Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til stang og snelle til ørretfiske på fjellet


vetting

Anbefalte innlegg

Har holdt mye på med havfiske fra båt, men tenkte jeg skulle investere i stang, snelle og snøre til å fiske i ferskvann på fjellet. Jeg tenker jeg vil ha en stang jeg tar med når jeg skal ut på tur, så det er kjekt om den er kompakt. 3-delte stenger, blir de litt lang? Må også ha en snelle som passer.

 

Blir mest å fiske med sluk (7 - 20/26g), og kaste fra land (ikke kano). Fiske etter ørret. Hvilket snøre anbefales?

 

All hjelp mottas med takk :) Og spør om det er andre ting jeg bør ta hensyn til :)

 

Har sett på Lawson Arctic Trout MicroWave 9'/6-22g, ser ut til å være et godt tilbud på stangen. Men, det trenger ikke koste så mye, den bare fristet. Det er nok ikke den ekstra 1000-lappen som lager fiskegleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, can skrev:

tja tru kanskje eg ville valgt ei med litt større slukvekt, velg iverfall ikkje den "klasiske" 3-14 gram for å vera litt negativ

Hva er galt med 3-14 g? Til lett ørretfiske på fjellet kaster den fint med lite kraft.

Men når han skal fiske med tyngre sluker sier det seg selv at kastevekten må tilpasses det som kastes..

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en stang med slukvekt opp mot og kanskje litt over 20g. Kan være lurt å ha med noen sluker opp i denne vektklassen  på fjellet. Personlig liker jeg litt lengre stenger til fjellfisket. De siste årene har jeg brukt en stang på 10 fot. Jeg bruker multifilamentsnøre i dim. 0,10mm stort sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Savage Gear LFR CCS 7", 0,5-7g stang med en Shimano Sahara 500 FE til lett fjell-fiske. Bruker fireline 0,1 på den.

Ultralett oppsett. Stangen er relativt stiv nede med veldig myk toppaksjon. Perfekt til å få ut lette spinnere og små sluker.

Kanskje ikke den beste stangen om man fiske mye med flue/makk og dupp eller større sluker.

Kommer helt an på hva man fisker etter og med. En 3-14 eller en 6-22g, 9" som du linket til, vil jeg klassifisere som en god allround-stang for ferskvann i fjellet. Litt ut ifra bruk.

Er jo ikke gøy å stå med hav-stang på fjellet og tråle inn små-ørreten uten å kjenne at den er på. For å sette det litt på spissen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan faktisk være kjekt å legge litt ekstra penger i utstyret. Slik at du får en stang med god aksjon og en snelle med god brems. Da kan du få en pakke som egner seg svært godt med Fireline eller andre multifilamentsnører, da det krever litt mer av stang og snelle.

Den ekstra 1000-lappen kan faktisk være med på å skape fiske gleden. Selv om jeg generelt sett er enig i det du sier.

Endret av Kristian Mathisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man multisene (braid) så føler ihvertfall jeg at det å bruke en bit monosene eller fluorcarbon som fortom er fornuftig.
For det første så tåler de mer fysisk slitasje og har endel lavere bruddstyrke enn multisena.
Noe som gjør at den ryker en stund før multi. Skulle sena da ryke så vil fisken ha en kort stump å drasse på og ikke 50 meter multisene.
Har man en stang med litt lengde og god aksjon samt en snelle med bra brems så er det null problem å lande fisk over 5kg på 0,20-0.25 mono/fluorcarbon :)
Så lenge fisken ikke kjører seg fast i ting under vann selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er greit med en god allround-stang for ferskvann i fjellet, i og med at jeg ikke blir å ha 5-6 forskjellige stenger som er gode på sitt område. Er stangen jeg linket til et godt valg? Hovedsaklig sluk opp til 26gram. Eller andre gode alternativer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man multisene (braid) så føler ihvertfall jeg at det å bruke en bit monosene eller fluorcarbon som fortom er fornuftig.
For det første så tåler de mer fysisk slitasje og har endel lavere bruddstyrke enn multisena.
Noe som gjør at den ryker en stund før multi. Skulle sena da ryke så vil fisken ha en kort stump å drasse på og ikke 50 meter multisene.
Har man en stang med litt lengde og god aksjon samt en snelle med bra brems så er det null problem å lande fisk over 5kg på 0,20-0.25 mono/fluorcarbon :)
Så lenge fisken ikke kjører seg fast i ting under vann selvfølgelig.

