Gå til innhold
  • Bli medlem

Sylane, syltraversen - snøforhold?


Montarc

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å dra til Sylane og evt gå Syltraversen i helga. (Nedalshytta-Ekorrdørren-storsola-storsylen og tilbake til nedalshytta via Syltjønna. Vet noen om hvor mye snø det fortsatt ligger i området. Har lite lyst til å "vasse" i blaut vårsnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen dager siden kunne jeg såvidt se Storsylen og Lillsylen (tror jeg!) gjennom kikkerten fra mange (!) mils avstand sørfra. De så ganske hvite ut fortsatt, så antageligvis er det fremdeles i meste laget med snø der oppe. Det samme gjaldt Skarddørsfjellene. Jeg var på tur i områdene rundt Femunden hvor det var temmelig lite snø igjen, men fikk inntrykk av at det var betraktelig mer snø igjen lenger nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et - bare delvis vellykket - bilde som i går morges ble tatt ut av vinduet på Widerøes Københavnfly over Sylane. Dette viser vel et inntrykk av snøforholdene i Sylmassivet, men husk at dette er tatt nordfra og viser nordsidene av fjellene.

Ellers er dette "nattflyet" en prøvelse, elsker ikke akkurat å stå opp kl. 04:00 for å dra til flyplassen for å nå et fly 06:05 :)

post-474-133474423001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved et - bare delvis vellykket - bilde som i går morges ble tatt ut av vinduet på Widerøes Københavnfly over Sylane. Dette viser vel et inntrykk av snøforholdene i Sylmassivet, men husk at dette er tatt nordfra og viser nordsidene av fjellene.

Ellers er dette "nattflyet" en prøvelse, elsker ikke akkurat å stå opp kl. 04:00 for å dra til flyplassen for å nå et fly 06:05 :)

Bildet er illustrerende nok

Det ser da ganske hvitt ut borti der. Jeg tror jeg drøyer det et par ukers tid med å prøve meg på Syltraversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg hadde tenkt å dra til Sylane og evt gå Syltraversen i helga. (Nedalshytta-Ekorrdørren-storsola-storsylen og tilbake til nedalshytta via Syltjønna. Vet noen om hvor mye snø det fortsatt ligger i området. Har lite lyst til å "vasse" i blaut vårsnø.

Har et bedre forslag:

Se på bildet, evt:

http://www.krovoll.net/Ramshopiken/slides/P7.htm

Dette er nordsida av Ramshøpiken - jeg står på 1150 moh og tar bilde nordover mot Resfjellet og Ilfjellet.

Begge de sistnevnte medfører noe snøvandring - men det går veldig greit spesielt Resfjellet.

Anbefaler deg altså Ramsfjella, som er såpass snøbare som du ser på bildet. Vel ikke så spektakulære som Sylan, men så slipper du snøen :D

post-511-133474423234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Jeg skulle selv til Sylan den helgen som kommer men turselskapet mitt overtalte meg til å prøve Trollheimen i stedet.

Noen som vet forholdene for å gå "trekanten" nå?

Tja :D

Se på bildet som er tatt i 9 tida i går kveld.

Dette er tatt på 900 moh nivået mellom Nørdstfjellet og Refshuskollen (damene er på vei til kollen) -

de blå fjella er fra venstre Høghø, Blåhø, Svarthamran, Svarthetta og Gråfjellet såvidt til høyre.

Vi gikk i snøfritt sommerterreng i går hele veien til topps på 1170 moh - det var som på bildet også på toppen vakkert og superlettgått sommerføre, men disse fjella like østom trekanten er tradisjonelt mindre snørik.

Nedi dalene (Gjevil, Foll, Jøl og Gjørdøl) er det vakkert sommerføre, oppå topplatåer som Mellom og Gjethett er det nok fonn men sikkert greit, er mest usikker på hvor mye snø en må gå på om en må følge TT trasen over Minillglupen - Kjølen og Skrikhøa oppå Svarthetta (det du ser i horisonten på bildet)

post-511-133474423279_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Har noen oppdatert info på forhold i Sylane for tiden (Syltopp, Syltravers). Snø? Is?

Har ikke blitt noen Syltravers på meg hittil i år, men håper fortsatt å rekke det, såfremt det ikke innebærer kilometervis med isglasert fjellrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen oppdatert info på forhold i Sylane for tiden (Syltopp, Syltravers). Snø? Is?

Har ikke blitt noen Syltravers på meg hittil i år, men håper fortsatt å rekke det, såfremt det ikke innebærer kilometervis med isglasert fjellrygg.

Det är nog risk för att sommarsäsongen är slut nu, vid Helags 2 mil söderut och på ca 1000 meters höjd är det rätt mycket nysnö idag:

http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp (webcameran bör väl helst tittas på när det är ljust ute)

Traversen är ju möjlig vintertid, brukar gå en del guideledda turer, men medför säkert fler svårigheter.

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5489&l=sv och sök på "Sylarna", vädret lär gälla vid Turiststationen, 1030 möh, så nederbörden lär komma som snö.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grei respons på spørsmål om forholdene i Sylane. Blir vel neppe noen tur på meg i høst.

Er det noen som vet hvordan det vinterstid vil være å kjøre ned ura fra syltoppen og ned til Syltjønna.

