Gå til innhold
  • Bli medlem

Klokke?


EmilEvje

Anbefalte innlegg

Annonse

Har hatt min Seiko Coutura Kinetic Perpetual (SP007 mener jeg er modellen) i, tja, 7 år eller noe nå? Laget i Japan (dog har de også siden 2008 når den kom laget den andre steder), ser helt ny ut enda, brukt hver eneste dag utenom når jeg sover eller dusjer (vane). Tåler 100m vann/trykk, safir glass, aldri byttet batteri (lades og går på kinetisk energi), Har klokke, 24t klokke, dato, måned og skuddårs-teller. Eneste den ikke har er ukedag, men men :P hehe. Jeg ville ha noe som tålte litt, og ble fascinert over det kinetiske perspektivet. Dersom klokken ikke er i bevegelse på 24t så "stopper" den, i form av viserene, for å spare på energi, og kan ligge slik i ukes/månedsvis. Datoen/måned går fortsatt. Når den kjenner bevegelse igjen så går den automatisk frem til korrekt time/minutt/sekund med viserene. Aldri trodd jeg skulle anbefale en anminnelig, analog klokke før; men denne får toppkarakter fra meg! Aldri hatt problemer med den, og aldri angret en krone brukt på den når jeg kjøpte den. :) 

 

Sitat fra nettsiden om Kinetic Perpetual teknologien: "With Auto-Relay, the watch will, when not worn, operate normally for 6 months on a full charge, after which it goes into "sleep" mode for up to four years. The accuracy remains and the calendar continues to show the correct date, month and year, but the hands stop, conserving energy, until, once the watch is put on again, the hands automatically reset to the correct time."

81AOlDUZs6S._UY445_.jpg

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, EmilEvje skrev:

Noen som har noen tips til en klokke som tåler litt? Vil ikke ha noe digital klokke, eller noe sånn gps shiit. Budtsjettet er på 3-5 tusen kr

Takk

Jeg var på utkikk etter en klokke som:

- tåler alt, omtrent hva som helst faktisk

- er så lett at jeg kan bruke den til alle aktiviteter, også løping/sprint uten at den gir håndleddet bank

- har lys, slik at jeg kan sjekke klokken om natten i teltet/soveposen

- har alarmklokke

- har lang batteritid

- er liten slik at den ikke er i veien for hansker og stramme jakkeermer

- (har stoppeklokke)

- har dato

- en jeg ikke trenger å være redd for å bruke til alle aktiviteter (klatring, jobb, tur) bør derfor være billig.

- egner seg godt i streng kulde.

- ikke er strømledende (og kuldeledende).

Casio STR 300C. Koster 500-800 kr i norge, eller 250kr ink frakt fra e-bay. Det er en ganske liten, fjærlett og solid sportsklokke med 10 års levetid på batteriet og alle overnevnte funksjoner. Digital klokke (og da er den vel ikke aktuell?)

Aldri brukt en klokke så mye før, og aldr vert så fornøyd før. Superkomfortabel og myk rundt hånden.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par forslag på ur som jeg ikke er redd for å ta med på tur og er fornøyd med.

Tissot T-touch har i tillegg til klokke og dato også kompass-stoppeklokke-tempmåler-høydemåler-alarm og atmosfærisk trykk. Synd at den mangler lys. 

 

G-shock GW-5000 er i en annen liga enn vanlige G-shock. Super digg på armen i ganske mykt materiale. Merker den nesten ikke er der. Lades av lys og stiller seg automatisk en gang i døgnet. Så, går alltid riktig og aldri tom for strøm. Ja, den er digital, men jeg virkelig anbefaler den uansett. 

 

Seiko Padi solar har også vært god. Den er tyngre enn de andre klokkene og har mindre ting og tang siden den kun viser dato og tid. Men den har god lume, holder tiden ganske bra og blir "aldri" tom for strøm. Også synes jeg den er pen da. 

IMG_8556.JPG

IMG_8557.JPG

IMG_8559.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på forslaget om Tissot T-Touch. Nyeste modell T-Touch 2 har fått lys, du ser forskjell på de ved at displayet er litt større nederst på nyeste modell. Er prismessig i øvre del av budsjettet ditt, finnes i stål eller titan med forskjellige reimalternativer.

