Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd angående størrelse på ryggsekk


turbobjørn

Anbefalte innlegg

På 4.10.2017 den 11.54, Tessatroll skrev:

Dersom de ikkje er vane med å bere tungt nokon av dykk, kan det vere slik at ein i starten av "karrieren" endar opp med noko meir på mannen fordi menn ofte er sterkare frå naturen si side. Skal me kvinner bere like tungt må me ofte ha litt meir trening og erfaring. 


:)

Joda, men det påvirker ikke nødvendigvis volumet. Når jeg har hatt med frøkna på tur f.eks så tok hun gjerne en av mine store, men lette sekker, ala 105 liter Osprey. Og i den så stappet vi alt med volum som ikke nødvendigvis var så tungt. Som begge soveposene, underlag, voluminøse "pauseplagg" osv. Mens jeg gjerne tok det tyngre. 

Uten å ha sjekket så tror jeg ikke den individuelle vektforskjellen på en Ospreysekk på 105 kontra en på 80 er så stor. Og i og med at jeg synes min 105-liter lar seg komprimere godt osv selv om jeg har 40-50 liter i den så synes jeg den er bedre som en allroundsekk enn en mindre. Dvs de få grammene den er tyngre får man igjen i utvidet bruksområde (som f.eks de gangene man er alene på tur og må bære alt utstyr selv)

Når det er sagt så bør man ha en viss kontroll på ca hvor mye vekt man skal ha med seg til disse turene man planlegger. Grunnen er at noen av de letteste sekkealternativene ikke er så gode når man begynner å klatre opp mot 30 kg i vekt. Så om man klarer seg med med 20+ i vekt så sparer man fort noen kg bare på sekken også. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.