Gå til innhold
  • Bli medlem

Vokset bomull - Grenland voks,Filson voks, Barbour boks


Skaaningen

Anbefalte innlegg

Da har jeg en odde utstyrserfaring å dele: Forskellene mellom Filson voks, Greenland voks,  og Barbour voks  brukt på bomull :)

Jeg bruker helst 'lite plastige' materialer, og da er voks en del av dietten for tyger. Jeg har nylig arbeided in Fjellrevens grønnlandsvoks, Filsons voks, og Barbour's voks. Her er mine erfaringer:

1. Tørkeskapet er din beste venn! Du trenger ikke å smelte voks, eller bruker hårføner, dersom du kan henge en ting som skal vokses i et tørkekeskap noen minutter.

2. Grenland voks: Blir ganske hardt nårt man bruker mye a det. Smelter godt in. Helt matt yta. Smelter inn i tyget ved varme fra hårføner. Ganska hardt å arbeide med; vokset kommer i fen hard form som man rubber mot tøyet. Grunnet hardheten er det lett å bruke lite Grenland voks: Man må jobbe en del før å flytte voks fra den harde biten det kommer som til tøyet.

3. Filsons voks: Ikke så lett å arbeide med, da hårføner ikke smeltet det enkelt. Heller ikke tørkeskap smeltet det enkelt, men  det kom seg. Brukte en svamp før å flytte voks fra boks til tøy. Sannsynligen må man (bør man?) smelte vokset i vannbad først. Tøyet behandlet med dette såg vel mest 'patinert' ut av de tre. Skal man se røff, brukt, og litt ujevn ut er Filson definitivt tingen :-) Ting vokset med Filsons voks opplevde jeg som mer stivt enn de andre to.

4. Barbours voks: Lettarbeidet. Ytan på tyget ble vesentlig blankere enn for de andre to. Tenk litt mot blank lær som sen er nedmattet med extra fint sandpappir. Tøyet er mykere enn med de andre to syns jeg.

Rett fra kilden er Grenland hardest, deretter Filson, deretter Barbour.

Følelseassosiasjoner jeg får er:

  • Grenland - for deg som vill ha voks men ikke ønsker at det skal synes
  • Filson - for en bad ass tommerhogger som spiser grantre til frokost. Motorsagen henger over akseln, og det finns ingen tøffere. Nyvoksede ting kan stå opp.
  • Barbour: Like bra til Aker brygge, som til oljefrakken du har på deg for å skydde dressen når du skal på konfirmasjon. Fyller sikkert sin funksjon.

Så til tidsbruk: Å vokse bomull ordentlig tar tid. Jeg har vokset en oljefrakk og noen ryggsekker. Etter at jeg oppdaget at tørkeskapet er vokserens venn går det vesentlig raskere. Jeg smelter inget voks på forhånd, og jeg bruker ingen hårføner. Bare rett på med voks ved hjelp av en svamp (for de to mindre harde), og deretter en tur i tørkeskapet på kansje 7 minutter.

Jeg har p.t. ingen jamførelsedata på voksene i bruk. Jeg har brukt alle tidligere før å gi motstandsyktighet mot regn, men jeg har ingen kvantifiserte data. Plaggene matcher ikke GTX for  lang tids bruk i mye vær, og har heller ikke GTX sin lave vekt. Men: Det er en spesiell følelse å vite at jeg ikke bidrar til plastens slit og sleng, eller PFTE i naturen. Grunnet tykkere tøy, så tåler tingene en trøkk. Man kan lage det selv, og det ser bare ut som man har fått en erfaring til i livet. Men: Dette er mer for skog og terreng og dagsturer: Jeg hade brukt modernere materialer for lange turer, der vekt og volum spiller større rolle.

God tur og beklager snorsken. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk :)

Jeg har begynt å bruke Nikwax Cotton proof wash in i stedet for voks. MYE lettere å påføre. Har du forsøkt dette? Hva er dine erfaringer?

Nikwax er fluorcarbonfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mareng skrev:

Takk :)

Jeg har begynt å bruke Nikwax Cotton proof wash in i stedet for voks. MYE lettere å påføre. Har du forsøkt dette? Hva er dine erfaringer?

Nikwax er fluorcarbonfri.

Hei,

har ikke prøvd den. Det andre jeg bruker er dobbel Ventile; det impregnerer jeg ikke i det hele tatt, men bruker det på tørre eller kalde dager. Går bra i regn, men siden ytterlaget Ventile tar ti seg vann, så blir den tung i mye regn, over tid.

Leser akkurat at Nikwax Cottot Proof er en DWR. Jeg kan ikke se hvilken type, så kan ikke ha en åsikt om det. Noen annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet om Nikwax Cotton proof er at det er en skags flytende voks. Får du det på hendene (blandet i lunkent vann), og skyller hendene med kaldt vann blir hendene veldig voksete/"seige" og vannavstøtende. Må en del varmt vann, såpe og skrubbing til for å få det vekk fra hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skaaningenskriver om de forskjellige vokser utseende:

"Grenland - for deg som vill ha voks men ikke ønsker at det skal synes

Filson - for en bad ass tommerhogger som spiser grantre til frokost. Motorsagen henger over akseln, og det finns ingen tøffere".

Jeg har alltid brukt Grenlands voks, men har første gang til gode å få et resultat som Skanningen beskriver.  Jeg stryker på og bruker hånføner, men resultatet blir som han beskriver - Filson.

Neste gang skal jeg heller prøve det som @Marengskriver:  Nikwax Cotton proof Wash.

