Gå til innhold
  • Bli medlem

Støtt ungdommen som går i front for ren natur!


Bjarne H.S.

Anbefalte innlegg

I disse dager møter de som fysisk demonstrerte mot ødeleggelse av en norsk fjord i retten. DU kan bidra til at ungdommene slipper å ende i økonomisk uføre ved å følge egen samvittighet. Jeg støtter disse økonomisk, og er stolt av det! :)

https://hnytt.no/2017/09/21/natur-ungdomsleder-stilt-retten/

21686366_10155639912788446_5327798420341169900_n.jpg.a600667a062c4d60a2789daaa26238c1.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo jeg er for å støtte opp om opprørsk ungdom. Jeg er et produkt av 1970 årene, med studentopptøyer i Paris og samfunnsengasjerte ungdommer med langt hår og skjegg som protesterte og stod opp mot autoritetene. Dagens ungdom er alt for snille og derfor blir vi vanlige mennesker overkjørt av myndighetene, igjen og igjen. Vi kaller oss et demokrati og skryter av ytringsfrihet og rett til å påvirke de beslutninger som blir tatt, men er dette bare et glansbilde?  Man trenger ikke ha mer enn stemmerett for å kalle seg et demokrati, og det har de jo i Nord Korea også så vidt jeg vet. Min erfaring er at vi kan protestere og skrive hva vi vil, beslutningstakerne driter i hva vi sier og mener, og er det noen som går litt lenger i sine protester så blir de enten hengt ut i media, karakterisert som ekstremister eller arrestert og dømt for et eller annet. Dette ser vi gang på gang i litt større saker, saker som gjerne er direkte overgrep mot noen  ofte små lokale grupper eller samfunn. Men uansett så har vi vel de samme rettighetene enten vi bor i Oslo eller langt inne i en trang fjord et sted på vestlandet. Men er det sånn i praksis?

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, REs skrev:

. Dette ser vi gang på gang i litt større saker, saker som gjerne er direkte overgrep mot noen  ofte små lokale grupper eller samfunn. Men uansett så har vi vel de samme rettighetene enten vi bor i Oslo eller langt inne i en trang fjord et sted på vestlandet. Men er det sånn i praksis?

Poenget med demokrati er vel at alle er med og bestemmer (gjennom stemmeretten)
Sier seg selv da at det lett blir meningene fra folk i storbyer som da går igjennom.
Men er ikke alltid riktig for det nei!
Litt for mange romantikere i storbyer som er med på å bestemmer livskvaliteten til folk "på bygda". (Ref. rovviltpolitikken)
Og det blir for meg helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tubbs skrev:

Poenget med demokrati er vel at alle er med og bestemmer (gjennom stemmeretten)
Sier seg selv da at det lett blir meningene fra folk i storbyer som da går igjennom.
Men er ikke alltid riktig for det nei!
Litt for mange romantikere i storbyer som er med på å bestemmer livskvaliteten til folk "på bygda". (Ref. rovviltpolitikken)
Og det blir for meg helt feil!

Og litt for mange «på bygda» som mener noe om det å bo i byen. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har hørt at det ikke går an å bo i byen. De tror jo jaggu jeg blir voldtatt og knivstukket daglig :P  

Jeg synes dagens ungdom gjør en helt fantastisk jobb med å kreve sin rett for en egen fremtid. Vi skal høre på de unge og støtte de. De er vår fremtid og de er heller ikke redde for endringer. Tvert i mot ser de at endringer må til og de er gjerne mer uselviske enn dagens voksne generasjon. Jeg har større respekt for ungdom som ønsker å lære, enn en godt voksen som «vet alt». Jeg håper flere unge står opp for hva de tror på, og jeg håper denne gruppen med ungdom får den støtten de trenger. Det er vår jobb å gi plass til de unge. Og ser man tilbake på historien så ser man jo at studentopprør har vært bra for fremtiden. De har visst hva de har snakket om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Og litt for mange «på bygda» som mener noe om det å bo i byen. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har hørt at det ikke går an å bo i byen. De tror jo jaggu jeg blir voldtatt og knivstukket daglig :P  

Ikke ukjent for meg heller det!
Hører ofte av folk at det er bedre å bo på bygda om man skal bedrive friluftsliv f.eks.
Fortsatt ingen av de som har skauen nærmere bolig enn meg smiling face with smiling eyes

Men stor forskjell å kritisere og det å bestemme ting!
Lett å sitte i leiligheten å mene hvordan folk skal leve andre steder!
Som jeg skrev over: Rovviltpolitikken er ett veldig godt eksempel på dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:



Men stor forskjell å kritisere og det å bestemme ting!
Lett å sitte i leiligheten å mene hvordan folk skal leve andre steder!
Som jeg skrev over: Rovviltpolitikken er ett veldig godt eksempel på dette!

