Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sovepose?


hannaa

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe min første ordentlige sovepose, og trenger litt tips i en jungel av mange produkter. Jeg er kvinne, 30 år, liten og lett, og fryser alltid. Har skjønt det sånn at man burde ha to minst to soveposer, en til vår/sommer/høst og en vinterpose? I så fall ønsker jeg da tips til begge deler, men helst 3-sesongs, da den kan brukes nå i høst. Det er litt viktig at den er lett, i tillegg til at den isolerer godt :)    Setter pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Mitt råd er en 3-sesongs sovepose for vår, sommer og tidlig høst, og en vinterpose som brukes senhøst og vinter. Skal du velge en 3-sesongs sovepose som er varm nok senhøst, vil den bli unødvendig varm om sommeren. Er du i tillegg en som fryser lett er uansett vintersovepose lurt å bruke senhøst.

Du bør også velge en smal sovepose siden du er liten og lett. Mindre rom å varme opp. Hvor lang er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett, god kvalitet og ikke alt for dyrt for dunpose å være er Warmpeace Viking og Solitare modellene fra hekta på tur.

Mountain Hardaware Lamina Z modellene er gode syntetposer.

Dette er litt kostbart utstyr, ikke det dyreste men lengt i fra det billigste (som blir en del tyngre. Velg heller en litt for varm modell enn en litt for kald modell, det synes ihvertfall jeg er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mareng skrev:

Lett, god kvalitet og ikke alt for dyrt for dunpose å være er Warmpeace Viking og Solitare modellene fra hekta på tur.

Mountain Hardaware Lamina Z modellene er gode syntetposer.

Dette er litt kostbart utstyr, ikke det dyreste men lengt i fra det billigste (som blir en del tyngre. Velg heller en litt for varm modell enn en litt for kald modell, det synes ihvertfall jeg er viktig.

Som om jeg skulle sagt det selv. Som sidenote så kikk på den temperaturen som heter komf lim for å se temperaturen som er veiledende for oss damer, mange hjemmesider oppgir t-lim (herretemp) som veiledende temperatur, så irriterende nok må man klikke seg inn og lete etter dametemperaturen.

Om du er frossen av deg kan du nok trekke fra litt på den også, kjøp heller en litt for varm pose enn litt for kald. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er kjempehast så kan en måned med is i magen spare deg for noen kroner på soveposefronten etter at du har bestemt deg for modell. Flere nettsteder har f.eks ukestilbud og noen ganger er det f.eks soveposer som er fokusområde.  Ellers så har forummedlemmer her 20% på fjellsport. 

Når det gjelder soveposen for vinter så er det en del ting som spiller inn. Blant annet: Pulk eller sekk. De aller fleste som trekker pulk bryr seg ikke om soveposen veier en kilo mer bare den varmer godt. I sekk er det gjerne mer ønskelig å spare inn den kiloen. 

Litt avhengig av hvor kaldt du tenker å campe på vinteren så er det en del som synes et to-pose-alternativ fungerer bra. Ved f.eks å kombinere en sommerpose med en varm 3-sesongs. Her hos meg er det ikke så aktuelt for det vi kaller FInnmarkssommerpose er det de ellers gjerne kaller 3-sesongs, så jeg har valgt å ha en tresesongs som er av den varmere typen og en ren vinterpose. 

Når man velger "totalpakken" for soveposeregimet sitt så tar man gjerne antall turer under forskjellige forhold med i betraktningen i forhold til om det "kvalifiserer til egen pose". Når jeg tok opp igjen vintertelting etter noen års pause så begynte jeg med en tresesongs, en fleecepose, og en backup med fjellduk. Dette til jeg fant ut hva som fungerte i hvilken temperatur og etterhvert som antallet turer tok seg opp så ble det egen vinterpose (slik at jeg kan dra på telttur selv ned i noen og 20 minusgrader.)

Og jeg velger alltid "for varm" løsning. Har alltid gjort det etter å ha frosset på telttur en gang tidlig på 90-tallet og bestemte at kalde netter ikke skal ødelegge for tur igjen...  ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.