Eller rett og slett la være å "impregnere" i det hele tatt.  Jeg synes jeg blir våt bare av å høre på værmeldingen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skaaningen skrev:

 

  • Grenland - for deg som vill ha voks men ikke ønsker at det skal synes
  • Filson - for en bad ass tommerhogger som spiser grantre til frokost. Motorsagen henger over akseln, og det finns ingen tøffere. Nyvoksede ting kan stå opp. :)

Så det er, med andre ord, Filson som egner seg best til å sitte på grünerløkka og drikke kortvokst kaffe med ironisk bart 😝

Jeg kan bidra med et lite tips når det gjelder voksing av plagg. Dersom man bruker strykejern til å smelte inn voks med, pass på å vaske strykejernet før man setter det bort. Slik unngår man lettest å stille med nyvokset skjorte på fest...

  • Liker 3
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det å vokse en Barbour versus Fjellreven er to helt forskjellige ting. Barbourvoksen smeltes i vannbad og strykes på som maling. Blir vanntett om man dekker hele jakka. Fjellreven er mer sånn tja....gnukker og styrer men ikke samme resultat. Vanntett Barbour og en ullgenser er forøvrig en behagelig kombinasjon i kjølig og fuktig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege Szyrxzc skrev:

Synes det å vokse en Barbour versus Fjellreven er to helt forskjellige ting. Barbourvoksen smeltes i vannbad og strykes på som maling. Blir vanntett om man dekker hele jakka. Fjellreven er mer sånn tja....gnukker og styrer men ikke samme resultat. Vanntett Barbour og en ullgenser er forøvrig en behagelig kombinasjon i kjølig og fuktig vær.

Enig. Jeg bruker en oljefrakk som vind/vann-lag, og mer eller mindre ull under. Man holder en behaglig temperatur, och blir ikke svett og klam. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Funker dårlig med Greenland. Gikk et par timer i Fjellräven Alta i bøtteregn i dag for å teste om det funker. Ble klissblaut 1f602.png 

Idag prøvde jeg ryggsekk med Grenland og oljefrakk med delvis Barbour, og noe Filson.  30 minutter i østlands høstregn:

* Siden Barbour har vart lettest å jobbe med, så blev det mest av det, og der legger seg vannet på tøyet som perler.

* Siden Filson var litt vanskligere er det mer ujevnt. Der det blev tyckt med Filson blev det perler, og der ikke... ja det søk tøyet tak i.

* Siden det er vanskelig å få nokk Grenland (riktig nokk på annet materiale), så perlede seg ikke vannet her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Skaaningen skrev:

Idag prøvde jeg ryggsekk med Grenland og oljefrakk med delvis Barbour, og noe Filson.  30 minutter i østlands høstregn:

* Siden Barbour har vart lettest å jobbe med, så blev det mest av det, og der legger seg vannet på tøyet som perler.

* Siden Filson var litt vanskligere er det mer ujevnt. Der det blev tyckt med Filson blev det perler, og der ikke... ja det søk tøyet tak i.

* Siden det er vanskelig å få nokk Grenland (riktig nokk på annet materiale), så perlede seg ikke vannet her.

 

Det holdt fint den første halvtimen for min del også. Men når man går gjennom buskass og kratt i regnet en stund, så tror jeg dessverre ikke det er så lett å holde bomullen tørr. Selv om jeg, for miljøaspektet, skulle ønske dette var det beste alternativet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gittiamo skrev:

Det holdt fint den første halvtimen for min del også. Men når man går gjennom buskass og kratt i regnet en stund, så tror jeg dessverre ikke det er så lett å holde bomullen tørr. Selv om jeg, for miljøaspektet, skulle ønske dette var det beste alternativet. 

Hvis man skal vokse bomull så det blir helt vanntett over tid så tror jeg man må smelte (petroleumsbasert) voks og dyppe plagget i det :). Da blir det jo ikke så miljøvennlig allikevel... Greenland voks egner seg best til å gjøre deler av et plagg vannavstøtende, syns jeg. Som regel vokser jeg buksebeina under kne og ermer, skuldre og hette på vinterjakka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bomull som er brukt i fritidsklær er som oftest 65% polyester, og det er vel petroleumsbasert allikevel. I tillegg til all voksen som gang på gang må kjøpes, påføres og skylles ut med vaskevannet i avløpet.

Men de klærne tåler til gjelgjeld ofte mye, og varer svært lenge. Jeg har noen g-1000 klær, og når jeg har innstilt meg på at jeg blir våt går det helt fint. Om det ikke er aot for kaldt ute tørker gjerne innsiden relativt kjapt under marsk slik at det kjennes tørrere ut. Men det beste av alt er at jeg ikke trenger å være redd for å bruke de ukritisk til hva som helst.

I vedvarende regnvær og vind er det allikevel skallklærne jeg velger, men jeg styrer unna å kjøpe nye goretex-klær heretter, velger heller mer miljøvennlig skall eller brukte klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at g-1000(Fjällräven sin bomull/polyester blanding) blir bra vannavstøtende med Grønlandsvoks. Andre materialer har jeg aldri brukt den på. Men det er mye jobb å få det bra. Må påføre mange tynne lag, og varme inn i mellom. Så jeg bruker helst G-1000 plagg til godværsbruk, og velger skallbekledning ved mistanke om fuktighet av noe særlig omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Fjellvang skrev:

Resirkulert polyester og nylon er visst det mest miljøvennlige tekstilalternativet. Produksjon av bomull krever mye vann og er derfor ikke nødvendigvis et godt alternativ. 

Og derfor liker jeg mine Houdiniklær 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.