Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellepanel på langtur


Anders_G

Anbefalte innlegg

Annonse
29 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Er dette av et anerkjent merke og har du testet det i praksis?
Bare lurte da alt jeg så langt har lest om disse powerbankene med innebygd solcelle panel er at det er en gimmick. I praksis så lader de nesten ingenting.

Det fulgte med i kofferten til Satelittelefon. Merke er RoHS og er vel Kina produsert. Veier 815 gram og solpaneler er oppgitt til å gi max 2,5 powerfulle watt. 

I praktisk bruk tror jeg kapasitetene stemmer. Det starter å lade i skyggen, men krever knallsol 90 grader på for at det skal bli noe å snakke om. Blir som å sole seg, blir du ikke fort brun, er det for lite sol, og det samme gjelder solpaneler. 

Det kjennes bra bygget ut og "tungt". Brukt det på noen turer hvor vekt har spilt mindre rolle og har vært fornøyd med det så langt. Men hadde nok gått for et 21 watt panel og en lettere batteribank om jeg skulle kjøpt meg noe nytt. Skal det lades via kabel, må det ha 12,6 volt 800 mA. Så det går dårlig å koble det sammen med det løse panelet jeg har, som har USB utgang. Den medfølgende bruksanvisningen sier ikke så mye.IMG_1917.thumb.PNG.f7accc5e2df13a0c321f5d3d558cd8f9.PNG

 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Memento mori skrev:

Det fulgte med i kofferten til Satelittelefon. Merke er RoHS og er vel Kina produsert. Veier 815 gram og solpaneler er oppgitt til å gi max 2,5 powerfulle watt. 

I praktisk bruk tror jeg kapasitetene stemmer. Det starter å lade i skyggen, men krever knallsol 90 grader på for at det skal bli noe å snakke om. Blir som å sole seg, blir du ikke fort brun, er det for lite sol, og det samme gjelder solpaneler. 

Det kjennes bra bygget ut og "tungt". Brukt det på noen turer hvor vekt har spilt mindre rolle og har vært fornøyd med det så langt. Men hadde nok gått for et 21 watt panel og en lettere batteribank om jeg skulle kjøpt meg noe nytt. Skal det lades via kabel, må det ha 12,6 volt 800 mA. Så det går dårlig å koble det sammen med det løse panelet jeg har, som har USB utgang. Den medfølgende bruksanvisningen sier ikke så mye.IMG_1917.thumb.PNG.f7accc5e2df13a0c321f5d3d558cd8f9.PNG

 

Fashionable 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Memento mori skrev:

Det fulgte med i kofferten til Satelittelefon. Merke er RoHS og er vel Kina produsert. Veier 815 gram og solpaneler er oppgitt til å gi max 2,5 powerfulle watt. 

I praktisk bruk tror jeg kapasitetene stemmer. Det starter å lade i skyggen, men krever knallsol 90 grader på for at det skal bli noe å snakke om. Blir som å sole seg, blir du ikke fort brun, er det for lite sol, og det samme gjelder solpaneler. 

Det kjennes bra bygget ut og "tungt". Brukt det på noen turer hvor vekt har spilt mindre rolle og har vært fornøyd med det så langt. Men hadde nok gått for et 21 watt panel og en lettere batteribank om jeg skulle kjøpt meg noe nytt. Skal det lades via kabel, må det ha 12,6 volt 800 mA. Så det går dårlig å koble det sammen med det løse panelet jeg har, som har USB utgang. Den medfølgende bruksanvisningen sier ikke så mye.IMG_1917.thumb.PNG.f7accc5e2df13a0c321f5d3d558cd8f9.PNG

 

http://www.rohsguide.com/;-)

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 6.9.2017 at 10:49 AM, Tor-Erik-L-77 said:


Jeg har vel nevnt det før men om du ikke ønsker potensielle brannbomber i lommene eller i teltet så kjøp powerbanker i norge og fra annerkjente produsenter.

Men primuser det skal folk her inne gjerne ha fra Aliexpress:) Men enig, powerbanker er ikke så dyrt i norge og handler man etter merke på Ebay så kommer det nok det samme produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Memento mori skrev:

Er du bare på tur i solskinn?

Nei, er vel i snitt i skauen 3-4 timer hver eneste ukedag + stort sett hele helger så da sier det seg vel selv at jeg ikke bare er ute når man behøver solfaktor 30 ;)
Men, er sol slike paneler testes da det er vanskelig å skille graden av overskyet veit du!
Grunnen til at jeg nettopp gikk for 21W panelet er nettopp for å ha marginene på min side ved gråvær.
Når man med Anker 21W panelet får 2-3 ganger så effektivt panel med samme vekta som andre panel (7-10W) så får man ladet opp selv i litt gråvær

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa Anker 21W litt nå på både telefon og batteribank under varierende lys.
Fungerer tilfredstillende men ikke så bra at jeg løper naken rundt med armene i været og jubler.
Fordelen jeg ser med Anker er at den automatisk begynner å lade igjen om det har vært såpass mørkt at den ikke gir nok
ladestrøm til telefon. (Hører varsel fra tlf når lading starter) Endel solcellepanel må kobles fra det man lader for så å plugge inn
igjen om man ikke får nok lys en stund.
Så virker bra så langt ihvertfall :)

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:


Fordelen jeg ser med Anker er at den automatisk begynner å lade igjen om det har vært såpass mørkt at den ikke gir nok
ladestrøm til telefon. 

