Gå til innhold
  • Bli medlem

Therm-a-Rest XLite mot XTherm


ost

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, ost skrev:

Tror egentlig det er en ventilfeil, men  har ikke peiling.

Ooops. Mener å ha lest at T-a-R har lansert en ny ventiltype "Speed"-et-eller-annet, som har fått kritikk for ikke å holde på luften - håper det ikke er det som du har fått trøbbel med :huh: 

Forslag for å sjekk om ventil lekker: Tre en ballong innpå ventilen etter at du har toppet opp, og se om den får luft fra underlaget. Eventuelt blanding av zalo og vann, og se om det bobler rundt ventilen. Et annet triks er å føle etter luftstrøm med øyet, øyeeplet er veldig ømfintlig for bevegelser nært innpå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd at jeg måtte fylle på underlaget i løpet av natta etter å ha blåst det opp med munnen, siden jeg ikke hadde tålmodighet til å gjøre det med pakkposen som fulgte med.
Og det er ikke mange innblåsningene som skal til før du har mye varm luft som plutselig drar seg sammen når lufta blir kaldere iløpet av natta/dagen (alt ettersom)

Merker det veldig godt på hodeputa, som jeg kun blåser opp med munnen.

 

Er jo fort gjort å riste sammen en lekkasjevæske ved å blande litt zalo og vann, men jeg ville også å prøvd å etterfylt med luft, helst fra pakkposen så langt det gjør seg gjøre, for så å la det ligger over natta.   Eventuell lekkasje kan være vanskelig å finne hvis den  er veldig liten, men som regel gjør det seg lett gjøre med zalovann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, a_aa skrev:

Ooops. Mener å ha lest at T-a-R har lansert en ny ventiltype "Speed"-et-eller-annet, som har fått kritikk for ikke å holde på luften

Falsk alarm. Xtherm leveres ikke med SpeedValve (SV) så vidt jeg kan se av T-a-R sine sider. Hadde du kjøpt XLite, kunne du derimot fått den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, a_aa skrev:

Xtherm skal ikke være sånn - punktum. Jeg har selv hatt Xtherm MAX Large i godt og vel to år, og har aldri opplevd det der. Ville nok kontaktet selgeren. Lykke til!

Du blåser underlaget opp med munnen, får ett temperaturfall på 20’ish grader i luften som er inne i underlaget, og opplever ikke at underlaget da blir litt slappere i fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2017 den 20.28, ost skrev:

Har tenkt på varme fra pusten, men nå har liggeunderlaget ligget i stua siden søndag, og jeg har fylt opp (toppet tapt luft) på kvelden.

@Walle: Nå bruker jeg en pumpe til mesteparten av oppblåsningen - men det er det ovenstående jeg sikter til. Søndag til tirsdag, og XThermen er fortsatt slapp? Jeg ser ikke for meg at Avogadros lov forklarer det der (uten at man forutsetter at molekyler stikker av fra likningene :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, @a_aa den fikk jeg ikke med meg, og istemmer at det bare er for @ost å ta kontakt med selger/salgssted.

Kjedelig førsteinntrykk da, men gav meg jo en god grunn til å ikke vente med å pumpe opp de to underlagene som fortsatt ligger i forpakningen sin oppe i turboden min...!

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thomas E skrev:

Hvordan fikk du det til? Schnozzle-bagen er vel for stor for Xtherm.

Jeg brukte bare en bitteliten rundfil og fjernet noen brøkdels millimeter rundt hele åpningen på snchnozzle bag'n og vips passer den trangt på Xtherm'n.

Aner ikke om den fortsatt kan brukes på Exped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere mener den pumpsacken som thermarest har ikke fungerer. Selv syntes jeg den fungerer utemerket og jeg pumper opp thermaresten min med 3-4 fyllinger.
Når det gjelder sånne pumpesekker så krever det faktisk litt teknikk, gjør du det feil så blir det et skikkelig styr. Har sette flere som bruker disse helt feil og knoter i en evighet med å få fylt sekken med luft :) 

Fordelen med å bruke en pumpesekk er at du ikke fyller varm og fuktig luft i underlaget, noe som hindrer råte/sopp inne i underlaget og det mister ikke så mye luft. Problemet med å fylle med varm luft er at underlaget vil miste luften grunnet tempratur forskjell og du må ofte etterfylle underlaget.

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Fordelen med å bruke en pumpesekk er at du ikke fyller varm og fuktig luft i underlaget, noe som hindrer råte/sopp inne i underlaget og det mister ikke så mye luft. Problemet med å fylle med varm luft er at underlaget vil miste luften grunnet tempratur forskjell og du må ofte etterfylle underlaget.