Veldig enig i den. Derfor man skal høre på ungdommen her, som mener noe om sitt sted og sin fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tubbs skrev:

100% enig i at man skal ha med ungdom :)
Men få av de har spesielt mye livserfaring naturlig nok) og har meninger som endel ganger ikke er gjennomførbare. (Har en i familien face with tears of joy)
Men at de skal bli hørt er jeg som sagt for

 

Er lang livserfaring noen fordel da? Ja enklete ting lærer man seg ved erfaring, men ofte kan dette gjøre at man blir mindre åpen for nye tanker og ideer. Man er litt låst i sine egne erfaringer og tenke ikke så mye på at andre har andre erfaringer. Så unge, hårete meninger er bare bra det. Uansett oppnåelig eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Er lang livserfaring noen fordel da? Ja enklete ting lærer man seg ved erfaring, men ofte kan dette gjøre at man blir mindre åpen for nye tanker og ideer. Man er litt låst i sine egne erfaringer og tenke ikke så mye på at andre har andre erfaringer. Så unge, hårete meninger er bare bra det. Uansett oppnåelig eller ei. 

Med lang livserfaring så har man vel lært ting som det tar tid å lære og se konsekvensen av vel?
Hadde jeg fått 5 kr hver gang jeg har hørt: " Men sånn skal det jo ikke være" så hadde jeg vært ganske velstående.
Med livserfaring så ser man at ting ikke alltid kan være slik det bør være dessverre. Endel ting viser seg å ikke være
gjennomførbare selv om det hadde vært til det beste. (Godt eksempel er vel komunismen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tubbs skrev:

Med lang livserfaring så har man vel lært ting som det tar tid å lære og se konsekvensen av vel?
Hadde jeg fått 5 kr hver gang jeg har hørt: " Men sånn skal det jo ikke være" så hadde jeg vært ganske velstående.
Med livserfaring så ser man at ting ikke alltid kan være slik det bør være dessverre. Endel ting viser seg å ikke være
gjennomførbare selv om det hadde vært til det beste. (Godt eksempel er vel komunismen)

Så klart lang livserfaring er viktig. Men når unge blir avspist med «min erfaring tilsier noe annet» så er jo denne livserfaringen kun en brems. Når unge allikevel trosser eldres livserfaring og går for sine ting, kan de oppleve noe nytt og større. 

Så man skal ikke le av de unge eller forkaste deres tanker. La de få sine egne erfaringer. 

Men tenk på alt vi har her i livet, fordi en ung person med hårete mål og litt ville ideer, fikk utløp for sine tanker. 

https://www.kommunikasjon.no/fagstoff/fagbladet/student/kreativitet-mer-enn-sprø-ideer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tubbs skrev:

Poenget med demokrati er vel at alle er med og bestemmer (gjennom stemmeretten)
Sier seg selv da at det lett blir meningene fra folk i storbyer som da går igjennom.
Men er ikke alltid riktig for det nei!
Litt for mange romantikere i storbyer som er med på å bestemmer livskvaliteten til folk "på bygda". (Ref. rovviltpolitikken)
Og det blir for meg helt feil!

Men det är ju inte så att alle är med och bestämmer, du måste ju ha uppnått en viss ålder! Är en stor del av befolkningen som inte får rösta.

Jag trodde att det norska systemet för val till folketinget gjorde att folk på bygda hade mer att säga till om än de i byen?

Rovviltpolitiken är väl (borde vara) en konsekvens av  internationella förpliktelser?

Titta istället på vildreinen och hytteutbygging där det kommer in mer av kommunala intressen. I mina ögon ett bätter exempel.

Jag tänker ofta att ungdommar har en förnuftig syn på saker och ting. Realpolitik kommer senare i livet. När man har skaffat sig lån, familj och är beroende av jobb och intäkt. Samma för stater/länder/kommuner.

Ett tankekors är att ungdommarna tänker långsiktigt, beslutet om gruvdrift är förhållandevis kortsiktigt. Malmen kommer att ta slut.

Måste ju finnas en miljkonsekvensbeskrivning av projektet men kanske inte på nätet. Hade varit intressant att läsa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.