Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin inreach - Er det verdt pengene


Anders_G

Anbefalte innlegg

Holder på å undersøke satellitt tracker/nødpeilesender. Har mest lyst på inreach, men prisen på det abonnementet som er aktuelt koster jo 299,- per måned. Funksjoner som jeg gjerne vil ha er SOS og tracking (ca en gang i timen) , slik at de hjemme kan følge posisjon. 

Er det virkelig verdt 299,- kr per måned eller vil det holde med en Spot som koster ca 130,- kr per måned? (og som er billigere i innkjøp) 

Ser for meg at dette er noe som bare skal brukes i livstruende situasjoner, ikke om jeg feks forstuer ankelen. Da får jeg heller slappe av noen dager og vente til det blir bedre. 

En annen ting, koster det ekstra for værmeldingstjenesten på inreach, eller teller disse som én melding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener Inreach fortsatt er verdt det. For min del bli prisøkningen rundt 30 kroner i måneden når Safety nå koster 149,- 
Tenk litt på bruken din. Du skal bruke den ganske mye for at det skal være noe poeng med "Recreation" til 299,- med mindre du syntes trackingfunksjonen er veldig viktig. For min del sender jeg bare en OK melding hjem og da følger det med link til hvor jeg befinner meg. Ser ingen stor grunn til at noen skal kunne følge med på akkurat hvor jeg går.

Værmeldingstjenesten teller som en melding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders_G skrev:

Ser for meg at dette er noe som bare skal brukes i livstruende situasjoner

Skal du på langtur så invester i en satellittelefon, ca 435 kr pr mnd. Da kan du også få sporing om du ønsker det, men koster en sms pr punkt.

Da får du også mulighet til å sende sms med sporingslink til et kart.

IMG_2952.PNG

Endret av Memento mori
La til bilde på sporing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Memento mori skrev:

Skal du på langtur så invester i en satellittelefon, ca 435 kr pr mnd. Da kan du også få sporing om du ønsker det, men koster en sms pr punkt.

Da får du også mulighet til å sende sms med sporingslink til et kart.

IMG_2952.PNG

Nå har jeg ikke sjekket ut satellittelefon så fryktelig nøye, men det jeg har sett av priser utgår med glans. Type 10k++ for telefonen og 5k for abonnement som varer i 6 måneder.

Hva er fordelene med en satellittelefon slik som du ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en pent brukt en på finn for ca 8000kr inkl to batteri og masse annet i en koffort. Bruker du den pent, for du omtrent det samme igjen hvis du selger den etter 6 mnd. 6 mnd abbo blir for min del 2600 kr. Litt avhengig av hvilke område du er vil avgjøre om du må bruke den, eller om du har nok signal til å sende SMS med en vanlig mobil. 

Den store fordelen, er å kunne snakke direkte med hovedredningssentralen hvis uhellet er ute. Du vil kunne få info om hvordan du skal hjelpe til under feks et hjerteinfarkt, beinbrudd etc. 

Like viktig er det å kunne melde at alt er bra med deg, men at du feks trenger hjelp til å komme deg ut. Mye løssnø, knekte ski etc som gjør at de kan tilpasse innsatsen på en helt annen måte en via noen SMS. 

Sett deg på andre siden av bordet og tenk som en redningssentral, hva ville du ha ønsket å kommunisere med under en kritisk situasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anders_G skrev:

Dette er vel ikke noe som garanterer dekning, eller tar jeg feil?

Tror ikke noen garanterer dekning, uansett hva du bruker på fjellet. Satellitt telefon har jo også sine begrensninger mtp været ville jeg tro. Overskyet, snø, regn. Og ikke minst om du er under en stein/fjell. Alt som er mellom deg og sender/satellitt er avgjørende.

Tror det viktigste er å redusere risikoen så mye som mulig å unngå å ta unødige sjanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Memento mori skrev:

Den store fordelen, er å kunne snakke direkte med hovedredningssentralen hvis uhellet er ute. Du vil kunne få info om hvordan du skal hjelpe til under feks et hjerteinfarkt, beinbrudd etc. 

Like viktig er det å kunne melde at alt er bra med deg, men at du feks trenger hjelp til å komme deg ut. Mye løssnø, knekte ski etc som gjør at de kan tilpasse innsatsen på en helt annen måte en via noen SMS. 

Sett deg på andre siden av bordet og tenk som en redningssentral, hva ville du ha ønsket å kommunisere med under en kritisk situasjon?

 

Ser fordelene men tror det blir litt "overkill".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Dingsen skrev:

Tror ikke noen garanterer dekning, uansett hva du bruker på fjellet. Satellitt telefon har jo også sine begrensninger mtp været ville jeg tro. Overskyet, snø, regn. Og ikke minst om du er under en stein/fjell. Alt som er mellom deg og sender/satellitt er avgjørende.

Tror det viktigste er å redusere risikoen så mye som mulig å unngå å ta unødige sjanser.

Finnes det en oversikt over hvor man har dekning med en slik radio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dingsen skrev:

Satellitt telefon har jo også sine begrensninger mtp været ville jeg tro. Overskyet, snø, regn. Og ikke minst om du er under en stein/fjell

Jeg har ikke opplevd at været har hatt noe betydning. Fungerer til å tidvis innendørs. Men vet at meget trange veldig dype vestlandsdaler er noe av det vanskeligste, men har ikke opplevd dette selv. Tror @REJOHN kan svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anders_G skrev:

Finnes det en oversikt over hvor man har dekning med en slik radio?

Prøv her: https://sikringsradioen.no/kart/

Er du ute i jaktsesongen så har du sikkert 10 stk jegere der som er klar til å vurdere om det er noen vits å hjelpe deg eller bare avlive deg så du slipper å lide :D

32 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har ikke opplevd at været har hatt noe betydning. Fungerer til å tidvis innendørs. Men vet at meget trange veldig dype vestlandsdaler er noe av det vanskeligste, men har ikke opplevd dette selv. Tror @REJOHN kan svare på dette.

Kan ikke svare for satellitt telefon, men har mistet gps signalet på sjøen. Ikke helt uvanlig i dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Memento mori skrev:

Jeg har ikke opplevd at været har hatt noe betydning. Fungerer til å tidvis innendørs. Men vet at meget trange veldig dype vestlandsdaler er noe av det vanskeligste, men har ikke opplevd dette selv. Tror @REJOHN kan svare på dette.

Opp Fidjadalen er det lite dekning for min satellittelefon.  Jeg har ikke opplevd å miste kontakten på grunn av skyer, min funker selv i regnvær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.