Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd angående størrelse på ryggsekk


turbobjørn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig fått vekket en stor interesse for turer i den den norske naturen etter en helgetur på Ustaoset. Jeg har bestemt meg for å ta en norgesferie med kjæresten neste sommer og begynt smått å planlegge. I den anledning trenger jeg litt råd angående hvor stor tursekk jeg bør kjøpe.

Litt om hva den skal brukes til:

  • Helgeturer på våren (2 - 3 netter)
  • Hardangervidda på tvers (regner et sted mellom 10 og 14 dager, grovt altså inkludert hviledager)
  • En litt kortere tur (7 - 10 dager) et annet sted i landet, tenkt litt på både Lofoten området, Senja eller Sunnmørsalpene.
  • Backpacking. Usikker hvor lenge og hvor, men hvis jeg får det som jeg vil snakker vi ca. 8 måneder (Asia, Afrika, Sør-Amerika). Hvis det ikke blir som jeg tenker nå snakker vi mindre enn 8 måneder med alle eller noen av nevnte verdensdeler.

Litt av problemet jeg har med å bestemme meg for en størrelse er at jeg ikke har særlig perspektiv på hvor mye som må pakkes til turene ovenfor. Har en viss anelse altså, men kan ikke si jeg har erfaring med slike turer. I tillegg vet jeg ikke helt om det er kun snakk om DNT sine hytter, hytter og telt eller kun telt.

På hardangervidda blir det hvertfall hytter (betjent og selvbetjent/ubetjent). Tar nok inn på full pensjonat en natt eller to, og ellers blir det soving og gjerne etterforsyning med mat på selvbetjente/ubetjente hytter. På f.eks Senja og i Sunnmørsalpene har jeg ikke undersøkt så mye om hvordan det er med hytter, men jeg liker tanken med å sove i telt alle stedene egentlig.

Jeg vet det er vanskelig å si ettersom alle har egne preferanser på å hvor mye de pakker, men håper noen kan komme med litt råd. :) Jeg vet hvertfall at jeg ikke har lyst å være en av dem som pakker absolutt minimum, men heller ikke en av dem som pakker altfor mye og ender opp med en veldig tung sekk.

Endret av turbobjørn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til fjellforum @turbobjørn.

Tja, vanskelig å gi eksakte råd når man ikke helt vet hva slags utstyr du/dere har (sovepose/telt/brenner/underlag o.s.v.).
Men jeg vil tro at du kommer langt med en sekk i 80-90 liters klassen. Men det er jo svært ulikt hvor stor sekk man trenger på en hytte til hytte vandring og en 14 dagers tur med telt. De av oss som er litt ihuga har jo som regel 3 forskjellige sekker  i ulik størrelse (selv har jeg 5).
Hvor mye penger har du anledning til å bruke på sekk? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 65 liter jeg bruker på ukesturer med mye gåing, gjerne fra hytte til hytte. Da kan dagsetappene være på 2-3 mil. Sekken veier 16-20 kilo og er som en god venn. 

Har en 120 liter til ukesturer med telt/sovepose. Da veier sekken nærmere 30 kilo og etappene er kortere, helst under mila. 

Veldig glad i sekken som rommer 65 liter..

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en 75-90 liter som jeg ikke er fornøyd med. Litt knapp til ukesturer i telt og unødvendig stor og tung til hytte til hytte-turer. Flott til 2-4 dager i telt. En lett 65 liter til hytte til hytte-turer og en Osprey Xentih 105 liter til ukesturer i telt, hadde passet bedre til mitt bruk.

Du kan sikkert klare deg med 1 sekk, men to sekker er mer optimalt for de turene de skisserer. 14 dager i telt i fjellet krever stor sekk, selv om du provianterer underveis. Til hytte til hytte-turer og helgeturer klarer du deg med mindre sekk, dvs. rundt 50 til 65 liter. Jeg har med endel fotoutstyr, derfor ønsker jeg større sekk til slike turer.

