Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Oregon 700 - Er denne noe tess?


Anders_G

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale Garmin Oregon 700, evt fraråde å kjøpe denne? Hvordan fungerer touchskjermen?

Jeg har en Etrex 20 og en Astro 320 fra før. Etrexen syntes jeg er litt treig å bruke, men den er jo liten og lett og har bra batteritid. Astroen er rask og fin i forhold til Etrexen og i tillegg har den større skjerm. Ulempene med Astroen er at den er stor og tung, og jeg syntes den har mye dårligere batteritid. Burde jeg kjøpe meg en Oregon 700, eller har Garmin andre modeller som er å anbefale? GPSMAP 64 blir vel det samme som å bruke Astroen eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du bruke den til?


For meg er det en sikkerhetsinnretning. Derfor tviholder jeg på en av de med best batteritid. Det er Garmin GPSMAP 60Cx. Alle jeg har vært borte i siden det klarer både å vise kart, lagre spor og punkter og lar deg lage ruter, noe som også er basisfunksjonene på 60. 

Hovedpunktene for at jeg fortsatt bruker den er batteritid, vekt og betjening.

Astoren er vel mye det samme som 60`en med peilefunksjoner osv i tillegg. Jeg aner ikke hvordan den er i batteritid osv om man slår av peilefunksjoner osv, men for meg så hadde den holdt i massevis i konkurrasne med nye sotre batterispissende touchskjermer...


Min har uheldigvis fått en sprekk i glasset etter at den kom i klem mot båtripa under en kamp med 25 kilo kveite. Så om noen kjenner noen som skal kvitte seg med en 60 Cx til fordel for noe nyere så rop ut!
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Espen Ørud skrev:

Hva skal du bruke den til?


For meg er det en sikkerhetsinnretning. Derfor tviholder jeg på en av de med best batteritid. Det er Garmin GPSMAP 60Cx. Alle jeg har vært borte i siden det klarer både å vise kart, lagre spor og punkter og lar deg lage ruter, noe som også er basisfunksjonene på 60. 

Hovedpunktene for at jeg fortsatt bruker den er batteritid, vekt og betjening.

Astoren er vel mye det samme som 60`en med peilefunksjoner osv i tillegg. Jeg aner ikke hvordan den er i batteritid osv om man slår av peilefunksjoner osv, men for meg så hadde den holdt i massevis i konkurrasne med nye sotre batterispissende touchskjermer...


Min har uheldigvis fått en sprekk i glasset etter at den kom i klem mot båtripa under en kamp med 25 kilo kveite. Så om noen kjenner noen som skal kvitte seg med en 60 Cx til fordel for noe nyere så rop ut!
 

Ligg nokre på finn :) eg er ute etter samme. Likar ikkje touch på vinteren 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Hva skal du bruke den til?


For meg er det en sikkerhetsinnretning. Derfor tviholder jeg på en av de med best batteritid. Det er Garmin GPSMAP 60Cx. Alle jeg har vært borte i siden det klarer både å vise kart, lagre spor og punkter og lar deg lage ruter, noe som også er basisfunksjonene på 60. 

Hovedpunktene for at jeg fortsatt bruker den er batteritid, vekt og betjening.

Astoren er vel mye det samme som 60`en med peilefunksjoner osv i tillegg. Jeg aner ikke hvordan den er i batteritid osv om man slår av peilefunksjoner osv, men for meg så hadde den holdt i massevis i konkurrasne med nye sotre batterispissende touchskjermer...


Min har uheldigvis fått en sprekk i glasset etter at den kom i klem mot båtripa under en kamp med 25 kilo kveite. Så om noen kjenner noen som skal kvitte seg med en 60 Cx til fordel for noe nyere så rop ut!
 

Skal brukes til å navigere, samt å kunne lagre veipunkter å ruter på en smart og enkel måte. Jeg bruker gps'n til å finne avstander når jeg går. Liker også å kunne lagre ruter til bruk senere. Altså brukes den til det aller meste.

Garmin GPSMAP 60Cx ser for meg ut som en dinosaur sammenlignet med nyere modeller, så da bruker jeg nok heller Etrexen. Denne er både lettere og har mye bedre batteritid, det eneste ankepunktet er at den er treig. Likevel har den holdt til mitt bruk enn så lenge, men jeg merker jo at Astroen er som en drøm å bruke i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Espen Ørud skrev:

Derfor tviholder jeg på en av de med best batteritid. Det er Garmin GPSMAP 60Cx

Byttet fra 2x60CSx til 64S. Anger på det, og bytter tilbake til 60CSx. Hvorfor?

64 er kresen på batteri, blir det -15 grader får du melding om lavt batteri etter 5-6 timer, selv med litium batteri, riktig innstilt. Normale AA batteri fungerer veldig dårlig. Den skal fungere best med Garmin's ladbare batteripakke i følge ryktene, men det fungerer dårlig på lange turer for min del. Er heller ikke spesielt glad i Basecamp, Mapsourse er enklere og mye mere stabil, selv om jeg kan begge rimelig bra.

