Gå til innhold
  • Bli medlem

Prisbelønnet utekniv


Blaser

Anbefalte innlegg

Falt for denne reklamen her:

http://bestitest.kundebilag.no/best-i-test/prisbelønnet-utekniv

...OK4 kniven har 3 mm kraftige blad i japansk karbonstål med skandinavisk sliping. Bladet har sort EPD-belegg som beskytter effektivt mot rust. Det at den slipte ryggen er utformet for bruk av tennstål, er veldig praktisk!

– Friluftsfans kommer også til å være veldig fornøyde med at hver kniv har en tang på hele 82 mm for å tåle tøff bruk, sier Nikita Golovlev.

 

Billig er den jo også ( ca. 200,-), så da må den jo prøves..

 

20-20171005121131000000.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Blaser skrev:

– Friluftsfans kommer også til å være veldig fornøyde med at hver kniv har en tang på hele 82 mm for å tåle tøff bruk, sier Nikita Golovlev.

 

 

20-20171005121131000000.jpeg

Tja, mange friluftsfans hadde vel helst sett at det var fulltange vel?
Men overasker ikke meg selv om det havner en her som "slit og slengkniv".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2017 den 22.07, tubbs skrev:

Tja, mange friluftsfans hadde vel helst sett at det var fulltange vel?
Men overasker ikke meg selv om det havner en her som "slit og slengkniv".

Fulltang er sjelden nødvendig på en kniv i den størrelsen, men halvtang hadde vært et godt kompromiss mellom styrke og vekt tror jeg. Da hadde jeg nok vurdert kniven. Tror jeg da heller holder meg til de helt enkle moraknivene i rød eller blå lett synlig plast :) Eventuelt en av Helleknivene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/9/2017 den 9.18, Humbug skrev:

Fin kniv! Jeg liker spesielt godt at man kan måle størrelsen på fisken man får med den...

Det kan man jo også med hvilken som helst kniv, så lenge man husker hvor langt knivbladet er og/eller kniven i sin helhet. Men når vi snakker om sola, altså denne fra Hultaförs, så fikk jeg den i posten i uken som gikk. Stusset litt over målestokken de har tegnet på knivbladet. Ble først ikke helt klok på denne. Det står 25 på den ene siden av streken, 1" på andre, og nærmere skaftet 50 og 2".  Ok, så da mener nok en tomme, altså 2,54cm, og to tommer - altså 5,08cm. Så da måler de fra spissen av knivbladet og ned, ikke bare fra der streken starter nær spissen altså.  Må innrømme at det tok noen minutter får jeg så det, trodde først det var feil på målestokken .:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/9/2017 den 16.21, TEEDJAY skrev:

Ser bra ut :-) Lurer på hvordan den er i forhold til Mora Robust, den fås på chlas O. til 109 kr, og skal tåle en hel del :) https://morakniv.se/en/product/robust/

Er nok ikke så stor forskjell nei. Mora Robust har et litt tykker blad (3,2mm mot 3mm), men jeg tror at de ellers er nokså like - omtrent like lang tang inn i skaftet.

Selv fortrekker jeg den "gamle " versjon av Mora Robust, den du ser på flg link www.workwearcanada.com/featured/feature.cfm?feature=9  Den nyere versjonen syns jeg gir litt lite plass til hånden, gir mindre grep, pga det mer aksentuerte fingervernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

Fiklete mtp at "målebåndet" er bare bittelitt over 5cm :?

Ja der er nok kompassplata på mitt Silva til mer hjelp (10cm). Eventuelt et 30cm snøre i lomma med knute for hver 10.cm.  Kan lages lengre, avhengig av hvor stor fisk du regner med å få:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har kjøpt denne, hadde dere ikke kniv fra før eller? Ser jeg bare ut som en vanlig kniv. Vanligvis er det kniver fra jula, eller "ultmate-tactical-stealth-assasin-survival" kniver som er sorte. Blir ikke like fint etter de har vert brynt opp.

Har hatt min hunter i 15 år. Like god som ny enda, skjerpet/brynt mange ganger. Holder 15 år minst noen ganger til.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Vanligvis er det kniver fra jula, eller "ultmate-tactical-stealth-assasin-survival" kniver som er sorte.

"Coating" på karbonstål = rustbeskyttelse, men joda  - mange slike "tactical/survival" kniver i sort ja. Så man kan snike seg innpå ørreten uten at den ser gjenskinnet fra kniven tenker jeg.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tubbs skrev:

Fiklete mtp at "målebåndet" er bare bittelitt over 5cm :?

Kommer jo helt an på hva man måler? Her er det bare å være kreativ for å få utnyttet kniven til fulle - lat som ingenting og snikinnfør et nytt måltall for fisken :thumbsup:

"- En skikkelig fiiin stekefisk, gitt - 1,86 cm mellom øya!"

Tillegg: Dette var jaggu mitt innlegg nr 1000 :sorcerer: Siden dette var såpass useriøst og beheftet med til dels lunken humor, lover jeg et dønn saklig innlegg nr 2000 om noen år ;) Ha!

Endret av a_aa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Jo flere man har, jo mindre glad blir man i kniven sin.

Feil. Hvis man har mange kniver, er det fordi man er glad i kniver. Jeg kjøper meg en kniv sånn ca. annethvert år. Sist i Finnland da jeg var innom en butikk der kniver var profilert. Men der var ingen rambokniver. Greia er at jeg ser en nydelig ting som jeg  bare har lyst til å ha. Og når man har bikket 60 med dette mønsteret må det bli noen kniver. Denne nye kniven fra Mora kommer garantert til å havne i hus før eller siden. Den kommer ikke til å havne i knivskuffen min ( der de pene knivene bor )  , men antagelig bli en type kniv som bor i fiskeskrinet eller er permantent utplassert på hytta. Problemet er jo bare at det allerede bor en utmerket kniv i fiskeskrinet mitt , og jeg har opptil flere absolutt brukbare kniver liggende permanent på hytta. Jeg forstår hvorfor noen damer har så mange sko...

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, zimwalker skrev:

 Stusset litt over målestokken de har tegnet på knivbladet. Ble først ikke helt klok på denne. Det står 25 på den ene siden av streken, 1" på andre, og nærmere skaftet 50 og 2".  Ok, så da mener nok en tomme, altså 2,54cm, og to tommer - altså 5,08cm. Så da måler de fra spissen av knivbladet og ned, ikke bare fra der streken starter nær spissen altså.:)

Ikke at jeg slakter storvilt. Men kan denne linjalen være ment som dybdemåler ved flåing? siden den måler dybde fra spissen mot skaftet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.