Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Krækkja - Haugastøl....ok førstereistur på vidda vinterstid med pulk og telt?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er en flott tur som jeg har gått mange ganger vinterstid. Været oppunder Jøkulen kan være tøft, men er man forberedt så er det helt topp. Fra vinterferien og utover er det mange som går her, og det er kvistet. Da kan du også rapportere på hyttene hvilken rute du skal gå om du vil ha litt sikkerhetsmargin. Tidlig på vinteren, med løs snø og korte dager, kan det være krevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Har gått Finse - Krækkja - Haugastøl/Ustaoset noen ganger med ryggsekk og telt. De fleste av turene til Ustaoset, men to eller tre til Haugastøl. 

Værmessig kan det være endel vær på vei mot Krækkja. Jeg har på flere av turene hatt dyp snø over Finnsbergvatn. Ett år gikk jeg her med snø til over knærne, noe som var rimelig tungt. Det var så løst at fjellskiene sank ned. En flott strekning å gå. Er føret bra er det helt problemfritt å ta denne turen. Jeg har gått denne med og uten kvisteløype. Er det kvistet og spor er kjørt opp er det fastere underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje vore vidare frå Krækkja mot Ustaoset, då eg har dreia vest, men har gått frå Finse og dit to gonger. Flott område, litt slak mote opp mot Finsefetene og nokre km forbi, relativt lett terreng frå området Hansbunuten og ned mot Finsbergvatnet. Eg har berre vore der før kvisting, men har vore heldig og hatt nokolunde fast føre. Dersom det er dårleg sikt er det lite "tydelige" ledelinjer før ein synk ned mot Finsbergvatnet, så kart og kompass er ein føresetnad, også her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, fiskekongen skrev:

Kan være hardt værmessig så håper du er vant til teltlivet vinterstid. Det er endel forhåndsregler man bør ta, da marginene er mindre på tur alene. 

Kanskje turen er greiest å ta i slutten av mars eller april?

Hva slags utstyr har du med og hvor mye har du vært på tur vinterstid? 

Tja...har ikkje så mange turer enda, men har opplevd stiv kuling 1 gang og det gjekk fint. Har pulk, åsnes breidablikk, Helsport Fjellheimen xtrem 3 camp, isbjørn jan mayen og viking warmpeace 600 (til bruk inni for ekstra varme), bamse ekstrem, reinskinn, fotposer, fjellreven yupik parka, berghaus gamasjer til skiskoa ++ 

Einaste eg mangler er multifuel, har kun brukt vintergass på turane mine og på den kaldaste turen var det nesten 17 minus.. 

Som sagt; har ikkje så mange turane, men det frister VELDIG med fleire og nå gleda eg meg til vinteren!! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du alene i det område er det et par ting som er viktig. Pulkpose til teltet, Artic bedding til sovesystemet, og dobble stenger til teltet. Dette gjør at du kan slå opp teltet fort, og med et fast snøre fra teltet til pulken blåser ikke teltet avgårde. Mange taper stengene slik at de bare delere seg midt på. Du bør også trene på å sette opp teltet med hansker. Slår opp mitt Patagonia med dobble stenger og tre stk plugger på under 3 minutt etter litt øving. Har smurt stenger og stangkanaler. 

Når det gjelder Multifuel har jeg valgt som mange andre en MSR XGK. Hovedgrunnen til dette er lavt CO produksjon, driftsikker, og gir bra med lyd slik at du hører hvordan den har det. Ulempen er at den litt on/Off typen, og har veldig lite regulering. Men føler meg veldig trygg med den. Den bør du også øve en god del på, slik at du vet hvordan den oppfører seg, siden du må i mange tilfeller forvarme i ytterteltet.IMG_0178.thumb.JPG.0e060971dbaf9fd1013edbefce53c2d5.JPGIMG_0180.thumb.JPG.380dae7403b377ae9a2dee03b175286d.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
41 minutter siden, TonePåTur skrev:

Einaste eg mangler er multifuel, har kun brukt vintergass på turane mine og på den kaldaste turen var det nesten 17 minus.. 

