Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløv til hunder som trekker


heipipelerke

Anbefalte innlegg

Hei! Har noen erfaring med hvordan TOGO-kløven fungerer til hunder som trekker mye mens de kløver? Min turhund er alltid i ekstase når han får på seg kløven fra Non-stop, og når vi legger av gårde høres det ut som han nesten kveles fordi han drar så hardt. Jeg vet at Non-stop-kløven har ganske smal hals, og mener TOGO-kløven har brystreima lenger ned på selve brystet. Stemmer det, og vil det bli bedre for hunden min? Han er forøvrig en kompakt alaska-husky med spiss buk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både den nye typen TOGO kløv fra seleverkstedet og den eldre modellen som er forløper til den. Begge er gode selv om hunden trekker en del. Det beste hadde selvfølgelig vært om den ikke trakk, men det er ikke lett å få til med sledehunder. TOGO-kløven har brystreim som ligger så pass høyt at den ikke kommer i vesentlig konflikt med frambeina selv om hunden trekker en del. Den har også gjennomgående reim fra festepunktet til brystreimen fremme og bak til ringene hvor du fester hanefoten linen din er festet til. Det gjør at trekket overføres direkte fra brystreimen og bak til hanefoten, uten at selve kløvveskene og sømmene der blir belastet og med tiden ryker.

Om du har mulighet så er en god "oppgradering" å bruke komte på kløven/hunden. Komte er halsringen fra en komtesele, en gammel type trekksele som var vanlig ved kjøring i tandemstil/nordisk for i tiden. Komten består av en stiv O-formet aluminiums-bolt/stang som er polstret med en hardstoppet lærpute mot hunden. Den er åpen i toppen og reguleres/lukkes med en spenne i nakken. Det finnes brukte komter på markedet, søk på finn. Det finnes også nye å få kjøpt. Gresshoppa blant annet vet jeg lager komter. Fordelen med komten er først og fremst at den stabiliserer kløven bedre enn en brystreim klarer. Den er bedre egnet til å hindre kløven i å få skli for langt fremover når dere går bratt nedover. Den tar også opp og fordeler trekkreftene fra hunden bedre enn en brystreim. Bakdelene er at den er litt trangere å skli av og på hunden, og ikke minst at den koster noen tusenlapper ny.

Bildene viser hund med komte på kløven. Kløven er den gamle modellen, forløperen til dagens TOGO.

DSC_0241.JPG.a40c716935044b3dcdb470f765ffb683.JPG

DSC_0323red.JPG.28e7e715d8c24564afd9cfc04731fb0a.JPG

DSC_0339.jpg.9100f6cd5c399eb1f0f2c7d3116cfa19.jpg

Endret av Gisle Uren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gisle Uren skrev:

Bildene viser hund med komte på kløven. Kløven er den gamle modellen, forløperen til dagens TOGO.

DSC_0241.JPG.a40c716935044b3dcdb470f765ffb683.JPG

DSC_0323red.JPG.28e7e715d8c24564afd9cfc04731fb0a.JPG

DSC_0339.jpg.9100f6cd5c399eb1f0f2c7d3116cfa19.jpg

Et spørsmål til ditt første bilde, av hund med kløv. Jeg kjenner ikke til kløven. Men er du sikker på, at ikke kløven skal snus? Med den forrerste delen - bakover? På noen modeller er det også mulig å "spenne ut" kløven på begge sider, så forbeina kommer innenfor kløven. Da kan den sitte langt fremme.

Hvis dette er riktig, ville jeg plassert kløven lengere bak på ryggen så det ikke kommer i konflikt med forbeina. Til tross for, at vekten i hovedsak bør ligge på fremparten. En får aldri mye vekt i disse kløvene likevel, hvis en ikke fyller opp med bly. Er det litt vekt i og mye oppover, benytter jeg komte, ellers ikke.