Landet en laks på 9kg med en gammel 3-18g stang jeg hadde. Brukte 0,12 fireline. grinning face with smiling eyes

Så de tåler en god del. 

Endret av Kristian Mathisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vetting skrev:

Jeg tenker at det er greit med en god allround-stang for ferskvann i fjellet, i og med at jeg ikke blir å ha 5-6 forskjellige stenger som er gode på sitt område. Er stangen jeg linket til et godt valg? Hovedsaklig sluk opp til 26gram. Eller andre gode alternativer?

Men tilbake til tråden: 

Hvis du skal bruke sluker på 26g må du vertfall ha den du linket til, kanskje en 10-30g stang.

Men trenger du virkelig det til fiske i fjellvann? 16g sluker kommer jeg bra lang og dypt med. Mine sluker til fjellfiske variere fra 6 til 16 gram ca. Mange av de er på 7 til 12.

Og med en slik stang er det ikke gøy å fiske med for små sluker på. Spesielt hvis det er en toppaksjons-stang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dælje ut 20 grams sluker gjør jo alle stenger om kun det er bruken :)

Så da blir spørsmålet hvor spesial tilpasset ønsker du? Jo mer tilpasset et fiske desto mindre fleksibel.

For grov stang så får du ikke kastet ut lettere spinnere og wobblere. Jeg fisker mye med wobbler også og da er 7-8 fot 3-14 ganske bra. Bruker da gjerne 0.12 fireline. 

Som mye annet, er interessen din stor så har man gjerne flere spesial stenger og sneller til forskjellig fiske, men ikke så hendig å drasse med alt det på lenger turer. Min påstand er derfor at en teleskop/5 delt stang i 7-8 fot med 3-14g er en god alrounder som dekker et stort spekter av fjellfiske og generelt ferskvannsfiske. Er ikke noe problem å kaste 26g sluker på en 3-14g stang, så tung sluker kaster seg selv så du må bare kaste litt mer forsiktig!

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en Berkley Phazer II Travell i våres som jeg bare har fått testa litt.
Den er 5-delt og 10`6 fot og har kastevekt 2-12 gram.
Hadde ikke blunka med å fiske på fjellet med denne :)
Med 0,07 Daiwa multisene så går selv 4 grams spinnere  langt.
10 grams Jensen pirken ser jeg ikke lander face with tears of joy

Endret av tubbs
  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, vetting skrev:

Har sett på Lawson Arctic Trout MicroWave 9'/6-22g, ser ut til å være et godt tilbud på stangen. Men, det trenger ikke koste så mye, den bare fristet. Det er nok ikke den ekstra 1000-lappen som lager fiskegleden.

Jeg har lillebroren Norwegian som jeg har vært fornøyd med frem til jeg gikk over til Shimano Antares.

Byttet da jeg synes Norwegian var noe slarkete i kasta.

Hvis budsjettet ditt er rundt 2500,-(?) kan du jo også se på Shimano Speedmaster 7-21gr som går for å være meget god

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga det linkes til er helt sikkert en god alround stang for fiske på fjellet. Kanskje litt lang for bruk der det er skog, men vil fungere. Bra slukvekt ut fra det du beskriver.

Skulle jeg bare hatt en stang for bruk på fjellet og i ferskvann ville jeg valgt en 9-10 fot stang for sluker på 6-22 gram. Som du beskriver et du vil ha. Så stanga du linker til kombinert med en 2500 snelle og 0,10-0,13 multi vil være et godt valg. Alternativ er Speedmaster stengene i 9/10 fot 7-21 gram super alroundstenger for fjellet. Speedmaster er 2 eller 3 delt avhengig av modell, så muligens litt lang om du går mye gjennom skog. Har selv den todelte 10 fot 7-28 gram, og tar den gjerne i hånda gjennom skogen.

