Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP! La Sportiva Trango Guide evo gtx vs Crispi Skarven


Fjelletkaller

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et par Crispi Skarven og syns de er gode og stabile, men har for tykk såle og for stive til at det føles greit å gå i steinur. Kjøpte meg så et par Hoka one som har god og myk såle med godt grep i steinete terreng. Problemet her er at de blir fort våte og har for lite støtte til lange krevende fjellturer i bratt terreng. 

Nå har jeg et par  La Sportiva Trango Guide som jeg er usikker på om jeg skal beholde (de ligger i esken enda) men er usikker på hvor godt grep sålen har i steinete terreng og ur? Selve skoen later til å ha bedre støtte enn Hoka skoene, men vet ikke om de blir for stive og om sålen holder mål. Crispi Skarven egner seg best til myr og sti med tung sekk. ikke så mye ur og stein da jeg ikke føler jeg har kontakt med underlaget og at de er så stive oppover foten at det er lettere å forstue foten. 

 

Hjelp!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De La Sportiva-skoene er laget for steinrøys. Myk såle høres slitsomt ut i steinrøys. 

Jeg har vært veldig fornøyd med mine. De trives best i real og bratt steinrøys. Fine å klatre med da de sitter tight på. 

Mine ble slitt ut ved at sålen «tørka» ut og ble glatte. Men de hadde godt grep i begynnelsen. Det er jo vanlig Vibram-såle med god friksjon. Men gummien varer ikke evig og blir glattere med åra. Noe som skjer med alle såler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten umulig å gi konkrete tips til ukjente da føtter og bruk er så utrolig forskjellig men skjønner frustrasjonen :) 

Kan jo prøve å gi noen generelle råd da....

Når det gjelder sålen så er det som du har opplevd at jo mykere sålen er desto bedre feste får du, den vil også forme seg mer naturlig etter foten sine bevegelser. Bakdelen er at den vil bli raskere nedslitt og du vil kjenne steiner og spisse gjenstander bedre. 

Høyde og stivhet på skoen påvirker også hvor behagelig de er å gå langt med. Min klare mening er at jo kraftigere og stivere skoen er desto større er sjansen for at du vil utvikle plager i fot/legg om du går aktivt og langt. Svært kraftige og høye/stive støvler fungerer best til kortere turer og typisk jakt - dermed også såkalte jakt støvler. Skal du gå hele dager i steinurer så er kraftige stive støvler eneste valg. 

Jeg selv går mye (500-600km i året) og har gjort meg endel erfaringer. Har havnet på mellomhøye "tekstil" sko (mid gtx) som er relativt lette og med begrenset støtte. Disse brukes da til normal sti vandring på fjellet og i skogen samt grusveier og generelt til endel "sivilit" bruk. Fordelene her mener jeg veier opp mot bakdelene. Fordelene er at de ikke gir antydning til gnagsår, de passer utrolig godt på foten og er behagelige mil etter mil. Bakdelen er at de er mindre vannavvisende, slites langt raskere. Går du endel så kan du ikke forvente mer en en sessong på et slikt par før de er utslitte, går du  ekstra mye varer de knapt en sessong. Det skal sies at jeg pakker relativt lett og går sjeldent med sekk tyngre en 15kg.

EDIT:
Jeg tror det optimale egentelig er å operere med to typer sko. En lett og "tekstil" basert sko til de mest aktive turene hvor føret er relativt greit. Så et par som er kraftigere/stivere og høyere med bedre vannavisende kvaliteter og kanskje litt varmere til turer hvor det er utfordrende/steinete terreng eller hvor man ikke skal gå så fryktelig mange kilometer dag etter dag.

 

Men hva som passer meg er ikke sikkert passer deg :) 

 

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Er nesten umulig å gi konkrete tips til ukjente da føtter og bruk er så utrolig forskjellig men skjønner frustrasjonen :) 

Kan jo prøve å gi noen generelle råd da....

