Gå til innhold
  • Bli medlem

Senja og Lofoten med 3-åring


Monah

Anbefalte innlegg

Hei! 

Neste sommers ferie er allerede planlagt. Senja og Lofoten! 🙌🏻⛰ 

Har dere erfaringer med å ha med en tre åring på tur der? Han liker bæremeis, er turvant og vil også ofte gå selv. 

Tar imot all erfaring og tips med stor takk! Vi tenker turer som Senjahopen, Segla, Reinebringen ol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For treåringen selv kan jeg anbefale Knuten i Medfjordvær. Passelig gå-selv tur. Det er bare å begynne å øve på "Det bor et troll i Senja", for dette er faktisk selve nesen!

For de voksne vil jeg heller anbefale nabofjellene til Segla. For like fantastisk utsikt i uberørt natur går dere til Barden med start ved tunnelinnslaget på Medfjordeidet. Flott område på toppen for treåringen å gå selv. For å få se "Peakbook-bildet" av Segla går dere på Hesten med startsted slalombakken i Fjordgård. - Segla er blitt et fjell alle skal på med påfølgende trafikk og sundtrødde stier, men dersom dere liker Besseggentilstander så er det bare å legge av gårde. Kan ikke skjønne anna enn at det må bli sinnsykt tungt med meis opp de siste 200 høgdemetrene ☺️ Dette er heller ikke fjellet for å slippe en treåring løs! 600m rett i havet.

Mens dere likevel er på yttersida kan jeg anbefale Husfjellet ved Skaland (startsted bak kirka). Slakt og fint med fantastisk utsikt. Fjæra i Bøvær etterpå. 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høye topper / lange turer er det snakk om å gå? For en svært enkel men likevel fin tur man kan gå opp til Lindalsvatnet på Vestvågøy. Må forresten nevne at der ligger et flott Lekeland (Norges minste) midt mellom Svolvær og Leknes. Hvis poden liker å fiske kan jeg anbefale Strømøyvatnet på Flakstadøy, ca 40 minutter, har gått dit en gang sammen med en kompis og hans 3-åring. En av de toppene jeg vet om der man får mest igjen for høydemeterne er Yttertind på Vestvågøy. Bratt i starten, ellers mye flatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senjatrollet kan være en opplevelse både for store og små. Kanskje mest for de små. Ellers er Riven en lett tilgjengelig liten topp med en fantastisk utsikt over Husøya og Øyfjorden. Når det gjelder strender så er det absolutt ingenting som kan måle seg med Ersfjorden. Her finner du også en av Norges dyreste utedoer, Gulldassen til 3 millioner.

Helt sør på Senja finnes en nydelig liten nasjonalpark, Ånderdalen, og veien inn dit går gjennom furuskog og åpent myrlandskap godt tilrettelagt med klopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Steder det kan være artig å gå litt for en 3-åring er f.eks. Ånderdalen fra Tranøybotn og Stonglandet. Oppover i Ånderdalen fra Tranøybotn er det lav stigning og vått, men det ligger klopper på myrene, unger elsker å balansere på klopper! Fra museet på Hofsøy, på Stonglandet går det en fin sti utover langs kysten - svaberg og små strender, veldig idyllisk, veldig greit for korte bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.