Så lenge ventilen holder tett og du ikke har lekkasje, vil du ha akkurat samme mengde luft, men volumet vil forandre seg grunnet temperaturforandring (kaldere=mindre volum, varmere=mere volum), og om luften som blir pumpet inn i underlaget er lik omgivelsestampereturen, trengs det ikke å etterfylle luft i underlaget.

I praksis har det resultert i at jeg faktisk har opplevd at underlaget har blitt hardere etter å ha ligget på det en stund, siden jeg har brukt pumpesekk for fylle det, og så har varmerefleksjon fra kroppen bidratt til å varme deler av luften inni underlaget.

 

 

14 timer siden, Thomas E skrev:

Hvordan fikk du det til? Schnozzle-bagen er vel for stor for Xtherm.

I likhet med Thomas, så gjorde jeg diameteren på hullet i ventilen på Schnozzlebagen litt større (Brukte Dremel) Er ikke mye som skal til for å få den til å passe.

 

2 timer siden, 7homas skrev:

Aner ikke om den fortsatt kan brukes på Exped.

Det gjør den, for på Exped sine underlag, så trykker man ventilen som står på schnozzlebagen ned/inn i ventilen som er montert på underlaget, så da er det yttersiden som tetter.

M.a.o så ødelegger man ikke muligheten til å bruke Schnozzlebagen på både Thermarest og Exped sine underlag om man gjør den lille modifikasjonen. (Bruker forsåvidt schnozzlebagen også på Mammut underlaget jeg har)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Ser at flere mener den pumpsacken som thermarest har ikke fungerer.

Er ikke sikker på om vi snakker om samme sekken.

På min XTherm MAX fulgte det med to sekker, en svart og en grå. Den svarte er en helt vanlig pakksekk som man oppbevarer lufttomt og sammenrullet underlag i. Den andre er så å si lik, med unntak av at man kan doble lengden av den ved å folde den ut og det er et hull i elastisk materiale i bunnen som man kan tre over ventilen - og derved bruke som en punpesekk. Jeg tipper at den pmnpesekken man kjøper separat er atskillig større og videre, og muligens annen løsning for å feste over ventilen. En sekk som er så smal og dyp som den som følger med, blir nok temmelig ubrukelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thermarest opererer med flere løsninger på pumpesekk tydeligvis. Hva som er ny og gammel løsning vet jeg ikke, men noe fungerer og noe fungerer ikke..

Jeg kjøpte en Xtherm large på "supertilbud", før jeg rakk og ta det i bruk og åpent kjøp tiden gikk ut, ble det satt ned 500 blås mer. Det var såpass irriterende at jeg kjøpte ett til...det dyreste ble returnert og transaksjonen ble en slags "prisgaranti"..

Men de to underlagene hadde to forskjellige pumpesekk-løsninger: 

Det ene hadde en kombinert pakkpose/pumpesekk der pakkposen kunne forlenges til det dobbelte og brukes til å pumpe opp underlaget ved å tre ventilen innpå en gjennomsiktig gummimansjett i bunnen. Diameteren på denne var dermed samme som et sammenrullet underlag. 

Det andre hadde en vanlig liten pakkpose, og en mye større pumpesekk med stor diameter og lengde i forhold til pakkskken, også den med en gjennomsiktig mansjett i bunnen.

Den kombinerte løsningen var som å prøve å pumpe opp underlaget med skinnet til en wienerpølse..

Det gis ingen premie for å gjette hva jeg beholdt..20170929_181249.thumb.jpg.287ead3040c4fc3bc388266543628c4d.jpg

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/29/2017 at 11:37 AM, Walle said:

I likhet med Thomas, så gjorde jeg diameteren på hullet i ventilen på Schnozzlebagen litt større (Brukte Dremel) Er ikke mye som skal til for å få den til å passe.

Hmm. Jeg må visst sjekke mine produkter. Jeg var skråsikker på at Schnozzlebagen var for stor og ikke for liten til XThermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Thomas E skrev:

Hmm. Jeg må visst sjekke mine produkter. Jeg var skråsikker på at Schnozzlebagen var for stor og ikke for liten til XThermen.

Hos meg var det ihvertfall akkurat for liten.

 

Pumpet opp de nye xthermene jeg kjøpte for litt siden, og der lå jammen meg den nye pumpebagen.

