Gå til innhold
  • Bli medlem

Forminsking av ett bilde


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du tenker på forminske i lengde/bredde i innlegg så dobbeltklikker du på bildet der du setter det inn i innlegget og bestemmer høyde og bredde. Hvis du tenker på forminske størrelse altså redusere antall mb/kb så må vel dette gjøres i et bildebehandlingsprogram. 

IMG_9958.jpgIMG_9958.jpg

Begge disse bildene har fortsatt samme filstørrelse 1,9 mb (det er redigert i lightroom ned fra raw fil på 20+ mb) 

IMG_9958.jpgIMG_9958.jpg

Dette er redigert og lagret på nytt med bildebehandlingsprogrammet som medfølger windows og har bare halve filstørrelsen (795 kb)

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamledager var det et hurtigtriks som fungerte om du skulle forminske flere og ikke hadde fotoprogram. Da var det å velge la oss si 10 bilder og høyreklikke for alternativet Send som E-post - da fikk du gjerne opp alternativ til hvilken størrelse du ville ha og epostprogrammet laget da forminskede for deg. Så var det bare å lagre de ut av mailen igjen ;-) 

Du kan evt sende til meg på epost så skal jeg ordne ønsket størrelse for deg. Send meg bare en pm for adresse evt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt så kan man bruke Windows Paint til å endre størrelse, er ihvertfall det jeg gjør hvis jeg skal endre størrelse på ett enkelt bilde. Bare trykk "Resize" og velg størrelse, er usikker hva resize blir på norsk.

Ellers hvis det er mange bilder, så fant jeg en løsning her https://www.easytechguides.com/resize-pictures.html som jeg antar at er hva Espen Ørud omtaler. Har dog ikke selv prøvd dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Heriks skrev:

Hvis du tenker på forminske i lengde/bredde i innlegg så dobbeltklikker du på bildet der du setter det inn i innlegget og bestemmer høyde og bredde. Hvis du tenker på forminske størrelse altså redusere antall mb/kb så må vel dette gjøres i et bildebehandlingsprogram. 

IMG_9958.jpgIMG_9958.jpg

Begge disse bildene har fortsatt samme filstørrelse 1,9 mb (det er redigert i lightroom ned fra raw fil på 20+ mb) 

IMG_9958.jpgIMG_9958.jpg

Dette er redigert og lagret på nytt med bildebehandlingsprogrammet som medfølger windows og har bare halve filstørrelsen (795 kb)

 

 

 

Hva heter bildebehandlingsprogrammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vil du ved hjelp av det øverste valget som er ringet inn få opp den firkanten. Jeg bruker ofte prosent for reduksjoner fordi jeg ofte vet hvor store de skal bli, men dersom du har eksakt størrelse i piksler den ene eller andre veien så bruk dette. Husk å ha Behold Størrelseforhold avhuket så bildene ikke forandrer format...

Tom42.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HannKatta skrev:

Er litt septisk til freeware.  Sist jeg lastet ned et slik program kom jeg så langt at jeg fikk greie på at min datamaskin var nummeret før totalkollaps.  da avbrøt jegl of slettet det som måtte være lagret, men ennå blir jeg plaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tom42 skrev:

Er litt septisk til freeware.  Sist jeg lastet ned et slik program kom jeg så langt at jeg fikk greie på at min datamaskin var nummeret før totalkollaps.  da avbrøt jegl of slettet det som måtte være lagret, men ennå blir jeg plaget. 

Hvis du vil ha funksjonalitet nesten på høyde med Photoshop, gratis, så finnes GIMP pakken. Har brukt denne selv i mange år. Det finnes også RAW convertere, men de henger litt etter markedet siden det er utvikling uten lønn.

Det er dog et veldig komplekst program å installere om du bare skal endre størrelsen på bildene, det kan bli litt overkill. 

 

https://www.gimp.org/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TomWithoutVom skrev:

Støtter Paint. Bildebehandlingsprogrammet i Officepakka til Microsoft er også flott til å nedskalere bilder :)

Paint er et glimrende program til sitt bruk, og elsket. Microsoft skulle jo fase den ut av neste versjon av Windows, men det skapte furore så når har de skrotet den planen :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.