Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport gapahuk


Vidvandre

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 år senere...

Jeg har en helsport Gapahuk, som jeg er veldig fornøyd med. Bruker den når det er litt guffent vær og jeg skal fyre med bål. Har telt på 970 gram, med det blir ikke samme bruksområdet. Bare husk at Helsport har 2 typer Gapahuk, med forsljellige lengder 2 og 3,15 m med forskjellige stofftyper.

Bråker mindre og er lettere og sette opp en en presenning. Legg merke til at nesten alle som bruker en tarp prøver og lage en gapahuk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd men...:

Har Helsport sin gapahuk og bruker den mye men har aldri tatt med meg stengene. Bruker å enten å kappe et par stenger selv eller henge den opp med tau. Bruker den ofte også som tarp sammen med telt for å ha en tørr plass i leir ved mye regn.

Duken er meget god, har aldri vært noe vannlekkasje igjennom.

Bardunene (i bomull) som følger med er litt herkete, blir ofte en bardunvirrvarr av dem, har derfor erstattet de fleste av dem med glatt sterk polyestersilkeline på 2 mm. som jeg kjøpte på Biltema. Meget god bruddstyrke på denne lina, kan brukes til mangt, art.nr.25-1501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

De bardunene skal nok byttes ja, biltema fikser nye, billig og greit.

Kjøpte en gapahuk ubrukt for kr. 500,- men synes ved første øyekast den virket dum med de stengene.

Men siden duken er god så beholder jeg den i stedet for å selge videre. Med ferdig festede barduner er den vel litt lettere og kjappere både og sette opp og ikke minst å pakke ned etter en kald natt enn en presenning fra europris til kr. 100

Disse fikse 8 tallslignende "sakene" som kommer i plast eller metall og gjør at man kan stramme opp bardunen - finnes de til salgs noe sted? SYnes de som fulgte med originalt virket dårlige, bardunen låste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til sider hvor de selger slikt:

http://www.helsport.no/helsport/producthandler.aspx?t=bardunstrammere&containerid=23183&parentid=23152&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5008

eller

http://handel.klubbportalen.no/shopping/showitem.aspx?id=66963

og

http://www.sportsdeal.no/produkter/friluft/telt/1160854798/1160858677

mener å ha sett det på XXL en gang også.

Ta evt. et nettsøk med søkeord: bardunstrammere, google er din venn :-)

Personlig bruker jeg det ikke til min duk, bruker heller lettløslige knuter da dette gir muligheter for større variasjon i opphenging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en i sommer til 10 dagers tur i jotunheimen. Den sitter i kjelleren ubrukt på grun av vekten (med eller uten de tåpelige stangene). Den virker ellers ganske solid, men m mindre jeg skal på sommer ekspedisjon i flere uker kan jeg ikke ser for meg jeg bruker den (bruker telt 'footprint' til 150g med tynn static cord). Var heller ikke akkurat billig, men det er ikke BD og andre versjoner. Fortsatt bedre en biltema-versjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

brukte den nå i australia under fiske tur til bil telting...fungerte helt suverent (da min opprinnelig overtelt ble stjelet for mange år siden av Ranger Klem i Mungo Brush NSW National Parks...shame on you Moth Fr...etc...vitnet av min kompis Dr. Nick MD fra Cambridge...)...anyway long story...men fikk den til å funke i OZ med stenger kjøpt fra 'hardware store', desverre ble den lagt igjen. Ville kjøpt igjen, men prisen var litt for skrekkelig (6-700 kr?!) for en 'tarp' som er ikke i siltarp materiale og veier et tonn, men ellers god konstruksjon osv....dvs bruk til 'car-camping' caravaning men for tungt å bære på tur...Lars monsen notwithstanding... :wink:

PS det tok litt tid (og peng! og stanger!) å få den til å fungere, men den til slutt 'kicked ass' da vi ikke hadde overtelt/tarp, og var med liten 'kompact/shitbox' bil som ikke hadde plass til palassene de andre satte opp. Jeg tror jeg ville fortsatt anbefalle den da en titt på websider i USA viser enda dårligere løsninger...og dyre også jo mindre du gidder å sy en selv...eneste obs er pris og vekt (too gdmn..heavy!!!)...typisk norsk (too heavy, too expensive, too mediocre, but the danish are even worse i.e. frisport).....

Nå må en eller annen gjøre som yankees å begynne å importere råvarer/materielle (dun, syntetisk, liner, telt materielle osv) sånn at vi unngår å bli screwed....hint hint lesere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt helsport-gapahuken noen turer nå, senest sist helg i tre netter. du er avhengig av vegetasjon for å få satt den opp skikkelig, selv med stenger. bardunene i bakkant må strekkes ut og festes så høyt som mulig. dette for å få hevet duken i fotenden. gjøres ikke dette henger den slapt (nesten ned på bakken) og du blir liggende med halve overkroppen utenfor duken.

bruker gapahuken kun i skogen, og da er det som regel ikke lange turene jeg går på. vekt spiller da liten rolle. en vanlig presenning vil nok gjøre samme nytten, så jeg vet ikke om jeg ville kjøpt gapahuken på nytt.

legger ved et bilde fra nå i helgen.

post-3143-133474605533_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.