Gå til innhold
Gisle Uren

Radius 21, min nye bestevenn!

Anbefalte innlegg

Hvis det er en del trekk i luften vil det nok lønne seg med vindskjerm, som på alle andre brennere også. Du sparer nok en del drivstoff på å ikke miste varme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempefin, korleis har du fått kjelestøttene, vindskjerm og brennaren så reine? er da primusvaskevatn?

Endret av can

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lenge fundert på om jeg skulle skaffe meg en gammel forniklet Høvik 210, rett og slett fordi jeg synes de ser så flotte ut når det er satt i god stand - men nå ble jeg litt i stuss gitt, den der lå klin inntil på "flotthetsskalaen" :thumbsup:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, can skrev:

kjempefin, korleis har du fått kjelestøttene, vindskjerm og brennaren så reine? er da primusvaskevatn?

Hadde jeg vært tålmodig, så hadde jeg nok brukt primusvaskevatn (sitronsyre i vann?) til rustfjerning og til å rengjøre brenneren. Jeg gikk dog litt mer hardhendt og resolutt til verks. Kjørte på med myk roterende stålbørste og deretter stålull på alle ståldeler. På brenner og flammespreder brukte jeg kun stålull med myk hånd. 

Når jeg får ånden over meg igjen, skal jeg gi brenneren et bad i sitronsyrepulver oppløst i vann. Det skal visst nok gjøre underverker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, a_aa skrev:

Har lenge fundert på om jeg skulle skaffe meg en gammel forniklet Høvik 210, rett og slett fordi jeg synes de ser så flotte ut når det er satt i god stand - men nå ble jeg litt i stuss gitt, den der lå klin inntil på "flotthetsskalaen" :thumbsup:

Jeg kjenner ikke til Høvik 210, men har en større gammel Høvik selv. Dessverre er det Optimus-brenner og ikke original Høvik-brenner montert på min.
Om størrelsen er den samme, så hadde jeg kanskje gått for Høvik siden den er norsk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gisle Uren skrev:

Hadde jeg vært tålmodig, så hadde jeg nok brukt primusvaskevatn (sitronsyre i vann?) til rustfjerning og til å rengjøre brenneren. Jeg gikk dog litt mer hardhendt og resolutt til verks. Kjørte på med myk roterende stålbørste og deretter stålull på alle ståldeler. På brenner og flammespreder brukte jeg kun stålull med myk hånd. 

Når jeg får ånden over meg igjen, skal jeg gi brenneren et bad i sitronsyrepulver oppløst i vann. Det skal visst nok gjøre underverker.

aha ja så reint som da der blir da ikkje med sitronsyra, zalo og vatn (primusvaskevatn) så takk for tipset

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Lignende innhold

    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
    • Av Terka
      Noen som har tips / linker til bra og billige flasker for transport av bensin på tur?
      Må selvsagt være potte tett ift flaske/korker, bruker i dag std en liters flasker som bensinen selges på men har opplevd å få littegrann lekkasje via åpning/kork selv om korken er godt skrudd på.
      Har bensinbrennere fra Soto, Trangia/Optimus, og MSR. MSR brennere brukes mest så om flaskene er kompatibel med deres pumper så er det et pluss.  Men flaskene trenger ikke være kompatible med noen som helst, der viktigste er at dem er lekasjefri både stående og liggende.
    • Av anders panders
      No før vinteren rensa eg og skrudde litt på Trangia X2 multifuel brennaren min, og klønete som eg er klarte eg å miste mutteren som halde brennernåla, eller "spindelen" på plass. Brennaren funkar fint uten, men eg tør ikkje lenger ha den inne i teltet pga frykt for bensinlekasje. Etter å ha finkjemma internett for reservedelar, har eg enda ikkje funne noko informasjon på akkurat denne mutteren.
      Men, X2 er jo i grunn berre ein Primus Omnifuel som har blitt modifisert til å passe ein Trangia. Og sida spindelen på X2 er der ventilen er på ein Omnifuel, burde det ikkje da vere mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2 brennaren? Da får eg jo også fordelen av å ha to ventiler på brennaren min, som berre er bra.
      So det eg lurar på er:
      Kvar kan eg finne ein ny mutter til X2 spindelen?
      Kva er dimensjonane på X2 spindel-mutteren, so eg kan evt laga ein ny ein sjølv?
      om det er mogleg å bruke ein Omnifuel ventil i X2, kva for ein Omnifuel burde ventilen vere frå?
    • Av Jonas1986
      Hei å hopp!
      har en Omnilite som jeg ikke får til å brenne rent lengre. Har hatt den i ca. 2 år og kun brukt renset bensin på den. Har på silencer men blir akkurat like uren forbrenning med «trekant» som er på når man kjøper den.. Har også prøvd med vanlig primusgass men akkurat samme gule flammen  Noen som har tips/ råd om hva som er feil? Legger ved et bilde for å vise hvordan den brenner.. bildet er tatt med gass tilkoplet(og gassdyse) forresten første gang gassdysen har vært montert...

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×