Gå til innhold
  • Bli medlem

Slangebrenner, gass. Biltema eller andre?


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

Annonse
21 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Usikker på primus sine

Har Primus Gravety tror det en versjon II. Den fungerer med boksen opp-ned, alle primuser med forvarmingsrør som jeg har prøvd fungerer så langt med gassboksen opp-ned. Men di må forvarmes med gassboksen stående opp til røret er tilstrekkelig varmt. Står ikke noe om dette i primus sine manual, sikkert på grunn av flammekasterfaren.

Også en del primuser av Multifuel typen uten forvarmingsrør fungerer med boksen opp-ned, men riktig forvarming er enda mere kritisk her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Memento mori skrev:

Har Primus Gravety tror det en versjon II. Den fungerer med boksen opp-ned, alle primuser med forvarmingsrør som jeg har prøvd fungerer så langt med gassboksen opp-ned. Men di må forvarmes med gassboksen stående opp til røret er tilstrekkelig varmt. Står ikke noe om dette i primus sine manual, sikkert på grunn av flammekasterfaren.

Også en del primuser av Multifuel typen uten forvarmingsrør fungerer med boksen opp-ned, men riktig forvarming er enda mere kritisk her.

Har testa det med Trangia brennern etter at den var varm, og det ble en del "poff poff". Satt i grusen utenfor hybelen med vernebriller og hette på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2017 den 21.50, whistler skrev:

Dropp de billigste om du vil ha noe som holder over tid og som du kan stole på. Min erfaring med FireMaple brenner er at nåla som presser ned i gassboksen var for kort for enkelte gassbokser... Kjipt å finne ut midt inne på Hardangervidda på dag 3 når jeg måtte bytte boks.
Etter denne opplevelsen kjøpte jeg en Optimus Vega. Etter min mening den beste brenneren til under tusenlappen. 

Opplevde også en gang at jeg ikke fikk gass fra boksen i en FireMaple. Når jeg prøvde boksen neste dag fungerte det merkelig nok. Ikke godt å si om det var boksen eller brenneren som var problemet.

Billige brennere fungerer bra de en stund. Men etter godt over 100 dager med en Fire Maple opplevde jeg lekasje rundt justeringsskruen. Senere har jeg opplevda at brennerhodet ramlet fra hverandre slik at lokket med hull og nettingen ramlet av. Med litt feltreparasjon fungerte det ut turen. På neste tur var det med en Optimus Vega.

Kan absolutt gå god for at Vega er en god gassbrenner både om sommeren og når det blir en del minusgrader i lufta. Har brukt den ned til -18 til koking, mens bensinbrenneren varmet teltet. Ulempen med Vega er muligens at den er litt treg i justeringen av flamme.

Om brenneren bare brukes 20-30 dager i året er en billigbrenner fra Biltema, Eagle eller lignende helt greie. Brukes brenneren hver helg er Optimus Vega eller tilsvarende fra MSR eller Primus er fornuftig valg. 

Erfaringer/test av Vega etter 10 dager - http://www.tursiden.net/2016/09/test-av-optimus-vega-gassbrenner/ (Har brukt den 1 år siden testen ble skrevet)

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/5/2017 den 15.34, TheSleepwalker skrev:

Er ivrig bruker av NTNUI sine koier, men veden kan i mange tilfeller være fuktig, og det å lage middag på jøtulovnen når man kommer frem klokken 9 om kvelden kan være en utfordring. Da bruker man selvfølgelig heller primusen som er på koia, en optimus hiker av ukjent versjon. Nå er jeg gått veldig lei av å måtte trikse en slik en til å fungere da de blir brukt av folk med varierende ferdighet, så tenkte å kjøpe meg en gassbrenner med slange som jeg kan ta med selv. Brenner+boks blir ikke noe tyngre enn å bære med rødsprit og lampeolje uansett. Spørsmålet blir da hvilken brenner skal jeg ha? Tenkte å kjøpe en fra Biltema (er vel en fire-maple FMS 105), men kan jo høre med O-store forum først. En helt grei brenner? Har trangia med gass fra før, men gidder ikke bære det med meg :P 

Ditt behov er jo godt beskrevet, og avviker fra behovet til mange av oss andre her i tråden.
Et par forslag fra ebay:

http://tinyurl.com/y9l3gbb8 

http://tinyurl.com/ycvlutf5

Den dyreste har noe bedre forvarmingssløyfe, men dette er antagelig underordnet for bruk inne i ei hytte.

