Gå til innhold
  • Bli medlem

Vær forsiktig med PostNord


Boggabogg

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen eksakt statistikk for mine postmottak (jeg er nok sær, men det får da være grenser!?), men jeg tror nok at snags har oppstått sånn for ca 1-2% av leveransene fra både Posten/Bring og PostNord. Nå har jeg mye lengre erfaring med Posten enn med PostNord, og en del av feilene Posten før gjorde (de greide svært ofte å rote det til ved midlertidig adresseendring f.eks.) er det nå slutt på. Siste snag var i januar i år, og det var det PostNord som sto for. Har for øvrig aldri hatt levering hjem med disse to, kun til butikk (eller i gamle dager: postkontoret). Har heller ikke opplevd ødelagte forsendelser, selv om emballasjen av og til har sett litt suspekt ut.

Ingen av dem har altså vært perfekte, men ikke verre enn at jeg regner dem begge som pålitelige tjenester for å levere varer til meg. :)  Når jeg selv sender til andre er det kun via Posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst
17 minutter siden, Björn skrev:

I min värld så är folk ansvariga för sina beslut, informationen om hur leveransen går till finns på butikens hemsida. Passar inte de villkåren dig? Så handla någon annanstans!

Jeg må vel få lov til å mene det jeg skrev i mitt siste innlegg?

Her har jeg skrevet at det ikke er feil dersom kunden har flere valg for hvordan pakken skal leveres. Hvis kunden har flere valg, men velger "dørmatta", har PostNord ryggen fri. Dersom levering på dørmatta er eneste alternativ, er det etter mitt syn PROBLEMATISK, i tillegg til at PostNord fraskriver seg alt ansvar for ev. tyveri. Det er betingelser jeg aldri ville kjøpt varer under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Björn skrev:

I min värld så är folk ansvariga för sina beslut, informationen om hur leveransen går till finns på butikens hemsida. Passar inte de villkåren dig? Så handla någon annanstans!

Utfordringen som jeg forsøker å peke på i originalinnlegget er at dette nødvendigvis ikke går klart fram i nettbutikken! Det står Postnord, ja, men ikke at det er Home-varianten som gjelder. Jeg mistenker også at flere butikker som tidligere har hatt Posten eller Postnord til butikk har endret dette til Mypack Home.

Jeg fikk i dag min tredje(!) pakke slengt utfor døra, så man kan notere seg at De norske bokklubbene, CDON og Northern Playground alle bruker Mypack Home. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Boggabogg skrev:

Utfordringen som jeg forsøker å peke på i originalinnlegget er at dette nødvendigvis ikke går klart fram i nettbutikken! Det står Postnord, ja, men ikke at det er Home-varianten som gjelder. Jeg mistenker også at flere butikker som tidligere har hatt Posten eller Postnord til butikk har endret dette til Mypack Home.

Jeg fikk i dag min tredje(!) pakke slengt utfor døra, så man kan notere seg at De norske bokklubbene, CDON og Northern Playground alle bruker Mypack Home. 

Amerikanske tilstander altså. Eller globale? Skriver dette fordi jeg tidligere i år bestilte en vare fra en amerikansk nettbutikk, som skulle leveres til venner i USA. Frakten var gratis i USA, men de hadde flere valg man kunne betale litt ekstra for,  og da regnet jeg  med at de var sikrere  enn at varen bare  ble lagt i postkassa hos mottaker. Valgte derfor Fedex Home. Trodde da at levering på døren innebar at mottaker måtte signere for pakken. Men slik var det ikke, pakken ble slengt på trappa til mottaker. Var ingen info/linker til mer info om fraktmåtene i nettbutikken. Fant senere ut at man hos Fedex må betale ekstra for signering. Noe meningsløst altså, betaler for at budet som leverer pakken skal gå noen meter lengre (fra postkassa til trappa), og må betale enda litt til dersom man ønsker at budet ikke skal legge fra seg pakken på trappa uten at noen signerer for den.

Argumentet om at det i de fleste forsendelsen kommer frem til rett mottaker, eller at de bare er de med dårlig erfaring som gir lyd fra seg,  er ikke særlig godt om man er blant de uheldig som lider et tap. Det må uansett være  legitimt å kritisere noe man oppfatter som usikker levering dersom man selv må bære risikoen for tap  og/eller ulempe pga uteblitt pakke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
11 minutter siden, zimwalker skrev:

Valgte derfor Fedex Home. Trodde da at levering på døren innebar at mottaker måtte signere for pakken. Men slik var det ikke, pakken ble slengt på trappa til mottaker.

