Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcellepanel på langtur


Anders_G

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med solcellepaneler? Alle erfaringer er gull verdt, men spesielt erfaringer fra skikkelige langturer hadde vært fint. Driver å lurer på om jeg skal gå til innkjøp av ett 15 watt solcellepanel fra Anker. Tanken er da å ha med en powerbank på ca 10.000mah, også lade denne om dagen. Vil en slik løsning gi nok strøm til ett par mobiler og evt annet elektronikk? Kommer selvsagt til å ha mobilene i flymodus / batterisparingsmodus. 

Litt usikker på om jeg trenger solcellepanel i det hele tatt, kanskje det holder å bytte ut vekten av panelet med en større powerbank?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går og venter på Anker 21 PowerPort Solar 2 Ports :ahappy:
Gikk for det pga at vekt, størrelse samt pris ikke var så mye værre enn 15 w.
Har ett 6 w som jeg fikk på tilbud hos Clas men det bruker laaaang tid på å lade opp tfn.
Ble anbefalt av en kompis som har litt peiling på solcelle å gå for 21 w da den også vil lade greit selv i litt overskyet vær. 🙂

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen erfaring her,  er på en ukestur så klarer jeg meg med en batteribank utenom. Når det er sagt, så kan bruken min variere veldig. Mobilen kan vare i flere dager inkl. bilder og video for min del, 2-3 med data i tillegg. Har utenom den en hodelykt (LED Lenser SEO 7R) som lades via USB, en liten lykt til telt og evnt ellers fra Biolite (Powerlight Mini) som bruker USB, og en oh-shit lighter, elektrisk (Tesla Coil Arc Lighter), som you guessed it; lades via USB. Når det er sagt så holder samtlige gjenstander uhyre lenge. Mobilen er den første som må lades som regel,  men for min egen del så synes jeg tryggheten med en batteribank utenom er verdt det. Dette er meg som sagt, og veldig avhengig av lengde på turen samt om jeg har husket/hatt tid til å lade alt i forkant av turen(!). Siste banken jeg fikk var en 20.000 mAh fra Brecom, den har tilfeldigvis solcellepanel PÅ seg, haha, men har så langt ikke tatt noen conversion rate tester av denne. Noe jeg tror jeg må gjøre bare for å ha gjort det. Lade den ut og se på solrike dager hvor mye den circa lader her hjemme. Størrelsen på banken er mer enn nok, har hatt mindre og ikke hatt problemer. 

Dette er som alltids ene og alene mitt eget bruksmønster og utstyr som diktaterer hvor lenge ting har holdt for meg. :P:) 

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er å stoppe der det finnes strøm for å lade opp powerbankene, men da blir man jo fort værende der ett døgn for å lade opp alt man har.

21w veier 417g

15w veier 355g

21w er kanskje veien å gå da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders_G skrev:

21w veier 417g

15w veier 355g

21w er kanskje veien å gå da? 

Både vekt og den fysiske størrelsen er såpass lik på de 2 at jeg gikk for den med mest trøkk :)
Veit ikke om du har lest testen fra Outdoor Gear Lab ?
Etter å ha lest den og sammenlignet så var ikke jeg i tvil :)

http://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/solar-charger/anker-powerport-21w

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tubbs skrev:

Både vekt og den fysiske størrelsen er såpass lik på de 2 at jeg gikk for den med mest trøkk :)
Veit ikke om du har lest testen fra Outdoor Gear Lab ?
Etter å ha lest den og sammenlignet så var ikke jeg i tvil :)

http://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/solar-charger/anker-powerport-21w

Har akuratt lest den testen :) men så for meg at 21w var for stor og tung. Ser jo nå at det ikke er tilfellet. 

Har du brukt den noe? Klarer den å lade opp noe i nærheten 10.000mah i løpet av en dag (med optimale norske solforhold)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anders_G skrev:

Har akuratt lest den testen :) men så for meg at 21w var for stor og tung. Ser jo nå at det ikke er tilfellet. 

Har du brukt den noe? Klarer den å lade opp noe i nærheten 10.000mah i løpet av en dag (med optimale norske solforhold)? 

