Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler/Sko med god ankelstøtte


beniba

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er på jakt etter fjellsko eller støvler som har godt med ankelstøtte. Bakgrunnen for dette er at jeg har MS, og har derfor dårligere balanse, spesielt utover i turen etter hvert som jeg blir sliten. Har tidligere hatt lave tursko men ender opp med å tråkke over etter en time eller to med gange. Dette er selvfølgelig noe som kommer til å bedre seg etter hvert som formen blir bedre men frem til da vil jeg jo kunne gå i fjellet etter som vi har hytte der. Trener med balansebrett også men er ikke helt der enda at jeg kan gå problemfritt.

Ankelstøtte  er derfor det viktigste med en evt ny sko, men samtidig kombinere det med noenlunde vekt og komfort. De kommer til å bli brukt på både turstier men også steinete partier/steinrøys. Budsjettet ligger på under 3000kr. 

Vurderer;

Alfa Walk King advanced GTX (på salg, 2200,-)

Viking Hunter GTX(også på salg, 2495,-)

Crispi Skarven 2.0 (ikke på salg, 2999,-)

 

Hvilke ville dere anbefale? Noen jeg evt ikke har nevnt som jeg burde vurdere?

 

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja hadde tenkt til å reise rundt å prøve litt forskjellige sko å se hvilke som passer best. Er alltid litt skeptisk til å kun høre på selgere  da de er selgere (har hatt litt varierende erfaring med kunnskapsnivået hos de) så tenkte jeg skulle høre her først hvilke erfaringer folk hadde og om det var andre modeller jeg burde sjekke ut :-)

Endret av beniba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, beniba skrev:

Ja hadde tenkt til å reise rundt å prøve litt forskjellige sko å se hvilke som passer best. Er alltid litt skeptisk til å kun høre på selgere  da de er selgere (har hatt litt varierende erfaring med kunnskapsnivået hos de) så tenkte jeg skulle høre her først hvilke erfaringer folk hadde og om det var andre modeller jeg burde sjekke ut :-)

Walk king er som mye tøfler for meg, nesten :)

God polstring innvendig, som gjør at de tørker sent dessverre. Men til gjengjeld gjør det at de kjennes gode ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mareng skrev:

Walk king er som mye tøfler for meg, nesten :)

God polstring innvendig, som gjør at de tørker sent dessverre. Men til gjengjeld gjør det at de kjennes gode ut :)

Walk Queen er som torturredskap på meg. Så ja det er viktig å prøve skoene på. 

Men tror kvaliteten er like gode på alle du nevner. Så lenge du holder deg til velkjente merker skal de mye til for at det går galt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mareng skrev:

Walk king er som mye tøfler for meg, nesten :)

God polstring innvendig, som gjør at de tørker sent dessverre. Men til gjengjeld gjør det at de kjennes gode ut :)

Her er vi like forskjellige. :D

Jeg opplever at Walk King (og Queen) er steinharde i såle og overlær. Selv etter flere års bruk, og med godt vedlikehold, blir det som å prøve å gå inn nye sko ved hver tur. Etter noen timers bruk er man garantert gnagsår.

Den innvendige polstringen fungerer bra når man prøver nye sko i butikken, men denne blir helt flattrykt etter noen få kilometer, og man har deretter ingen polstring eller demping i skoene.

De fungerer OK til korte turer, men går man i disse skoene en hel dag er man fullstendig mørbanket på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ketilring skrev:

Her er vi like forskjellige. :D

Jeg opplever at Walk King (og Queen) er steinharde i såle og overlær. Selv etter flere års bruk, og med godt vedlikehold, blir det som å prøve å gå inn nye sko ved hver tur. Etter noen timers bruk er man garantert gnagsår.

Den innvendige polstringen fungerer bra når man prøver nye sko i butikken, men denne blir helt flattrykt etter noen få kilometer, og man har deretter ingen polstring eller demping i skoene.

De fungerer OK til korte turer, men går man i disse skoene en hel dag er man fullstendig mørbanket på beina.

Mine er 10 år gamle, og snart er det en sprekk i skinnet ved tåen, som begynner å synes litt. Satser på å få ut ett par sesonger til av de 👍

Demping i fjellsko? Jeg har en tynnere utgave av sorbotansåle, det er uansett i joggeskoene mine jeg har noe særlig demping.

Stiv såle? Kanskje derfor de er så gode å gå med lenge i steinete terreng. Myke såler som man kjenner steiner gjennom er helt ubrukelig til tøft steinete fjellterreng synes jeg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Låner tråden litt

 

jeg trenger en støvel til jakt/fjellvandring som også må være stiv. Skikkelig stiv. Tråkker over hele tiden grunnet lammelse i høyre foten. Beste alternativet hadde vært slalomstøvel, men litt leit å gå med. Pris driter jeg i, pri 1, og den enste prioritering er stivhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Ole Magnum skrev:

Låner tråden litt

 

jeg trenger en støvel til jakt/fjellvandring som også må være stiv. Skikkelig stiv. Tråkker over hele tiden grunnet lammelse i høyre foten. Beste alternativet hadde vært slalomstøvel, men litt leit å gå med. Pris driter jeg i, pri 1, og den enste prioritering er stivhet. 

Isklatrestøvler? Aner ikke om det kan være noe. Bare en tanke herfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp gjennom årene har jeg ( som aller andre her inne) prøvd flere ...

 

Har nå et også et par Bergans 

https://www.xxl.no/bergans-trollhetta-trekking-boot-lth-hikingsko-herre/p/1106567_1_style

Prøv ut disse en 0,5 time inne på xxl.  De er stive.  ( i alle fall sammenlingnet med Alfa walking advance-som jeg også har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ole Magnum skrev:

Pris driter jeg i, pri 1, og den enste prioritering er stivhet. 

Di stiveste jeg har hatt er Koflach klatrestøvler. De er stive alle veier, også ankel. Dyre, tunge, varme og til vanlig turbruk lite egnet. Men har gått noen mil på de.  Det er plaststøvler, med løse innerstøvler ALA slalomsko. De har sett like ut siste 25 åra. Fine å klatre med, samt til jumarbruk, da løkka ikke presser inn sålen/skoen.55756783-8301-4206-B288-F7EF326D367A.thumb.jpeg.a68d897a0e4251c67df25fa9dd96e269.jpeg

Edit: Ligger et par på finn til 2600kr

Endret av Memento mori
Finninfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.