Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinter dvale


HannKatta

Anbefalte innlegg

2 timer siden, tubbs skrev:

Får jaggu holde å støvsuge og vaske en liten leilighet ja :ahappy:
Har ikke tall på hvor mange ganger kompiser har måtte takke nei til turer pga vedlikehold av hus, gressklipping eller annet hagearbeid.
 

Jeg bor i hus, og det er ikke tull engang.

Fordelene veier opp for ulempene, noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Omnilite skrev:

Nåja, can't do this in a blokk 😊

20140809_115629-2.jpg.9d0198344d5d5ee7f2245f200c2ce606.jpg

Joda. Har da hage selv om jeg bor midt i byen. Tilbragt mang enn natt der sammen med Per Pinnsvin, Geir Grevling (som har sans for å velte ting som bråker) diverse kaniner og katta til naboen. Rikt dyreliv der altså. Klippet jevnlig av vaktmester blir den også. 

Eneste bakdelen med å bo i blokk, er at man kan ende opp med en nabo som liker å høre på Scooter 😩 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt vaktmester som tok seg av alt utvendig vedlikehold på hus og hage :) Kunne da prioritert turer det meste av tiden.

Jeg kjøper noe hjelp nå og da, men har ikke råd til vaktmester, men det blir godt nok til at jeg kan dra på turer igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvale? Utelukket for min del.
Vinteren er en fantastisk turtid. Ikke'no flyvende/krypende drit (mygg/knott/flått o.s.v.), den klare fine lufta med alle de nydelige sjatteringene av blått, glitrende stjernetepper i snø, fantastiske formasjoner i snø og is. Den øredøvende stillheten. Det å stå bak et hundespann mens man kun hører pusting, poter og meier mot snø. Basale gleder som å krype ned i en sovepose og kjenne varmen bre seg. Jeg kunne fortsatt og fortsatt. Gleder meg fremdeles som en unge til vinteren.
Samt selvsagt opplevelser som dette (FF tur mars 2017). Da jeg ankom leiren gikk jeg ned mot et elveleie som ikke var frosset for å hente vann, jeg stoppet opp tok inn omgivelsene og kjente på en enorm glede og takknemlighet for å kunne oppleve dette.

tur fjellforum mars 2017.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lompa said:

Snøfreser? Pfft! Mye smartere å bosette seg i blokk. Det er ikke få morgener jeg har gått plystrende forbi vaktmesteren som banner over plenklipper eller snøfreser... :)

Hmmm.. i år kan jeg kanskje telle på to hender hvor mange ganger jeg har klippa plenen. Ugress (det har jeg mye egnet areal for) har jeg klippa en gang og luka en gang. Det har definitivt ikke stått i veien for friluftsliv, der er det walkover hver gang. Innkjørselen brøytes av og til, når bilen skal brukes og den ikke kommer seg igjennom snøen. Sykler hele året ifbm jobb, så bilen står i hverdagen. Fordelen med hus er å ha mange rom å tørke/lufte utstyr i, kan stå i mange dager her før det pakkes ned. 😁 Fint å telte i hagen med kidsa er det også. Hadde et telt oppslått på plenen i 1.5 måneder denne vinteren. Måtte hakke stormklaffene løs fra isen når det skulle opp. Og så null naboer vegg i vegg da! 💕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinter er ikke helt friluftsesong for min del... blir litt skigåing, og litt snøballkasting thats it. Ellers fordrar jeg faktisk ikke vinter og snø. Arbeidsdagen min blir 3 ganger hardere med snøen og været, morningene mere stressfulle, også er det helt pyton å måke snø og skrape bilen... 

bare å vente på sommern.

Prøøøver å motivere meg til litt teltturer på vinteren, men får ikke fisket på vinteren her oppe likevel (nei, isfiske er uaktuellt), så ser ikke poenget med å telte hehe :-) får heller planlegge og lade opp til sommerens fisketurer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Terka skrev:

Hmmm.. i år kan jeg kanskje telle på to hender hvor mange ganger jeg har klippa plenen. Ugress (det har jeg mye egnet areal for) har jeg klippa en gang og luka en gang. Det har definitivt ikke stått i veien for friluftsliv, der er det walkover hver gang. Innkjørselen brøytes av og til, når bilen skal brukes og den ikke kommer seg igjennom snøen. Sykler hele året ifbm jobb, så bilen står i hverdagen. Fordelen med hus er å ha mange rom å tørke/lufte utstyr i, kan stå i mange dager her før det pakkes ned. 😁 Fint å telte i hagen med kidsa er det også. Hadde et telt oppslått på plenen i 1.5 måneder denne vinteren. Måtte hakke stormklaffene løs fra isen når det skulle opp. Og så null naboer vegg i vegg da! 💕

Hvis man bor i bynære strøk og skal ha mange rom til å tørke utstyr i, så har man uansett ikke råd til friluftsliv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

Vinter er ikke helt friluftsesong for min del... blir litt skigåing, og litt snøballkasting thats it. Ellers fordrar jeg faktisk ikke vinter og snø. Arbeidsdagen min blir 3 ganger hardere med snøen og været, morningene mere stressfulle, også er det helt pyton å måke snø og skrape bilen... 

bare å vente på sommern.