Den billigste har jo også piezo tenner.

Begge bruker den typiske Kinesiske ventil-slangekombinasjon, (som biltema også bruker) og av og til er nåla litt kort for enkelte bokser. Du kan teste voksen før du reiser, du har altid backup på hyttene, og du kan putte en liten sten ned i ventilåpningen, og det vil virke, men du risikerer lekkasje når du skrur av boksen. Tar du bort den store pakningsskiva (o-ringen gjør tette-jobben) så funker det på de fleste bokser. Dette er rimelig, tåler ganske tunge kjeler.   Med en adapter som denne: http://tinyurl.com/yd6wjbvv kan du jo også bruke de aller billigste gassboksene.

Prisen gjør jo også at du har mulighet til å teste litt uten å bruke hele studielånet.

 

dsk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, her har vi en noe dyrere MSR klone: http://tinyurl.com/y8ygtlrp 

Ser du på denne bensinbrenneren så er de ganske like: http://tinyurl.com/yatc637c

MSR: http://tinyurl.com/y8rsu98y

Jeg har tro på at kjøper du http://tinyurl.com/y8ygtlrp  kan du senere utvide behovene med ei bensinflaske med pumpe og samme kobling. Kina eller for den saks skyld Primus.

Jeg har litt lyst på denne, bare for å teste, men velger å kaste bort pengene på andre hobbyprosjekter da jeg allerede har kokeapparater nok for de neste 300 år. :-D

 

dsk

 

PS du får den billigere også i noen timer til: http://tinyurl.com/y7ooc77u   DS

 

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dsk skrev:

Prisen gjør jo også at du har mulighet til å teste litt uten å bruke hele studielånet.

 

dsk

 

Ferdig med studiene, skriver doktorgrad, så har nok av 💵. :hadet: Det ville uansett vært digg med noe mindre oh lettere enn trangiaen av og til. 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke deilig å slippe å ha altfor dårlig råd?  :-) Samtidig så sitter det litt igjen hos meg at pris betyr noe, og jeg har nok bomma litt noen ganger. :-( 
Har en ide om at MSR klonen nok er ganske bra, men du får ikke shaker jet som MSR har, så skal du prøve på bensin bør du nok kjøpe ei rensenål også, noe du kanskje aldri får bruk for.  Ute når det blåser er det ikke mye som slår Trangia med en skikkelig brenner, men jeg er enig i at det fort blir tungt og klumpete.  Er du virkelig åpen for andre alternativer så er jeg fryktelig svak for Coleman 550B på bensin, i slange versjon Apex ii men denne bruker selvsakt colemans egen pumpe og flaske, og du må lage deg en overgang selv hvis du skal bruke gass. (men da virker det).

Har til og med eksperimentert, og putta 550B'n og en butanboks i fryseren, helt gass på tanken og latt temperaturen normalisere seg, og 550'n funka på gass. Dette kan jeg vel vanskelig anbefale 8)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dsk skrev:

Er det ikke deilig å slippe å ha altfor dårlig råd?  :-)  8)

dsk

Følte aldri jeg hadde dårlig råd som student, men det var nok mye  takket være sommejobb i industrien hvert år. Blir mye penger på nattskift. 

Uansett, tilbake til tema: Tror jeg leste at express spider har litt smal flamme? Mistenker vel at easyfuel og har det, siden den er veldig lik trangia sin. Moonwalker ser mer robust ut enn de andre (og det følger med eske :p)   så magefølelsen peker på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Memento mori skrev:

Har du tenkt på Trangia triangle? Veier 120 gram og du kan bruke brenneren du alt har? Enkel grei løsning hvis du er fornøyd med brenneren. Pakkes flatt, og koster ikke mange kronene.

IMG_1992.JPG.8ed26865fe29c26bed01724cc66a7de0.JPG

Denne likte jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Vekten av en støpejernspanne med steking av kjøttdeig? Virker litt spinkelt.