Det kan være vanskelig å få både trekk- og jakthunder til å gå forran, uten å trekke. :) Ønsker en ikke slik trekking, kan en med dressur få hunden til å gå bak på stier og "på plass" (fot), der det er plass. Jeg har alltid vekslet på dette (med mine hunder), hvis jeg ikke ønsket trekking.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder trekker også hardt når de går med kløv. Togo-kløven fungerer greit, synes jeg. Likevel har jeg valgt å bruke trekksele/nomesele under kløven, i alle fall på første del av turen, til hunden går ned fart og trekk noe. Mine hunder er godt pelset og jeg har ikke sett at de har fått gnag av selen. 

Som Tiur3 skriver er det lurt å lære hunden å gå bak, men jeg med trekkhunder synes jeg det er fint for dem at de får trekke og fint for meg å få drahjelp i oppoverbakker :-)

Gisle kan svare for seg selv men nei kløven skal ikke snus, jo togo-kløven kan spennes ut og nei jeg ville ikke plassert kløven lengre bak på ryggen.

Og æsj, jeg angrer på at jeg kastet den gamle komta fra 80-tallet fordi jeg trodde den var gammeldags... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Et spørsmål til ditt første bilde, av hund med kløv. Jeg kjenner ikke til kløven. Men er du sikker på, at ikke kløven skal snus? Med den forrerste delen - bakover? På noen modeller er det også mulig å "spenne ut" kløven på begge sider, så forbeina kommer innenfor kløven. Da kan den sitte langt fremme.

Hvis dette er riktig, ville jeg plassert kløven lengere bak på ryggen så det ikke kommer i konflikt med forbeina. Til tross for, at vekten i hovedsak bør ligge på fremparten. En får aldri mye vekt i disse kløvene likevel, hvis en ikke fyller opp med bly. Er det litt vekt i og mye oppover, benytter jeg komte, ellers ikke.

Det kan være vanskelig å få både trekk- og jakthunder til å gå forran, uten å trekke. :) Ønsker en ikke slik trekking, kan en med dressur få hunden til å gå bak på stier og "på plass" (fot), der det er plass. Jeg har alltid vekslet på dette (med mine hunder), hvis jeg ikke ønsket trekking.

Ja, jeg er helt sikker på at kløven ikke skal snus!

For det første så skal alltid den dypeste delen av kløvsekkene være fremst på hunden. Dette for å hjelpe til med å få den tyngste del av vekten frem og over skuldrene på hunden. For det andre er det i fremkant av kløvvesken at slitasjen er størst, og også der skinnforsterkninger har sin nytte. Det er også i den enden jeg har plassert frem at produsenten har montert brystreimen, og montert hanefoten i andre enden.

Jeg synes ikke det er lurt å plassere kløven lengre bak på hunden. Om mulig ville jeg heller hatt den enda noen cm lengre frem. Årsaken til plasseringen er å få vekten mest mulig på skuldrene, og ikke på ryggen. Skuldrene og frambeina tåler belastningen bra, ryggen gjør det ikke.

Det første bildet jeg la ut er litt misvisende. Hunden står litt bredt med frambeina, så derfor ser det ut som om kløvvesken går helt inntil, noe de ikke gjør. For at kløven ikke skal komme i konflikt med frambeina er det på denne kløven en egen reim under lokket som går fra ytterkanten på den ene kløvvesken til ytterkanten på den andre. Denne reimen strammes for å trekke toppen av kløvveskene mot hverandre øverst, som da igjen gjør at bunnen av veskene spennes ut fra siden på hunden. De kommer dermed ikke i konflikt med hundens frambein og ikke skaper gnagsår på eks albuene.

Togo-kløven er en av de best utformede kløvene som er på markedet i dag. Og da tenker jeg verdensmarkedet. Den har god utforming, enkle, gjennomprøvde detaljer og den er bunnsolid i utførelse. Den komfortabel og stabil for hunden å gå med. En del av de andre kløvene på markedet, særlig en del utenlandske, har feil utforming. De har gjerne for grunne kløvvesker slik at vekten kommer for høyt på hundens kropp, og de plasserer ofte vekten alt for langt bak på ryggen.

Her er samme type kløv sett forfra. Her ser man litt bedre at kløvveskene er spent litt ut så de ikke ligger inntil frambeina på hunden.
59d38f3fd341e_Sellesdalsbua008.thumb.jpg.4fd7134227d277b8eb47f6fe74e672e2.jpg

Endret av Gisle Uren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.