Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose høst/vinter


Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis jeg som dame skulle velge meg en pose til høst og vinterbruk hadde jeg sett på mye varmere poser enn dette. Du må se på t-comfort verdien, og -4 grader er ikke mye for høst og vinterbruk. Sommerposen min har 0 grader som t-comfort, vår- og høst sover jeg i pose med -11 som t-comfort (og på vinteren nekter jeg å sove i telt :P ). @Sovjetunionen har mange gode råd å komme med ang. soveposer for damer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Therese Solevågseide Torgersen skrev:

@Heriks Kom meg i forkjøpet 😊

Driver å skal velge sovepose selv :) Så har satt meg en del inn i temaet, dog er ingen ekspert! 

Alle posene du har sett på har ganske lav Tcomf.,(som er den temp. en gjennomsnittlig kvinne skal kunne sove ok),  fra -2 til -4. Det spørs litt hvor frysen du er, men personlig ville jeg ikke valgt de til vinterbruk. 

Rab Ascent 700 finnes også i dameversjon, da er den litt kortere(vet ikke hvor lang du er). 

Vet om ei som bruker den som vår, sommer og høst, hun er veldig fornøyd. :) Den har Tcomf. på -2. 

Men ville hatt en med mye høyere Tcomf. til vinter, kalde høst/vårdager... Slik som @Heriks sier. 

Endret av Turjente93
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Therese Solevågseide Torgersen skrev:

Denne helgen har hekta på tur intro tilbud på warmpeace Solitiare, jeg synes de ser bra ut. Eller så er warmpeace Viking også bra, og mountain hardware har fiberposer som får mye skryt.

https://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/solitaire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med både @Turjente93 og @henriks om at du bør velge en sovepose med lavere comf temp. I min venninnegjeng har dette vært en gjenganger: folk kjøper første sovepose alt for kald og må selge den og kjøpe ny etter et par turer. Alle har endt med tresesongsposer rundt -10 i t comf, så jeg mener alle de posene du har valgt er for kalde. Har helgens tur friskt i minne der venninna mi, som er ny på turfronten, stilte med en sovepose med herretemp på -9. Temperaturen lå akkurat rundt null (og det er bare 1. september enda, høsten er enda ung) og hun våknet flere ganger i løpet av natta og frøs, på tross av masse klær, spising før hun la seg, turning i soveposen og lign. 

Jeg ville kikket på Warmpeace viking 1200 

https://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-1200?gclid=EAIaIQobChMI-fSlu5OL1gIVm8myCh1BHAG-EAYYASABEgJ2qPD_BwE

Eller Mont bell down hugger 800 #0 (den har stretch og er kanskje verdens mest komfy sovepose):

https://euro.montbell.com/products/disp.php?cat_id=14001&p_id=2321160

Sikkert mange andre bra også, men du skal kikke på de med temp limit noe lavere (med mindre du er en varmblodig sak). Hvis det kun er herretemp eller produsenttemp som er oppgitt (som regel det som er tilfelle om det kun er èn temp), ville jeg kikket på poser som går ned til -18 ish. Da er dampetemp som regel rundt -8/-10 

Legger merke til at Rab har begynt å oppgi bare èn temperatur på posene sine, de sier det er den nye gullstandarden som visstnok alle vil bruke om noen år. Jeg mener imidlertid at det:

1. Er pisse irriterende at de ikke forholder seg til standarden som brukes NÅ (jeg driter i hva som kanskje skjer om to år hvis jeg skal kjøpe pose i dag), og