(Evt hvor greit er det å komme seg opp). Rasfare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grei respons på spørsmål om forholdene i Sylane. Blir vel neppe noen tur på meg i høst.

Er det noen som vet hvordan det vinterstid vil være å kjøre ned ura fra syltoppen og ned til Syltjønna.

(Evt hvor greit er det å komme seg opp). Rasfare?

I boken "Svenska toppturer" står det bland annat om "Norgeåket" vilket är den backen: "det brantaste och mest ihållande åket i området" Vad det verkar siktar man först NNV från Storsylens topp för att sedan svänga mer åt väst parallellt med sommarleden.

Det är ju ganska brant där men säkert kul om man är duktig åkare. Lycka till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken "Svenska toppturer" står det bland annat om "Norgeåket" vilket är den backen: "det brantaste och mest ihållande åket i området" Vad det verkar siktar man först NNV från Storsylens topp för att sedan svänga mer åt väst parallellt med sommarleden.

Det är ju ganska brant (potentiellt skredfarligt?) där men säkert kul om man är duktig åkare. Lycka till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsylen er fullt mulig å kjøre fra ja, men som de sier: Det er en bra anmarsj.

Det er beskrevet 3 forskjellige ruter i "Svenska toppturer".

Har ikke kjørt ned fra Storsylen, men har kjørt ned fra nabotoppen Storsola mange ganger. Dette er en grei og enkel topptur, ca. 1000 høydemeter fra Nedalshytta, men ca. 700 effektive høydemeter skikjøring.

Såfremt man ikke orker å gå de 15-16 kilometrene til Nedalshytta vinterstid når veien ikke er brøytet, så er det et relativt trangt vindu i slutten av mai/begynnelsen av juni som er best egnet. Da tar det ca. 3-5 timer å nå toppen av Storsola. Tilbake igjen avhenger av hvor mye snø det er på flatene tilbake mot Nedalshytta.

Nedkjøringa er ikke spesielt bratt, max 30-35 grader. Men man kan til gjengjeld kjøre på med fart og store svinger i ca. 700 høydemeter.

Bilder og turrapport:

2007: http://www.mariusr.com/index.php?c=19&kat=Fotoalbum&paaid=32

2006: http://www.mariusr.com/index.php?c=19&kat=Fotoalbum&paaid=16

Må si at baksida av Storsola/Templet ser forlokkende ut, et par fine renner her som er kjørbare, men det blir så helsikes langt tilbake til bilen :)

Noen som har kjørt disse? (bilde img_1951 fra 2007 er jeg usikker på om kan kjøres, mens img_1956 ser meget fin ut...)

Ellers så kan også Nordskarsfjellet og resten av Skarsfjella anbefales som enkle, fine toppturer også... Mange fine muligheter her, uten for lang anmarsj :wink:

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei om noen stadig lurer på en tur på Syltravsen, da har jeg lidt opdatererett info. Vi var en gjeng som gik Syltraversen lørdag sidste helga d. 11/10 på en 8 timer (Nedalshytta-Ekorrdørren-storsola-storsylen og tilbake til nedalshytta via Syltjønna).

Der ligger en del snø fra ca. 1400 m.o.h når du kommer op på Ekorrdørren. Ryggen op mod Storsyla har noen steder ganske vindpakket snødekke andre steder lidt mere mjuk snø slik man da synker ned, men står da fast.

Her noen billeder fra turen

post-5046-133474589113_thumb.jpg

post-5046-133474589115_thumb.jpg

post-5046-133474589119_thumb.jpg

post-5046-13347458912_thumb.jpg

post-5046-133474589123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gikk turen fra Nedalshytta-Ekorrdørren-storsola-storsylen og tilbake til nedalshytta via Syltjønna på lørdag 25 oktober.

Da var det "vinterlige" forhold med mye vind. Men det er ikke noen problem å gå den hele året. Et opptak mot toppen av storsylan, kan gjøres enklere ved å gå rundt til vestre og så opp mot toppen. Når det kommer mer snø tror jeg det ikke er noe problem å gå rett opp.

Nå lå det et tynt islag der og stegjern på tynt islag og fjell er noe dårligere enn med noe mer snø, som fantes rundt til venstre.

Vil anbefale turen til folk som skal gå sin første tur med stegjern og øks. Senere i vinter kan man jo ha ski på sekken og kjøre ned fra toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Kan noen avmerke på bildet fra Kristian_IV hvor eksempelvis storsylen, storsola og ikke minst syltjønna ligger.

Selve "komplekset" virker da kjent med sin halvmåne/hesteskoform, men har likevel litt vansker med orienteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen avmerke på bildet fra Kristian_IV hvor eksempelvis storsylen, storsola og ikke minst syltjønna ligger.

Selve "komplekset" virker da kjent med sin halvmåne/hesteskoform, men har likevel litt vansker med orienteringen.

Har forsøkt, selv om det blir litt upresist pga vinkel og skyggeeffekter. Syltjønna vises ikke, men er omtrent der jeg har merket av. Storsylen mener jeg vises som den markante spissen. De øvrige toppene blir ca-plasseringer. Sjøene kommer tydelig frem, Nedalshytta burde være ganske presis plassert.

Dette bildet fra Google Earth viser massivet sett mer sørfra.

post-2953-133474605536_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.