Jeg er ikke superglad i posten, men levering på døren innebærer i hvertfall at pakken må signeres.

I artikkelen fra "Din side" står det at PostNord bruker et eksisterende nett som distribuerer avviser. Ved å kjøpe seg inn her får de garantert en billigere pris. De trenger heller ikke å eie distribusjonsnettverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det nærmest motsatte en gang. Bring ringte og sa de stod utenfor med en pakke, mens jeg stampet i trafikken noen kilometer hjemmefra. Jeg sa han kunne sette pakken på trappen. Det kunne han ikke uten signatur, men løsningen var genial. Han ba meg sende en SMS der jeg bekreftet at jeg hadde akseptert at pakken ble forlatt.

Risikoen ved å forlate pakken på trappen er jo ikke så veldig stor, men jeg liker at de faktisk ber meg bekrefte før de tar den risikoen på mine vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som at bruker Björn er tilknyttet PostNord på en eller annen måte og fremstår derfor litt i overkant subjektiv (og aggressiv, noe som ikke ganger hverken ham eller PostNord), noe som forsåvidt er helt greit for min del da jeg ikke er ute etter å krangle samt at det ikke endrer mitt dårlige (og objektive) syn på PostNord.

Videre vet jeg at mange bedrifter velger PostNord fremfor Posten pga. f.eks. pris.

Endret av gin
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både gode og negative erfaringer med PostNord. De har f.eks. etterlatt en pakke i postrommet i bygget, på gulvet som var vått og skittent. Pakken var gjennomvåt da jeg fant den ved en tilfeldighet. Sporingen sa at pakken fremdeles var hos sjåføren. Andre ganger har jeg fått valget om å hente det på nærmeste utleveringssted. Noe jeg foretrekker som skiftarbeider. Det er unødvendig at de skal forsøke å levere en pakke til noen som ikke er hjemme.

I går finn jeg en uannonsert pakke levert på døren. Da ringte budet på og gav meg pakken i hånden. Ingen signering, ingen ID-kontroll, men navn og adresse stemte jo. Dette kan jo bety at de tar kritikken på alvor og ikke bare slenger pakken fra seg ukritisk.

Når det gjelder kritikken til Björn så har jo han rett i at tilbakemeldinger eller rating på sider som facebook ikke er representativt siden de ofte er kun dem som er veldig fornøyd, eller veldig misfornøyd som velger å gi tilbakemelding. Men ingen rating-sider er perfekte og så lenge en tenker litt på hva tallene representerer (fremfor den absolutte sannhet) så gir jo de likevel en pekepinn.

Google sitt ratingsystem er utvalgsmessig bedre da de gir incentiver til at man skal rate steder man har besøkt slik at de purrer på deg om å gi tilbakemelding fremfor at du aktivt oppsøker siden for å gi den.

Det er for så vidt et godt poeng at mange ikke vet hvilket produkt som egentlig er bestilt/levert. PostNord tilbyr et (dårligere, kanskje) produkt enn andre tilbydere, men så lenge de er billigere vil de likevel bli valgt av dem som velger.
Gode nettbutikker tilbyr heldigvis et utvalg av leverandører slik at man kan tilpasse det etter ønsker, og utleveringssted.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JanRH skrev:

Jeg er ikke superglad i posten, men levering på døren innebærer i hvertfall at pakken må signeres.

I artikkelen fra "Din side" står det at PostNord bruker et eksisterende nett som distribuerer avviser. Ved å kjøpe seg inn her får de garantert en billigere pris. De trenger heller ikke å eie distribusjonsnettverket. 

Må isåfall være Norpost, som fra før av sprer søppel til postkassa di. Har "Uadressert reklame uønsket" merke på postkassa. Dette respekterer Posten, men Norpost gir faen. At de samme menneskene skal levere pakker uten signatur virker meget tvilsomt.. Noen som vet om dette stemmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne slikt som skjer når ting skal konkuranse utsettes for å få ned prisene og øke tilbudet :) 
Det som i realiteten skjer er at ingen gidder å bry seg med oss på landet og mens vi før hadde en bra service fra monopolisten Posten så har vi fått flere dårlige tjenester ;) Mens det i byene etableres en mafia lignende strategi, siden det er mer penger å tjene på mer tettbefolkede strøk så støvsuges alt helt fritt for service og profitten bestemmer alt.

