Gå til innhold
  • Bli medlem

Pannekaker!


klatreminus

Anbefalte innlegg

Hei,

Et lite tips som sikkert mange av dere vet fra før. Proteinfabrikken selger pannekakemix som bare skal tilsettes vann, med andre ord er de perfekte på tur. De vanlige ferdigposene på butikken må som regel ha olje/smør i også. I tillegg er det mye næring i de, og de smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, klatreminus skrev:

Jeg har brukt lappene før... de skal bare ha vann, og er gode. Men jeg synes pannekakene til Proteinfabrikken gir mer metthetsfølelse, så det blir mer enn bare kos.

Godt tips.

Personlig synes jeg de beste pannekakene, som metter og er utrolig saftig er:

- 2 deler fint mel

- 1 del sammalt grovt mel

- 1 del sammalt grovt rugmel (dette som gjør de saftig)

- 1/2 del havregryn

- en halv ts salt

- 1/2 - 1 ss bakepulver

- 2-4 egg og 2 ss olje (dette droppes på tur)

- vann på tur (evt. med tørrmelk), melk om de lages hjemme. Nok til at det blir flytende røre.

 

Uansett om jeg tar litt for mye eller litt for lite av noen av ingrediensene eller væsken blir de akkurat like god. Jeg spiser omtrent 80 gram tørr blanding til en middagsporsjon alene på tur.

På tur blander jeg porsjoner i brødposer, tilsetter vann, blander i posen, og heller i pannen. Evt. har det i en "risteflaske" (iste flaske, brusflaske, nalgene flaske) og tilsetter vannet.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Godt tips.

Personlig synes jeg de beste pannekakene, som metter og er utrolig saftig er:

- 2 deler fint mel

- 1 del sammalt grovt mel

- 1 del sammalt grovt rugmel (dette som gjør de saftig)

- 1/2 del havregryn

- en halv ts salt

- 1/2 - 1 ss bakepulver

- 2-4 egg og 2 ss olje (dette droppes på tur)

- vann på tur (evt. med tørrmelk), melk om de lages hjemme. Nok til at det blir flytende røre.

 

Uansett om jeg tar litt for mye eller litt for lite av noen av ingrediensene eller væsken blir de akkurat like god. Jeg spiser omtrent 80 gram tørr blanding til en middagsporsjon alene på tur.

På tur blander jeg porsjoner i brødposer, tilsetter vann, blander i posen, og heller i pannen. Evt. har det i en "risteflaske" (iste flaske, brusflaske, nalgene flaske) og tilsetter vannet.

Sånn ca hvor mye er "1 del"? Greit å vite ift eggene. Jeg lager pannekakemiks med tørrmelk og eggepulver til turbruk, og dette ser ut som en variant som er verdt å prøve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, virrma skrev:

Sånn ca hvor mye er "1 del"? Greit å vite ift eggene. Jeg lager pannekakemiks med tørrmelk og eggepulver til turbruk, og dette ser ut som en variant som er verdt å prøve.

 

Ja, har du litt eggepulver og melkepulver oppi hever du helt sikkert smaken. Eggene gjør de litt mer "spretten".

Stor porsjon til 4 personer er 4 egg, da bruker jeg ca 7 dl mel til sammen, og en liter melk/havremelk (bruker "ikaffe" havremelk når min datter og kone skal spise). Bruker jeg vann blir den litt mer flytende og derfor litt mindre væske. Så ca 3,5 dl fint hvete-/speltmel, ca 1,75 dl sammalt grov hvete-/havremel.

Er det kun meg som skal lage en middagsporsjon til turbruk, så setter jeg litermålet på vekten og fyller opp til ca 40 gram med fint mel, og opp til ca 80 gram med resten. Tømmer det i en pose som jeg knyter igjen.

Gjerne en litt solid pose som kan brukes som bakebolle. Jeg har brukt vanlige brødposer eller glidelåsposer og en ekstra brødpose utenpå for sikkerhets skyld.

På tur er ting veldig på slump, og om røren blir tykk eller tynn som vann har pannekakene alltid blitt bra allikevel. Litt olje i non-stick panne, og snur de når de er størknet på toppen ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 22.9.2017 den 13.21, virrma skrev:

Sånn ca hvor mye er "1 del"? Greit å vite ift eggene. Jeg lager pannekakemiks med tørrmelk og eggepulver til turbruk, og dette ser ut som en variant som er verdt å prøve.

 

Hvor har dere kjøpt eggepulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 0.36, T.Rise skrev:

Hvor har dere kjøpt eggepulver?

Tror jeg fant det på Amazon. Ellers er det jo en del som tørker selv. Jeg har prøvd uten den helt store suksessen og har innsett at noen snarveier må jeg ta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.