Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskning: Stavgang avlaster ikke knærne.


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

["Stavgang avlaster ikke kneleddet, slik det hevdes av selgere, helsemagasiner og en rekke nettsider. Falsk reklame, mener forsker."]

Studien er ikke perfekt, men mye bedre enn de som tidligere er utført.

Hva er deres personlige erfaringer? Er det placebo hos dem som mener at knærne blir avlastet, eller er det markedsføringen som har "satt seg i hodet" slik at man tror at det må være sant?

Lettlest om forskningen, kun noen få sider:

http://forskning.no/forebyggende-helse/2010/11/stavgang-avlaster-ikke-knaerne

 

Eksempel på markedsføring:

IMG_0423.thumb.PNG.8831911d12e838ff1609f96e1de01f03.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til at studien kun gjelder stavgang på flat mark (er jo tross alt en dansk studie). Jeg vil tro at konklusjonen fort kan bli en annen i bratt terreng. (Både at man løfter seg litt opp, og at man bremser bevegelsen når man går med høye trinn.)

Det er ikke umulig at både danskene og Oslo Sportslager her har sine ord i behold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med overstående. uten å ha lest hele avhandlingen vil jeg anta det i stor grad her er fokusert på stavgang på jevn grunn (asfalt, enkle stier/skogsveier), de understreker jo også "flatt terreng" i linken. Jeg vil også tro det har større effekt i grov ur ol. der man bruker staven som et "tredje ben" for ikke å måtte hoppe ned fra sten til sten, men heller senke seg litt roligere ved hjelp av staven. 

Jeg har kun prøvd staver på noen få turer siste året nettopp for å avlaste kneet, og for meg kjennes det ut som om det har en effekt i fjellterreng. Men det kan selvsagt være placebo, og jeg har jo på de samme turene forsøkt litt ulike såler, støttestrømpe mm. som jo kan være den egentlig årsaken til en (innbilt) bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier, ikke entydige konklusjoner på tema og forskningen spriker begge veier - da relatert til hvor mye det avlaster knærne. Jeg har brukt gåstaver de siste to årene så deler litt anekdotiske bevis :) 

Jeg er selv usikker på hvor mye det avlaster knærne, personlig føler jeg at det ved aktiv vandring eller med tung sekk nedover at det hjelper på de værste tråkkene og bidrar til å stabilisere. Poenget med staver er at de må benyttes riktig, veldig mange bruker stavene feil og da uteblir mange av de andre gode effektene:

Personlig erfaringer om staver brukes riktig og aktivt (fordeler)

- I ulendt terreng hjelper avlaster stavene og forebygger feiltråkk/snublinger
- Kryssning av bekker/elver eller andre hindringer er lettere med staver
- Du får en bedre trening av hele kroppen med staver, i tillegg til ben så trener du armene og hele overkroppen.
- Når man går langt med tung sekk så syntes jeg staver er med på og gjøre belastningen gjevnere over hele kroppen
- Staver er hending i leir til tarper o.l 

Altså mener jeg det er mange flere fordeler med staver hvis man ser bort fra dette med kne-belastning. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten poengene som er nevnt over, så får man fort bedre holdning med gåstaver. Mange blir fort veldig lutende i ryggpartiet når man blir sliten. Gåstavene tvinger deg til en viss grad til å være mer oppreist.

For min del føler jeg meg nesten "naken" uten stavene, det har blitt en del av turuniformen. I nedoverbakker med sekk mener jeg at det avlaster knærne, på flatmark har det nok mindre effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at staver krever litt tilvenning. Jeg brukte staver i flere måneder før jeg endelig følte de var som en forlenget del av min egen kropp :) Altså du må nok regne med litt flere en et par turer før du gir opp ;) 

Forøvrig litt greie tips her om hvordan man bruker staver optimalt:
https://www.mountainwarehouse.com/expert-advice/how-to-use-hiking-poles

Som flere sier så har staver best nytte oppover/nedover og i ulendt terreng. På flatmark er det mindre praktisk nytte men jeg bruker dem aktivt også her nettopp fordi det øker den totale aktiviteten i hele kroppen og da spesielt overkropp og armer. 

En annen bonus med å bruke staver på sommerstid er  at når vinteren kommer og du skal gå på ski eller trekke pulk så har du holdt viktig muskulatur i kondisjon slik at du unngår den kjipe følelsen i armer og bryst muskulatur på de første vinter ski-turene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har berget meg fra å tråkke over ved at jeg hadde staver å kunne henge all vekten på. Hadde jeg ikke hatt staver da så hadde jeg tråkket kraftig over og fått skadd fot. Så får undersøkelser bare si hva de vil, jeg er i hvert fall sjeleglad for at jeg har skaffet meg staver. Så er det bare å huske på å bruke dem...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke meningen å rakke ned på staver eller dem som bruker de. Men etter å ha lest hvor mange som påstår/tror at stavene avlaster knærne, så var det litt overraskende å lese at det ikke stemmer. Det blir heller motsatt, at man belaster knærne mer av å bære mer vekt.