Prøøøver å motivere meg til litt teltturer på vinteren, men får ikke fisket på vinteren her oppe likevel (nei, isfiske er uaktuellt), så ser ikke poenget med å telte hehe :-) får heller planlegge og lade opp til sommerens fisketurer:-)

Kva med å oppsøke kysten og fiske i havet og fjorden? Mykje fint lys ved kysten på vinteren, og deilige, insektfrie temperaturar, ofte utan snø :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Lompa said:

Hvis man bor i bynære strøk og skal ha mange rom til å tørke utstyr i, så har man uansett ikke råd til friluftsliv.. ;)

Kommer vel litt ann på jobb/inntekt, hvilken by, og hva man definerer dom bynært osv. det der?

Jeg er så heldig å at jeg eier eget hus alene, har 6 km kjøretur til torget midt i bysentrum. Jeg drar nok på en eller annen form for tur de fleste helgene jeg er alene, og ihvertfall annenhver helg i de ukene barna mine er hos meg. Å dra på mange turer gjør selvsag at andre ting nedprioriteres, men jeg anser meg som veldig heldig som selv kan ta det valget.

Å dra på tur trenger ikke koste mye om man allerede har turutstyret, man kan velge å gjøre det dyrt eller kjøre litt økonomisk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terka skrev:

Å dra på tur trenger ikke koste mye om man allerede har turutstyret, man kan velge å gjøre det dyrt eller kjøre litt økonomisk...

Faktisk veldig sant :)
Passer man på at friluftsliv ikke blir konkuranseidrett så kan de fleste ha fine turer i nærmiljøet så og si gratis eller til en kostnad av en bussbillett.


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 dager i telt over Hardangervidda koster kun litt ekstra mat i forhold til å være hjemme, samt reisa fram og tilbake. 8 dager i DNT-hytter koster vel rundt 7 000,. inkl mat og drikke. Det er et Hilleberg Kaitum 3 med 25% rabatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Terka skrev:

Å dra på tur trenger ikke koste mye om man allerede har turutstyret, man kan velge å gjøre det dyrt eller kjøre litt økonomisk...

Joda, er egentlig ganske enig med deg, men for oss som bor i og nær hovedstaden, så må man vel jobbe både i helger og ferier for å få råd til flere rom for å tørke telt.. ;) 

Til dette med at en tur koster det samme som å være hjemme, pluss transporten. Jeg har aldri klart det. Særlig maten blir dyrere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Lompa skrev:

Joda, er egentlig ganske enig med deg, men for oss som bor i og nær hovedstaden, så må man vel jobbe både i helger og ferier for å få råd til flere rom for å tørke telt.. ;) 

Til dette med at en tur koster det samme som å være hjemme, pluss transporten. Jeg har aldri klart det. Særlig maten blir dyrere..

Med litt forberedelser så blir ikke maten så dyr. Gjerne lage maten på forhånd eller forberede mat slik at den bare skal varmes opp. 

I sommer levde jeg på lavbudsjett mtp mat og spiste mat jeg hadde kjøpt inn før jeg reiste. Turmat og sjokolade kjøpt på salg har jeg alltid hjemme. Kjøpte kun brød, litt frukt og noe leverpostei underveis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mareng said:

Transport, bompenger, parkering, mat, drivstoff, fiskekort. Det blir en del etterhevrt.

 

1 hour ago, Lompa said:

Ja det er de derre greiene der. Og Real turmat. For ikke å forglemme burgeren på veien hjem.. 

Når fiskekort utgår 99,99 % av turene. Og burger & Cola/"spise ute", godteri & kaffe fra bensinstasjoner til/fra turdestinasjonen droppes til fordel for niste og medbrakt, så sparer man ganske mange kroner. Og Real Turmat har for min del kun blitt med som backup til annen mat på turer med lengde inntil en langhelg. Pleier da å ha med pasta/ris, vanlige gryteretter, ferdigstekt kjøttdeig, brødmat og pålegg som tåler en helg i sekken, havregryn til grøt osv.. da er man ganske nær samme kostnad som det man har på maten hjemme. Og hjemme blir det jo ofte noe ekstra det også. 😉

Nok avsporing i denne tråden, "tips til god matøkonomi på tur", er det passende tema i egen tråd?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.