Edit: En som er dreven og har lett turutstyr klarer seg med en mindre sekk enn en som er ny i gamet og som ikke har like lett og lite turutstyr.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Her kommer du til å få mange forskjellige svar, alle basert på det friluftslivet hver og en av oss driver. For en tre til 4 dagers tur på Hardangervidda bruker jeg nå en 65 liter sekk. Da har jeg god plass og vekten på sekken er fra 12-14 kg, da har jeg også med en Helinox stol. Med litt mer "disiplinert" pakking klarer jeg meg med 55 liter. For å få dette til så har jeg dun pose på 829 g og Helsport Ringstind SL som veier 980 g.  Med god planlegging burde en sekk på 55 liter klare seg lenge for en hytte til hytte tur. Flere bruker 45 liter. Jeg gir deg det rådet jeg fikk her som ny, lag detaljert pakkliste, vær kritisk , da finner du fort ut hvor stor sekk du måtte trenge og hva totalvekten blir. Jeg har satset på to sekker (55 og 65 liter) som har glidelåser i fronten så du kan åpne sekken nesten som en koffert, da blir sekken lettere å pakke og det blir mye lettere å finne sakene. Jeg regne med at kjæresten din også skal ha sekk så det jeg har omtalt her er for en person som går aleine, som jeg gjør

 

59d3fb49b8098_Sekk2.thumb.JPG.9fbe6daea7e32ed7030fffa67ebca79a.JPG

Endret av Per Fredrik
txt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en på 100 også, når jeg tenker meg om. Tror kanskje det kan være en fin størrelse for deg. Den rommer skift for variert vær, en god del mat, sovepose, fiskeutstyr og det meste du trenger. Skal du ha med telt og ekstra skotøy for eksempel, vil jeg tro du trenger større sekk. Liggeunderlag og kokeapparat henger utenpå sekken. 

IMG_0854.JPG

Endret av Pinsle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å kjøpe en brukt sekk av typen som er stor nok for det meste, så drar du på så mye helgeturer som mulig. Utstyret du bruker for helgeturer og langturer er ikke så veldig forskjellig, største forskjellen er mengden mat og forbruksvarer. Når du først kjenner basevekt og volum, vil du lettere se hvor mye plass du trenger til de lange turene. Mat for 14 dager veier gjerne like mye som  resten av oppakningen. 

Skulle du bomme på sekkestørrelse eller  passform er det bare å selge sekken igjen uten mye tap.

Jeg bruker min Osprey Xenith 88 til det aller meste. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor som mulig, samtidig som den sitter fint på ryggen (alltid pri 1). Jeg er ikke så høy så de store recon/130L sekkene kan jeg ikke bruke.

De andre som svarer her er mye mer erfaren enn meg, så hør på de. Men tenkte jeg skulle nevne en litt annen ting. Nå vet jeg ikke hvor du er i livet eller hva du tenker videre, men dersom unger er på planen så må du etterhvert ha stor sekk!. Jeg brukte lenge min gamle lillsport 80 liter sekk på dagsturer. Det er mye som skal med når man har med seg små barn og når den ene voksne har en bæremeis på ryggen så må den andre bære absolutt alt.. Er ikke sikkert du er i nærheten av dette enda, men skulle bare nevne det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fått mange bra tips.

Ta også med i berekninga  om de skal bere tungt båe to, om kjærasten din skal bere meir/mindre alt etter storleik,  helse og ynskje osv. 

Dersom de ikkje er vane med å bere tungt nokon av dykk, kan det vere slik at ein i starten av "karrieren" endar opp med noko meir på mannen fordi menn ofte er sterkare frå naturen si side. Skal me kvinner bere like tungt må me ofte ha litt meir trening og erfaring. 