Når det gjelder sålen så er det som du har opplevd at jo mykere sålen er desto bedre feste får du, den vil også forme seg mer naturlig etter foten sine bevegelser. Bakdelen er at den vil bli raskere nedslitt og du vil kjenne steiner og spisse gjenstander bedre. 

Høyde og stivhet på skoen påvirker også hvor behagelig de er å gå langt med. Min klare mening er at jo kraftigere og stivere skoen er desto større er sjansen for at du vil utvikle plager i fot/legg om du går aktivt og langt. Svært kraftige og høye/stive støvler fungerer best til kortere turer og typisk jakt - dermed også såkalte jakt støvler. Skal du gå hele dager i steinurer så er kraftige stive støvler eneste valg. 

Jeg selv går mye (500-600km i året) og har gjort meg endel erfaringer. Har havnet på mellomhøye "tekstil" sko (mid gtx) som er relativt lette og med begrenset støtte. Disse brukes da til normal sti vandring på fjellet og i skogen samt grusveier og generelt til endel "sivilit" bruk. Fordelene her mener jeg veier opp mot bakdelene. Fordelene er at de ikke gir antydning til gnagsår, de passer utrolig godt på foten og er behagelige mil etter mil. Bakdelen er at de er mindre vannavvisende, slites langt raskere. Går du endel så kan du ikke forvente mer en en sessong på et slikt par før de er utslitte, går du  ekstra mye varer de knapt en sessong. Det skal sies at jeg pakker relativt lett og går sjeldent med sekk tyngre en 15kg.

Men hva som passer meg er ikke sikkert passer deg :) 

 

Ja, vanskelig å finne en perfekt sko merker jeg. Bor i Møre og Romsdal og da blir det gjerne en del topper der ur og steinete terreng gjør seg gjeldende. Men også våte myrer og mindre fast terreng. Vanskelig altså😐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Fjelletkaller said:

Ja, vanskelig å finne en perfekt sko merker jeg. Bor i Møre og Romsdal og da blir det gjerne en del topper der ur og steinete terreng gjør seg gjeldende. Men også våte myrer og mindre fast terreng. Vanskelig altså😐

La til en edit i min første post:
Jeg tror det optimale egentelig er å operere med to typer sko. En lett og "tekstil" basert sko til de mest aktive turene hvor føret er relativt greit. Så et par som er kraftigere/stivere og høyere med bedre vannavisende kvaliteter og kanskje litt varmere til turer hvor det er utfordrende/steinete terreng eller hvor man ikke skal gå så fryktelig mange kilometer dag etter dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To par sko? 🤣

Til høyre i bildet er La Sportiva Trango Cube GTX, disse er mine "hovedsko" i bratt steinete terreng. Til venstre for dem står La Sportiva Trango TRK GTX, en litt "lettere" og mykere sko som "ruller" mye bedre når man går. Lett og fin allround-sko, bruker denne i skog og mark og fjellturer med barna. Forran står La Sportiva Mix, en lett og fin anmarsjsko i skinn. Knall sko med lett opppakning, i tørt terreng, Via Ferrata osv.

De andre skoene tar vi en annen gang 😄 Forøvrig imponert av en del av Salewa sine sko, mine forrige Hanwag sko er noen av de beste skoene jeg har hatt men finner ikke igjen denne modellen og så videre..

Som ett par allround sko så ville jeg heller heller gått for Trango TRK enn Trango Cube.. Guide ligger litt nærmere Cube i stivhet og tenkt bruksområde om jeg ikke husker veldig feil.

EDIT: så nå at du skrev "til lange krevende fjellturer i bratt terreng. ", da må jo Guide passe fint om den passer foten din? (Lar likevel resten av skribleriene mine stå i tråden i tilfelle noen finner det interessant.)

20171002_202854.jpg

Endret av Terka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig usikker altsåå. 
Noen som har tips til hvordan man best mulig vet om man bør gå for skoen eller ikke? Går rundt med de på stua og opp og ned trappa med ullsokker i for å kjenne litt på det smiling face with open mouth and tightly-closed eyes Blir liksom skremt når det står at det er smal lest på La Sportiva. Jeg har hvert fall høy vrist, og har da kjøpt herremodell (litt fordi de ikke hadde damemodell på lager og da). Men tror jeg har Crispi Skarven i herre/unisex også. 