Etter min mening burde viktig infrastruktur som levering av varer og tjenester (pakker, rekomanderte brev etc) være i mer kontrolerte og regulerte former. Det sikrer vertfal gode tjenester og gode arbeidsplasser.  Hvorfor skal alltid absolutt alt koste så forbaska lite? Det koster å drive gode tjenester her i landet, da får vi betale deretter!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
16 minutter siden, whistler skrev:

Må isåfall være Norpost, som fra før av sprer søppel til postkassa di. Har "Uadressert reklame uønsket" merke på postkassa. Dette respekterer Posten, men Norpost gir faen. At de samme menneskene skal levere pakker uten signatur virker meget tvilsomt.. Noen som vet om dette stemmer?

Jeg har bare lest den artikkelen i starten av tråden, så jeg tør ikke si noe jeg ikke kan stå inne for. I morgen ringer jeg PostNord for å sjekke litt rundt dette. Norpost fyller også min postkasse full av reklamedrit. Kommer tilbake når/om jeg får et matnyttig svar fra PostNord om hvilke samarbeidspartnere de bruker hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Det er gjerne slikt som skjer når ting skal konkuranse utsettes for å få ned prisene og øke tilbudet :) 
Det som i realiteten skjer er at ingen gidder å bry seg med oss på landet og mens vi før hadde en bra service fra monopolisten Posten så har vi fått flere dårlige tjenester ;) Mens det i byene etableres en mafia lignende strategi, siden det er mer penger å tjene på mer tettbefolkede strøk så støvsuges alt helt fritt for service og profitten bestemmer alt.

Etter min mening burde viktig infrastruktur som levering av varer og tjenester (pakker, rekomanderte brev etc) være i mer kontrolerte og regulerte former. Det sikrer vertfal gode tjenester og gode arbeidsplasser.  Hvorfor skal alltid absolutt alt koste så forbaska lite? Det koster å drive gode tjenester her i landet, da får vi betale deretter!

Alt skal dessverre koste så forbaska lite pga. oss forbrukere som alltid skal ha alt billigst mulig! Satt på spissen er det dessverre sånn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
3 timer siden, gin skrev:

Alt skal dessverre koste så forbaska lite pga. oss forbrukere som alltid skal ha alt billigst mulig! Satt på spissen er det dessverre sånn..

Jeg bruker posten selv om noen nettbutikker lokker med lavere frakt dersom PostNord velges. Jeg velger det alternativet som jeg har best erfaring med. Jeg har ingen problemer med å betale det posten skal ha så lenge de pengene er med på å finansiere produktet og oppretteholde kvaliteten. Hvis økte fraktkostnader er med på kun å øke fortjenesten til posten er jeg ikke så villig.

Litt off topic: Når busselskaper går konkurs i anbudsperioden fordi det ikke er mulig å drive for så lite penger, er det noe fundamentalt galt i samfunnet. Alle fra Oslo vet jo hvordan det gikk med søpla.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JanRH skrev:

Jeg bruker posten selv om noen nettbutikker lokker med lavere frakt dersom PostNord velges. Jeg velger det alternativet som jeg har best erfaring med. Jeg har ingen problemer med å betale det posten skal ha så lenge de pengene er med på å finansiere produktet og oppretteholde kvaliteteten. Hvis økte fraktkostnader er med på kun å øke fortjenesten til posten er jeg ikke så villig.

Litt off topic: Når busselskaper går konkurs i anbudsperioden fordi det ikke er mulig å drive for så lite penger, er det noe fundamentalt galt i samfunnet. Alle fra Oslo vet jo hvordan det gikk med søpla.....

Problemet som jeg har erfart fra butikkens ståsted er at det koster mye å ha posten som fraktleverandør, og det er i de fleste tilfeller ikke økonomisk forsvarlig å ha f.eks. både Posten og PostNord som tilbyder da flertallet sannsynligvis velger PostNord pga. pris, selv om jeg og mange andre her glatt hadde betalt 50,- ekstra for Posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gin skrev:

Problemet som jeg har erfart fra butikkens ståsted er at det koster mye å ha posten som fraktleverandør, og det er i de fleste tilfeller ikke økonomisk forsvarlig å ha f.eks. både Posten og PostNord som tilbyder da flertallet sannsynligvis velger PostNord pga. pris, selv om jeg og mange andre her glatt hadde betalt 50,- ekstra for Posten.

Det koster ikke noe for butikken å ha Posten som leverandør, men snittprisen på sending er høyere enn hos Postnord. Tidligere var det vanlig å legge kosten på kjøper, men de siste årene har fraktpris blitt en stor del av konkurransen om kundene og de fleste nettbutikken «sponser» nå hele eller deler av frakten. Da er det jo naturlig at butikkene velger Postnord som ofte kan tilby 20-50% lavere fraktpris. 

