Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger jeg regntett jakke?


Trell

Anbefalte innlegg

Jeg skal ca. én uke på vidda (sørnorge) i september, og skal bruke i telt. Har jeg behov for vanntett jakke? Jeg bruker per nå en Helsport-jakke (husker dessverre ikke hva den heter) som kun er "vannavstøtende", men jeg er veldig fornøyd med absolutt alt ved den (bortsett fra det med regn).  Jeg kommer til å ha med meg et slikt regnsett som nesten er som plastikk å regne, veie lite og er dønn tett til å bruke over jakke/bukse på dager med regn. Jeg har tidligere brukt jakken min (i kombinasjon med regnsettet) på flere mellomlange turer i telt uten problem, men da i juni/juli. 

Spørsmålet er, trenger jeg egentlig en regntett  jakke, eller holder det med regnsett til å ha over? Jeg har gode erfaringer med de klærne jeg har, men samtidig har jeg aldri brukt det om høsten, så lenge, i telt. Regnsettet må jeg ha med uansett, da jeg bruker softshell-bukse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt de siste årene, en tur dress som er vannavstøtende. I tillegg har jeg med meg en reindress. Jeg har også i lokket på sekken en skalljakke, disse er jo vindtette og luner godt når jeg tar en pause underveis. Denne jakka er lett og tar liten plass da den pakkes i jakkelomma. I tillegg har jeg med en tynn dun jakke som varme plagg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsttur blir ikke det samme som en sommertur, du kan få snø og sludd, men du kan også få sol, varme og knallvær i fjellet. Du kan nok klare deg med det oppsettet du har om været ikke slår seg vrang, men ville hatt med en vann- og vindtett skalljakke, gjerne skallbukse også. Det hadde nok gitt meg en bedre nattesøvn 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnsettet ditt er tett, så du blir ikke gjennomvåt hvis det regner. Men settet ditt er også så tett at det ikke slipper ut noe av den fuktigheten du selv produserer når du er i aktivitet. Altså kan du bli våt innenfra. En skalljakke med membran puster til en viss grad, og slipper ut en del av fuktigheten. Siden det er en høsttur er det viktigere med varme og tørre plagg som du kan ta på deg når du slår leir hvis du er blitt våt av svette. Å krype i soveposen med tørt ullundertøy er som å komme til himmelen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplegget som skissert er helt greit og langt billigere enn membranbasert tøy. Bare sjekk at den lette plasten fortsatt er vanntett. Jeg har sett et sånt sett bli "slitt" på en ukes tid. Kan også fort bli for varmt - fordel om det enten er luftemuligheter i regnstøyet. Eller ha mindre tøy under regntøyet enn vanlig - mindre varme, mindre svette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan man er på tur etter min erfaring. Selv er jeg allergisk mot å forflytte meg i regnvær med oppakning, så jeg sitter heller under tarpen så lenge det er nedbør. Stort sett har jeg ikke behov for skalljakke, den jeg hadde var utslitt så jeg kjøpte en enkel bomull anorakk i stedet og har med Helsport regn poncho og en superlett Fjellreven bukse. Membranklær puster som regel dårlig i varmere vær, GoreTex er vel slik at jo høyere forskjell på temperatur på innsiden og yttersiden av plagget, jo bedre pusteevne. Men det slår uansett ikke pusteevnen til anorakken.

 

Det jeg liker med denne løsningen er at man har en veldig pustende jakke som er tørr til bruk under tarp ol. som også brukes under poncho. For meg er dette en varmere løsning enn f.eks å gå rundt med en våt skalljakke, for den kjøler deg ned så lenge den er våt, selv om det bare er på utsiden. I tillegg så får jeg plass til Helinox ground chair inne i ponchoen, så hvis jeg ikke har fått opp en tarp kan jeg likevel sitte tørt og i le for vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er sagt - det er en rekke DNT-hytter langs ruten jeg skal gå, og relativt kort vei til sivilisasjonen. Om været skulle bli helt grusomt med bare regn så har jeg all mulighet (og planer om) å trekke meg underveis. Dette er først og fremst en kosetur.

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å kjøpe ny jakke (av økonomiske grunner - fattig student som allerede har brukt alt for mye på nytt telt). Men om det blir enstemmig vedtatt her inne at prosjektet mitt med jakke+regnsett er dødsdømt så må jeg jo bare kjøpe ny jakke.

