Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes falketind 62 eller 68? Fjellski for bratt terreng.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Her er bilder som viser hullene på Crispi Svartisen etter 1000+ kilometer, ett av hver støvel:

20171220_200147.thumb.jpg.56cc43f440239ef49200693f9d4eb3c2.jpg

20171220_200205.thumb.jpg.103b4319a9d35dd0615c24b05035d620.jpg

Til slutt T4 etter ca 100km:

20171220_200233.thumb.jpg.32ee3f75b9d5667fb3ded35522fd1fb1.jpg

Jeg har utelukkende gått med 3pin bindingen i første posisjon, og kun 2dre ved nedkjøringer. Vil vel ikke si at hullene har fått noe voldsomt med juling, det er også vel så viktig å passe på at støvelen er skikkelig nedpå hullene før klemjernet trykkes ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Omnilite skrev:

Her er bilder som viser hullene på Crispi Svartisen etter 1000+ kilometer, ett av hver støvel:

20171220_200147.thumb.jpg.56cc43f440239ef49200693f9d4eb3c2.jpg

20171220_200205.thumb.jpg.103b4319a9d35dd0615c24b05035d620.jpg

Til slutt T4 etter ca 100km:

20171220_200233.thumb.jpg.32ee3f75b9d5667fb3ded35522fd1fb1.jpg

Jeg har utelukkende gått med 3pin bindingen i første posisjon, og kun 2dre ved nedkjøringer. Vil vel ikke si at hullene har fått noe voldsomt med juling, det er også vel så viktig å passe på at støvelen er skikkelig nedpå hullene før klemjernet trykkes ned.

Takk :) Da satser jeg og på det samme.

Skoene er ikke evigvarende uansett, og om jeg får 90% levetid med å ha klemjernet i første hakket i forhold til andre hakket er den økte gåkomforten klart verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

@Omnilite. Dessverre, etter så lite bruk, er nesten voile bindingene ødelagt. Etter å ha gått med bindingene klemmet ned til 1. hakk så er pinnene allerede nesten oppspist. Dyr morro var det...

0C23C9AA-BD1D-4B8D-914B-A34D2DFAD8FD.jpeg

Så nå er spørsmålet, om jeg må skifte bindinger allerede, for å unngå å ødelegge skoene...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mareng skrev:

@Omnilite. Dessverre, etter så lite bruk, er nesten voile bindingene ødelagt. Etter å ha gått med bindingene klemmet ned til 1. hakk så er pinnene allerede nesten oppspist. Dyr morro var det...

0C23C9AA-BD1D-4B8D-914B-A34D2DFAD8FD.jpeg

Så nå er spørsmålet, om jeg må skifte bindinger allerede, for å unngå å ødelegge skoene...

Oj, det var ikke noe særlig! Har ærlig talt ikke tenkt på slitasje på pinnene i bindingen som en mulighet engang..

Jeg har 2par 3pin, skal sjekke mine når jeg kommer meg til fjells igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Omnilite skrev:

Oj, det var ikke noe særlig! Har ærlig talt ikke tenkt på slitasje på pinnene i bindingen som en mulighet engang..

Jeg har 2par 3pin, skal sjekke mine når jeg kommer meg til fjells igjen.

Takk.

Gidder du å sende ett bilde av siden på T4 skoen også. Kanskje min sko har mer gummi som gjør at den gnager høyere oppå pinnene? (Men det har kanskje ikke noe med saken å gjøre).

 

C4052F52-52C8-4AE9-AEC8-8FDD060D4129.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mareng skrev:

Takk.

Gidder du å sende ett bilde av siden på T4 skoen også. Kanskje min sko har mer gummi som gjør at den gnager høyere oppå pinnene? (Men det har kanskje ikke noe med saken å gjøre).

 

C4052F52-52C8-4AE9-AEC8-8FDD060D4129.jpeg

Skal sjekke støvler og bindinger når jeg kommer meg til fjells.

På det ene paret som står på Ingstad skiene har jeg filt av litt på tåjernet fordi det gnagde på gummikalosjeringen på Svartisen. Har ikke gjort noe med bindingene på Tind, men følger med for å se om de må tilpasses litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voile sender meg to nye tåbindinger i posten!

De påstår at problemet er at Scarpa T4 støvelen ikke passer bindingen så bra, og at de har opplevd en del problemer med denne. Litt rart at den ene bindingen min er så mye mer slitt enn den andre...

Men det gjenstår vel å se om de nye bindingene blir herpet like fort, om jeg strammer tåjernet mer når jeg går. Hvis det skjer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Da må jeg jo skifte sko eller til en annen binding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ordnet seg så du fikk nye bindinger!

Jeg har også konkludert med at det egentlig er støvlene (T4) som er synderen. Jeg har brukt T4 på begge parene jeg har med 3pin jeg etter at jeg kjøpte de sent på sesongen i fjor. Det eldste paret har jeg brukt Svartisen støvler i flere sesonger og gått kanskje 100+ mil med. De har jeg også gått mest med T4 på og der er det synlig slitasje på pinnene. Høyre side er værst, og den ytterste pinnen mest. De nyeste paret har "begynnende" slitasje.

