Gå til innhold
  • Bli medlem

Heldress på jaktturer med ski?


AmundJS

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg går på folkehøgskole oppe i Alta og skal gå noen lange turer på ski i vinter hvor det fort blir -20 til - 30 og tenker å skaffe meg noen varme klær. Jeg skal for det meste gå på jakt og dra pulk. Blir med fjellski, så jeg tenker å skaffe en heldress for å holde varmen. Noen som har erfaring med heldress på lange turer i kaldt vær? Eller anbefalinger av dress/klær? Har sett på skuterdresser men finner ikke noe om vekt. Noen som har prøvd å bruke skuterdress på skitur og kan si noe om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 9/21/2017 den 12.24, Larix skrev:

Ren synsing fra meg, men med skuterdress så tro jeg du skal gå jæ... sakte med pulk, for å ikke svette som en gris. Selv ved 20-30 minus.

Altså, nå snakker jeg om de skuterdressene som kun er skall.
Uansett, jeg søkte litt på nett og fant Fjellreven Polar Bib, finnes det en jakke i samme stoff? G-1000 (hele jakka) eller noe annet som kan anbefales? Burde slike klær med G-1000 materialet til FR holde bra nokk i det kalde været i nord? Da det ikke er så fuktig, men heller bare j**** kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polar bib buksa sammen med Polar parka, så skal du nok ikke fryse, og du har solide klær! Brukes av f eks hundekjørere.

Men jeg ville personlig gått for skallbekledning, og justert mellomlagene, og evnt hatt ei dunjakke i sekken til de virkelig kalde dagene når du er i ro.

G-1000 til tørre dager på vinter, evnt eco-shell på fuktigere dager. 

Men helt klar polar bibben er ei kanonbukse, hatt lyst på den selv lenge, men har klart meg med g1000 bukse og brukt mellomlag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AmundJS skrev:

Altså, nå snakker jeg om de skuterdressene som kun er skall....

Aha! Jeg tenkte automatisk "Drevsjøbunad", altså foret skuterdress:brr:

Funker sikkert, men jakke, gjerne lang, og bukse, gjerne høy, gir flere muligheter og er mer fleksibelt. Jeg ser i farten ikke helt hvilke fordeler heldress gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ViktorS skrev:

Polar bib buksa sammen med Polar parka, så skal du nok ikke fryse, og du har solide klær! Brukes av f eks hundekjørere.

Men jeg ville personlig gått for skallbekledning, og justert mellomlagene, og evnt hatt ei dunjakke i sekken til de virkelig kalde dagene når du er i ro.

G-1000 til tørre dager på vinter, evnt eco-shell på fuktigere dager. 

Men helt klar polar bibben er ei kanonbukse, hatt lyst på den selv lenge, men har klart meg med g1000 bukse og brukt mellomlag. 

Jeg skal være oppe i Alta og på finnmarksvidda for det meste så blir mest tørre og iskalde dager. GTX-klær har jeg allerede, så om du vet om noen mellomplagg som er verdt å anbefale så er jeg åpen for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Larix skrev:

Aha! Jeg tenkte automatisk "Drevsjøbunad", altså foret skuterdress:brr:

Funker sikkert, men jakke, gjerne lang, og bukse, gjerne høy, gir flere muligheter og er mer fleksibelt. Jeg ser i farten ikke helt hvilke fordeler heldress gir. 

Ja jakke og bukse gir mer fleksibilitet enn heldress men grunnen til jeg tenkte heldress er at varmen blir låst bedre inne og snø kommer ikke inn så lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har gått litt med pulk i vinter, de dagene det er bikjekalt og klart vær! altsi ikke nedbør. er det nokk med ull og klær som puster! jeg har brukt anorakk typ g1000 stoff, og g1000 bukse! Jeg bruker The north face himalaya dun jakke, den trives man godt i selv på de dagene som er kald. Scooter klær er tong i vekt, og beregnes til scooter kjøring.

ellers så e det det skall bekledning, som norrøna, arcteryx, rab, osv som funker bra, men du er jo avhengig av ull/dun under klærne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha i bakhue at du kanskje skal på do en tur, eller ønsker å ta på deg et ekstra lag innenfor dressen. Det er unødvendig bal. Kjøp deg en BIB skallbukse (med droppsete er å anbefale) og en lang jakke (med snøskjørt?) så holder du deg god varm. I tillegg så slipper du å kle deg naken for å drite, eller ta på mer klær. Skaff deg en tykk ullbukse/"anna"bukse/dunbukse til å bruke i leir/når du er i ro. Samme gjelder dunjakke. tykk, lang og varm dunjakke. Samt skikkelig lue og votter. Ha dunsokker, eller kartanker e.l. å bruke når du er ferdig å gå på ski. Godt å varmt.

Hadde jeg vist at været skulle være så kaldt hele turen ville jeg brukt Fjellreven Sarek BIB buksen min og for eks. en fjellreven Anorakk NO.8. men, hvor jeg er på vinterturer i landet så har vi -25 den ene dagen, og +2 den andre dagen. Så da blir det skall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til ull på ull på ull (stopp når det er varmt nok) og skall til det meste av uteaktiviteter. 

Hadde en gang en heldress (skall) fra Norrøna. Den gjorde nytta si, men jeg så ut som en refleksbrikke og følte meg som en toåring. 

  • Hehe 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.