Gå til innhold
  • Bli medlem

Impregnering og vask av Gore-Tex


AmundJS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal vaske og impregnere min Norrøna Recon dress da vatnet bare legger seg i stoffet og jeg blir gjennombløt. Sist jeg prøvde impregnering så brukte jeg spray og det fungerte ikke, så tenkte å bruke ReviveX High Tech Fabric Cleaner for vaskemaskin og som skal fungere på Gore-tex. noen som har erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det produktet har jeg ikke prøvd, jeg har best erfaring med Nikwax spray etter vask.

Jeg bruker en brødpose på hånden til å massere sprayen inn i våt jakke, og eller følger bruksanvisningen.

Eller så står det mye om det her, mange teåder om emnet :)  http://bfy.tw/E34E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mareng skrev:

Akkurat det produktet har jeg ikke prøvd, jeg har best erfaring med Nikwax spray etter vask.

Jeg bruker en brødpose på hånden til å massere sprayen inn i våt jakke, og eller følger bruksanvisningen.

Eller så står det mye om det her, mange teåder om emnet :)  http://bfy.tw/E34E

Så skal jeg altså først vaske klæra uten noe vaskemiddel så gni in spray impregnering med plastpose mens klæra enda er bløte? 
Men nå har det seg slik at jeg ikke har mulighet til å skaffe noe spray innen neste tur så jeg må nesten bruke vaskemiddelet fra ReviveX som jeg kjøpte på MX-sport i Alta. Skal jeg satse på at vaskemiddelet fungerer? Jeg har ikke tørketrommel tilgjengelig så får ikke "aktivert" impregnering slik som det ble sagt i lenken du viste til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AmundJS skrev:

 Jeg har ikke tørketrommel tilgjengelig så får ikke "aktivert" impregnering slik som det ble sagt i lenken du viste til. 

Norrøna anbefaler f.eks hårføner når man bruker sprayimpregneringen de selger.
En hårføner får man vel alltid lånt om man ikke har i hus? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AmundJS skrev:

Så skal jeg altså først vaske klæra uten noe vaskemiddel så gni in spray impregnering med plastpose mens klæra enda er bløte? 
Men nå har det seg slik at jeg ikke har mulighet til å skaffe noe spray innen neste tur så jeg må nesten bruke vaskemiddelet fra ReviveX som jeg kjøpte på MX-sport i Alta. Skal jeg satse på at vaskemiddelet fungerer? Jeg har ikke tørketrommel tilgjengelig så får ikke "aktivert" impregnering slik som det ble sagt i lenken du viste til. 

Skallplagg kan du vaske i maskin med milo i følge Norrøna. Bruk alltid vaskemiddel for å få plagget rent før inpregnering.

Nikwax trenger ikke å aktiveres ved hjelp av varme. Du kan tørke den med å henge den opp.

Prøv det du har kjøpt, for all del, kanskje det er knallgreier :) Følg bruksanvisningen.

Om det ikke virker er plagget fortsatt vanntett.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Skallplagg kan du vaske i maskin med milo i følge Norrøna. Bruk alltid vaskemiddel for å få plagget rent før inpregnering.

Nikwax trenger ikke å aktiveres ved hjelp av varme. Du kan tørke den med å henge den opp.

Prøv det du har kjøpt, for all del, kanskje det er knallgreier :) Følg bruksanvisningen.

Om det ikke virker er plagget fortsatt vanntett.

Jeg kan ikke skade plagget ved bruk av det middelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middelet du henviser til ser ut til å være et vaskemiddel, og ikke ei impregnering. Det skader nok ikke plagget på noen måte, men jeg tviler sterkt på at det bidrar til å bedre vannavstøtinga. Personlig foretrekker jeg også sprayimpregnering på mine "tex-plagg", men hva som er best er det delte meninger om, så det er ikke sikkert jeg sitter på fasiten. Til selve vasken bruker jeg ganske enkelt Milo, som nevnt over her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sprayimpregnering finnes to typer.

- Impregnering på pumpesprayflaske, eks. nikwax og mange andre typer. Slik som man sprayer på vått plagg for å mette ytterstoffet helt med impregnering. Kan hengetørkes (nikwax), mens noen typer trenger en runde i tørketrommelen for å "aktiveres" etter de har drypptørket.

- På sprayboks (eks. Fiberprotector). Slik som man ofte bruker på sko, hansker, hagemøbler, sofaputer etc. Sprayes på tørt rengjort tekstil og trenger bare å lufttørke noen minutter. Kan også brukes på skallklær, men jeg synes ikke det fungerer like bra.

Jeg kan ikke tenke meg at middelet du har kjøpt kan skade plagget. Men hvis det er en vask, som Larix sier, skal den brukes før impregnering, og/eller for å vaske ett allerede impregnert plagg som ha mistet "vannskrekken" uten å vaske ut unødvendig mye av impregneringen på plagget.

Jeg ville gjort sånn:

1. Vask plagget med middelet du har kjøpt. Sjekk om det fungerer bra når du har tørket det.

2. Hvis ikke, bruk tørketrommel på lav temp i 20 minutter (eller hårføner som foreslått, forsiktig). Fungerer det ikke da heller må det impregneres på nytt.

Impregneringen gjør plagget mer vannavstøtende en stund, slik at pusteevnen teoretisk sett skal opprettholdes bedre inntil yttestoffet blir bløtt. Plagget blir ikke vanntett av impregneringen, det er det membranet som sørger for. Bare dra på turen med god samvittighet og vask og impregner når du kommer hjem igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som faktisk har merket forskjell på pusteevnen på ett goretex plagg om man bruker wash-in og sprayimpregnering fra samme merke?

Om man sprayer på ytterdtoffet, som ikke er vanntett, vil impregneringen trenge inn til membranet. Det kommer på membranet uansett.

