Gå til innhold
AmundJS

Heldress på jaktturer med ski?

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg går på folkehøgskole oppe i Alta og skal gå noen lange turer på ski i vinter hvor det fort blir -20 til - 30 og tenker å skaffe meg noen varme klær. Jeg skal for det meste gå på jakt og dra pulk. Blir med fjellski, så jeg tenker å skaffe en heldress for å holde varmen. Noen som har erfaring med heldress på lange turer i kaldt vær? Eller anbefalinger av dress/klær? Har sett på skuterdresser men finner ikke noe om vekt. Noen som har prøvd å bruke skuterdress på skitur og kan si noe om det? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9/21/2017 den 12.24, Larix skrev:

Ren synsing fra meg, men med skuterdress så tro jeg du skal gå jæ... sakte med pulk, for å ikke svette som en gris. Selv ved 20-30 minus.

Altså, nå snakker jeg om de skuterdressene som kun er skall.
Uansett, jeg søkte litt på nett og fant Fjellreven Polar Bib, finnes det en jakke i samme stoff? G-1000 (hele jakka) eller noe annet som kan anbefales? Burde slike klær med G-1000 materialet til FR holde bra nokk i det kalde været i nord? Da det ikke er så fuktig, men heller bare j**** kaldt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polar bib buksa sammen med Polar parka, så skal du nok ikke fryse, og du har solide klær! Brukes av f eks hundekjørere.

Men jeg ville personlig gått for skallbekledning, og justert mellomlagene, og evnt hatt ei dunjakke i sekken til de virkelig kalde dagene når du er i ro.

G-1000 til tørre dager på vinter, evnt eco-shell på fuktigere dager. 

Men helt klar polar bibben er ei kanonbukse, hatt lyst på den selv lenge, men har klart meg med g1000 bukse og brukt mellomlag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, AmundJS skrev:

Altså, nå snakker jeg om de skuterdressene som kun er skall....

Aha! Jeg tenkte automatisk "Drevsjøbunad", altså foret skuterdress:brr:

Funker sikkert, men jakke, gjerne lang, og bukse, gjerne høy, gir flere muligheter og er mer fleksibelt. Jeg ser i farten ikke helt hvilke fordeler heldress gir. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, ViktorS skrev:

Polar bib buksa sammen med Polar parka, så skal du nok ikke fryse, og du har solide klær! Brukes av f eks hundekjørere.

Men jeg ville personlig gått for skallbekledning, og justert mellomlagene, og evnt hatt ei dunjakke i sekken til de virkelig kalde dagene når du er i ro.

G-1000 til tørre dager på vinter, evnt eco-shell på fuktigere dager. 

Men helt klar polar bibben er ei kanonbukse, hatt lyst på den selv lenge, men har klart meg med g1000 bukse og brukt mellomlag. 

Jeg skal være oppe i Alta og på finnmarksvidda for det meste så blir mest tørre og iskalde dager. GTX-klær har jeg allerede, så om du vet om noen mellomplagg som er verdt å anbefale så er jeg åpen for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Larix skrev:

Aha! Jeg tenkte automatisk "Drevsjøbunad", altså foret skuterdress:brr:

Funker sikkert, men jakke, gjerne lang, og bukse, gjerne høy, gir flere muligheter og er mer fleksibelt. Jeg ser i farten ikke helt hvilke fordeler heldress gir. 

Ja jakke og bukse gir mer fleksibilitet enn heldress men grunnen til jeg tenkte heldress er at varmen blir låst bedre inne og snø kommer ikke inn så lett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke gått for skallklær i 20-30 minus! De puster ikke.  Mikrofiber er vel ideelt, pustende og vindtett. Evt bomull. Du bør vel ha hvite klær for vinterjakt? Sjekka Forsvarsbrukt? Så ville jeg heller kjørt på med tykke mellomlag i ull og en "Anna" nedentil. Ei dunjakke i sekken for stoppene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har gått litt med pulk i vinter, de dagene det er bikjekalt og klart vær! altsi ikke nedbør. er det nokk med ull og klær som puster! jeg har brukt anorakk typ g1000 stoff, og g1000 bukse! Jeg bruker The north face himalaya dun jakke, den trives man godt i selv på de dagene som er kald. Scooter klær er tong i vekt, og beregnes til scooter kjøring.

ellers så e det det skall bekledning, som norrøna, arcteryx, rab, osv som funker bra, men du er jo avhengig av ull/dun under klærne. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ha i bakhue at du kanskje skal på do en tur, eller ønsker å ta på deg et ekstra lag innenfor dressen. Det er unødvendig bal. Kjøp deg en BIB skallbukse (med droppsete er å anbefale) og en lang jakke (med snøskjørt?) så holder du deg god varm. I tillegg så slipper du å kle deg naken for å drite, eller ta på mer klær. Skaff deg en tykk ullbukse/"anna"bukse/dunbukse til å bruke i leir/når du er i ro. Samme gjelder dunjakke. tykk, lang og varm dunjakke. Samt skikkelig lue og votter. Ha dunsokker, eller kartanker e.l. å bruke når du er ferdig å gå på ski. Godt å varmt.

Hadde jeg vist at været skulle være så kaldt hele turen ville jeg brukt Fjellreven Sarek BIB buksen min og for eks. en fjellreven Anorakk NO.8. men, hvor jeg er på vinterturer i landet så har vi -25 den ene dagen, og +2 den andre dagen. Så da blir det skall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sverger til ull på ull på ull (stopp når det er varmt nok) og skall til det meste av uteaktiviteter. 

