Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintersovepose som tåler mange minus og er billig!


SondreW

Anbefalte innlegg

Heisann fellow friluftsfolk!

 

Etter mangen timer søk på nettet etter en skikkelig vintersovepose har jeg kommet fram til at 

http://www.haglofs.com/kr/en/Sleeping-Bags/Tarius--18/p/415035.2AQ må være den som tåler mest minusgrader til en ikke så altfor dyr penge.

Er det noen som har erfaring med denne posen? Finnes det ett bedre alternativ? jeg må forsåvidt ha en ganske lang pose ettersom jeg er 191.

 

første innlegget her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fjellsport.no/mammut-denali-mti-5-season-lion.html


Svært god pris på denne akkurat nuh. Ligger normalt på ca 4000,-. Så når du får den til 2500 så er det et veldig godt alternativ

Jeg har den og har brukt den midtvinters i Finnmark to sesonger nuh. Har hatt -26 i teltet på det verste og den har holdt unna uten problem. 


Angående den du linker til: Brukte 10 minutter nuh og fant ingen temperaturdata på den - det synes jeg er skummelt.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er på Xxl  1499kr
Spesifikasjoner:
- Mål lengde: 221 cm
- Mål skulder omkrets: 162 cm
- Mål midje omkrets: 133 cm
- Mål fotenden omkrets: 108 cm
- Personlengde: 205 cm
- Temperatur T-comf: - 11°C (Dame)
- Temperatur T-lim:  - 18°C (Herre)
- Temperatur T-ext: - 39°C

Vekt 3000 gramIMG_1927.thumb.JPG.a11a98551ade3ccd93022ea7fa63dd22.JPG

3 Kg med sovepose holder nok til -18. 

Har Denali selv som @Espen Ørud har, og er veldig fornøyd med komforten på den, men pakkevolum er stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SondreW said:

Takker så mye for svar. 

Ender nok opp med den mammut denali, den så rimelig rå ut :D

Den er riktignok diger og langt fra dunposelett, men det spiller ingen rolle for min del i pulksesongen. Der er det aller aller viktigste at jeg ikke blir kald selv om vi ryker ned på/mot -30-tallet. Jeg ønsker å bruke natta til å sove, ikke fryse eller måtte fyre i teltet når jeg er på vintertur ;-) Det får jeg til med den der.

Som alltid når noen velger samme som seg selv: Kjempegodt og fornuftig valg! ;-)

Bare husk å ha noen varme klær tilgjengelig når du før eller siden MÅ ut av posen igjen ;-) ->

17799492_10154214919000194_3303967212191

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, fiskekongen skrev:

Eller kjøp en dunpose med komfor temp på ca -1 Og en romslig fiberpose på ca -10 grader. Slå dem sammen og du har ett varmt og lett system. Tilsvarende sov jeg ute i -30 i vinter uten å fryse 😊

Tips til en romslig fiberpose som kanskje har plass til en warmpeace viking 300 regular wide inni?:)

(må være wide så jeg ikke får klaus...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg tror du bare skal få tak i to dobbeltsengdyner og sy dem sammen ;-) 

 

Hehe:) mulig;) nei, får nok bare bruke min warmpeace viking 300 og viking 600 sammen.

har sett at mammut har en slags extra-pose for å gjøre sine 3-sesongposer om til vinterposer. Må utforske litt og se om de kan være noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, ViktorS skrev:

har sett at mammut har en slags extra-pose for å gjøre sine 3-sesongposer om til vinterposer. Må utforske litt og se om de kan være noe

Denne du tenker på?
Mammut Tyin EXP Upgrade - soveposetrekk/sovepose
https://www.magasinet.no/friluftsliv/soveposer-og-underlag/soveposer/mammut-tyin-exp-upgrade-soveposetrekk-sovepose

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ViktorS skrev:

Jepp. Må bare vente på svar fra magasinet om nøyaktige mål på denne:)

Legg de gjerne ut her, vinteren begynner snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mareng skrev:

Denne så alldeles ikke dum ut! Noen som har prøvd den? Gir den 8 grader ekstra å gå på reelt?

Jeg har brukt den mye. Ser denne veier 1.2 kg, men jeg trodde min veide 800 gram. Uansett et hendig produkt.

Anvendelsesområdene for meg har vært som ekstra påbygningspose ved behov for hele familien. Altså om noen skulle fryse eller en pose bli våt så har jeg den med i tilfelle som ekstra sikring. Både sommer og vinter.

Jeg har benyttet den på høye fjell (type Kilimanjaro og aconcagua), der jeg har valgt å benytte 3 lags sovesystem. (silke, dun og tynn fiber ytterst). Dette har fungert helt utmerket for meg. Veldig anvendelig uansett temperaturforhold..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Hardwear Lamina Z, Blaze eller Bonfire er kanongode poser med henholdsvis -26 og -34 grader. Mountain Hardwear er kanskje verdens beste produsent av syntetiske soveposer! Fjellsport hadde tilbud på Bonfire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Tyin ExP upgrade:

lengde: 200cm

bredde ved skuldre: 80cm

vekt: 1150 gram

 

fikk mail fra magasinet nå om disse målene. Synes den var litt smal med tanke på beskrivelsen som sa noe lignende dette " ekstra romslig etc ". Da utgår denne som ytterpose for dunposen min :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

etter og ha gått noen turer med altfor mye vekt på ryggen har jeg kommet fram til at jeg skal begynne og tenke litt mere på vekt. Kikka litt på den derre denali posen men den var jo så innmari gedigen! Jeg er heller ikke noe ski fyr så tenker heller og ta til trugene når den tid kommer. Ender nokk opp med 

https://www.hektapatur.no/sove-ute/mountain-hardware-lamina-z-torch

som har en t limit på -15. Blir det noe kaldere der jeg skal innvisterer jeg i en lett dunsommer pose.

 

hva er forskjellen på long rz og long lz? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.