Gå til innhold
  • Bli medlem

Dobbel halvstikk ved bruk på halvtau


Mørkeblå

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha startet med klatring denne sommeren har jeg selv begynt å investere i eget utstyr å blant annet tau. Jeg kjøpte 2 halvtau/tvillingtau fra petzl da det som oftest blir ruter med flere taulengder. Jeg gikk et 3-ukers klatrekurs på Nord-Norsk klatreskole i sommer. Under kurset brukte vi 2 stk trippel sertifiserte tau til bruk de dagene vi klatret. Til sikring av seg selv på standplass ble det brukt dobbel halvstikk på 1 av tauene inn i egen skrukarabin når jeg skulle knyte meg inn i det utlignet sikrings punktet. Jeg lurte derfor på om jeg kan bruke 1 av mine tau til dette formålet. Eller må jeg knyte begge inn da disse tauene er iutgangspunktet laget for å brukes ilag? Til å stå der å henge vil såklart kun 1 stramt tau holde i massevis. Men tenker da når man skal sikre nestemann som leder oppover neste taulengde. Vil det da eventuelt holde på et stort fall?

 

Bildet viser begge tauene koblet inn i det utlinget sikringspunktet i standplassen. Er det nødvendig å bruke begge tauene? Dette er altså 2stk halvtau/tvillingtau.

eksempel.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det holder evig lenge å kun binde seg inn med et av tauene. Når du faller på halvtau er det jo i teorien kun et av tauene du faller på dersom du klipper annenhver, selv om det andre tauet i praksis kanskje tar noe av belastningen. Så ja, et klatretau (uansett om det er halv, tvilling eller heltau) vil være svært langt unna bruddstyrke i en normal klatresituasjon der du binder deg inn med kun ett tau, hoften din ryker lenge før tauet ryker for å si det på en annen måte.

Når du sikrer førstemann har du jo også bremsen i selen, så du vil med din kroppsvekt absorbere svært mye av kreftene fra et førstemannsfall. I tillegg står jo du som regel noe under standplass, så du blir jo i en slik situasjon trukket oppover, typisk i retning av der du er bundet inn. Dermed påfører du ikke tauet du er bundet inn med spesielt mye krefter.

Men dermed må du selvsagt være obs på at standplassen kan tåle drag oppover, spesielt dersom du har standplass tett på deg, regner med dere gikk gjennom det på kurset.

 

Petzl har mye god informasjon og FAQs på sine sider om du leter litt, f.eks. : https://petzlsolutions.com/technicalsolutions/half-rope-vs-twin-rope

Om du vil nerde litt finner du info om standardene på UIAA sine sider: http://theuiaa.org/safety-standards/

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.