Hadde en gang en heldress (skall) fra Norrøna. Den gjorde nytta si, men jeg så ut som en refleksbrikke og følte meg som en toåring. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av EmilEvje
      Er det noen som har tips til en frilufts bukse som kan brukes omtrent hele året inkludert vinter? Kan godt også være litt for varm om sommeren da jeg har en annen tynn bukse til den bruken.
    • Av Tessatroll
      April 2016, og ein relativt stor gjeng vaksne og born er samla på parkeringsplassen ved Grotli Høgfjellshotell på Strynefjell. Det er klart for skitur med barnas turlag til Danskehytta. For underteikna si hushaldning er det også siste tur med barnas turlag, både som turleiar og deltakerar. Kids veks til og livet endrar seg.

Grotli, omlag 900 moh.
      For å spare små føter og foreldre med tung oppakning for litt høgdemeter, nyttar me skitrekket og tek om lag 230 høgdemeter utan det heilt store kaloriforbuket.

Samling på toppen av trekket, ein liten prat om å ferdast som gruppe, før me labbar innover fjellet. Foto: Tone drabløs

Med nødprovianten lett tilgjengeleg
      Dei fleste har hatt nokre timar kjøring før ankomst Strynefjell, og det byrjar bli nokre timar sidan mat. Første pause vert av di avvikla ganske tidleg på den omlag 12 km lange turen frå Grotli til Danskehytta. Turen inn går via Tjerringtjønne og langs Fremste Vikvatnet.

Mot sydvest
      Varmt og godt, på grensa til for varmt meinar enkelte. Lag etter lag vert effektivt skrella av, og solkremen får bein å gå på. Klaginga får imidlertid forbli usagt, med born på tur er det tross alt betre med hyppige drikkepauser enn ein tilværelse dominert av skibriller, vind midt i fleisen og raske måltid i ein vindsekk.

Foto: Tone Drabløs
      Endeleg framme ved Danskehytta, beliggande 1450 moh. Den siste lille kneika fekk sette punktum for dagen, og både små og store har fått utfordra seg litt i sidebratt terreng, med og utan pulk, dog ikkje meir enn at gleda er bevart.

Vel framme. Sosialt og mat. Rause mengder godteri og sukkerhøge kids, nett som det brukar vere når me er på tur. Når sukkeret avsluttar sin verknad, er det imidlertid ein nokså trøytt og fornøgd gjeng som sloknar, og dei omstendige hysjerundene ein nokre gonger må til med trengs ikkje i kveld.

Neste dag skal me utigjen til Grotli. Vergudane har vore lydhøre, og vindstilt og lettskya gjer at me kan gå høgt utatt, over Helleggi. Denne ruta fører ein opp på drygt 1660 moh, og gir vakkert utsyn mot Tafjordfjella og Sunnmørsfjella i nord og vest, og Breheimen med Jostedalsbreen og Skridulaupen dominerande i syd.

Utsikt mot Nord                                                                                                        Gjengen i drivet. 

Tone legg Danskehytta under seg.
      Eg legg fornuftige spor opp ryggen mot eggi, men spreke kids synes dei er i overkant slake og durar rett opp. Har ein blitt gammal? Den einaste som fyl dei er Tone som kjem etter med pulk. Hint. 

Nordover

Foto: Tone Drabløs

Syd - sydvest
      Bortover Helleggi er det flatt/småkupert eit stykke, før ein kjem til det punkt der egga knekk markant nedover att. Der ventar ei lang og slak nedkjøring, perfekt for fjellski. Godt føre gjer det til ei sann glede, også for dei som ikkje er så komfortable på fjellski i utgangspunktet.

Klar ferdig kjør! 
      Siste km mot Grotli går som ein leik etter den livgivande utforkjøringa. Dei preppa løypene i skiannlegget, med hopp og moro, står som ei verdig avslutning for ei flott helg.
      Takk for turen!
    • Av Hege Myhre
      Vintersesongen er her! 😃
      Jeg ser på soveposer for vinteren (igjen), da jeg ikke fikk kjøpt en forrige sesong.  Det blir for kronglete å ta med to sommerposer i år også.
      Jeg ser at Magasinet.no har en Mammut Ajungilak Kompakt Down Winter 180R - sovepose; Lurer på om det er noen som har noen erfaringer med denne eller andre gode tips til en varm og god sovepose med comfortemperatur mellom -0 og -18 grader. Jeg har lyst på dun, men det er mest på grunn av komprimeringen. Penger jeg ønsker å bruke er 2000-3000 kr
    • Av Tober
      Jeg har fått meg en RAB Summit 800 sovepose, og lurer på om noen har erfaring med hvor varm den er. Det står at den har grense til 15 minus, men jeg er vanligvis en frysepinne og trenger en del marginer i forhold til disse angivelsene. Tenkte kanskje den kunne egne seg til å sove under åpen himmel, på Xped 9, i sånn ca 3-5- minus? Eventuelt legger jeg meg inn i en Jerven Hunter eller Extreme med posen (har begge de Jerven-dukene). Da kan jeg kanskje klare minus 15-20 med denne RAB-posen? Hater jo å ødelegge en fin utenatt med for kald pose, og håper på noen råd før jeg selv gjør en iskald og hutrende erfaring, har jo hatt noen av dem...  Jeg har også en Robens Caucasus 900, som er en behagelig og fin pose. Den er oppgitt til 11 minus, men jeg merker den blir kald vet et par minus, om jeg ligger i boxer og tynn ulltrøye pluss lue. Lurer på RAB-posen er varmere enn denne?   
    • Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.