Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge på jakke


RHL

Anbefalte innlegg

Planen er å kjøpe en ny jakke nå, men er usikker på hvilken farge det er lurt å velge. Har hørt at mørke farger tiltrekker seg mygg. Burde jeg unngå å kjøpe den sorte jakka jeg har lyst på, eller er det noe jeg ikke så tenke så mye på?

Noen erfaringer med tanke på fargevalg på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kompis og jeg satt ved siden av hverandre på samme liggeunderlag på vidda i fjor sommer, jeg med en orange Arcteryx Alpha SV-jakke, kompisen med Norrøna Recon-jakke. Begge med svart bukse. Begge brukte samme myggmiddel og lukta sikkert omtrent like dritt etter to uker uten særlig vann på kroppen. Vi merket oss da at det var omtrent dobbelt så mye mygg som satte seg på meg kontra kompisen. Om det er noe hold i dette er ikke godt å si, men merket i oss i hvertfall stor forskjell den kvelden. Såpass at jeg har tenkt endel på det i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nest skalljakke skal ha knallfarger tenker jeg. Selv om jeg liker st fjellklær er i farger som går i ett med naturen, så er ei skrikende jakke mer synlig i tilfelle noe skulle skje, og man må lete etter meg.

En annen ting er at når jeg og guttungen er på tur, er det lettere for oss begge to å finne hverandre hvis vi går litt fra hverandre eller mister hverandre. Dette la jeg merke til på fisketur for ett par år siden også, da jeg og mitt fiskefølge varmpå tur fra a til b, og  jeg glemte meg bort litt når jeg så ett vak... da jeg skulle lete de opp igjen, var det KUN pga ei knallorange lue på ene kompisen som gjorde at jeg fannt de igjen (såpass kjappt).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg til sort og grønt. Har nå to sorte jakker. Til vinterbruk liker jeg mer farge, men da er ikke myggen akkurat et stort problem :)

Denne er grei https://www.nrk.no/livsstil/hvem-far-flest-myggstikk_-1.7174062

Det står ikke noe om farge i denne artikkelen, men jeg er åpen for at det kan ha noe å si, så interessant det @Siggy Stardustnevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger ofte sort, grått, grønt. Fester seg lett møkk i stoffet og synes det er vanskelig å,få rent. Slike farger ser da ikke så ille ut. Har en Bergans Isogaisa med en del knall gul farge. Etter en tur i marka i vått vær hvor jeg subbet inntil greiner ble det en del møkk på den. Siden har jeg aldri fått den ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, borgern skrev:

Jeg velger ofte sort, grått, grønt. Fester seg lett møkk i stoffet og synes det er vanskelig å,få rent. Slike farger ser da ikke så ille ut. Har en Bergans Isogaisa med en del knall gul farge. Etter en tur i marka i vått vær hvor jeg subbet inntil greiner ble det en del møkk på den. Siden har jeg aldri fått den ren.

Ja... litt dumt at klærne ser brukt ut;)

har valgt samme farger av samme grunn hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis myggen setter seg mer på en mørk skalljakke enn på en lys jakke så ville jeg tro at den ikke setter seg der for å bore sugesnabelen sin inn i jakka for å finne blod, men mer for å skjule seg. Hvis den lander for å spise så går den stort sett mot bar hud eller mot steder hvor den kan stikke gjennom stoffet. Ullgenser og tynne bomullsstoffer har jeg erfart at myggen stikker gjennom.

Jeg har vert birøkter i noen år og de fleste har vel lagt merke til at birøktere bruker hvit beskyttelsesdrakt. Dette er fordi biene søker mot mørke områder når de blir hissige og angriper. Bier stikker ikke folk og fe når de er ute og samler nektar og pollen, men hvis du forstyrrer dem i bikuba så blir det en annen dans. Myggen lever ikke i kolonier slik som biene og når myggen stikker så er det for å skaffe seg mat. Det er vel naturlig å tro at den da søker de stedene hvor maten er mest tilgjengelig, og i denne letingen så styrer den etter CO2 konsentrasjonen i lufta. Når den ikke leter etter mat så sitter den et sted hvor den har skjul mot andre fugler, dyr og insekter som spiser mygg. Det vil da være naturlig å tro at den da søker mot mørke steder.