Syns kundeservice til Garmin også er skuffende, noen sier at 64 ikke skal være slik, andre sier at sånn er de nye...... Ikke noe svar på epost heller, og 815 nr som Garmin sa kostet ett tellerskritt ble fort noen kroner på regninga. 

Så verden går ikke bare fremover.

IMG_4298.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra 60csx til etrex 30 pga størrelsen og vekten. Den er god på mange måter. Men som tråd startet sier er den gamle så treg. 

Ønsker meg ørlite større skjerm, ett par knapper til, tastelås(joystick lås) og endel raskere. Kan det ikke bare finnes en slik en 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, fiskekongen skrev:

Byttet fra 60csx til etrex 30 pga størrelsen og vekten. Den er god på mange måter. Men som tråd startet sier er den gamle så treg. 

Ønsker meg ørlite større skjerm, ett par knapper til, tastelås(joystick lås) og endel raskere. Kan det ikke bare finnes en slik en 😊

Slik jeg har forstått så er Etrex 20 og 30 like bortsett fra noen flere sensorer på 30. Regner derfor med at disse to er like trege. Skulle hatt en Etrex som var raskere ja, det hadde vært perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, fiskekongen skrev:

Ser nå at den nye etrex 30X har større skjerm enn den gamle. Ja skje har den ny innmat også?

Alle disse har samme skjermstørrelse:

Etrex touch har større:

Dersom det blir med touch skjerm går jeg nok for Oregon, men er skeptisk til touch i utgangspunktet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders_G skrev:

Skal brukes til å navigere, samt å kunne lagre veipunkter å ruter på en smart og enkel måte. Jeg bruker gps'n til å finne avstander når jeg går. Liker også å kunne lagre ruter til bruk senere. Altså brukes den til det aller meste.

Garmin GPSMAP 60Cx ser for meg ut som en dinosaur sammenlignet med nyere modeller, så da bruker jeg nok heller Etrexen. Denne er både lettere og har mye bedre batteritid, det eneste ankepunktet er at den er treig. Likevel har den holdt til mitt bruk enn så lenge, men jeg merker jo at Astroen er som en drøm å bruke i forhold.

Med mindre du treng å kunne stikke elektronisk kurs er jo etrexen veldig grei den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Med mindre du treng å kunne stikke elektronisk kurs er jo etrexen veldig grei den

Elektronisk kompass er ikke det viktigste, men kjekt å ha. Kan fint klare meg uten dette. Det som egentlig er grunnen til at jeg kikker etter en ny gps er at Etrex 20 er treg når man zoomer og flytter markøren rundt på kartet. Jeg har ikke bestemt noe enda, men det ser ikke ut til at det finnes noe "perfekt" alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anders_G skrev:

Elektronisk kompass er ikke det viktigste, men kjekt å ha. Kan fint klare meg uten dette. Det som egentlig er grunnen til at jeg kikker etter en ny gps er at Etrex 20 er treg når man zoomer og flytter markøren rundt på kartet. Jeg har ikke bestemt noe enda, men det ser ikke ut til at det finnes noe "perfekt" alternativ.

Heilt samd. Eg har greid meg med etrex heilt til eg no skulle til Grønland og trengte elektronisk kompass. Lånte ein 60cx og likte den særs godt. Batterigjerrig som få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Fikk lyst til å kommentere, uten at jeg er noen ekspert på GPSer. Ser du (og noen andre) nevner at e-trex 20 er treg. Jeg har ikke denne typen, bare en eldre Dakota 20, noe alla e-trex 30. Min "gamle" fungerer ennå raskt og har blandt de beste batterilevetidene (over 20 t. - husker ikke eksakt).

Dette med trege GPSer har vært diskutert før. :) Og jeg undere litt på, om du har gjort samme tabbe som en del andre. Lastet inn for mye kartdata på GPSen og at ALT er aktivt. :( Nå er det mye forskjellige kart på markedet. Jeg har gamle kartpakker (fra Statens kartverk), der Norge er inndelt i 20 stk, og de er lastet inn på minnebrikke. Men med kun en (eller to) kartpakke(r) aktive, er den rask. Bruk av minnebrikke og kun aktiviere det en har bruk for, så tror jeg de fleste (trolig alle) GPSer fra Garmin, er rakse nok.  Kan jo også ha noe å gjøre med hvordan en bruker slike GPSer. Er vel lite behov for å justere som mye underveis, hvis en har innstlit alt før en starter turen. Det er vel mest for morro skyld, jeg har testet litt. Men det hender jeg forflytter kartområdet på skjemen og zommer litt ut og inn og tilbake til der jeg er. Men dette gjøres raskt på min (med touch skjerm), selv på vinteren.   :)  Ellers så bruker jeg papirkart, for oversikt og planlegging også underveis.

Må du ha ei stor kartpakke aktiv, må du vel se etter en av de raskeste GPSer. Ellers burde ikke det være nødvendig, med dyre modell til ditt bruk.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Det som egentlig er grunnen til at jeg kikker etter en ny gps er at Etrex 20 er treg når man zoomer og flytter markøren rundt på kartet.