Jeg har hatt min T-Touch Expert i full titan i minst 5-6 år og den har ikke vært av armen ved noe av det jeg har foretatt meg. Er første klokke jeg har hatt som aldri har hatt behov for bytte av "stiftene" til reima (andre klokker minst 1gang pr år). Høydemåleren er funksjonen jeg bruker mest, den er utrolig nøyaktig og et bra verktøy til å finne resterende høyde opp/ned når jeg er på tur.

Batteriet holder i ca 2år og det bytter jeg selv, har ikke brydd meg med å trykkteste den. Må bare passe på at plastbiten under batteriet følger med over på det nye.

Kan også brukes til å avgjøre at det definitivt ikke er aktuelt å bade...20160917_183951-1.thumb.jpg.96d13fdf5763adc7a8d00f068aa69cec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel Certina DS Tradition, hatt den i nærmere 15 år tror jeg. Veldig enkel, viser kun tid og dag i måneden (den drar alltid til 31, så man må justere selv når det ikke stemmer). Vanntett til 100m. Det er vel egentlig mer en hverdagsklokke som til nød kan gå an til dress. Tror den kostet oppunder 2000,-.

Det var jo noen grunner til at jeg kjøpte den. For det første safirglass, det er fortsatt ikke en eneste ripe i det :). Rustfritt stål er holdbart (men der har det faktisk blitt en del riper i årenes løp). Ikke veldig tykk, under 8 mm, og ikke veldig bred, 37 mm - begge deler gjør at den ikke så lett hekter seg fast i ting. Samtidig er den grei nok å lese av, så enkel som urskiven er utformet. (YouTube)

Utover batteribytter, har urverket blitt reparert en gang (tror rett og slett de like godt byttet hele innmaten) - og rem og remlås begynner nok å merke alderen nå, selv om de fortsatt holder stand. Jeg vil likevel si at denne klokken "tåler litt" :) 

Men: Er nok ikke utenkelig at jeg kjøper ny klokke snart jeg også - forhåpentligvis for nye 15 år... Et søk på prisjakt med filter (maks 5000,-, maks 8 mm tykkelse, bredde mellom 30 og 40 mm, vanntett til 100m) viser meg at Certina DS fortsatt er blant de som jeg kunne tenkt meg, med mine preferanser. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, can skrev:

Sorry denne er digital men er veldig bra, kjøpte mi for 250 kr. Får ho sikkert billigare brukt, meir enn nok for ei klokka.https://en.wikipedia.org/wiki/Casio_F-91W

Såg på denne også når jeg kjøpte min casio 300C. F91W får du får 42kr inkl. frakt på e-bay. Det må sies å være billig! Den har lys, tåler mye og gjør nok jobben den og. Min far har brukt denne i 35 år, eller mer :)

Det var en hovedgrunn til at jeg valgte casio 300C i stedet for. F91 har halogenlys i displayet, det er ikke fullt så tydelig å sjekke klokken om natten som med grønt baklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klar øve at da er ein del billige på ebay, men på tros av den lave prisen så er ein del av desse fake sjå her: stikkord er lys og å halda inne knappen på høgre siå i ca 4 sekund ska stå CASIO i displayet då.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Victorinox Inox på tur, en ekstremt hardfør klokke som har blitt kjørt igjennom diverse unødvendig harde tester som å bli kjørt over av tanks, eksponert for ekstreme temperaturer og temperatursvigninger osv. Ble laget for å feire Victorinox sitt 125 års jubileum tror jeg det var, og derfor de laget den så hardfør.

Etter min mening er dette en klokke som samtidig som å være hardfør nok for turbruk fungerer utmerket til hverdags og mer pyntede anledninger, litt avhengig av reimen og utførelsen man velger.

Den kommer i mange utførelser med tanke på farge, detaljer og reim (https://www.victorinox.com/global/en/Products/Watches/c/TP#collectionCarpet).

Inox.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kjøper dyr klokke for å ha i 20 år og sånn, så kan det være greit å gjøre seg noen tanker om hva som skjer med synet i den perioden. Sånn en gang i førtiårene så får de aller fleste dårligere syn. For oss som har bikka femti så er det uaktuelt å se noe annet enn lille- og storeviseren uten briller. Det lille datovinduet kan jeg bare glemme.. Mange av de klokkene som er vist over her er ubrukelige for meg uten at jeg må nedi lomma for å hente lesebrillene.