Tror det, men kan teste til uka. Det er en slags fjærstål i platene, enkelt å sette sammen når du har skjønt systemet. Jeg kjøpte min på finn, for 80kr. Finnes i flere versjoner, både med og uten brenner.  Er litt større enn man skulle tro ved første øyekast.IMG_1994.thumb.JPG.4c48ca9356079f552839e88c399c4e93.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det også en del kvistbrennere som er tilpasset trangia-brennere, og kan fungere som vindskjerm/kjelestøtte for slike når de ikke benyttes med ved/kvist/kongler - men hvis man uansett ikke har tenkt å brenne ved, er vel det litt bortkastet ekstragram å dra på? :huh: Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TheSleepwalker skrev:

tåler den f.eks. Vekten av en støpejernspanne med steking av kjøttdeig?

Da har jeg tatt en test, riktignok med pølser og løk og ikke kjøttdeig. A71E95EC-CE5A-4BCE-8F6D-20B87B75A603.thumb.jpeg.770d719ba37141c27c5b71f79ac717b9.jpeg

Det fungerte greit, og den er stabil nok. 

27432EE4-67C9-4D5E-995A-186C5E08CF65.thumb.jpeg.f968e8ca7d452887652c88e3a20628c7.jpeg

Har Magasinets gassbrenner i her, og har kuttet et større spor slik at både den og omnifuel/omnilite som begge har nova-adapter skal passe. Dette gjør at jeg slipper å skru noe hvis jeg vil ha bein på omni brennerne. Normalt bruker jeg de i Trangia 25/27 seriene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blodtestet 2 stk Firemaple og 1 stk ultralett kinabrenner i sommer/høst. De holder fortsatt koken. Den ene av FM er slangebrenner den andre for boksmontasje. Det har gått med noen gassbokser og de holder fortsatt koken. Den letteste og billigste kinabrenneren også. Den sprer litt lite, men derfor er den genial til den minste titankoppen når jeg virkelig vil spare vekt og koker vann til pulverkaffe rett i koppen. 

Selv om de fortsatt holder mål tyr jeg til noe sikrere og enda mer utprøvd dersom jeg er helt avhengig av brennermulighet, noe jeg sjelden er da det alltids er noe som kan brennes i sommerhalvåret ;-) 



Også noen "bildebevis"... Slangbrenneren var visst bare i bruk i videoversjon og kom bare opp som link helt nederst under bildene. Det er mulig den kan sees om man er spesielt interessert og klikker på linken...




22291086_10154701944130194_2126654589_o.thumb.jpg.44a45fa8a069e23356b2f036708f99b9.jpg

2017-09-12 14.09.05.jpg

2017-08-12 23.20.23.mp4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt et uhell, så for tiden lærer jeg å gå ordentlig på nytt, så turlivet er satt litt på vent. Dagens middag hjemme ble da laget på en ombygget 80 talls MSR whisper lite på butanboks. Det var helt herlig, og selv med ståltrådføtter så taklet den kjeler og stekepanne fra kjøkkenskapet.

Gleder meg til våren da skal jeg være fit for fight igjen!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp Primus EasyFuel så slipper du problemer, den brenner bra og er virkelig til og stole på vil tro min har vært i gjennom værtfall 120+ 450ga gass bokser.  brukes til alt. og har tålt alt. Eneste jeg har og si på den er det den kan være litt vanskelig og tenne da må du bare flytte litt på den gnist nåla, så den kommer lengre i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Optimus Vega virker som en finfin brenner for mitt bruk - turer vår/sommer/høst og glad i stekepanne.

Så om jeg altså kjøper denne: https://www.xxl.no/optimus-optimus-vega-gassbrenner/p/1091756_1_style?gclid=EAIaIQobChMIjNjFscTx2gIVApztCh0-vgW2EAQYASABEgJjzPD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CPyPgbTE8doCFUKEsgodebgIkw

Passer dette kjelesettet godt til brenneren?

https://www.xxl.no/mackenzie-monashee-cooking-kit-kjokkenredskaper/p/1109116_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.10.2017 den 17.22, Mareng skrev:

Er det noen mulighet å finne igjen denne testen? Jeg har leita på sidene til DNT uten hell.... Den ser lovende og veldig enkel ut denne fra Eagle products. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.