Gå til innhold
  • Bli medlem

Fall på naturlige sikringsmiddel ?


omoaland

Anbefalte innlegg

Det ser jo ut som om det med jamne mellomrom diskuteres og argumenteres om ulike måter å sikre på. Av og til er forskjellene ganske store, mens det andre gonger er detaljer som skiller. Men det som kunne vært interressant å fått fram er kven som har tatt fall på naturlige sikringsmiddel, og om dei då har fungert som venta ?!!

Så: Kven har hatt fall, og gjekk det som planlagt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Det var godt beregnet for meg første gangen. Fallet var 5 meter, og ræva hang en halv meter over bakken :) . Den ene kila røsket ut, den andre holdt.

Rutinert å beregne det såpass bra Ozzi :lol:

Jeg har til gode å falle på naturlige sikringer enda, men er hellig overbevist om at den dagen jeg gjør det møter jeg skaperen. Begynte å klatre på kiler for et par måneder siden så er fremdeles veldig fersk. Rutene jeg går er så klart så lette at alle barn under 10 hadde krabbet opp uten å tenke på sikringsmidler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fall på naturlige sikringer er ikke noe jeg tenker på, tenker på klatringen. Sikringene er der for sikre.

Men så det er sagt, har ikke mye kontroll over situasjonen når man er "airborn".

Er bare å håpe på det beste, og prøve å lande med føttene i fjellveggen.

Når jeg klatrer fjellruter, går jeg helst ruter med god margin i forhold til mine evner.

På korte sportsruter på kiler, går jeg litt nærmere grensen.

Men et fall kan være sunt i noen tilfeller, så lenge man ikke skader seg.

Får et lite perspektiv på ting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En god venn av meg foretok en flytur på "bare blåbær" i lofoten for noen år siden. Han lugga ut 3 kiler før han stoppa i den 4. Ca 15 meter fra fall til han hang stille.

Det som gjorde at det gikk så bra var nok at han nærmest løp baklengs nedover under fallet. Føtene var derfor allerede i veggen da tauet og kilene sa nok er nok og bom stopp - og han ungikk å bli slengt inn i veggen. Samt at veggen var veldig glatt der han fallt.

Han hadde klatra langt på taulengden så det var mye tau ute slik at faktoren ikke blei så jævlig høy heller.

Det var en ganske shaky kar som ble firt ned til standplass og overlot resten av taulengden til en annen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor holdt ikkje den 1. kila ? Kva slags kile var det ?

Beklager litt seint svar, har ikke lagt merke til spørsmålet før nå.

Den første kila holdt trolig ikke fordi fallet blei så langt. Den hang brukbart, og ville holdt et kortere fall. Det var en kile fra HB. Størrelsen husker jeg ikke helt, men det var en mellomstor en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres litt "rart" ut.

Hva mener du med at den ikke holdt?

Røyk kilen/wiren i stykker?

Eller løsnet den?

At kilen/wiren skulle ryke høres nesten utrolig ut. De tåler veldig mye. At den løsner skyldes vel heller feil plassering?

Den løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at hvis en kile er riktig plassert og draget kommer i den retningen man har forutsett, så skal den ikke kunne komme ut uten at enten kilen eller steinen gir etter? Uavhengig av lengde på fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye rart.

Dette er vel en klassiker av rang i klatre historien og en vanelig kile holder lett 10 nm+ de mindre er helt nede i 3-4 nm og da er det fult mulig og rive de istykker.

At man velger en risky plasering her og der er uungaaelig og ogsaa delvis hva som skiller f.eks strikking fra klatring.Sportsklatring er relativt ufarlig mens men paa trad gear maa begynne aa tenke seg om.

Man setter opp utsyret i en helhet og bedoemmer automatisk sikkerheten i hele systemet man har satt opp og vil typisk ikke ha et fall etter en kjip plasering.

Her kan man ikke alltid velge og vrake og noen ganger maa man ta en screamer paa den annen side det er ogsaa mulig og kjoere dette super safe og ikke havne i disse situasjonene.

Da driver man med en litt annen sport kan man si.

Som regel er det plaseringen som stinker ikke kilen.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk klatrer (Hauktjern, Speakers Corner 4+) ledet min klatremakker og falt ca 1-2 meter etter 2.kile. Upresis fotstemming i kamin gjorde at det ene beinet glapp. Jeg ble heist/spratt opp da han falt ned og han hadde ca 1 meter igjen til bakken. Mener å huske at det var BD kile nr 7-8. i god sprekk. Lærdom : Fall røsker skikkelig i sikrer når lite tau er ute. Sikrer bør stå på siden av falllinje til klatrer og nær vegg (som vi "tilfeldigvis" gjorde). Fall kommer alltid overraskende (dette var en lett rute), sikrer må alltid være klar. Og siste men ikke minst, rett kile og korrekt plassering er spesielt viktig på de første metrene. Hadde 2.kile gått ut hadde det blitt bakkefall. Som ett siste element vil jeg si at glatte vegger, uten obstruksjoner under er å foretrekke, sånn sett et det ett paradoks at mange enkle ruter som ofte foretrekkes av nybegynnere ofte har mye hyller og annen dritt som gir stygge fall. Det samme kan sies om mange fjellruter, og en bør da ha litt margin.

Så alt i alt kan du si at fallet gikk som "planlagt", vi tok lærdom, og fortsatte klatringen uten varige mên.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at en kile settes slik at den ikke har stor nok åpning til å komme ut i den retningen man regner med at draget kommer. Derfor må noe gå i stykker for at den skal løsne.

Hvis den popper, enten på grunn av en ikke-optimal plassering eller fordi draget kommer i feil retning, så vil den sannsynligvis gjøre det uansett om man faller 4 eller 15 meter. Konsekvensen kan derimot bli litt forskjellig.

Dette gjelder passive sikringsmidler. Kamkiler kan jo stå på friksjon, så der kan kanskje kraften ha noe å si selv om den blir utvekslet til økt press mot underlaget.

PS. Hvis det er sjansen for å gå i bakken som gjør at man velger klatring framfor strikking, så bør man vel kutte ut tau og annet tull og frisoloere i stedet. eller kanskje rett og slett strikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kjle.

At man i klatring har et spennings moment betyr vel ikke att man er keen paa aa morse og alle velger jo sitt behov for denslags.Det er i klatring alltid vaert et behov for aa moralisere over hva som er 'riktig og galt' og det er jo bare tull.

Ser det som en ganske droey generalisering aa anntyde at mellom frisoloering og strikking ligger det ingenting.Det er jo bare bubbl!

Det finnes milioner av alt for hvorfor man klatrer og hvis noen (jeg tipper de fleste) har spenning paa den listen betyr ikke det att de er hypp paa aa ta kvelden riktig enda.

Ikke et ord om strikking.- Det var jo skogsarbeidernes gammle fritids syssel og de var jo harde nok de.Naa er det forfengelige jibbe stjerner fra Sveariket som baerer tradisjonen videre.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til SK

Fikk inntrykk av i ditt tidligere innlegg at du synes klatring dreier seg om "risky plasseringer" og å "ta en screamer", hvis ikke "driver man med en litt annen sport" og at strikking var alternativet. Og at diskusjoner rundt sikringsmidler derfor er "mye rart". Mulig jeg feiltolket deg litt, beklager i så fall det.

At spenning er en vesentlig del av klatring er jeg enig i. Jeg tror likevel at hovedpoenget for de fleste, i tillegg til naturopplevelsen, handler mer om mestring, både av det rent klatretekniske og det å redusere risikoen til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.