Fact of life :)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

En sekk på 100 til 120 liter gjør jo at man får med seg det meste, men den skal bæres. Blytung sekk kan være/er ødeleggende for turgleden, spesielt hvis man er nybegynner. For meg er en ikke for tung sekk avgjørende for hvor lange turer jeg legger ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og er sekken stor, greier man (jeg) ikke å pakke med like hard hånd. Det er bedre med en stappfull sekk enn en som har plass til overs. Etter noen turer med tung sekk, begynner man å tenke gram. Jeg har tatt meg selv i å klippe av vaskeanvisningene på klærne for å spare plass og vekt. 

Endret av Pinsle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Hvis man har forholdsvis lett telt, sovepose, ryggsekk, liggeunderlag og kokeutstyr, er mye av grunnlaget lagt for en lettere turopplevelse. Lite volum og lav vekt koster dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Humbug said:

Da er man på nivå med de som tørker tannkrem smiling face with open mouth and smiling eyes

Hvorfor tørke selv når det finnes i pulver eller tablettform? 😄

https://lushnorge.no/produkt/ansikt/tannpleie/tooth-fairy

(Ikke prøvd selv, tar med liten eller normalt stor tanpastatube på tur. 😊)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
29 minutter siden, Pinsle skrev:

Det er mer småkrangling i den tråden enn konstruktive tips, er det ikke? :blink:

Husker ikke alt innholdet, men noe uenighet er det :)

Jeg tror det er fornuftig med lett utstyr der hvor det ikke går nevneverdig utover funksjonaliteten. Helt avhengig av hvilken årstid man skal ut. Jeg kjøper lettere utstyr, men ikke så lett at det går utover funksjonaliteten. Noen liker superlett, mens andre mer solid. Det blir opp til den enkelte hvor grensa går. Det var en opphetet diskusjon om Helsport sitt Reinsfjell SL telt, som beskriver hvor uenig man kan være. Poenget mitt er at vi har ulike grenser for hva som er bra nok og hva som ikke er bra nok. Noen stortrives med teltet, mens andre ikke.

Jeg mener lettpakk til en viss grad er meget fornuftig. I mitt hode er det ingen tvil om at lettere sekk gir mer turglede :)

Edit: Hvis Jægeren eller ølen må ofres til fordel for lettpakk, ja da har det gått for langt :)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, JanRH skrev:

Husker ikke alt innholdet, men noe uenighet er det :)

Jeg tror det er fornuftig med lett utstyr der hvor det ikke går nevneverdig utover funksjonaliteten. Helt avhengig av hvilken årstid man skal ut. Jeg kjøper lettere utstyr, men ikke så lett at det går utover funksjonaliteten. Noen liker superlett, mens andre mer solid. Det blir opp til den enkelte hvor grensa går. Det var en opphetet diskusjon om Helsport sitt Reinsfjell SL telt, som beskriver hvor uenig man kan være. Poenget mitt er at vi har ulike grenser for hva som er bra nok og hva som ikke er bra nok. Noen stortrives med teltet, mens andre ikke.

Jeg mener lettpakk til en viss grad er meget fornuftig. I mitt hode er det ingen tvil om at lettere sekk gir mer turglede :)

Edit: Hvis Jægeren eller ølen må ofres til fordel for lettpakk, ja da har det gått for langt :)

Det blir fort krangling når noen begynner å lage definisjoner om hva som er rett og galt. Så jeg sluttet like godt å være lettpakker, og kalte meg komfortpakker :)

Det handler jo i bunn og grunn om å finne ut hva en selv liker på tur. 

Til T.S.: Å gi råd om størrelse på sekk er vanskelig uten å vite hva DU vil putte i sekken. Startet selv med en sekk på 90 liter, og har brukt alt fra 50 - 125 liter på ukesturer. Siden du nevner både helgeturer på 2 dager, og langtur på 14 dager (tenker da uten etterforsyninger) blir det stor forskjell på mengde mat. For en helgetur er en sekk på 50-60 liter. For 2 uker med mat i sekken passer det bedre med en sekk på 80-100 liter (med "normalutrustning").

En sekk med gode komprimeringsmuligheter kan fungere til det bruket du nevner, men er også en del som ikke er gode å pakke og bære med lite utstyr i sekken. 