Hvordan synes du Primus vintergass fungerer? Har fått god omtale av Randulf Walle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 04/10/2017 den 22.28, TonePåTur skrev:

Har DU erfaring fra denne turen? Del gjerne dei her! 😊 

Som mange andre nevner er vær og føre det mest utslagsgivende. Som førstereis på Hardangervidda ville jeg valgt å reise litt ut i Mars og tatt utgangspunkt i f.eks. Dyranut istedet for Finse, men det blir smak og behag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone, eg trur du utstyrsmessig har føresetnader for å gjere dette heilt fint. Eg er ikkje samd i at teltpose, bedding og doble stenger er superviktig, men det er faktorar som kan forenkle litt, med unntak av doble stenger. Rutine på korleis du slår opp teltet i hardt ver åleine er viktigst, same kva system du nyttar for å gjere det. Kanskje du kan ha dobbel stang i ein kanal, den som typisk får mest juling er den som er lengst vekk frå ein eventuell levegg ved sterk vind ? Dobbelt stangsett i alle kanalar er jo både dyrt og tyngre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle våre måter å gjøre ting på. Du har jo solid utstyr for denne typen tur. Det eneste er gassen. Ville hatt en back-up.  Om ikke annet så en liten spritbrenner som kan smelte litt vann om gassen ikke funker.

Etter min mening er det kanskje viktigste at man leser terrenget og velger leirplasser som både er sikre og minst mulig vindutsatt. Dette gjør man med å tenke fremover. Hvilken vei skal jeg? Hvilken vei blåser det? Når bør jeg forberede leir? Hvor bør jeg da plassere meg i landskapet? Hvis jeg går over den neste ryggen, vil jeg da måtte fortsette langt før jeg finner en god plass? Jeg har opplevd at turfølge går gjennom dagen uten å tenke på dette, og så, like før det er på tide å finne teltplass, begynner de å se. Da risikerer man å måtte slå leir på et sted som er ugunstig, og kanskje veldig vindutsatt. Hadde man hatt dette i tankene før så hadde man kanskje stoppet en kilometer tidligere på et perfekt sted, eller valgt å gå på østsiden av den ryggen i stedet for vestsiden. Denne oversikten får man mye bedre på et papirkart enn på en liten GPS-skjerm som man zoomer inn og ut i.

Nå fikk jeg også lyst til å gå på skitur igjen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Er du alene i det område er det et par ting som er viktig. Pulkpose til teltet, Artic bedding til sovesystemet, og dobble stenger til teltet. Dette gjør at du kan slå opp teltet fort, og med et fast snøre fra teltet til pulken blåser ikke teltet avgårde. Mange taper stengene slik at de bare delere seg midt på. Du bør også trene på å sette opp teltet med hansker. Slår opp mitt Patagonia med dobble stenger og tre stk plugger på under 3 minutt etter litt øving. Har smurt stenger og stangkanaler. 

Når det gjelder Multifuel har jeg valgt som mange andre en MSR XGK. Hovedgrunnen til dette er lavt CO produksjon, driftsikker, og gir bra med lyd slik at du hører hvordan den har det. Ulempen er at den litt on/Off typen, og har veldig lite regulering. Men føler meg veldig trygg med den. Den bør du også øve en god del på, slik at du vet hvordan den oppfører seg, siden du må i mange tilfeller forvarme i ytterteltet.IMG_0178.thumb.JPG.0e060971dbaf9fd1013edbefce53c2d5.JPGIMG_0180.thumb.JPG.380dae7403b377ae9a2dee03b175286d.JPG

Anskaffa meg artic bedding i vår, men fikk den for seint fra nettbutikken til at eg fikk testa den. Pulkpose til teltet står på lista mi, men ingen som har den enda...kjem vel inn når da lir litt utpå slutten av året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fiskekongen skrev:

Ta helst med deg to bensinbrennere. En i reserve og plenty med drivstoff i tilfelle værfast. Ser ut som du har godt nok utstyr ja 😊

Tips er en stor karabin i fotenden av teltet som du fester i pulken når du skal sette opp alene. Så risikerer du ikke at teltet blåser vekk 😊

 

Tørrtrente på det med karabinkrok i vinter som var! 😊👍

20170306_084638.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, TonePåTur skrev:

Anskaffa meg artic bedding i vår, men fikk den for seint fra nettbutikken til at eg fikk testa den. Pulkpose til teltet står på lista mi, men ingen som har den enda...kjem vel inn når da lir litt utpå slutten av året...

En pulkpose til teltet kan være en gammel skibag f.eks. eller hva som helst.

Artic bedding er vel en av de tingene som er helt unødvendig, bare "kjekt å ha". Jeg tror personlig ikke jeg kommer til å skaffe bedding, for jeg synes jeg får pakket pulken så bra uten en bedding på toppen.