Som du selv nevner i et annet innlegg. Vi kan skylde oss selv. Alt vi kjøper i dag skal være «gratis» og vi skal ha der levert gratis samme dag vi bestiller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, whistler skrev:

Det koster ikke noe for butikken å ha Posten som leverandør, men snittprisen på sending er høyere enn hos Postnord. Tidligere var det vanlig å legge kosten på kjøper, men de siste årene har fraktpris blitt en stor del av konkurransen om kundene og de fleste nettbutikken «sponser» nå hele eller deler av frakten. Da er det jo naturlig at butikkene velger Postnord som ofte kan tilby 20-50% lavere fraktpris. 

Som du selv nevner i et annet innlegg. Vi kan skylde oss selv. Alt vi kjøper i dag skal være «gratis» og vi skal ha der levert gratis samme dag vi bestiller.

Hos større aktører som sender store kvantum er det vanlig med fraktavtaler, her har også noen leverandører kunne tilby erfaringsmessig billige avtaler enn andre, noe som igjen går på det jeg nevner i tidligere poster. At det i senere tid har blitt vanlig med gratis eller billig frakt sponset helt eller delvis av butikken selv har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gin skrev:

Det kan virke som at bruker Björn er tilknyttet PostNord på en eller annen måte og fremstår derfor litt i overkant subjektiv (og aggressiv, noe som ikke ganger hverken ham eller PostNord), noe som forsåvidt er helt greit for min del da jeg ikke er ute etter å krangle samt at det ikke endrer mitt dårlige (og objektive) syn på PostNord.

Jag hade gärna sett att du bemött vad jag skriver och diskuterat sak istället för mig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Björn skrev:

Jag hade gärna sett att du bemött vad jag skriver och diskuterat sak istället för mig!

Det gjør jeg absolutt, jeg bemerker bare at du i tillegg har en veldig aggressiv og subjektiv retorikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga Postnord sin hjemlevering måtte jeg sitte i husarrest i 9 timer avtalt tidsrom mellom så og så uten at jeg fikk pakken. Bor i blokkeleilighet der ringklokken er defekt og mobiltelefon avslått, sånn at første levering ikke kunne utføres. 

Saken er at levering skjedde noe før avtalt tid før jeg var forberedt å se ut vindu eller plugge inn mobil i laderen, slik at jeg samme dag ble garantert ny levering uten at noen kom. Ble sittende å vente halve dagen og hele kvelden. Henta dagen etter pakken selv hos postnord med motto „keep it simple og hent pakken selv når du vil og har anledning“ ergo bruk Posten Norge og du er fri som en fugl. Fatter ikke poenget med hjemlevering med mindre det er et firma som mottar, eller du er 100% hjemme innendørs.

Forresten lover de omtrentlig hjemlevering med minst 2 timers differanse, dvs at du uansett er stifta fast hjemme i dette tidsrommet.

Endret av trugepetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Løysinga er å handle lokalt folkens! Og handle mindre :P 

Neida, spøk til side; eg synes ikkje berre denne diskusjonen gjeld posten/postnord, men generelt for distribuering av forsendingar same kva leverandør ein nyttar.....det er utruleg mykje rot i desse systema. Sist eg hadde Suuntoen min til Finland og skulle sende den avgårde på Suunto si rekning, var det eit himla leven....opplever at ein nesten må vere professor i logistikk-og transport for å greie å fylgje med i heile prosessen.

Informasjonen er ofte elendig, og på toppen er det slik at dei ulike aktørane i ei "leveringskjede" ikkje kan kvarandre sine system og vilkår godt nok, noko som gjer at eg til stadigheit opplever at eit firma har lovt noko, og så syner det seg at underleverandøren ikkje kan halde det lova. Altså synes eg ofte at dei to alternativa er ingen info eller feil info. 

Forbannelse over konkurranseutsetting, og ja til monopol på enkelte ting,slik at ein kan sikre ei VISS føreseielegeheit på infrastruktur i alle delar av landet, og eit einsarta system på handsaming av post på tvers av landegrenser. Slik kan ein kanskje sleppe ha ein master i postgrad for å fatte korleis forsendingar skal gå føre seg. Der vart eg jagu politisk også :P

Det einaste eg ser føre meg som vanskelegare å få eit heilskapleg bilete på enn forsendingar, er "multi-leged" togreiser. Då stig blodtrykket til uante høgder!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.