Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye klær på ukestur med pulk?


Anbefalte innlegg

Nå nærmer vinteren seg og man kan starte å drømme om skiturer igjen. Så langt har jeg holdt meg til hytte - til - hytte og ryggsekk men til vinteren tenkte jeg å prøve meg med pulk og telt i en uke. Så jeg lurer litt på hvor mye klær man erfaringsmessig bør ha med seg? Holder det med 2 sett ull (ett om dagen og ett tørt i leiren) + mellomlag + skall + varmejakke for komfort, eller blir dette for spinkelt og man ender med å fryse? Trenger man for eksempel enda et sett tykt ullundertøy for sikkerhets skyld? Tid og rom er ikke avklart men sannsynligvis grensetraktene Narvikfjella - Abiskotraktene i februar. 

Joda; LENGE til vinteren men man har jo slikt å undre på / kose seg med :-) På forhånd takk for gode tips! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mengden klær du beskriver høres veldig greit ut, det er unødvendig å pakke med seg for mye.

Her er et lite utdrag fra en pakkeliste jeg ofte bruker til tur. Om det er veldig kaldt når du skal avgårde, så kan ekstra ullgenser og en tykk ullunderbuske/strikket ullbukse være kjekt å ha i tillegg.

59b8d569cf491_Personligutstyr.jpg.4de101bdb5e417e6651de7a749802cf0.jpg

Det er også viktig hvordan du bruker utstyret. Pass på å tørke undertøyet om du kan. En grei måte er å ta det tørre innerst og det fuktige utenpå når du er i teltet om kvelden, og så ullgenser utenpå der igjen om det trengs. Om du har ett sett tørt og ett sett fuktig ullundertøy, så bytt til det fuktige før du skal gå videre neste morgen. Da har du fortsatt et tørt sett å bytte til når du slår leir igjen. Tørke votter enten over primusvarme eller legg dem på låret innenfor ullunderbuksen i teltet. Jeg foretrekker å ikke tørke klær i soveposen hvis jeg skal være ute flere netter. Jeg føler at soveposen da blir fuktigere, iser til og isolerer dårligere påfølgende netter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir fort kald på føtter om man ikke er i aktivitet. Derfor er fotposer/bivauc veldig kjekt og kunne tre på seg etter man har slått leir. Jeg pleier også å ha et sett med skikkelikg tjukke og lange ullsokker i tillegg - disse brukes i leir i kombinasjon med bivauc sko. Jeg har også noen rab dun "tøfler" som kan brukes i kombinasjon med fotposene om det skulle bli riktig kaldt. Bivauc sko er også kjekt å benytte i den perioden man bryter leir og så bytte til skisko rett før avmars. Hvis man tar på iskalde skisko før man bryter leir så blir man fort veldig kald på bena og det tar mye lenger tid å tine opp frosne tær.

Når det gjelder hender så kan det være greit å ha med litt flere alternativer til forskjellig bruk. Når man går aktivt holder det ofte med noen litt tynnere og vindtette hansker, kan kombineres med noen tynne ull vanter/liners. Skal man fikle med telt oppsett så brukes hansker eller bare de tynne ull-vantene. I tillegg har jeg med noen skikkelig tykke, forede og gode votter, gjerne i skinn slik at de ikke blir så lett våte. Vottene bør også ha en stor, lang og romslig del som går et stykke opp på armen.

For hodet så er en ull bøff eller lignende utrolig fleksibel å ha med. Er det surt og mye vind så kan bøffen brukes i kombinasjon med lue og briller - da vil du kunne dekke til store deler av ansikt og andre utsatte områder. Eventuelt fungerer den også som halskrage eller pannebånd om det er ekstra varmt og du ikke vil bruke lue. I tillegg har jeg ofte med en slik ekstra tykk og god ull lue med lange klaffer ned over ørene til bruk i leir og eventuelt når jeg somver om det er ekstra kaldt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med ullundertøy og ullsokker samt ytterklær (membranskall om det er fusktig vær, eller g-1000 bomullslignende om det er kaldt).

Jeg har med ullgenser eller isolasjonsjakke som kan brukes som mellomlag, og en lett dunjakke med hette. (Dunjakken bruker jeg ikke som mellomlag i aktivitet, da blir den fuktig og ubrukelig!).

Jeg har også med en mellomlagsbuske, anna-busken fra forsvaret. Koster 50 eller 100kr.

Fotposer og strikketøfler/tykke sokker til bruk i teltet.

Tørt ullundertøy (varm type) og sokker som jeg kun bruker i leir.

En varm lue, og en balaclava som jeg kan dekke ansiktet med.

Vindvotter, tynne ullhansker eller liners, tykkere ullstrikkevotter og gjerne forete montasjehansker. Sistnevnte er montasjehansker fra clas ohlson, og veldig greit som arbeidshansker ved matlaging, reprasjon, skismørning og oppsett av telt.

Skibriller med lyst glass og gode solbriller med mørkt glass. (De beste skibrillene jeg noengang har hatt er rosa enkeltlagsbriller for 99kr fra xxl. Mye bedre enn oakley brillene jeg hadde som kostet 1800kr).

