Gå til innhold
  • Bli medlem

Dorge etter kano


varg

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har dorget makrell etter kajakk og fått fisk. Det er utrolig at et lite dorgesnøre kan bremse skibet så mye. Med en stødig kano burde det ikke være noe problem, litt mer risky var det med fiskekroker og sprellende fisk i havdønningene med en forholdsvis rask kajakk, som helst skal ha litt fart for å være stødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorgeskjeer eller markdrag er et godt valg. Selv har jeg brukt Nesjødraget (tvinner ikke) med mark og det med bra resultat, men kan godt brukes med spinner, sluk, wobbler eller flue.

Jeg ville prøvd med mark, fks to stk av medium størrelse. Anbefaler den som selges i butikker, den er seig i skinnet og levedyktig, holder i 1-1 1/2 mnd i boksen.

Når det gjelder wobbler, har jeg veldig god erfaring med en knall rød og gul 7 cm Rapala - iallfall på gjedde og abbor, men nå skal den snart testes på ørreten også :D Husk at det er stor forskjell på hvor dypt i vannet de ulike wobblerne går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen form for fascinerende fiske fra kano er å kaste tørrflue på vakende ørret (eller harr og røye for den saks skyld). Kan funke bra på speilblankt vann eller med en liten bris,

kast i retningen kanoen driver eller vinklet på fartsretningen, la flue ligge stille en stund, og gi noen smånøkk hvis det ikke skjer noe. Ved litt mer vind bruker du en mer rufsete flue, kaster i driftsretningen og hesper den fort inn så den imiterer en stripene vårflue.

Kanskje ikke akkurat mataukfiske, men vanvittig morsomt og utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.