Det oppblåsbare expedunderlaget ruller jeg bare rundt stengene i stoltrekket og putter ned i stoltrekkposen (exped chair kit), tar mindre enn ett minutt. Schnozzlebag er romslig til å stappe dunposen og puten kjapt nedi og klemme ut luften, hvis jeg ikke vil bruke ett trangere soveposetrekk. Men å ha teltet i en pulkpose virker praktisk.

Kanskje jeg forandrer mening om jeg drar på flere lengre turer på vinteren, men jeg tror beddingen havner i "kjekt å ha" kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JanRH skrev:

Hvordan synes du Primus vintergass fungerer? Har fått god omtale av Randulf Walle.

Tja...til mitt bruk har den fungert helt greitt. Fordel å gi den litt "TLC" (tender, love and care) i form av å oppbevare den i nåke som beskytter mot kulden, som ein tjukkelobb, lue eller inni parkasen før bruk. Sjølvsagt er det ikkje samme effekt som bensin, men eg har brukt gass av to grunner:

1. Har ikkje erfaring med anna enn gass og er trygg på den. Bensin/multifuel skremmer vettet av meg.

2: har ikkje multifuelbrenner...;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TonePåTur skrev:

imageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93cimageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93cTørrtrente på det med karabinkrok i vinter som var! 😊👍

20170306_084638.jpg

Har du karabiner i pluggfestet? Jeg tror det er litt lettere å sette opp teltet om du fester karabiner i bardunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Har du karabiner i pluggfestet? Jeg tror det er litt lettere å sette opp teltet om du fester karabiner i bardunen.

Her hadde eg det ja. Ja det var lurt! Eller kanskje ha ei ekstra line festa i eine pluggfestet. Børge Ousland beskriver jo dette med å sette opp telt i hardt vær så vakkert i Ekspedisjonshåndboka...👍😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg som ikke har pulk fester alltid den ene eller begge skiene i pluggfestene på enden før resten av teltet settes opp. Har ikke mistet noen telt enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

En pulkpose til teltet kan være en gammel skibag f.eks. eller hva som helst.

Artic bedding er vel en av de tingene som er helt unødvendig, bare "kjekt å ha". Jeg tror personlig ikke jeg kommer til å skaffe bedding, for jeg synes jeg får pakket pulken så bra uten en bedding på toppen.

Det oppblåsbare expedunderlaget ruller jeg bare rundt stengene i stoltrekket og putter ned i stoltrekkposen (exped chair kit), tar mindre enn ett minutt. Schnozzlebag er romslig til å stappe dunposen og puten kjapt nedi og klemme ut luften, hvis jeg ikke vil bruke ett trangere soveposetrekk. Men å ha teltet i en pulkpose virker praktisk.

Kanskje jeg forandrer mening om jeg drar på flere lengre turer på vinteren, men jeg tror beddingen havner i "kjekt å ha" kategorien.

Prøv bedding så endrer du garantert mening! Det er rett og slett genialt selv om tidsbesparelsene på papiret virker marginale ;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.10.2017 den 17.14, TonePåTur skrev:

Pulkpose til teltet står på lista mi, men ingen som har den enda..

Teltpose fra Fjellpulken, ser bra ut med ekstra fester.

IMG_1998.JPG.be38023a449e8dde78d63865c376429e.JPG

Sleeper ligner veldig på Artic bedding..... men har noen flere fester.

IMG_1999.JPG.b56f78e439e577dee2be9231bc9778d2.JPG

Nye produkt fra 1 NOV 2017.

Prisen på Carbon pulken er nede i 19.999kr. Går den ned tilsvarende hos xxl, og det er venners vennefest går det snart an å drømme om en til jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Memento mori skrev:

Teltpose fra Fjellpulken, ser bra ut med ekstra fester.

IMG_1998.JPG.be38023a449e8dde78d63865c376429e.JPG

Sleeper ligner veldig på Artic bedding..... men har noen flere fester.

IMG_1999.JPG.b56f78e439e577dee2be9231bc9778d2.JPG

Nye produkt fra 1 NOV 2017.

Prisen på Carbon pulken er nede i 19.999kr. Går den ned tilsvarende hos xxl, og det er venners vennefest går det snart an å drømme om en til jul. 

Wow! Ante ikkje at Fjellpulken har teltposer! Ditta må eg sjekke ut! 😊 tusen takk for tips! 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.