Studien er riktignok utført på flatmark, og da vil stavtilhegerne påstå at stavene avlaster knærne i brattere terreng i stedet, ihvertfall til det motsatte er bevist. Riktignok er det ikke utført en studie på akkurat dette såvidt jeg kan se, så det blir kun personlige erfaringer/oppfatninger man kan forholde seg til.

Jeg bruker ikke staver, men jeg er 100% åpen for å bruke staver hvis det kan forebygge kneplager, selv om det bare er i liten grad. Men ikke hvis stavene bare er ekstra penger å bruke og vekt å bære på. Jeg går i vestlandsterreng, det er jo bare bakker her, og jeg skal beholde knærne frisk så lenge som overhodet mulig.

I veldig bratt terreng, oppover, bruker jeg hendene, og da blir stavene en ekstra vektbelastning i sekken. Og hvilke hånd skal jeg holde fiskestangen i hvis jeg går med staver? 😱

1 time siden, Kjell Iver skrev:

På høyefjell er staver, ikke uten grunn, obligatoriske. Men å gå med staver på flatmark har jeg aldri sett hensikten med.

Hva er grunnen til at det er obligstorisk, siden det ikke er uten grunn?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Miamaria skrev:

Jeg har berget meg fra å tråkke over ved at jeg hadde staver å kunne henge all vekten på. Hadde jeg ikke hatt staver da så hadde jeg tråkket kraftig over og fått skadd fot. Så får undersøkelser bare si hva de vil, jeg er i hvert fall sjeleglad for at jeg har skaffet meg staver. Så er det bare å huske på å bruke dem...

Undrsøkelsen sier ingenting om dette, den handlet kun om knebelastning ved bruk av staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Hva er grunnen til at det er obligstorisk, siden det ikke er uten grunn?

Jeg husker i hvertfall at om noen gikk uten staver la man merke til det. Prøv også å google "aconcagua trekking" og velg bilder så har "alle" staver.

Jeg mener å huske det var et krav, og det var det også på Kilimanjaro. Det er stor avlastning. Spesielt om man skal gå tusenvis av meter nedover på samme dagen...

Et minus med staver er at man med tiden blir så vant med det at det blir et problem å gå uten...Det går rett og slett ut over balansen. Jeg går ikke med staver selv lenger, men gjorde det alltid før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Mareng said:

Nå var det ikke meningen å rakke ned på staver eller dem som bruker de.

Jeg føler meg absolutt ikke rakket ned  på :) 

Alltid artig å lese forskningsresultater om friluftsliv. Til syvende og sist så blir det jo et personlig valg, så får man vurdere selv om man har nytte av stavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde "fortsatt" vært på Kilmanjaro om jeg ikke hadde hatt stavene..

Det var ikke krav, men ambefalt i de utstyrslistene jeg fant i forkant. Siden en går sakte, blir det mer statisk gange oppover. Jeg var stiv i nakken første dagen pga sekken, andre dag tok jeg stavene i bruk og problemet forsvant.

Ned fra toppen til siste leir (før toppen) ble knærne mine "shot to pieces", delvis fordi guiden var ivrig på å komme seg nedover. Da ble også effektiv bruk av stavene vanskelig pga det gikk litt for raskt. Påvirkningen av høyden gikk også ut over balansen, så stavene fikk funksjon som "vinglestøtter". Videre nedover er det steinete partier hvor det nærmest er trappetrinn med 3dobbel høydeforskjell av vanlige trapper, uten stavene til å dempe dette hadde jeg ikke kunnet gjennomført nedturen. Tok ikke smertestillende for å kunne "fange opp" om det ble ytterligere skader. Ruten ned fra Kilmanjaro er "rett nedover", og ikke de man bruker opp.

Jeg bruker riktignok ikke staver i dag, men en av turene mine i etterkant tok så mye på knærne at jeg ikke kunne gå (på tur) på 3 dager. Så jeg har det alltid i bakhodet, at alt etter som hvor jeg skal, så kan det være at jeg trenger å ha med staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er brukerfeil av meg, men med full oppakning og staver på Hardangervidda, opplevde jeg smerte i skuldre og nakke. Stavene er med da de er bra i noen typer terreng og ved krysning av elver og til tarp. Trives best med å gå uten dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen er jo som nevnt for "stavgang" eller "nordicwalking" som det hedder. Dette er en trim/motions dille som kom på 90-tallet og har ingen ting å gjøre med andre former for stavbruk - nået forskeren selv påpeker i artiklen.