Regner med å få den i løpet av uka.
Skal lade ut en 6700mah batteribank og se hvor effektiv den er. :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Regner med å få den i løpet av uka.
Skal lade ut en 6700mah batteribank og se hvor effektiv den er. :)
 

Hvor har du kjøp den? Jeg finner den på ebay, men den er litt dyr. Boxeez funker også, og er da inkludert frakt + moms som dem tar seg av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxeez leverer den fra Amazon USA til Norge for 780,- alt inkludert. Har brukt tjenesten deres en gang tidligere og det gikk smertefritt. 

https://www.boxeez.no/anker-21w-dual-usb-solar-charger-powerport-solar-for-iphone-7-6s-plus-ipad-pro-air-2-mini-galaxy-s7-s6-edge-plus-note-5-4-lg-nexus-htc-and-more.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tubbs skrev:

Både vekt og den fysiske størrelsen er såpass lik på de 2 at jeg gikk for den med mest trøkk :)
Veit ikke om du har lest testen fra Outdoor Gear Lab ?
Etter å ha lest den og sammenlignet så var ikke jeg i tvil :)

http://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/solar-charger/anker-powerport-21w

Nettstedet er lagret.  Denne skal jeg kjøpe til neste år. 

For det er utrolig fort hvor en vanlig powerbank går tom.  Derfor har jeg alltid med meg en enkel Nokia 105.  Den har en utrolig god batterikapasitet, og fungerer bedre enn min Iphone SE.  I våres hadde jeg full dekning ved et overnattingssted på Hardangervidda med Nokian, mens jeg måtte gå både langt og høyt for å ringe med Iphonen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra Clas Ohlson - http://www.clasohlson.com/no/Exibel-solcellelader-med-USB-10-W-/38-6836

 

Lader min Samsung Galaxy S5 Neo fra ca. 10% til 95% på 1t 45min ved skyfri himmel. Lader også i overskyet og regn, men det tar tid. Hadde med denne og en eldre 9000 powerbank som betjente 2 stk. telefoner i 18 dager på tur i sommer, som primært ble brukt som fotoapparater. Fornøyd, men så har jeg også godt med tålmodighet :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang er turen du trenger dette til i tid?

Var nylig på en 5-dagerstur der jeg ikke ladet mobilen i det heletatt. Stod stort sett i strømsparingsmodus og flymodus, men ble brukt til å ta bilder og film med samt vekkerklokke og litt annet småtteri. Var 50% igjen da vi kom innenfor dekning igjen etter 5 dager. (Forholdsvis ny Samsung S8)

Hadde en powerbank i backup både for meg og turfølget, men fikk ikke bruk for den overhodet og hadde tydeligvis vart et par uker med det forbruket...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eldre solcellepanel (fra en produsent som ikke lenger eksisterer) som jeg brukte på en 46 dager lang tur nå i vinter. Den hold fint til å lade telefon og batterier, samt lade et Sony xperia nettbrett, men trengte noen hviledager der jeg bare ladet. Av erfaring er det like viktig at du bruker en powerbank som er tilpasset bruk med solcellepanel. Jeg brukte hovedsakelig en powerbank fra biltema for å lade de andre powerbankene. Powerbanken fra biltema ble ganske ødelagt etterhvert i forhold til kapasitet . Bruk heller en tusenlapp ekstra og invester i en ordentlig powerbank tilpasset bruk med solcellepanel. 

En annen ting og tenke på er å klargjøre pulk/sekk for bruk med solcellepanel mens du går. Jeg hadde en ordning der jeg kunne feste den på toppen av pulken og snu den i ulike vinkler ettersom solen flyttet på seg. Man er ganske avhengig av at man får stilt solcellepanelet i riktig vinkel for optimal lading. Tar alt for lang tid i dårlig vinkel eller overskyet vær. Men kan uansett anbefale bruk av det på de lange turene!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

Litt tung, men til den prisen var det jo bra da. 