Om du bare vil ha en sekk er mitt tips å låne et par sekker av ulik størrelse, og så pakke de med det utstyret du har og ca. volumet av mat og drivstoff du vil bruke på ulike turer. Da får du et inntrykk av hvor mye plass du trenger, og hvordan det er å pakke en stor sekk med lite utstyr. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på utstyr du har. Har du diger sovepose, stort telt etc trenger du mer plass. På turer over mange dager så tar mat en del plass selv om en kjører Real i stor grad. Så har så klart årstid mye å si.

Bruker selv en Osprey Xenith 88 på turer i marka over få dager. På lengre turer bruker jeg Norrøna Recon 125L.

På ukestur i Femundsmarka i sommer så brukte jeg Recon. Hadde ikke fått plass i den andre da. Har liten sovepose, lett telt etc men det blir fort volum. En del kjølig vær som krevde mer klær bl.a.

Så du bør jo tenke på hva du skal med på lengre turer å beregne plass etter det. Skulle ikke sekken bli helt full noen ganger så har de fleste sekker kompressjonsmuligheter. Får du se etter hvert om du vil skaffe en litt mindre til kortere turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei igjen og takk for så mange hjelpsomme, gode svar. Jeg må begynne med å beklage; jeg lagde denne posten og fulgte spent med på svar de første dagene og hadde intensjon om å svare, men jeg ble litt mer opptatt enn vanlig med jobb og skole dagene som fulgte og glemte det rett og slett.

På 3.10.2017 den 22.06, martin.m skrev:

Hei og velkommen til fjellforum @turbobjørn.

Tja, vanskelig å gi eksakte råd når man ikke helt vet hva slags utstyr du/dere har (sovepose/telt/brenner/underlag o.s.v.).
Men jeg vil tro at du kommer langt med en sekk i 80-90 liters klassen. Men det er jo svært ulikt hvor stor sekk man trenger på en hytte til hytte vandring og en 14 dagers tur med telt. De av oss som er litt ihuga har jo som regel 3 forskjellige sekker  i ulik størrelse (selv har jeg 5).
Hvor mye penger har du anledning til å bruke på sekk? 

Jeg er egentlig ganske fersk til den type friluftsliv jeg er blitt interessert i. Derfor har jeg f.eks ikke noe telt, brenner eller liggeunderlag. Sovepose har jeg, men den er gammel og stor, får se om den skal byttes ut etterhvert.
Jeg har vel egentlig begynt å innse det som du sier at man gjerne trenger et par sekker. I utgangspunktet er jeg nå interessert i å klare meg med en foreløpig, til jeg er kommet litt mer inn i det og ser at interessen vedvarer.

På 3.10.2017 den 22.27, Pinsle skrev:

Har en 65 liter jeg bruker på ukesturer med mye gåing, gjerne fra hytte til hytte. Da kan dagsetappene være på 2-3 mil. Sekken veier 16-20 kilo og er som en god venn. 

Har en 120 liter til ukesturer med telt/sovepose. Da veier sekken nærmere 30 kilo og etappene er kortere, helst under mila. 

Veldig glad i sekken som rommer 65 liter..

 

På 3.10.2017 den 23.02, Jan@ skrev:

Jeg har en 75-90 liter som jeg ikke er fornøyd med. Litt knapp til ukesturer i telt og unødvendig stor og tung til hytte til hytte-turer. Flott til 2-4 dager i telt. En lett 65 liter til hytte til hytte-turer og en Osprey Xentih 105 liter til ukesturer i telt, hadde passet bedre til mitt bruk.

Du kan sikkert klare deg med 1 sekk, men to sekker er mer optimalt for de turene de skisserer. 14 dager i telt i fjellet krever stor sekk, selv om du provianterer underveis. Til hytte til hytte-turer og helgeturer klarer du deg med mindre sekk, dvs. rundt 50 til 65 liter. Jeg har med endel fotoutstyr, derfor ønsker jeg større sekk til slike turer.

