Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur i strålende vær


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 3 uker senere...
17 minutes ago, tshansen said:

Flott tur :-) 

Hva er det du bruker for å få delt turene dine på slike kart? Har du egen gps som du laster opp sporet til en nett tjeneste? 

Det er massevis av måter å ta vare på ruten på, enten på treningsklokke, mobil, app, gps eller lignende. Og det er nesten like mange måter å legge dem opp på et kart på. 

Om du skal ha dem samlet så er det en artig sak å lage "mitt kart på Google Maps. Der kan du ha et kart hvor alle turene dine ligger med spor osv. Om du skal ha et enda mer spennende alternativ så kan du legge dem opp på 3D-visning på Google Earth. 

Begge de to fordrer vel at du konverterer gpx-filen du gjerne får ut fra en av de nevnte enheter til en KML-fil. Det gjør du imidlertid gratis online flere steder ved å google "convert gpx to kml"

Et eksempel skal kunne sees her om man har rett nettleser eller app på mobil/pc: https://earth.google.com/web/@70.74913,23.3619385,175.00086974a,9078.61843487d,35y,0h,60t,0r/data=KAI

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Espen Ørud sier så er detmange måter og veier til "Rom"
For min egen del så bruker jeg en Garmin Fenix3 på alle mine turer, den har innebygget GPS. enkelt og greit.

Skal få testet litt rundt disse google alternativene som du nevner Espen, ser jo litt artig ut :) 

Forøvrig så importerer jeg mange av mine faste turer inn som GPX spor på en app som heter Topo Maps Norway på min iphone. Den har norgeskart 1:25000/50000 og offline funksjon. Veldig greit å ha endel GPS spor liggende der som referanse. På vinteren med ski/eller truger i terrenget så hender det at jeg noen ganger roter meg litt vekk fra sporet, da er det kjapt og ta frem mobilen og se hvor jeg er i henhold til GPS sporet som er avtegnet i kartet.

Gjør det samme om jeg skal på lenger turer. Da planlegger jeg ruten på forhånd og laster den over til Topo Maps. Da har jeg hele tiden tilgjengelig en kjapp referanse og fasit under vandring. Jeg kan også legge inn samme sporet på Fenix 3 klokka, den gir meg enda kjappere tilgang til å se hvor jeg er i henhold til planlagt rute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så ut som en utrolig flott tur, mange fine bilder! Artig å se litt bilder fra turterrenget i Svarstad området, har besteforeldre i Kvelde å bruker ofte å kjøre gjennom Lågendalen på vei nedover. Alltid likt den kjøreturen, mye flott natur! Utsikten man får fra høydedragene rundt Lågendalen er utrolig fin, små koller dekket av både bar og løv skog med Numedalslågen som svinger seg gjennom dalføret. Takk for deling! :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.