Jeg har målt støvlene, og det er her jeg ser forskjell. Begge har 18mm tykk "tupp", men det virker som om hylsen i hullene begynner "dypere" på T4 enn på Svartisen. T4 har hylsen ca 1mm lenger ned i gummien. Svartisen har ca 2.5mm og T4 ca 3.5mm. Det er også noe "gørr" inni hylsene på T4 så de virker ikke så dype. Setter du T4 i bindingen så ligger den heller ikke ned mot hælklossen, men er 3-4cm over. Det betyr at når en tråkker ned hælen på klossen så løfter tuppen på skoen seg, og da med hylsene for langt inn i gummien, så vil nok kanten på hylsen gnage på tuppen på pinnene. (Kan se ut som pinnene er marginalt tynnere øverst som gjør det litt værre).

Ved å trykke ned tåjernet i trinn 2 vil forhåpentligvis ikke tuppen løfte seg når hælen trykkes ned.

Jeg kommer til å forsiktig manuelt med en borr prøve å rense ut noe av "gørret" i hullene for å være sikker på at ikke pinnene "bunner" i dette. Samtidig vurderer jeg om jeg rett og slett skal pusse ned gummisålen på støvlene ca 1mm for å få de lengre ned på pinnene. (Og deretter kun bruke trinn 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Omnilite skrev:

Bra det ordnet seg så du fikk nye bindinger!

Jeg har også konkludert med at det egentlig er støvlene (T4) som er synderen. Jeg har brukt T4 på begge parene jeg har med 3pin jeg etter at jeg kjøpte de sent på sesongen i fjor. Det eldste paret har jeg brukt Svartisen støvler i flere sesonger og gått kanskje 100+ mil med. De har jeg også gått mest med T4 på og der er det synlig slitasje på pinnene. Høyre side er værst, og den ytterste pinnen mest. De nyeste paret har "begynnende" slitasje.

Jeg har målt støvlene, og det er her jeg ser forskjell. Begge har 18mm tykk "tupp", men det virker som om hylsen i hullene begynner "dypere" på T4 enn på Svartisen. T4 har hylsen ca 1mm lenger ned i gummien. Svartisen har ca 2.5mm og T4 ca 3.5mm. Det er også noe "gørr" inni hylsene på T4 så de virker ikke så dype. Setter du T4 i bindingen så ligger den heller ikke ned mot hælklossen, men er 3-4cm over. Det betyr at når en tråkker ned hælen på klossen så løfter tuppen på skoen seg, og da med hylsene for langt inn i gummien, så vil nok kanten på hylsen gnage på tuppen på pinnene. (Kan se ut som pinnene er marginalt tynnere øverst som gjør det litt værre).

Ved å trykke ned tåjernet i trinn 2 vil forhåpentligvis ikke tuppen løfte seg når hælen trykkes ned.

Jeg kommer til å forsiktig manuelt med en borr prøve å rense ut noe av "gørret" i hullene for å være sikker på at ikke pinnene "bunner" i dette. Samtidig vurderer jeg om jeg rett og slett skal pusse ned gummisålen på støvlene ca 1mm for å få de lengre ned på pinnene. (Og deretter kun bruke trinn 2).

Ja, det er mye det samme som jeg har kommet fram til. Den skoen som har jernet lengst inni sålen, er den som sliter mest på pinnene. 

Hvis det ikke gir seg når jeg strammer tåjernet bedre på ny binding, så tenker jeg i utgangspunktet at jeg bør kunne reklamere til forhandler, og kreve nye sko og/eller bindinger. Siden jeg tross alt har kjøpt det som en pakke... Men jeg håper dette løser problemet, for selve oppsettet liker jeg jo svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, TR skrev:

Håper det ordner seg. Ikke mye å velge mellom når det gjelder 75mm bindinger med mulighet for wire. Scott Excursion (før var det Garmont) er et godt alternativ til T4. 

Ja, denne støvelen ser heller ikke dum ut. Den ser tilsvarende ut til T4, vet du om den har noen fordeler/ulemper i forhold til T4? Eller er det mye samme saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mareng skrev:

Ja, denne støvelen ser heller ikke dum ut. Den ser tilsvarende ut til T4, vet du om den har noen fordeler/ulemper i forhold til T4? Eller er det mye samme saken?

Så vidt jeg skjønner har Excursion litt mykere flex enn T4, og litt bredere passform. Ellers i prinsippet samme sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eksilbergenseren skrev:

Hvis Scott er arven etter Garmont, Har ikke Scarpa og Garmont helt forskjellig passform? De hadde i alle fall det i «gamle dager». Til min litt smale fot passer Scarpa, men ikke Garmont. 

Jaa... som sagt, Excursion har bredere passform enn T4. Randostøvlene til Scarpa (og kanskje NTN-støvlene og?) er igjen noe annet enn 75mm tele-støvlene til Scarpa hva passform angår. Så å generalisere passform til merkenivå kan være litt problematisk 😜 skal ikke være enkelt dette. Alternativt ta det du har slengende i boden og kom deg ut på ski. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.