Gå til innhold
  1. Tessatroll

Tessatroll

• Lignende innhold

• Av fjellkaren
      Min meget velbrukte gamle Helium sekk gikk mer eller mindre i oppløsning i sommer etter årelang mye bruk, så da er det duket for my sekk til neste års strabaser.
      Erfaringene med Helium er at det er en god sekk, men den er litt for liten. Jeg kunne tenke meg en som er større, 70-80 L. Bærevekt ca 15-18 kg.
      Men det er et krav at den den må være lett. Helium vier ca 1 kg, så den bør ikke veie så mye mer. Behøver ikke være beinsolid, men heller ikke slaskete.
      Fant denne etter litt leting på nett:
      https://scandinavianoutdoor.com/haglofs/gear/backpacks-and-bags/large-backpacks/matrix-70/
      Lett sekk, men allikevel i tyngste laget. Noen som har tips eller erfaringer?
    • Av friluftspappa87
      HEI. jeg har noen spørsmål angående trening. 

jeg er tidligere turgutt å vokste opp med masse turer. Har de seneste årene fått barn og har hatt de med mye ut. 

de driver nå å er med på telttur og Masse annet gøy. 

jeg har tidligere drevet hardt på med styrketrening og gikk på en smell så har kuttet det ut.
      trener nå kondisjon, hangup, pullups, kjernemuskelerog div løping, gåing. 

jeg har kjøpt en vektvest som kan justeres fra 0-30kg. Denne har jeg brukt ca 1,5 x i uka og joggetintervall med. Får mange morsomme blikk ja, men det driter jeg i. 

det jeg lurer på for å trene meg opp til langtur med bæremeis og utstyr er det vel ikke direkte noen fordel å løpe med denne. Kanskje det er bedre å gå forten del timer med den som en økt. Altså gå fortere enn jeg ville gått på fjellet med ungene. 

på den måten sparer jeg de nye (dyre) joggeskoene for tunge meg på nesten 100k plus 30k elstra vekt. 

kan jo jogge små distanser for å venne kroppen til vekten og at det skal føles lett. 

jeg synes dog at bæremeiser med 20kg avkom, føles tyngre enn vesten. Sikkert fordi vesten sitter tættere på kroppen så kanskje vekt-vesten o bæremeisen er beste måten flr meg å trene på? 

hva tenker dere? 

jeg har gåttned en del fett jeg fikk etter å slutte med styrke trening, men hovedmålet med treningen er å være sunn å føle meg godt og å kunne gå langt med bæremeis å utstyr med et smil og masse overskudd for å ha det gøy med familien. 

om jeg klarer et Marathon til sommern betyr vedlig lite, men kommer nok til å gjøre det uansett bare for å kunne si jeg har gjort det. Løp en gang 21km på egenhånd, men så spør folk. Har du løpt den distansen i konkuranse så må jeg si neim ikkeat det gjør så mye men folk er rare. Man er liksom flinkere voss man har løpt samme distanse på en konkuranse en om man gjør det en søndag etter en styrketreninga økt hehe. 

jaja. Skal kjøpe med en fjellreven gyro, nyere modell. Er den bra eller? Ser jo utrolig digg ut. 100L ca og masse vesker man kan koble av og på.

• Av friluftspappa87
      To/ett barn aleine med far

Som tittelen sier skal jeg reise en del på telttur med ungene. Har en treåring og en toåring. Treåring har allerede nå under Orange flom varsel på Sørlandet sovet ute i tunnelteltet med meg uten problemer. 

Han hadde da med bamser, boka, lørdagsgodt å fikk styre ting etter hva han ønsket. Fikk bestemme hvor vi gikk, hbor han skulle sove osv å være med å pakke ned tingene, pakke ut, tørke utstyr osv og det var en suksess. 

Jeg merket fortat det ble veldog vanskelig å bære utstyr for to personer (spesielt med barn som trenger litt komflrt) 

Denne turen var jeg heldig og reiste ikke så langt så hadde sykkelvogn, men allikevel var det fullt selv med en liten ryggsekk. 

Hvordan får dere med ungene langt?

Jeg tenker en kraftig bæremeis å spenne fast telt,soveposer,liggeunderlag og en stor vanntett pose på bærmesien.  Så kan guttungen enten gå eller sitte på bærmesien. Så kan jeg  ha en vanntett pose på ca 10lg som kan sitte i bærmesien eller bæres av meg når jeg går. 

Har hatt med ungene mye ut, men aldri på overnatting før nå. Men nå er han bort av basillen. Ogsåså kommer til å være aktiv her.

Mange år siden jeg har vært mye på tur, og utstyret har blitt fantastisk. 

Hva slags primus er trygg å fyre i fortelt for å varme med barn i teltet. Jeg ligger da ved åpningen så han ikke kan komme seg ut uten å vekke meg. 

Vi fant tilogmed et magasin med skarp ammunisjon til en AEG H&K på turen. Skal levere det til politiet i morgen

god tur. Hilsen to turglade gutter

• Av pertm
      Heisann,
      Jeg har drevet noen år med innendørs buldring (sporadisk) og har brukt et par lite aggressive "5.10" til dette. Har slitt en del med å stå stabilt på små chips, så tenkte jeg nå skulle kjøpe et par sko som var litt mer aggressive for å ta buldringen til nye høyder. Til vanlig bruker jeg 46 i sko, dvs føttene mine er ca 29.5 / 30 cm. Mine gamle "5.10" er 45 i størrelse og var sånn at jeg kunne gå rundt med de påsnøret uten smerter i timesvis.
      Etter fjellsports størrelsesguide kjøpte jeg "Shaman" skoene i samme størrelse jeg bruker til vanlig, 46. Fikk de i dag og fikk såvidt presset de på (måtte virkelig jobbe), og smertene er til de grader sånn at jeg lurer på om jeg klarer å buldre noe som helst med disse. Jeg vet at de ikke er til å labbe rundt med, og jeg klarer såvidt å stå oppreist i mindre enn 10 sekunder. Skoene klemmer aller mest på 2. og 3. tå fra stortåen. Har også lest på nettet at de vil utvide seg, men hvor lang tid tar det? Må jeg brekke meg gjennom flere uker med buldring før skoene passer? Eller burde jeg bytte de til 0.5 nr større?
      Hadde lyst å prøve ut skoene i dag, men hvis jeg skal returnere de så må de nesten være ubrukt

• Av Are Mehus
      Hei, dere. Hvilken størrelse sekk hadde dere gått for dersom man skulle hatt en dagstursekk, som også kan benyttes mellom de betjente hyttene på sommerhalvåret? Dagsturbruken kan være fiskeutstyr, kokekar og brenner o.l. Det finnes jo pakklister i fra dnt angående hva som er relevant å ta med seg på hytte til hytte turer. Klarer ikke å lande på volum her😵. Håper på tips👍
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.