Jeg har mistanke om at forskjellen finnes mer i teorien enn i praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at forskjella mellom merke er påfallande, og har av di byrja å gjere all gtxpleie med Toko.

Himmelvid forskjell frå andre produkt synes eg. Eg sprayer plagg i fuktig tilstand og hiv det i tørketrommelen.

Kan evt bruke strykejarn på svak varme,eller hårføner.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mareng skrev:

Er det noen som faktisk har merket forskjell på pusteevnen på ett goretex plagg om man bruker wash-in og sprayimpregnering fra samme merke?

Om man sprayer på ytterdtoffet, som ikke er vanntett, vil impregneringen trenge inn til membranet. Det kommer på membranet uansett.

Jeg har mistanke om at forskjellen finnes mer i teorien enn i praksis...

Ingen som faktisk har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mareng skrev:

Ingen som faktisk har prøvd?

Eg har prøvd wash-in frå Nikwax. Korleis membranen pusta etterpå tenkte eg ikkje over, men jakka vart ikkje like tett/"ny" som med Tokospray på fuktig jakke. Om det skuldast merket eller om det skuldast framgangsmåte veit eg ikkje. Hugsar ikkje om eg nytta tørketrommel etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har prøvd wash-in Frp Nikwax. Korleis membranen pusta etterpå tenkte eg ikkje over, men jakka vart ikkje like tett/"ny" som med Tokospray på fuktig jakke. Om det skuldast merket eller om det skuldast framgangsmåte veit eg ikkje. Hugsar ikkje om eg nytta tørketrommel etterpå. 

Har du god erfaring med Tokospray? Jeg har kjøpt denne, men ikke brukt den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JanRH skrev:

Har du god erfaring med Tokospray? Jeg har kjøpt denne, men ikke brukt den enda.

Ja. Techwash først, nokså tjukke lag Toko på med god dose på skuldre og så i tørketrommelen. Merkbar forskjell etterpå synes eg, både på mi Norrøna Svalbard Ousland og på mi Arcteryx Alpha SV 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Grangers engang, sørgelige greier, fungerte overhodet ikke. Det var faktisk null effekt på de 4 plaggene jeg prøvde på. Tørketrommel og alt gjort "etter boken". 

Nikwax er helt konge synes jeg, og fluorcarbonfri.

Toko har vel fluorcarboner? I så fall trengs tørketrommel for å aktivere den skikkelig. Fordelen med fluorcarbonfri er at tøretrommel ikke er nødvendig, men kan brukes om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Norrøna nå nettopp. Man kan bruke vanlig vaskemiddel og vaskepulver for fargete klær. Milo er FY-FY.

Det var Sport 1 Outdoor Bergen som sa til meg at Norrøna anbefalte Milo, men det kan altså ødelegge mebranet. Jeg har ikke merket noe etter 30 vask. Norrøna skulle ta en prat med butikken for å stoppe dem fra å feilinformere kundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2017 den 8.42, Tessatroll skrev:

Ja. Techwash først, nokså tjukke lag Toko på med god dose på skuldre og så i tørketrommelen.

Bruker også Toko Textile Proof - men jeg følger bruksanvisningen, som den pingle jeg er. :huh: Lar tøyet tørke på snor etter vask, sprayer på Toko på det tørre tøyet og lar tøyet henge til det blir tørt nok en gang. Ingen tørketrommel.

Ser at de har endret tiden på tørking etter spraying fra minst 2 timer til minst 4 timer på siste versjon av instruksjoner (video). Tror det er lurt, en gang hadde jeg det litt for travelt og lot det tørke halvannen time og da forsvant effekten merkbart raskere - siden har jeg latt tøyet få minst en natt på tørkeloftet etter spraying.

Men veldig greit å få vite at man kan spare atskillige timer på tørkesnora med å spraye på våte klær og tromle dem med godt resultat, om man skulle ha det travelt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way: En tanke som har slått meg når jeg står og sprayer Theta-jakken min (den er stooor), er: "Finnes det en billig 'opplåsbara Barbara' for å lette impregnering av jakker, mon tro? Helst med Pinocchio-nese som man kan holde i?" :? 

Jeg står oftest utendørs i litt vind under sprayingen for å ha nok ventilasjon, og da flagrer jakken såpass mye at det blir fort blir folder der sprayen ikke kommer skikkelig til - og en opplåsbar torso inni den hadde vært til hjelp, tror jeg. Noen som vet om noe sånt? Og da altså ikke fra Kondomeriet eller tilsvarende ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2017-10-11 den 8.54, Mareng skrev:

Nikwax er helt konge synes jeg, og fluorcarbonfri.

Toko har vel fluorcarboner? I så fall trengs tørketrommel for å aktivere den skikkelig. Fordelen med fluorcarbonfri er at tøretrommel ikke er nødvendig, men kan brukes om man vil.

Naturskyddsföreningen hänvisar till ett test i Danmark där endast 3 produkter fick godkänt. Tyvärr så länkar de inte till testet, så det går inte att se vilka produkter som var med i testet. Rimligtvis så var Nikwax med, är enligt mig ett stort märke.

http://www.sverigesnatur.org/gron-guide/impregnera-ytterklader-utan-giftiga-amnen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Björn skrev:

Naturskyddsföreningen hänvisar till ett test i Danmark där endast 3 produkter fick godkänt. Tyvärr så länkar de inte till testet, så det går inte att se vilka produkter som var med i testet. Rimligtvis så var Nikwax med, är enligt mig ett stort märke.

http://www.sverigesnatur.org/gron-guide/impregnera-ytterklader-utan-giftiga-amnen/

Takk, veldig greit å vite. Da blir det Toko Eco eller Fjellreven neste gang 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.