Gå til innhold
  • Bli medlem

Status quo på hjortelusflue


Snutemor

Anbefalte innlegg

Annonse

Her hvor jeg tusler de fleste av turene mine (Nes i Akershus) er hjortelusflua kommet for en stund siden, men det er ikke så mange av dem i år som enkelte år (bank i bordet...) På dagsturer tolerer vi hverandre, hjortelusflua og jeg (den biter meg, jeg skviser den, og sånn går nu dagan,) men jeg orker ikke tanken på å legge meg i soveposen mens det kravler og kryper inne i øret, i håret og under undertøyet :hmm:

 

Hvor langt nordover eller oppover i høyden må jeg for å slippe det ****** insektet? Hvor mange av dem er det i år, de stedene den har etablert seg? Noen erfaringer? (Og ja, jeg vet det er pinglete å la et (eller noen tusen) småkryp stoppe turer, men likevel :frantics:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heriks skrev:

Du må lenger nord enn Brårud i alle fall, kan knapt nok gå ut på gårdsplassen før jeg må plukke hjortelusfluer :/ De biter heldigvis ikke meg (enda i alle fall), men ekle kryp *grøss*

Grøss og gru ja :sad: De biter meg, og det klør i månedsvis etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at ikke massivt regn over tid kunne "druknet" hjorteflua, for da hadde Vestfold vært helt uten dem........ Nei, får nok vente på kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 13.9.2017 den 11.31, lettskremt skrev:

Er hjortelusflua et høstfenomen? Hadde en liten invasjon i heimen i vår av noe jeg fant ut måtte være hjortelusflue, men kanskje det ikke var det likevel?

Hjortelusflue er en liten periode om høsten. Det finnes en del andre lusfluer som er mer aktuelle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
rofferdal skrev (17 timer siden):

Hjortelusflua er "bare" ekkel. Men såpass ekkel at den ødelegger gleden med å gå i skogen i den perioden den er aktiv. Møkkadyr.

Men den hverken stikker eller biter, ikke meg i hvert fall. Min samboer sier hun har blitt bitt en gang, men da tror jeg den var veldig provosert fordi den satt under beltet eller noe sånt.

Det hender jeg finner ei flue i skjegget både to og tre dager etter at jeg har vært på tur. Der har den sittet uten at jeg har merket noe som helst før jeg gnir meg i skjegget og lurer på om jeg har fått ei kvise eller noe på haka inni skjegget. Jeg skjønner hva det er når den plutselig har flyttet på seg. 😄

De kan ikke overleve og formere seg på mennesker, så ei hjortelusflue som har landet på deg har gjort den styggeste bommerten i sitt liv og det vil koste den dyrt. Du kan jo se på det som en slags hevnaktig trøst. Kanskje det til og med over lang tid ved hjelp av evolusjonens logikk vil gjøre at hjortelusfluene skyr mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kort tur i skogen i fjor høst. Tror jeg plukket et tyvetalls kryp ut av skjegg og hår underveis. Når det kravlet i skjegget på vei hjem holdt jeg nesten på å kjøre av veien, og jeg plukket vel 7-8 gufne kryp av kroppen i løpet av det påfølgende døgnet.

Ufarlige, ja, men som sagt veldig ekle.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.