2. Er provoserende at de bare oppgir herretemperaturen på soveposene sine, uten å understreke at det faktisk er en temp som kun gir indikator for det ene kjønn. Veldig lite inspirerende for oss damer som må gjette på hva som funker for oss. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen her i huset er skikkelig frossen av seg. I fjor høst brukte hun vinterposen min på høsttur. Vi hadde riktig nok noen få blå grader, men jeg sov godt i 3-sesong posen min. Hun er primært med på turer på sommeren, til nød en tur på høsten. Og har investert i Warmpeace Viking 900. Vi har hatt et par netter inn på den blå siden etter hun kjøpte den. Og den har stort sett vært varm til henne (mistenker at de nettene hun har vært litt kjølig er pga. litt lite mat, å ikke bruk av hetten på posen). Den har t-limit på -14, og en t-comfort (som er den du bør forholde deg til) som er -7.
Med andre ord, skal du ha en pose du kan bruke litt inn på vinter halvåret, så ville jeg nok sett på en pose som er betydelig varmere. @Sovjetunionen viser for eks til Viking1200 som @Tessatroll har gjort en test av. Sistnevnte er på vei over grønnland nå, og vil tro hun har en og annen tilbakemelding å komme med på varme soveposer etter den turen også.

Forøvrig så er min opplevelse av soveposer at dunpose ofte blir "kaldere" når den først blir kald. Det har nok noe med at man begynner å krølle seg sammen når det først begynner og bli kaldt og komprimerer duna enkelte plasser. Utover det, så foretrekker jeg dun. Er jeg på tur i grenseland, så tar jeg med en jervenduk e.l. som sikkerhet. På vintertur med pulk, så utgjør ikke denne noe uansett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Er veldig enig med både @Turjente93 og @henriks

1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Er veldig enig med både @Turjente93 og @henriks om at du bør velge en sovepose med lavere comf temp. I min venninnegjeng har dette vært en gjenganger: folk kjøper første sovepose alt for kald og må selge den og kjøpe ny etter et par turer. Alle har endt med tresesongsposer rundt -10 i t comf, så jeg mener alle de posene du har valgt er for kalde. Har helgens tur friskt i minne der venninna mi, som er ny på turfronten, stilte med en sovepose med herretemp på -9. Temperaturen lå akkurat rundt null (og det er bare 1. september enda, høsten er enda ung) og hun våknet flere ganger i løpet av natta og frøs, på tross av masse klær, spising før hun la seg, turning i soveposen og lign. 

Jeg ville kikket på Warmpeace viking 1200 

https://www.hektapatur.no/vare-merker/warmpeace/soveposer/warmpeace-viking-1200?gclid=EAIaIQobChMI-fSlu5OL1gIVm8myCh1BHAG-EAYYASABEgJ2qPD_BwE

Eller Mont bell down hugger 800 #0 (den har stretch og er kanskje verdens mest komfy sovepose):

https://euro.montbell.com/products/disp.php?cat_id=14001&p_id=2321160

Sikkert mange andre bra også, men du skal kikke på de med temp limit noe lavere (med mindre du er en varmblodig sak). Hvis det kun er herretemp eller produsenttemp som er oppgitt (som regel det som er tilfelle om det kun er èn temp), ville jeg kikket på poser som går ned til -18 ish. Da er dampetemp som regel rundt -8/-10 

Legger merke til at Rab har begynt å oppgi bare èn temperatur på posene sine, de sier det er den nye gullstandarden som visstnok alle vil bruke om noen år. Jeg mener imidlertid at det:

1. Er pisse irriterende at de ikke forholder seg til standarden som brukes NÅ (jeg driter i hva som kanskje skjer om to år hvis jeg skal kjøpe pose i dag), og

2. Er provoserende at de bare oppgir herretemperaturen på soveposene sine, uten å understreke at det faktisk er en temp som kun gir indikator for det ene kjønn. Veldig lite inspirerende for oss damer som må gjette på hva som funker for oss. 

