Gå til innhold
  • Bli medlem

Therm-A-Rest Neoair Mini Pumpe?


Karbonfilt

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har et thermarest xterm  liggeunderlag og vurderer å skeie ut med den elektriske minipumpen man kan få kjøpt til. 

Jeg har lest at noen ikke syns den pumper opp matten godt nok, mens andre virker å være fornøyd. Er det noen som har erfaringer med denne? Er den verdt 65+ gram og 400 ca kroner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grammene er den verdt, synes jeg. Prisen er egentlig nesten latterlig, vi snakker om en liten batterimotor med en propeller og gummitut i et plastskall. Vil tippe produksjonskostndene er noen få tiere. Det var et annet lite selskap som lagde disse pumpene for noen år siden, så ble de kjøpt opp av Cascade Designs (som Therm-a-rest er en del av) og prisen skrudd kraftig opp ...

Men. Jeg kjøpte den. Betalte 399,- inkl frakt for et par år siden. Følte meg litt som en gadget-tulling da jeg kjøpte den, og føler meg fremdeles litt tullete når jeg bruker den - høres ut som en liten støvsuger i villmarka :huh: 

Faktum er at den er ganske snedig. Den får plass i xtherm-posen (sammen med opplåsbar pute og en sovemaske). Og når jeg driver og setter opp leir, setter jeg pumpen på xthermen og sysler med andre ting i 3-4-5 minutter, så topper jeg xthermen med 2-4 gode utpust for å få passelig trykk. Ferdig til bruk :).

Og så er jo pumpesekken som følger med xthermen så og si ubrukelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt denne pumpen litt selv. som @a_aa sier så kobler jeg den til og lar den bare ligge og blåse opp underlaget mens jeg slår opp teltet. Den vil ikke fylle underlaget helt, du må toppe opp med et par magedrag selv.

Etter at jeg kjøpte meg en større sånn thermarest snoozle bag så bruker jeg ikke den elektriske pumpa lenger. En snoozle bag er langt mer fleksibel, den brukes som pakkpose, pute eller man kan lage en "stol" ved å stappe underlaget inn i posen med litt mindre luft i. Syntes jeg får mye mer igjen for grammene her kontra pumpa som bare kan brukes til en ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

thermarest snoozle bag

Sikker på at du ikke mener en av Exped sin pumpesekker?: https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=schnozzel

Kan ikke huske å ha hørt noen skryte av Therm-a-Rest sine pumpesekker (https://www.prisjakt.no/#rparams=ss=thermarest pump sack), og den som fulgte med mitt Xtherm var elendig (ramlet av ventilen hele tiden - og satt den på plass, dro jeg lufta like fort ut som jeg pumpet den inn), derfor droppet jeg den. Har fått med meg skryt av Exped sine, og at de enkelt kan tilpasses ventilen på et T-a-R-underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar:) 

17 timer siden, a_aa skrev:

støvsuger i villmarka

Hehe, ja, hørte den på en youtube video og ble litt bekymret for at turfølge skulle syns jeg var kaksete når de hørte støvsugern:p 

 

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

lage en "stol"

Kult, er det noen videoer el bilder noen plass som viser hvordan, eller gir det seg selv bare man  prøver?

Enig med at en snozzle bag virker som bedre utnyttelse av grammene:) Bruker du thermarest sin egen da Tor-Erik-L-77 eller modder du en fra exped? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pump-sack ja:

https://www.fjellsport.no/therm-a-rest-neoair-pump-sack.html

Syntes den fungerer helt problemfritt, den faller ikke ut om du trer den helt over ventilen. Pumper opp superraskt med denne :)

måten den fungerer som "stol" er at du slipper ut endel luft, ruller den sammen og trer den nedi sekken. Da kan den brukes som stående "stubbe" eller liggende.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.