Jeg har aldri vert ute på telttur i kaldere enn 10-12 minus, og da har dette holdt for meg.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å kose seg med vinterturplanlegging😊 Jeg kjøpte en sånn halvlang ziplongs forrige sesong, veldig greit å smette på seg utenpå ull longsen når minusgradene og vinden økte. Dunskjørt er i tillegg på ønskelista. Jeg ville nok tatt et til ullskift hvis jeg ikke var sikker på tørkemulighetene..men så er jeg jo også sånn passelig kriseplanlegger😉 Men du har jo mye bedre plass i pulken enn i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt folkens. Ser noen nevner fotposer, har dere fått tak i noen som faktisk er vanntette slik at man kan traske rundt i snøen med dem? Har som sagt aldri gått med pulk men blir spennende! Man får sette seg ned ei helg og sjekke hvor mye man egentlig får plass til i pulken :-D Ekstra koselig høst - syssel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lofoten-Møring skrev:

Takk for svar så langt folkens. Ser noen nevner fotposer, har dere fått tak i noen som faktisk er vanntette slik at man kan traske rundt i snøen med dem? Har som sagt aldri gått med pulk men blir spennende! Man får sette seg ned ei helg og sjekke hvor mye man egentlig får plass til i pulken :-D Ekstra koselig høst - syssel. 

 

Forsvarets og noen solide saker de har på magasinet er nok vanntette. Men slike lette bivuakksko som helsport og exped selger er ikke vanntette.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helsport sine, som @Mareng sier så er de ikke vanntette. Men stort sett så er min erfaring at man sjeldent trenger direkte vantette da snøen ofte ikke er så himla våt, helsport sine tåler ganske mye opphold i snø og jeg har enda ikke merket noe problemer med fukt. Klart skal du vasse rundt i pilkehull så må du nok belage deg på annet fottøy 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bivuakksko/tøfler angår så ser jeg ikke vanttetthet som noe problem - normalt er det -5 og nedover når jeg har bruk for dem. Da blir de ikke veldig fort bløte selv om de må bli med en tur ut i kroppslige nødvendige ærend. Og når jeg kommer inn igjen så børster jeg av dem med hånda eller votten, ikke en spesial bivuakkskobørste i titan som kun veier 129 gram (127 gram om den er litt slitt og du har nappet ut noen hår for å spare vekt... ;-) )

Angående tøy så har jeg med ut fra værmelding, men jeg har med med slingringsmonn på at de bommer med 10 grader i mitt turområde. Men likevel er det ikke veldig mye tøy med. men det er luftig og varmt det som skal holde meg varmt i ro (jeg bruker ikke duntøy så må kjøre primaloftgreier.) Det er til under/mellomlag jeg har med skift. Men det skal være veldig kaldt ved ankomst (ny) camp for at jeg skifter. Som regel klarer jeg stort sett tørke det på kropp mens jeg setter opp/slår meg til ro i camp, men dette er veldig individuelt - kompis fryser med en gang om han ikke skifter direkte. Jeg kan ro ned tempo og gjøre ting som å sette opp telt og spa kuldegrop osv før jeg må kle på/skifte. så dette må du finne ut hvordan funker for deg. Jeg har likevel med skift i tilfelle jeg blir avhengig av å få på tørt fort. 

Jeg har nok med meg meg litt tykkere mellomlag til campbruk enn det som kanskje er vanlig for jeg har som regel planer om å krype rundt ute og ta litt nordlysbilder osv i løpet av turen når man normalt burde sittet halvveis i soveposen med en kaffekopp og kosefyrt litt ;-) så også her blir det litt tilpasninger til dine turformål...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg plar ha med netting over og under, knevarmerar, samt ei mellomtjukk ulltrøye. Nettingen tørkar på kroppen min i camp, så eg søv, går og opererar stort sett i samme ulltøy heile døgeret. Ved fare for vedvarande temperaturar kaldare enn 20 minus også halvtjukk stillongs, fordi det då skal lite vind til før ein snakkar kalde temperaturar og fare for lår og rumpestump.

Ein ullboxer. To par linera til føtter, eit ved marsj eit til natt. Eit par tjukke sokkar. Plastposar på føttene hindrar fordamling/varmetap på føttene og held skisko og tjukksokk tørr. Brukar den mellom tynn og tjukk sokk, eller berre utanpå den tynne. Om ein svettar mykje kan det vere greit å ta med ei flaske talkum å drysse på litt før en ein tek på tørre nattsokkar. Sokkane frå dagen får ligge mellom liggeunderlaga mine og er ofast tørre (nok) på morgonen.

Skallkle, lue, buff og panneband. Balaclava eller maske i stormposen, litt avhengig av om ein har pelskant på jakke.Ullvottar og vindvottar. Evt eit par arbeidshanskar, magic gloves eller pulsvantar. Greit når ein skal operere mot metall i kalde temperaturar. Nokre brukar tynne tettsittande linere på hendene under vottane, og får det til å funke. For meg har det med åra utgått då eg vert kald på fingrane, som best likar seg saman. Evt gamasjar alt etter kva sko du har. 

Dunjakke. Varmeskjørt og primaloftjakke om det er ein tur der eg kan unne meg litt luksus. Då utgår gjerne andre ting. Fotposar eller bivouacsko om eg har høve til å unne meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått såpass mange tips at nå er det egentlig bare å prøve ut med LITT mer enn høyst nødvendig og så evt skjære ned på neste tur. Men "konklusjonen" er vel at jeg klarer meg lenge med 1 sett camp - klær og 1 sett til forflytning, med ytterlag som brukes til begge deler. Ellers må jeg nevne, Tubbs, at jeg sjelden bekymrer meg for lukt på tur og dermed fort kan ende med syntetisk undertøy til forflytning ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.