Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av klatretau


Kreml

Anbefalte innlegg

Jeg står i valget mellom klatretau. Mitt bruk vil være tinderangling sommer og vinter, samt enkle flertaulengders ruter. Kanskje også noe anmarsj over bre i framtiden. Jeg har grunnkurs i klatring på naturlige sikringer, og skal framover ut å gå enkle ruter for å bygge erfaring på sikringsplassering.

Jeg står i valget mellom to trippelsertifiserte tau ala Mammut Serenity 8.7mm eller 2 halvtau ala Tendon Lowe 8.4mm. Fordelen med trippelsertifiserte tau slik jeg ser det, er muligheten til å kun bruke ett av tauene i systemet, til feks løpende sikring. Samt at det kanskje er turer jeg vet at jeg vil få bruk for kun ett av tauene til enkel tinderangling, med lavt fallpotensiale. Men ved standard taulengder ved klatremetoden vil jeg se for meg at halvtaumetode med begge tauene skal brukes? Fordelen med rene halvtau er at at de er lettere (de to modellene nevnt over har 20% vektforskjell), men må derimot alltid brukes i par.

 

Spørsmålet mitt er derfor: Vil de økte mulighetene med trippelsertifiserte tau veie opp for en viss vektforskjell i forhold til rene halvtau?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fint gå løpende sikringer med et halvtau, sjansen for store ledfall er relativt liten når du går den type terreng man normalt går løpende sikringer. Du faller jo uansett bare på ett av tauene om når du faller på halvtau og klipper et og et tau (med noen unntak). Til enkel tinderangling/ryggtraverser har jeg sjelden med 2 tau da taulengdene og rappelene normalt ikke er så lange. I kuppert terreng får du normalt ganske store problemer med å kommunisere dersom du går fulle 60m taulenger med mindre det er gode forhold (lite vind) og fri sikt mellom dere, så ofte blir det til at man kanskje uansett ikke går tauet helt ut. Og hvis ikke det er stor fare for steinsprang som kan kutte tauet går det normalt helt fint å gå med singel tau.

Det største problemet slik jeg ser det med et så tynt tau er at de slites svært fort, så blir jo som med det meste annet; må veie opp vekt mot slitestyrke/kostnad.

Selv bruker jeg et Beal halvtau rundt 8,5mm et sted og enten gammelt jokertau eller serenity sammen med det ved behov for halvtau, eller om jeg kun har med ett. Men har brukt halvtauet alene flere ganger pga vekt når det bare er snakk om litt enkel sikring og rappeller/bre. 

Kjøp det du får billigst, men om du ikke har noen andre tau ville jeg sett på et heltau på 9-9,5m og heller doblet med et litt tynnere halvtau ved behov senere. Vekt er viktig, men på den type turer du beskriver lever man fint med 500g mer i sekken, det er vekten av 2 halvstore kammer. Husk at med så tynne tau får du svært lite friksjon i taubremsen, så test litt under kontrollerte forhold slik at dere er vant med hvordan et fall faktisk vil kjennes ut. 

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.