniven U2  foldekniv hos Outnorth (med rabattkode, kjøp for 1000 og få 250 i rabatt, se forsiden der nå)
http://www.outnorth.no/fallkniven/u2-folder
Stålkvalitet:     Lam.SGPS
Lengde i sammenlagt tilstand:   86 mm 
Lengde blad:     64 mm
Tykkelse blad:     2.5 mm
Vekt:     42 g

https://www.fallkniven.com/en/knife/u2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tubbs skrev:

Er ikke misunnelig flushed face
(Pga at jeg kjøpte meg ny turøks på Torsdag :ahappy: )

Gratulerer med ny øks, ei øks fra Gränsfors da kanskje? Når jeg bestilte "Lars Fält-kniven" fra Casström bestilte jeg også en holder for kunne henge øksa i belte: 
www.casstrom.se/knivfodral/casstrom-yxhallare.html

136530234-origpic-470111.jpg_0_0_100_100

Sitat

 

Casström yxhållare

NYHET! Hållare för att hänga upp yxan i bältet. Tillverkat i stabilt 3 mm tjockt vegetabiliskt garvat läder. Passar de flesta yxmodeller. Max bältesbredd 6,5 cm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.