Regnsettet mitt er forresten av denne typen (ikke akkurat dette settet, men samme konseptet, kjøpt på xxl i sin tid)  https://www.gsport.no/produkt/131397/norheim-regnsett-i-pose-voksen#001

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt unna enstemmig, så de kronene sparer du fint. Så lenge du har regntøy du vet tåler regn, så klarer du deg fint. Jeg ville ikke gjort de helt store endringene rett før en tur, men @Truant76 har et opplegg som virker og ikke koster skjorta - pluss at du får noen ekstra timer på ryggen :)

Hmm, det regnsettet skal "tåle en god skur", men tåler det en dag med vind og regn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg - igjen - påta meg rollen som "gammel grinebitter".... 

Hardangervidda i september er ingen lek - det kan lett bli blodig alvor. Regn er en ting, men i kombinasjon med vind og temperatur ned mot 0, da blir det  - farlig  - uten skikkelige klær.

Som et eksempel kan jeg ikke anbefale å stole på en poncho,. Min erfaring er at den ikke er brukbar i vind....

Jeg har selv gått noen timer i regn i juli på vidda, og vært takknemlig for å ha på Norrøna Recon - betegnet som "bombesikker".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, REJOHN skrev:

Som et eksempel kan jeg ikke anbefale å stole på en poncho,. Min erfaring er at den ikke er brukbar i vind....

Kan vel egentlig bare skrive under på denne med det samme, forflytning i vind med poncho er ikke en ideell øvelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt regnvær utenpå  vannavvisende  jakke fungerer greit så lenge du er i bevegelse.

Det viktige er at sekkeinnholdet  er tørt når du kommer  fram til nattlæger. 

Regntrekk på sekken er nødvendig. Eller ein poncho  som dekker både deg og sekken. Bruker du en lang pakkereim  for å holde ponchoen tett inn mot deg er vind ingen problem.

God tur og ta med deg erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, kvakko skrev:

Tynt regnvær utenpå  vannavvisende  jakke fungerer greit så lenge du er i bevegelse.

Det viktige er at sekkeinnholdet  er tørt når du kommer  fram til nattlæger. 

Regntrekk på sekken er nødvendig. Eller ein poncho  som dekker både deg og sekken. Bruker du en lang pakkereim  for å holde ponchoen tett inn mot deg er vind ingen problem.

God tur og ta med deg erfaringen.

Jeg håper den anbefalingen er basert på noen års erfaring fra tur på snaufjellet i september i dårlig vær?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Trell skrev:

Jeg skal ca. én uke på vidda (sørnorge) i september, og skal bruke i telt. Har jeg behov for vanntett jakke? Jeg bruker per nå en Helsport-jakke (husker dessverre ikke hva den heter) som kun er "vannavstøtende", men jeg er veldig fornøyd med absolutt alt ved den (bortsett fra det med regn).  Jeg kommer til å ha med meg et slikt regnsett som nesten er som plastikk å regne, veie lite og er dønn tett til å bruke over jakke/bukse på dager med regn. Jeg har tidligere brukt jakken min (i kombinasjon med regnsettet) på flere mellomlange turer i telt uten problem, men da i juni/juli. 

Spørsmålet er, trenger jeg egentlig en regntett  jakke, eller holder det med regnsett til å ha over? Jeg har gode erfaringer med de klærne jeg har, men samtidig har jeg aldri brukt det om høsten, så lenge, i telt. Regnsettet må jeg ha med uansett, da jeg bruker softshell-bukse.

 

Er det noe jeg har misforstått? Er det noe forskjell på regnsett og regntett jakke?

Nei, du trenger ikke noen goretexdress overhodet. Kle deg med ull, og ha på regntøy når det regner, du blir nok våt samme søren, men regnklærne og ull gjør at du holder varmen når du går.

Ha ett tørt ullskift som du kun bruker i leir, pakket vanntett. Ta på det våte når du går.

Du har alt du trenger sånn som jeg ser det. Jeg tar forbehold om at regnsettet ditt tåler helt vanlig bruk uten å gå i filler, og at det er vanntett nok.

Prøv det en halvtime i dusjen eller en tur ute når det regner. Er det tett nok er det godt nok.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket jakken min nå, og det står inni at den er vindtett og vannavstøtende. Regntrekk til sekken har jeg. Ull skal jeg selvfølgelig bruke ;)

Når jeg mener regnsett, så mener jeg sånn bukse/jakke-sett som veier lite og pakkes sammen i en liten pose (jeg linket til et lignende sett lenger opp i tråden).. Med "regntett jakke" mener jeg en skalljakke med goretex og det hele. Men blir ikke en vanntett jakke (type goretex) veldig klamt? Jeg forstår jo at det er gull å ha på dårlige dager, men på dager hvor det ikke er nedbør, blir det ikke klamt?