Ja, Clas er vel ikke kjent som gramjegere :)

 

Den virker også veldig solid konstruert, glemte den ute i regnet en natt i stående stilling, så vannet rant jo av, og den var helt fin da jeg stod opp dagen etter. Litt synd at den bare kommer i sort, hadde vært fint med noen sterke farger så den var litt lettere å se, ev. om den hadde none reflekser på seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synd at den videoen der sammenligner kun pris vs effekt, og ikke lignende produkter. Merkelig nok trenger eg ikke en test som viser meg at ett 21W solcellepanel fra en produsent lader raskere enn ett 7W solcellepanel fra en annen produsent. Det videoen derimot viser er at det største panelet der(21W fra Anker) ikke er like effektivt som det minste panelet(7W fra GoalZero).

Så kan man naturligvis diskutere pris da GoalZero sine produkter er dyre. Men de er og veldig gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, nomore skrev:

Bare synd at den videoen der sammenligner kun pris vs effekt, og ikke lignende produkter. Merkelig nok trenger eg ikke en test som viser meg at ett 21W solcellepanel fra en produsent lader raskere enn ett 7W solcellepanel fra en annen produsent. Det videoen derimot viser er at det største panelet der(21W fra Anker) ikke er like effektivt som det minste panelet(7W fra GoalZero).

Så kan man naturligvis diskutere pris da GoalZero sine produkter er dyre. Men de er og veldig gode :)

Tar du en kikk på den mer utfyllende testen fra Outdoor Gear Lab så får man vel litt bedre info generelt.
Der tester de mange panel og ser også på helhet (effekt, vekt samt pris) :)

http://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best-solar-charger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, nomore skrev:

 Det videoen derimot viser er at det største panelet der(21W fra Anker) ikke er like effektivt som det minste panelet(7W fra GoalZero).:)

Det viser vel stikk motsatt? Goal zero klarer å lade max 1A ved 5V, dersom det ikke er direkte sollys blir effekten lavere. Anker derimot lader 2.4A ved 5V (på en port) og effekttapet blir dermed ikke like merkbart dersom det er overskyet. Når da anker panelet er nesten 50 gram lettere vil jeg vel si at det er desidert mest effektivt.

Goalzero er "vanntett", men jeg er usikker på om dette er noe jeg trenger. Man lader vel ikke i regnvær? Kanskje praktisk å bare kunne ha panelet hengende på sekken uansett vær?

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anders_G skrev:

Goalzero er "vanntett", men jeg er usikker på om dette er noe jeg trenger. Man lader vel ikke i regnvær? Kanskje praktisk å bare kunne ha panelet hengende på sekken uansett vær?

De fleste panelene er vel vanntette :)
Kikkka på Goal Zero på Sportsnett og skjønner ikke helt at "koblingsboksen" på baksiden kan være tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to solcelle panel, den ene er innbygget i en 12000 mAh batteribank. Har også et løst Brunton panel på oppgitt 4 watt. Begge sier di lader ved ved overskyet vær, men i praksis er det bare 90 grader på skikkelig sol som gir noe energi og snakke om. Tror det noen ganger er bare nok energi til å få lampa til å lyse. 

På 4.9.2017 den 11.02, Anders_G skrev:

Kanskje praktisk å bare kunne ha panelet hengende på sekken uansett vær?

Så dette kan du bare glemme å få noe særlig ladning av er min erfaring. Da må du ha sola i ryggen hele tiden. 

Så uansett hva du velger av løsinger, test det nøye ut før du reiser på en lengre tur, helst under de dårligste forholdene du forventer på turen. Da får du et realistisk bilde av hvordan det virker. Kunsten er nok heller å bruke minst mulig, særlig hvis det er dårlige solforhold for lading. 

Skal det tåle regn, test ut det også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2017 at 8:01 PM, Memento mori said:

Har to solcelle panel, den ene er innbygget i en 12000 mAh batteribank.

Er dette av et anerkjent merke og har du testet det i praksis?
Bare lurte da alt jeg så langt har lest om disse powerbankene med innebygd solcelle panel er at det er en gimmick. I praksis så lader de nesten ingenting.

Generelt så har jeg sett teknisk gjennomgang/teardown av mange slike ebay/kina powerbanker - skrekk og gru! Mangler helt beskyttelses kretser og samtlige er totalt overdrevet med tanke på kapasitet.
Jeg har vel nevnt det før men om du ikke ønsker potensielle brannbomber i lommene eller i teltet så kjøp powerbanker i norge og fra annerkjente produsenter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.