Dette er bare udokumentert teoretisk tankespinn fra min side, og når det gjelder valg av farge på jakke så ville jeg valgt dette ut fra om du ønsker å vise igjen i naturen eller være mest mulig anonym.

Sakset fra Wikipedia: Mange arter mygg flyr gjerne mot lys, som utelamper, men stikkmygg gjør ikke det. Den flyr helst i skumringen eller i nattemørke. Den navigerer etter lukt og ånde fra et menneske eller et dyr som de kan suge blod av.

http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/derfor-elsker-myggen-deg/a/559786/

http://forskning.no/2015/08/hvorfor-liker-myggen-noen-bedre-enn-andre

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som et fornuftig, og logisk resonnement. Har sett litt på jakkene til Fjellreven, og synes det er litt rart at de har sort og mørkeblå i sin kolleksjon om fargene skulle ha så mye å si. Men kanskje svensk mygg skiller seg fra norsk;) Nå skal det vel også sies at de kanskje ikke alltid lager jakker ut fra funksjon, men like ofte ut fra hva som ser bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noen forskjell på farge på klær når det gjelder mygg, der har av erfaring tiden man har vært ute mer å si, jo lenger tid i skauen dess mindre mygg :)

 

Men farger har litt å si om man tar bilder, skarpe farger mot naturfarger gjør seg godt, man forsvinner ofte i bildet om man har mørke klær i brune og grønne toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har  en gang snakket med folkene som sitter oppe i lufta og leter etter savnede. De er ikke i tvil om at fargen på klærne gjør en forskjell. Mørke farger, grønt og svart, går omtrent i ett med naturen og forsvinner totalt i skumringen.

Rødt og gult om du ønsker å bli sett fra lufta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REJOHN skrev:

Jeg har  en gang snakket med folkene som sitter oppe i lufta og leter etter savnede. De er ikke i tvil om at fargen på klærne gjør en forskjell. Mørke farger, grønt og svart, går omtrent i ett med naturen og forsvinner totalt i skumringen.

Rødt og gult om du ønsker å bli sett fra lufta.

Så du den testen de gjorde med en person de søkte etter med IR kamera fra helikopter? I vanlige klær var personen en liten hvit prikk i bildet, med en helt vanlig refleksvest lyste han opp som en sol.

Jeg kommer til å ha med noe med mye refleks på neste langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Truant76 skrev:

Så du den testen de gjorde med en person de søkte etter med IR kamera fra helikopter? I vanlige klær var personen en liten hvit prikk i bildet, med en helt vanlig refleksvest lyste han opp som en sol.

Jeg kommer til å ha med noe med mye refleks på neste langtur.

Jeg er litt pysete og har både refleksvest og nødfløyte i sekkene :)
Går mye i skauen aleine og ofte i mørket.
Skulle noe på kroppen knekke på tur så er det greit å bli finni tenker jeg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på sopptur med en lys himmelblå trøye for et par dager siden, jeg var helt prikkete av hjortelus. Helt panikk-prikkete, så jeg måtte avbryte hele turen. Min mor hadde på seg brun jakke og det var ikke ei lus å se på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2017 den 21.02, Pinsle skrev:

Jeg var på sopptur med en lys himmelblå trøye for et par dager siden, jeg var helt prikkete av hjortelus. Helt panikk-prikkete, så jeg måtte avbryte hele turen. Min mor hadde på seg brun jakke og det var ikke ei lus å se på henne.

Etter gårsdagens påstand, tenkte jeg det var på sin plass med en test. Tok på meg en blå ulltrøye fra Kari Traa (forøvrig den dårligste ulltrøya jeg har hatt) og satte kurs mot skauen. Trøya var som en magnet på hjortelusflua!! Kunne telle ti ufyser før jeg skiftet til en rustrød trøye. Og med det var problemet løst. 

IMG_5204.JPG

IMG_5243.JPG

Endret av Pinsle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.