Der er gjort en del studier i alpene på bruk av stav ved fjellvandring o.l., som viset en betydelig reduksjon i belasting - her nyttes ikke staver som gjenstand for trim eller økt fremdrift, men utelukkende som støtte.

Fint med litt kildekritikk, eller i det minste å sette seg inn i studien, innen en drar klonklusjoner fra en type bruk over på en annen type bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med staver ar at oppover så avlaster det knærne ca 0%, men det gjør at lårmusklene kan få en litt lettere reise. Men nedover hvor det er størst belastning på knærne så blir jeg mindre øm. 

Det er jo også når en går nedover at kneet går langt over tåa at en får stor belastning i selve kneet. Så jeg vil si at i gitte situasjoner så vil det avlaste kneet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavgåerne er ofte veldig overbevist om stavenes mange fordelere og med  tildeles misjonere fremstilling, så har jeg ved flere anledninger vært på nippet til å bli med. Men for en tid siden lese jeg et innlegg fra en lege som anbefalte og ikke begynne med staver før en eventuelt får problemer med balansen. Hans innfallsvinkel var at staver "sløver" ned balanseferdighetene, og de er det viktig å holde  i trening så lenge som mulig. De fleste av vil med årene få dårlige balanse og det er ikke ikke ønskelig å fremskynde den prosessen. Personlig så "kjøpte" jeg den begrunnelsen, så nå er stavinnkjøp lagt på is, forhåpentligvis for lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg av og til bruker stav, bruker jeg kun én stav. Den staven er også høy tarpstang, teltstenger (oppdelt) og lykt- eller kamerastativ (kan splitte nederste del til tripod, kulehode på toppen) - så jeg har mange grunner til å ha den med uavhengig av knærne :)

Går jeg i rimelig flatt terreng, holder jeg oftest staven vannrett i en hånd uten å bruke den - den gir ikke stor nytte da. Går jeg i skikkelig bratt klyveterreng, der jeg trenger to føtter og to hender i bakken, bannes jeg over at den er i veien. I halvbratt stigning kan jeg bruke staven til å bistå beina med litt ekstra skyvekraft, og i halvbratt nedstigning kan den samme ekstrakraften brukes til å dempe (eller helt unngå) harde landinger - og det hjelper på mine knær, ja :thumbsup:. I steinurgåing bruker jeg den for å støtte der jeg får problemer med holde balansen (og joda, jeg ser at det kan medføre at jeg ikke utvikler min egen balanseevne veldig mye, men målt opp mot risikoen for å ligge forslått i ura, velger jeg ganske ofte å bruke staven likevel :huh: )

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, vidarvale skrev:

staver "sløver" ned balanseferdighetene

Det er jo et annet viktig poeng! Lite vits med knæ uten smerter, om en ligg med overtråkk eller andre skader pga. dårlig balanse.

Jeg går mye i fjellet både på jobb og ellers, og med to gamle handball-knæ har jeg med staver konsekvent når turen inneholder bratte  nedoverbakker på bart fjell og stein. Med det betyder og eg må trene balanse og styrke i både ankler og knæ på annen vis. Ellers blir summen av tiltaket negativ uansett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, tklami skrev:

 

Det er jo også når en går nedover at kneet går langt over tåa at en får stor belastning i selve kneet. Så jeg vil si at i gitte situasjoner så vil det avlaste kneet

Dette samsvarer med det som vises i den instruksjonsvideoen her, selv om det er litt kleine kommentarer i videoen 😂

 

2 timer siden, RAS skrev:

med to gamle handball-knæ har jeg med staver konsekvent når turen inneholder bratte  nedoverbakker på bart fjell og stein. Med det betyder og eg må trene balanse og styrke i både ankler og knæ på annen vis. Ellers blir summen av tiltaket negativ uansett...

Det er vel viktig for å forebygge kneplager også tenker jeg? Ettbeins-øvelser og øvelser på ustabilt underlag er vel anbefalt såvidt jeg har lest meg fram til. Eks: bulgarsk utfall, utfall, knebøy/utfall på balansebrett osv.

Det som er rart er at jeg ser mange kilder som anbefaler ett-beins-knebøy og pistol squat som øvelse for å styrke kneet. Men der går kneet langt utover tåen. Det forvirrer litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.