 

 

Det er faktisk bedre å velge for varm pose enn for kald! Det er tross alt lettere å lufte litt for å få det kaldere, enn å få mer varme oppi posen. 😉:):)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Turjente93 skrev:

 

Enig! Det er faktisk bare i marka på sommeren at jeg bruker den posen jeg har som har comf temp på 0. Resten av året og på fjellet bruker jeg alltid ekspedisjonsposen min, når det er sagt er det sånn lettvektssak da, så den er bare 13liter og veier 1,5 så det er ikke så ekstremt i forhold til andre. Tror tresesongersen veier 1 kilo og er et par liter mindre 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg måtte skrive til Hekta på tur ang disse Solitare posene siden de bare har oppgitt herretemp (og siden det er markedsført til damer er det jo veldig forvirrende), så nå har de lagt inn dametemperaturen også, bra folk ass! :D 

Så bra! Jeg fant dametemp. på de på en tsjekkisk blogg, fordi de ikke stod på HPT 😂 Men har bestemt meg for andre poser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turjente93 skrev:

Så bra! Jeg fant dametemp. på de på en tsjekkisk blogg, fordi de ikke stod på HPT 1f602.png Men har bestemt meg for andre poser :) 

Hahahaa, lenge leve google translate! Jeg er tilbøyelig til å drite i å kjøpe en pose om jeg må drive å researche skinnet av meg for å finne riktig temperatur ass, men kudos til deg for bra innsats! Når jeg tenker meg om så drev jeg med noe lignendne da jeg kjøpte mont bell posen min, fant bl.a ut at den finnes i en koreansk variant som er EN testet, men at denne er langt kaldere enn den europeiske varianten og at den europeiske ikke er EN testet fordi den er så varm at de ikke tester på de posene. Anyway: Du er på veg ned nerdevegen, god tur (du er i godt selskap)! :D 

Hva bestemte du deg for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Hahahaa, lenge leve google translate! Jeg er tilbøyelig til å drite i å kjøpe en pose om jeg må drive å researche skinnet av meg for å finne riktig temperatur ass, men kudos til deg for bra innsats! Når jeg tenker meg om så drev jeg med noe lignendne da jeg kjøpte mont bell posen min, fant bl.a ut at den finnes i en koreansk variant som er EN testet, men at denne er langt kaldere enn den europeiske varianten og at den europeiske ikke er EN testet fordi den er så varm at de ikke tester på de posene. Anyway: Du er på veg ned nerdevegen, god tur (du er i godt selskap)! :D 

Hva bestemte du deg for? 

Hehe, måtte jo få infoen et sted. 

Blir ME Glacier Expedition og ME Glacier 700 womens. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg måtte skrive til Hekta på tur ang disse Solitare posene siden de bare har oppgitt herretemp (og siden det er markedsført til damer er det jo veldig forvirrende), så nå har de lagt inn dametemperaturen også, bra folk ass! :D 

Kranglete kvinnfolk !!  🤓🤗🤗😂😂

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tilleggskommentar...

Det er fullt mulig å kle på seg i posen også... vi (familie på 5) hadde en rask telttur på fjellet i sommer. På natta lå tempen på 4-5 plussgrader. Våre poser har komfort på +14. Det er sånne billige poser til å bruke på hyttetur eller campingplass i skjærgården. Men med litt ull og fleece så funket det også... selv om nye 3-sesong poser er på ønskelista her også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, klatreminus skrev:

Bare en liten tilleggskommentar...

Det er fullt mulig å kle på seg i posen også... vi (familie på 5) hadde en rask telttur på fjellet i sommer. På natta lå tempen på 4-5 plussgrader. Våre poser har komfort på +14. Det er sånne billige poser til å bruke på hyttetur eller campingplass i skjærgården. Men med litt ull og fleece så funket det også... selv om nye 3-sesong poser er på ønskelista her også.

 

Var på telttur med min eldste datter og en snill turbodvergdachs, derfor valgt jeg en billig jyskpose med T-limit 14 grader. Det var ish 5 grader, noe som ble kaldt. Jeg kledde på meg fleece og ull, sovnet til slutt, men ingen god opplevelse å våkne klam og våt i klær som skal brukes videre. Dachen var overalt i teltet. Nå har jeg en like billig Bergans Beitostølen, som er mye varmere. Jyskposen gikk på dynga.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.