Fra og med e-trex 30 (muligens også e-trex 25), er det elektronisk kompass, hvis det er et poeng. :) Selv min gamle har det, men jeg har ikke bruk for det. Ikke noe problem å bruke touch på vanlige vintere, her i fastlands Norge. Selv ikke for en gubbe, som som er mer frysen enn jeg var i ungdommen. En skal vel, ikke gå med nesa ned i en gps skjerm heller. :) Det er noe som heter vanlig kompass også, om været er vanskelig og en MÅ forflytte seg i dårlig vær. Den er ennå raskere å bruke. 

Til din skepsis til touch. På min gps forflytter markøren seg like raskt, som jeg kan forflytte fingeren på touch skjermen. Zoming ut og inn, tar kun tiendeler av et sekund.

Men stor skjerm, betyr normalt kortere batterilevetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tiur3 skrev:

Fra og med e-trex 30 (muligens også e-trex 25), er det elektronisk kompass, hvis det er et poeng. :) Selv min gamle har det, men jeg har ikke bruk for det. Ikke noe problem å bruke touch på vanlige vintere, her i fastlands Norge. Selv ikke for en gubbe, som som er mer frysen enn jeg var i ungdommen. En skal vel, ikke gå med nesa ned i en gps skjerm heller. :) Det er noe som heter vanlig kompass også, om været er vanskelig og en MÅ forflytte seg i dårlig vær. Den er ennå raskere å bruke. 

Til din skepsis til touch. På min gps forflytter markøren seg like raskt, som jeg kan forflytte fingeren på touch skjermen. Zoming ut og inn, tar kun tiendeler av et sekund.

Men stor skjerm, betyr normalt kortere batterilevetid.

Kart og kompass er selvfølgelig med, og blir brukt flittig. Mye enklere å få oversikt over ett område med skikkelig kart, batteritiden er også helt rå! ;)

Det du skriver om touch høres jo lovende ut! Oppdaterer kartet seg like raskt også? På Etrex 20 så tar det vanligvis noen sekunder før kartet er oppdatert når man zoomer eller flytter markøren.

Jeg er egentlig ikke så engstelig for batteritiden, skal nok klare å bære med meg nok batterier. Men selvfølgelig, jo lengre jo bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tessatroll skrev:

Må seie at mine uttalelsar er utfrå at eg aldri nyttar kart. Så ved bruk av innlasta kart har eg lite peiling.

Jeg har kart på alle mine GPS'er, og det er nok disse som gjør ting tregt. Jeg syntes kartene er så nyttig at jeg kommer til å fortsette å bruke dette, uansett om jeg kjøper ny gps eller fortsetter med de gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg har kart på alle mine GPS'er, og det er nok disse som gjør ting tregt. Jeg syntes kartene er så nyttig at jeg kommer til å fortsette å bruke dette, uansett om jeg kjøper ny gps eller fortsetter med de gamle.

Ja då stiller det seg litt ansleis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anders_G skrev:

Oppdaterer kartet seg like raskt også? På Etrex 20 så tar det vanligvis noen sekunder før kartet er oppdatert når man zoomer eller flytter markøren.

Kartet på min, forflytter seg også i samme tempo som jeg fører fingeren (med kontroll). Vanlig rolig tempo. Under et sek. Tror du har for mye aktivt på din gps.

Bruker du minnebrikke? Og hva har du av kart/kartpakke? Har du alle kart aktive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg har kart på alle mine GPS'er, og det er nok disse som gjør ting tregt.

?????  Selvfølgelig har du kart, på GPSene. Var ikke det jeg spurte om. :) Har du alle kart aktive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tiur3 skrev:

Kartet på min, forflytter seg også i samme tempo som jeg fører fingeren (med kontroll). Vanlig rolig tempo. Under et sek. Tror du har for mye aktivt på din gps.

Bruker du minnebrikke? Og hva har du av kart/kartpakke? Har du alle kart aktive?

Har vel 13 kart (Topo Premium) eller noe aktivt på både Astro 320 og Etrex 20. Ting flyter greit på Astro, men ikke på Etrex. Skal forsøke og slette alt på Etrex og legge inn kart på nytt. Skal også prøve å ha bare et kart aktivt om gangen. Hadde vært veldig fint om jeg fikk dette til å fungere skikkelig, jeg er utrolig glad i Etrexen siden den har vært med på veldig mange turer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anders_G skrev:

Har vel 13 kart (Topo Premium) eller noe aktivt på både Astro 320 og Etrex 20.

Jeg har (nesten) hele Norge inne på min minnebrikke, mer enn 13 kartpakker. :) Men, kun en kartpakke er aktiv om gangen! Du trenger ikke å slette noen kart, bare deaktivere de du ikke bruker den dagen, eller på den turen. Har du kartene på GPSen, overfør dem til minnebrikken. (Bruk MC, eller BC).

Tror du har forskjellig oppsett på de to GPSene. E-trex en skal være tilnærmet like rask.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.