Er så redd for å gjøre nok et bomkjøp som ender i vonde føtter på tur og tom lommebok:shock:

Endret av Fjelletkaller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref. mitt tidligere innlegg med mine sko/erfaringer, jeg har bred fot og høy vrist. Synes likevel La Sportiva skoene passer med bra. F.eks Dynsfit randonésko (plast) har jeg forsøkt å blokke (utvide) herfra til "et varmere sted" uten at jeg fikk dem til å passe foten min.

Den beste til å kjenne om de presser mye på utsiden/innsiden er deg selv.

Høy vrist kan man til en viss grad justere for mrd snøringen. Har du også høy fotbue under foten, og bruker du innersåle tilpasset dette? (Jeg bruker det i noen sko, spesielt randonéskoene, men har også hatt det i fjellsko med hell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høy vrist selv (såpass at Dynafit randosko utgår da jeg ikke engang får de på). Mine er slitt ut men jeg kjøpere gjerne nye igjen. Jeg har store problemer med kroniske betennelser i føttene men disse har jeg vært utrolig glad i. Kjøpt de tight for at de skal være gode å klatre i. Men de funka fint på sti også, selv om de er mest glad i steinrøys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fjelletkaller skrev:

Jeg blir veldig usikker altsåå. 
Noen som har tips til hvordan man best mulig vet om man bør gå for skoen eller ikke? Går rundt med de på stua og opp og ned trappa med ullsokker i for å kjenne litt på det smiling face with open mouth and tightly-closed eyes Blir liksom skremt når det står at det er smal lest på La Sportiva. Jeg har hvert fall høy vrist, og har da kjøpt herremodell (litt fordi de ikke hadde damemodell på lager og da). Men tror jeg har Crispi Skarven i herre/unisex også. 

Er så redd for å gjøre nok et bomkjøp som ender i vonde føtter på tur og tom lommebok:shock:

Eg har særs brei fot men La Sportiva høver meg godt likevel. 

Eg har Trango og Skarven. Båe go til kvar sin bruk. I steinrøys og krøkette terreng, typisk ungt,  er La Sportiva i ei særklasse kva kjem å førebygge såre føtter. 

Crispi er supre med omsyn til gode støtte ved tyngre bører, inntil 25-30 kg synes eg, samt i vått terreng og vekslande fjellforhold. Ein støvel eg til dømes ville valgt ved langtur. Den er også varmare enn ein tekstilstøvel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utganspunktet 2 par tursko,

Crispi Skarven til alt som foregår i terrenget. Noe annet til tur på vei/sti. Her på øya er det enormt mye stein. Jeg har ikke opplevet det som upraktisk, dårlig eller ubehagelig med Skarven på det underlaget som finnes her, men det kan også komme mye av hva man er vant til, som med mye annet vil personlige preferanser spille mye inn på valg av utstyr. 

Jeg bruker mine både med og uten tung sekk og er det soleklare valget utenfor vei. 

Etter å ha ha vært litt stresset på en jakttur nylig så klarte jeg å reise fra de hjemme på trappen og da ble det jakt i noen "vanlige halvhøy tursko" og ble påminnet om hvor mye Skarvenskoene faktisk holder føttene på plass i f.eks skrått terreng. Jeg endte opp med gnagsår på yttersiden av stortærne  og reiser neppe fra Skarvenskoene igjen ;-)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La sportiva nucleo (nye) til dagsturer med litt fart. Myk og god såle, men god ankelstøtte og lett fjellstøvelfølelse. Terningkast fem. 

Crispi Besseggen (?) til turer der jeg vet jeg møter mye stein. Hard såle og en typisk fjellstøvel. Har aldri likt dem noe særlig, jeg foretrekker mer kontakt med underlaget. Terningkast tre. 