De fleste stenger fungerer godt litt over oppgitt vekt. Og som @Tor-Erik-L-77 skriver går det greit å kaste enda litt mer om du har følelse med stanga og ikke tar i for mye. Har f.eks. en 2-12 gram stang (eldre modell beastmaster 4-14) som jeg uten problemer kaster 18 gram sluker, og litt forsiktig en 22 grams møresild. Men det beste er en stang som er tilpasset slukene du bruker. 

Ser mange anbefaler 0,10 multi. Bruker selv litt kraftigere løsning med Suffix 0,13 siden jeg stadig oftere bruker sluker på 18-25 gram på fjellet. Foretrekker suffix fremfor fireline siden den tåler mer slitasje og lager mindre støy i ringene. De fleste anbefaler fortom, men bruker dette sjeldent selv. 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da er eg som er litt på jordet her eller kanskje eg berre har fiska for lite i fjedle. Mi er 9 fot 14-40 gram. De som bruka mono i enden, skøyte de i multien med ein knute eller er da berre multi-svivel-mono og med ei plastkula på multien for å ikkje ødelegga toppringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, can skrev:

Ser da er eg som er litt på jordet her eller kanskje eg berre har fiska for lite i fjedle. Mi er 9 fot 14-40 gram. De som bruka mono i enden, skøyte de i multien med ein knute eller er da berre multi-svivel-mono og med ei plastkula på multien for å ikkje ødelegga toppringen?

Jeg bruker en microsvirvel mellom multi og fluorcarbonfortommen.
Da fortommen er mellom 50-70cm så sveiver jeg den aldri gjennom toppringer.
Men jeg bruker ikke korte stenger av prinsipp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler gjerne Speedmasteren, men til fjellfiske liker jeg som sagt 10'. Den er vel den aller beste stanga jeg har brukt til dette fisket. Suveren også til sjøørretfiske. Har brukt den i snart 4 år. Jeg har den i 7-21g slukvekt.

DSC_2284.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt en kikk på innholdet her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=102770033&fks=102770033

Stangen her i mine øyne HELT kanon, og ser ut til å falle inn under dine kriterier. Har selv brukt den til allslags fiske, men spesielt tenkt til ørretfiske i fjellet, ettersom det er det jeg selv liker best; både sluk og dupp. :) I tillegg får du en hel del ekstra med til en billigere pris enn stengene du selv linker. :) Ta kontakt dersom det skulle være av interesse.

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, vetting skrev:

Da har jeg landet på denne stangen:

SpeedMaster BX Spin 270ML 9'/7-21g 3-delt

 

tips til snelle? Har sett litt på denne:

Shimano Biomaster 2500 FB

Hehe, vil du ha ett billig-tips til lett snelle som passer fint til lett ørretfiske på fjellet? Jeg har ganske nylig kjøpt en abu garcia cardinal 51 FD som veier 160 gram. Helt kongesnelle om du er opptatt av en liten snelle som veier lite, har en jevn brems, og bare koster 299kr. Den er laget i grafitt, ikke metall. https://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/haspelsneller/abu-garcia/cardinal-50/abu-garcia-cardinal-51-fd-156702-p0000140048

På fjellet er det stort sett småfisk jeg har fått, og da har denne snellen levert akkurat det den skal. Jeg er utrolig overrasket, i forhold til prisen.

Den større og tyngre shimano sedona 1500 snellen min har bedre linekapasitet, veier 130 gram mer og føles ut som den er bedre på de fleste måter. Men det er allikevel den lille abu snellen som blir med på tur, pga. vekt og størrelse.

Men bevares, den snellen du har linket til er nok i en helt annen klasse. Den egner seg til lett sjø og laksefiske står det, så da klarer du nok å dra opp noen fjellørreter også 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vetting skrev:

Da har jeg landet på denne stangen:

SpeedMaster BX Spin 270ML 9'/7-21g 3-delt

 

tips til snelle? Har sett litt på denne:

Shimano Biomaster 2500 FB

Biomaster er nok en god snelle. Ville selv valgt Ultegra 2500 FB til fjellfiske (eventuelt Stradic 2500 eller Ultegra 3000 om du også vil kaste litt etter sjøørret siden de har større utveksling). Ultegra er litt snillere mot lommeboka, og en knall snelle.

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.