Mitt råd er derfor at man kjøper ei klokke med så ren og lesbar skive som mulig, uten all verdens småklokker og dilldall inni.

Min klokke tåler for øvrig trykk ned til 100 meter, men hvis jeg noen gang kommer dit, så kommer jeg aldri noen gang til å se på ei klokke igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god klokke som kan brukes til det meste er Seiko skx007: http://www.creationwatches.com/products/no/index.php?main_page=product_info&products_id=784&currency=NOK&gclid=EAIaIQobChMI1NLS94fI1gIVQcAYCh2IagOPEAQYAiABEgKAA_D_BwE

 

Du får den til 2-3 laken her hjemme, da slipper du moms og toll osv.

Dette er veldig gode klokker til en rimelig penge, veldig mye klokke for pengene. Her prater vi klokke som er godt kjent hos urmakere og kan konkurrere mot mye dyrere merker av hva kvalitet angår. Skikkelig hverdagsbeater!  Ikke trenger du å bry deg om batteribytte heller:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Ser folk kommer med forslag til digitale klokker. :( Men, TS ønsker ikke digital klokke! TS ønsker da en mekanisk klokke, enten den er selvtrekkende, eller en som må trekkes hver dag.

Siste jeg hadde for flere ti-år siden, var Certina DS. Selvtrekkende, med visere, dato og dag. Har faktisk hatt to, men da den ene raskt ble haimat, så jeg måtte kjøpe en til. Tror en må litt opp i pris, for å få slike klokker i dag. Det nedre sjiktet, er vel overtatt av digitale klokker.

Ellers er digitale klokker også holdbare. Den digitale klokken jeg har i dag, ble kjøpt tidlig på 80-tallet (kanskje før) og måtte bestilles av Seiko forhandleren (en bekjent urmaker) fra utlandet, da de egentlig var blitt umoderne her i Norge. Men klokken  går og har knapt vært av armen, da kun for en liten rens i "ny og ne". Den har vært med i arbeid som tømrer, arbeid på fritiden hjemme (og hos bekjente), med alt friluftsliv (inkl. svømming) og sosiale evnenter. Jeg sover med den og jeg lever med den. :) Da det er solceller på den, har jeg byttet batteri KUN to ganger, siste gang for 1/2 år siden. Og det kostet en formue,  nesten 500 kr. :) 

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tåler litt" er jo en litt vag beskrivelse? 😊 Vannsprut, dykking, slag, bli skrapet opp langs berg og fjell (klatring)?

Jeg har etterhvert noen klokker, og alle har blitt brukt godt, noen mer enn andre.

En Rado med keramisk hus og lenke brukes kun som penklokke etter at den ble litt knust og fikset, ellers brukes de andre i alle situasjoner. - Brukes kun som penklokke etter å ha blitt fikset opp.

En Omega xxxx Professional som f.eks. har flydd vegg imellom når reima røyk under litt snekring. Glasset er 100%, men klokkehuset er for ripet etter lang tids bruk til å få en fornuftig pris ved evt salgs. -Tåler juling, men tullete dyr å ta service på.

Casio G-Shock kjøpt på åttitallet (eller tidlig nitti.) er fortsatt 100 % funksjonelt og brukes til "male hus" klokke. - Tåler juling, bytte batteri selv når den en sjelden gang går tom.

Diverse sportsklokker. Pt brukes en Garmin Fenix 4 fast - liker denne godt, må lades etter et døgn om GPS brukes, ellers ca en uke. Ripes fort i klokkehuset med mitt bruk.

Bildet viser en Citizen fra ca -80, min første digitale klokke, lå ute under snøen en vinter på barneskolen og ble funnet igjen på våren. Og en Seiko, fra -98, min første klokke som ble kjøpt når jeg startet i min første jobb etter studietiden. Kostet ca 1500,- og var svindyr syntes jeg den gang. 😄 Begge virker fortsatt om jeg bytter batteri på dem.

Hvor jeg vil med dette?