Er jo ikke rart vi forumbrukere har forskjellig inntrykk av medfølgende pumpebags funksjonalitet når thermarest har gjort noen endringer i sendere tid 😏 som alle ikke har fått med seg 🤗🤗😎

 

Her kan man se litt «skrapemerker» på innsiden etter dremelen

D8253DAF-25CE-428D-858B-25B7ED7058D1.thumb.jpeg.f899899e208e637eb858c6fe0bce1558.jpeg

 

Schnozzle montert på thermaresten/Xtherm

181EA2D0-B52F-4637-B01A-02D4FD6D2753.thumb.jpeg.b4e77a07144dff70ae9d4bd15275df34.jpeg

 

 

Schnozzlebag på Mammut underlaget

D29E164C-F793-4E75-9057-C4DB35E7C04F.thumb.jpeg.2c5ae276bad326a4e122ce1766d0df26.jpeg

 

 

E1201D8D-E34E-4B0F-BC39-6B8329593F05.thumb.jpeg.35733aaedc0f0fa376b31f4098538047.jpeg

 

 

5B02C4DB-C809-496D-B230-C459D1D9770D.thumb.jpeg.9a3a77826597f2a7a55ec7736c9fbdc5.jpeg

 

 

 

 Ny vs Gammel pakkpose/pumpesekk.

0347E4B4-872A-4C4E-A5F3-F9F8DE731390.thumb.jpeg.837b397c5d431e7d35ea707205470bae.jpeg

Den nye pumpesekken vil nok fungere mye bedre enn den gamle, og kan kanskje fungere bedre enn scnozzlebagen også. Den er litt stivere i materiale, så jeg fikk så og si like mye luft per innpump som ved bruk av schnozzlebagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Walle said:

Den nye pumpesekken vil nok fungere mye bedre enn den gamle, og kan kanskje fungere bedre enn scnozzlebagen også. Den er litt stivere i materiale, så jeg fikk så og si like mye luft per innpump som ved bruk av schnozzlebagen.

Tusen takk for gode bilder.

Jeg har begge pumpesekkene selv, men når vi er på tur begge to her i huset hadde det vært fint å slippe unna med en av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Jeg tenker å kjøpe Xtherm, men har to spørsmål. 

1. Jeg er 180, burde jeg gå for Regular som er 183 eller Large som er 196? 

2. Hva har det å si utenom vekt at den er mumi formet eller firkantet? Ser at Max versionene er helt square, mister de mer varme?

Takk.

9172FF72-14AA-49BF-AAF0-52A37A1A17BF.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ErlingSGG skrev:

1. Jeg er 180, burde jeg gå for Regular som er 183 eller Large som er 196? 

9172FF72-14AA-49BF-AAF0-52A37A1A17BF.png

Jeg er 170 og gikk for regular størrelse (mumieformet) første gangen jeg kjøpte Xtherm.
Fin størrelse hvis underlaget skal brukes i telt der det skal være flere, da ett 2-6 mannstelt som regel har knapt med plass til Large sized underlag. 
Litt lettere en size Large underlag. Alle monner drar. 

Jeg merker at jeg ofte har en tendens til å "skli" ned mot fotenden og faktisk ikke bruke den bredeste delen av underlaget, så derfor oppleves det som litt smalt av og til.  

Siden du allerede mer eller mindre makser ut lengden vil jeg anbefale størrelse Large.

 

2 timer siden, ErlingSGG skrev:

2. Hva har det å si utenom vekt at den er mumi formet eller firkantet? Ser at Max versionene er helt square, mister de mer varme?

9172FF72-14AA-49BF-AAF0-52A37A1A17BF.png

Etter at jeg opplevde Regular size mumieformet som litt lite/smalt, spesielt vinterstid så gikk til innkjøp av Maz versjonen i Large size i forbindelse med at det trengtes flere underlag i familien. Jeg synes den rektangulære formen gjør det lettere for underlaget å ligge i ro i teltet, da det ligger fint mot nederste del av teltduken og/eller andre rektangulære underlag. 

Den "mister" ikke noe av varmen sammenlignet med underlaget i mumie form. Egenskapen til Xtherm er at den reflekterer kroppsvarmen tilbake til deg, samtidig som den reflekterer kulden ned tilbake mot bakken. Så underlaget kjennes "varmt" kort tid etter du har lagt deg på det, og "mister" således varmen veldig fort når du reiser deg.

Er veldig veldig fornøyd med mine Xtherm liggeunderlag. (Repeterende ord med vilje :) )
Hittil har jeg ikke sett mye som jeg synes matcher egenskapene jeg får fra de. 

 

Her er
- 2 stk Xtherm size regular (Mumieformet)
- 1 stk Xtherm Max size Large (Rektangulært)
i ett Hilleberg Keron 3GT, som kanskje kan være med å illustrere noe av det jeg har skrevet ovenfor.IMG_9976.thumb.jpg.21913b47622965b733d16c1da3c68ded.jpg

Endret av Walle
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 og bruker mumieformet str large, ikke pga lengden, men bredden.

Regular er alt for smalt for meg. Enten kommer armene utenfor de 51cm, eller rompe og knær og når det skjer så kjenner du at det som er utenfor underlaget blir kaldere. 

Jeg merker ikke noe negativt med selve mumieformen, men som @Walle nevner kan det tenkes at det holder seg bedre på plass i teltet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.