Lundhags Mira til fjellturer med mye myr, som når jeg glemmer at jeg hater myr og slenger meg med på turer i Trøndelag. Beste støvelen jeg har hatt, men tung! Terningkast seks.

Lundhags Mira light. Lettutgaven av støvelen over. Ikke tatt dem i bruk, vært idiot og kjøpt en størrelse for stor. Har skikkelig trua på dem, men de ligger på finn på grunn av størrelsen. 

Crispi Skogshorn. Grei støvel som passer til det meste. Har brukt de til lengre fotturer med tung sekk og til dagsturer. Litt tunge. Terningkast fem. 

 

IMG_5277.JPG

Endret av Pinsle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

Jeg bestemte meg for å prøve skoene. De var veldig gode og lette på tur opp. Men resten ble mindre vellykket. Vet ikke om det ble for liten størrelse. Endte med gnagsår på hæler og trykk på føttene der de er bredest foran - og såre tær. Jeg ville så gjerne at de skulle passesmiling face with open mouth and tightly-closed eyes

Skulle ønske jeg fant noen som var like gode som Skarven men som ikke hadde like tykk såle. Føler jeg går på platåsko i steinura:shock: Men i myr og med tung sekk er de prima. 

Endret av Fjelletkaller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Fjelletkaller skrev:

En liten oppdatering:

Jeg bestemte meg for å prøve skoene. De var veldig gode og lette på tur opp. Men resten ble mindre vellykket. Vet ikke om det ble for liten størrelse. Endte med gnagsår på hæler og trykk på føttene der de er bredest foran - og såre tær. Jeg ville så gjerne at de skulle passesmiling face with open mouth and tightly-closed eyes

Skulle ønske jeg fant noen som var like gode som Skarven men som ikke hadde like tykk såle. Føler jeg går på platåsko i steinura:shock: Men i myr og med tung sekk er de prima. 

Jeg har noen lignende støvler fra La Sportiva. Jeg slet også i begynnelsen. De var veldig gode opp, men ga meg gnagsår på vei ned. 

Så kom Tessatroll til unnsetning og redda meg og støvlene med en kjekk knyteteknikk. Og etter det ble de så mye brukt at de nå er mer eller mindre brukt opp 😩 (kan fortsatt bruke de på tørr sten men friksjonen er dårligere og sålene ganske slitt). Kjøper glatt like støvler senere. Mine sære føtter liker disse her.

Bildene har Tessa tatt

CDDBD136-93ED-46F0-904D-D0719AD0D682.jpeg

6AD92989-B507-4005-83E8-A4D875CCE90F.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg har noen lignende støvler fra La Sportiva. Jeg slet også i begynnelsen. De var veldig gode opp, men ga meg gnagsår på vei ned. 

Så kom Tessatroll til unnsetning og redda meg og støvlene med en kjekk knyteteknikk. Og etter det ble de så mye brukt at de nå er mer eller mindre brukt opp 😩 (kan fortsatt bruke de på tørr sten men friksjonen er dårligere og sålene ganske slitt). Kjøper glatt like støvler senere. Mine sære føtter liker disse her.

Bildene har Tessa tatt

CDDBD136-93ED-46F0-904D-D0719AD0D682.jpeg

6AD92989-B507-4005-83E8-A4D875CCE90F.jpeg

Jeg sliter med gnagsår på hæl på tur opp, og gnaging på yttersiden av foten/tærne på tur ned. Kan dette hjelpe tror du?😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fjelletkaller skrev:

Jeg sliter med gnagsår på hæl på tur opp, og gnaging på yttersiden av foten/tærne på tur ned. Kan dette hjelpe tror du?😃 

Det vil jeg tro. Med denne snøringen så sitter støvlen bedre rundt nedre del av ankelen og foten vil ikke skli i selve støvlen. Jeg fikk gnagsår på lilletåa av å gå ned fordi foten skled frem inni støvlen. Etter å ha endra knyting forsvant det problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.