For meg så skal en klokke brukes og ta den juling som evt kommer under aktivitet. På samme måte som skallklærne mine. Går de i stykket så går de i stykker. Riper osv = patina og gode minner. Stort sett alle klokkene har tålt å ikke bli tatt hensyn til mtp bruk. Pris vs bruk & slitasje har vært irrelevant.

En ny klokke må (for meg. nå. ) være 100% vanntett, være lett lesbar, ha en reim som ikke rives av lett (samme for innfesting til klokkehuset) men rives av om jeg blir hengende fast etter reinen, ikke være noe man er redd for mtp å få riper/hakk/bulker. 

De fleste klokker overlever å bli brukt, og alle får litt "patina" etter å bli brukt.

20170928_162746.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker utelukkende selvtrekkende klokker selv. Det som etterhvert har blitt turklokka er en Sinn 103 St A. 

 

- Mekanisk, ergo du trenger ikke bekymre deg over batteritid. Den går så lenge du går

- 200m vanntetthet

- ETA 2824-2/Sellita SW-200 verk. Regnes vel som noe av det mest driftsikre man finner

- Store markører og god lume. Ergo lett å lese tiden ved et kjapt øyekast, også når det er mørkt

- Kronograf. Kjekt å ha når man vil vite nøyaktig hvor lenge man er ute på tur, koketid på real turmaten e.l.

- Dag og dato. Fort gjort å glemme om man er på lengre tur.

 

Bruker selv min på NATO-reim da det tørker fort og er komfortabelt selv når det blir svett. Reima er også såpass lang at jeg kan ta klokka utenpå jakka uten problem, dersom jeg trenger klokke lett tilgjengelig og jeg har hansker på. Blir fort litt fikkel å få den frem fra under ermet som er borrelåst fast da.

 

Legger ved et bilde av min, riktignok her på skinn NATO fremfor den sedvanlige nylonen.

bwKx7sT.jpg

 

Riktignok litt over budsjett, så jeg velger å foreslå et billigere alternativ: Helson Shark diver. Kommer i ymse størrelser, skivevalg og materialer. Jeg liker best versjonen i brass(messing) med sort skive, da denne får en kul patina etter bruk, slik min gjorde. Ellers er den vanntett til 500m og er bygd som en tanks. Om du utsetter denne for så harde påkjenninger at du risikerer å ødelegge den, ville jeg heller vært bekymret over å miste både arm og liv. Her er et bilde av den jeg hadde før:

 

BUrVwv3l.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Men, TS ønsker ikke digital klokke! TS ønsker da en mekanisk klokke, enten den er selvtrekkende, eller en som må trekkes hver dag.

... eller er batteridrevet. Digital betyr at den viser tiden med sifre (engelsk: digits) og ikke med for eksempel visere.  Trur eg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, a_aa skrev:

... eller er batteridrevet. Digital betyr at den viser tiden med sifre (engelsk: digits) og ikke med for eksempel visere.  Trur eg :) 

Ja - hvis TS er så spesifikk, så har du rett. :) Vi får se hva TS svarer. Folk er ofte upressise, så jeg tolket det dit henn, at også batteridrift/elektronisk ikke var aktuellt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det, også kalt quartz ur. Innen horologien er ofte quartzur litt uglesett, ikke det at det er noe dårligere ur da de gjerne er mer presise enn mekaniske klokker og krever mindre vedlikehold.

Selv har jeg Omega Aqua Terra Quartz som har vært med meg i 12 år og fått allverdens juling, tror jeg har byttet batteri 2 ganger og den funker som bare det. De andre mekaniske klokkene jeg har, må oftere til service, ca hvert 5 år og dette koster noen kroner som @Terka nevner litt over her. Men igjen, det finnes ikke noe logikk i det å kjøpe dyre mekaniske ur men nå er det noe med denne horologien som jeg finner fasinerende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Batch86 skrev:

Men igjen, det finnes ikke noe logikk i det å kjøpe dyre mekaniske ur men nå er det noe med denne horologien som jeg finner fasinerende.

Skjønner hva du mener - selv har jeg en fascinasjon for helmekaniske kamera (ikke av den dyreste sorten, riktignok), og teller jeg med noen med batteri for enkel lysmåling har jeg vel et 20-talls sånne. Moderne kameraer blir mer nøyaktige, bildene blir teknisk sett vel så gode - men det er et eller annet med med sjela til noe som er ren mekanikk :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.