 

Stor fprdel. Det gjer ikkje Goal Zero, i alle fall gjorde den ikkje det for oss no.

Fann Anker, men synes det var dumt at der var så få ulike utgangar. Det vil seie at det som ikkje let seg lade med USB må gjennom ein batteribank med ulike outputs, noko eg ser som ei (erfart) svakheit på langtur. 

No når me var på tur hadde me som sagt Goal Zeroen. Nomad 15. Den har ulike utgangar, som er ein fordel, inkl 12 V. Ein måtte dog ha ein adapter til denne, og eg fekk av di berre ladda banken med den, og så ladda eg satelitt telefonen (eldre som ikkje har USB) via den med 12 v ladder. Når denne banken då slutta å funke (Power Monkey eller kva svarten den heiter) vart det trøbtrøblete....så om ein er på lengre turar med eit assortert utval elektroniske dippeduttar og anna påkravd f....skap er det ei svakheit med langt dei fleste solcellepanel, at dei manglar fleire sortar moglegheiter for direktelading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tessatroll skrev:

Stor fprdel. Det gjer ikkje Goal Zero, i alle fall gjorde den ikkje det for oss no.

Fann Anker, men synes det var dumt at der var så få ulike utgangar. Det vil seie at det som ikkje let seg lade med USB må gjennom ein batteribank med ulike outputs, noko eg ser som ei (erfart) svakheit på langtur. 

No når me var på tur hadde me som sagt Goal Zeroen. Nomad 15. Den har ulike utgangar, som er ein fordel, inkl 12 V. Ein måtte dog ha ein adapter til denne, og eg fekk av di berre ladda banken med den, og så ladda eg satelitt telefonen (eldre som ikkje har USB) via den med 12 v ladder. Når denne banken då slutta å funke (Power Monkey eller kva svarten den heiter) vart det trøbtrøblete....så om ein er på lengre turar med eit assortert utval elektroniske dippeduttar og anna påkravd f....skap er det ei svakheit med langt dei fleste solcellepanel, at dei manglar fleire sortar moglegheiter for direktelading.

Men det mest effektive er vel uansett å ha en powerbank mellom enheten du lader og solcellepanelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anders_G skrev:

Men det mest effektive er vel uansett å ha en powerbank mellom enheten du lader og solcellepanelet?

Ikkje nødvendigvis er mi meining :)  Kvifor ha ein mellomstasjon dersom ein kan direktelade? Det er jo også berre nok ein ting som kan gå til pises.

Ikkje at eg seier at eg hadde reist utan. Men dersom den går til helsikke og ein ikkje har moglegheiter for direktelading er jo det litt krøkette. Elles er det jo fint å ha bank så ein kan "lagre" straum til solfattige dagar :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Ikkje nødvendigviser mi meining :)  Kvifor ha ein mellomstasjon dersom ein kan direktelade? Det er jo også berre nok ein ting som kan gå til pises.

Og ting tar lengre tid :)
Greit å kunne lade f.eks telefon eller hodelykt direkte de gangene de er veldig nære tomme for strøm.
Slippe å vente på at batteribanken skal lades ferdig for så å lade ting videre fra den.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ikkje nødvendigvis er mi meining :)  Kvifor ha ein mellomstasjon dersom ein kan direktelade? Det er jo også berre nok ein ting som kan gå til pises.

Ikkje at eg seier at eg hadde reist utan. Men dersom den går til helsikke og ein ikkje har moglegheiter for direktelading er jo det litt krøkette. Elles er det jo fint å ha bank så ein kan "lagre" straum til solfattige dagar :) 

Tenkte kanskje det var stress og hele tiden bytte hvilke enheter som ligger til lading på solcella, istede har man en stor powerbank. Nå har jeg ingen erfaring med dette så det er jo bare antakelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tubbs skrev:

Og ting tar lengre tid :)
Greit å kunne lade f.eks telefon eller hodelykt direkte de gangene de er veldig nære tomme for strøm.
Slippe å vente på at batteribanken skal lades ferdig for så å lade ting videre fra den.
 

Kan jo lade powerbanken fra solcella samtidig som man lader mobilen, hodelykta etc fra powerbanken. Dette gjør jeg ofte hjemme med vanlige ladere i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anders_G skrev:

Kan jo lade powerbanken fra solcella samtidig som man lader mobilen, hodelykta etc fra powerbanken. Dette gjør jeg ofte hjemme med vanlige ladere i alle fall.

Det kan ein, det tek berre lenger tid :) Og store bankar (som dei fleste bankar med fleire typar output er) er nokså krevjande å lade same kva  type solcellepanel ein har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.