Edit: En som er dreven og har lett turutstyr klarer seg med en mindre sekk enn en som er ny i gamet og som ikke har like lett og lite turutstyr.

Kjenner jeg blir litt nervøs når jeg leser deres svar i forhold til hva jeg kjøpte, men ble litt skremt av de store tallene, så jeg valgte å safe meg på en litt mindre størrelse. Tenker jeg kommer mest sannsynlig til å trenge 70L-100+L oftere enn jeg kommer til å trenge 65L-90L. Da tenker jeg det er greiere å starte med 88L for å så heller komprimere på kortere turer og eventuelt investere i en sekk nummer to som er større dersom behovet melder seg.

På 4.10.2017 den 7.37, tronn skrev:

Mitt beste tips er å kjøpe en brukt sekk av typen som er stor nok for det meste, så drar du på så mye helgeturer som mulig. Utstyret du bruker for helgeturer og langturer er ikke så veldig forskjellig, største forskjellen er mengden mat og forbruksvarer. Når du først kjenner basevekt og volum, vil du lettere se hvor mye plass du trenger til de lange turene. Mat for 14 dager veier gjerne like mye som  resten av oppakningen. 

Skulle du bomme på sekkestørrelse eller  passform er det bare å selge sekken igjen uten mye tap.

Jeg bruker min Osprey Xenith 88 til det aller meste. 

Jeg valgte å kjøpe sekk litt i denne ånden. Mtp. hvor ny jeg er i denne type friluftsliv synes jeg det blir litt mye å kjøpe flere sekker til å begynne med. Helgeturer nå i vår kommer nok til å bli de første overnattingsturene jeg legger ut på. Da kan jeg, som du sier, se an videre behov.

På 4.10.2017 den 7.46, klatreminus skrev:

Så stor som mulig, samtidig som den sitter fint på ryggen (alltid pri 1). Jeg er ikke så høy så de store recon/130L sekkene kan jeg ikke bruke.

De andre som svarer her er mye mer erfaren enn meg, så hør på de. Men tenkte jeg skulle nevne en litt annen ting. Nå vet jeg ikke hvor du er i livet eller hva du tenker videre, men dersom unger er på planen så må du etterhvert ha stor sekk!. Jeg brukte lenge min gamle lillsport 80 liter sekk på dagsturer. Det er mye som skal med når man har med seg små barn og når den ene voksne har en bæremeis på ryggen så må den andre bære absolutt alt.. Er ikke sikkert du er i nærheten av dette enda, men skulle bare nevne det :) 

Barn er det forhåpentligvis mange år til jeg trenger å tenke på, men er nok ikke kun jeg som trenger sekk som leser denne tråden så det rådet er det nok noen som kommer til å få bruk for. :)

På 4.10.2017 den 11.54, Tessatroll skrev:

Her har du fått mange bra tips.

Ta også med i berekninga  om de skal bere tungt båe to, om kjærasten din skal bere meir/mindre alt etter storleik,  helse og ynskje osv. 

Dersom de ikkje er vane med å bere tungt nokon av dykk, kan det vere slik at ein i starten av "karrieren" endar opp med noko meir på mannen fordi menn ofte er sterkare frå naturen si side. Skal me kvinner bere like tungt må me ofte ha litt meir trening og erfaring. 

Fact of life :)

Takk for tipset. Vi er ikke vant til å bære tungt, men håper på å trene oss litt opp de kommende månedene med varierende dagsturer i fjellene omkring. :)

 

Valget falt på en Osprey Xenith 88L. Var i butikk og prøvde litt forskjellig og det stod mellom denne og Gregory Baltoro 85L. Syntes Ospreyen satt bedre på ryggen, spesielt i bevegelser til siden og hoftebeltet føltes umiddelbart mye bedre. Satser på å bruke denne på helgeturer utover våren og se an videre behov etterhvert når jeg får litt turerfaring og kjøper inn resten av utstyret jeg trenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.