Jeg skal faktisk prøve opplegget mitt i dusjen i morgen, det var en lur idé!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, REJOHN said:

...Hardangervidda i september er ingen lek - det kan lett bli blodig alvor. Regn er en ting, men i kombinasjon med vind og temperatur ned mot 0, da blir det  - farlig...

 

Støtter dette. På høsten kan været på Hardangervidda bråsnu fra sol og sommer til stormfull vinter. Jeg sier ikke at dette kommer til å skje på Trell sin tur. Jeg sier at det har skjedd, tidligere enn september, og jeg sier at det kommer til å skje igjen. Man må derfor være forberedt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trell skrev:

Jeg sjekket jakken min nå, og det står inni at den er vindtett og vannavstøtende. Regntrekk til sekken har jeg. Ull skal jeg selvfølgelig bruke ;)

Når jeg mener regnsett, så mener jeg sånn bukse/jakke-sett som veier lite og pakkes sammen i en liten pose (jeg linket til et lignende sett lenger opp i tråden).. Med "regntett jakke" mener jeg en skalljakke med goretex og det hele. Men blir ikke en vanntett jakke (type goretex) veldig klamt? Jeg forstår jo at det er gull å ha på dårlige dager, men på dager hvor det ikke er nedbør, blir det ikke klamt?

Jeg skal faktisk prøve opplegget mitt i dusjen i morgen, det var en lur idé!

Ok, jeg kjenner ikke til den type regnsett du har. Det høres i prinsippet ut som ett vindsett?

 Det du trenger er noe som er vanntett, slik at klærne under holder seg forholdsvis tørre, eller det må ihvertfall ikke fylles på med nytt regnvann hele tiden, spesielt ikke i forhold med vind og reng ned mot null grader som det snakkes om lengre oppe.

Ha med gode klær, lue og noen hansker.

Du får helt vanntett regntøy, til en liten brøkdel av prisen til en goretexdress, som du kan ha i sekken. sjekk ut xxl ig de andre sportsbutikkene, så finner du noe som er lett, tynt og vanntett til å ha i sekken uten å koste skjorten. Alt vanntett tøy vil kunne være klamt i forhold til vindtette klær under aktivitet. Det som hjelper er ventilasjonåpninger som man kan åpne når det ikke regner, eller å ta av jakken og ha på vindjakke når det ikke regner.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side har vi jo medlemmer som @Tor-Erik-L-77 som går med softshell og heller blit våt for å så tørke enn å bruke regnklær/skallklær. Så jeg vet ikke hvor kritisk det er å bli våt så lenge klærne holder vinden ute og isolerer selv om de er våte?

Har ikke prøvd selv, så jeg vet ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

På den annen side har vi jo medlemmer som @Tor-Erik-L-77 som går med softshell og heller blit våt for å så tørke enn å bruke regnklær/skallklær. Så jeg vet ikke hvor kritisk det er å bli våt så lenge klærne holder vinden ute og isolerer selv om de er våte?

Har ikke prøvd selv, så jeg vet ikke...

Nuvel @Mareng, kanskje ikke helt så kategorisk 😉 Men ja det er hovedprinsipp men som @REJOHN er inne på så må du ha erfaring nok. Er det ned mot null grader, vind og mye regn så er nedkjøling/hypotermi en reel fare. Men så fremt du har telt, tørr sovepose og skift i sekken så kan man når som helst avbryte vandringen og slå leir :) Mitt prinsipp fungerer fint med denne forutsetningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt på siden, men har du trent på / erfaring med å slå opp teltet ditt i relativt sterk vind? Dette vil kunne være et sikkerhetsmoment som minsker behovet for "bombesikre" klær. Altså dersom du finner ut at klærne dine er for dårligere og heller vil trekke inn i teltet med sovepose + det ene tørre skiftet. 

Personlig ville jeg ikke lagt av gårde uten en skikkelig vanntett dress siden du har god sjanse til å holde varmen i den fuktigheten som kommer fra kroppen (ca 30 grader? vet egentlig ikke), men mindre sjanse dersom det stadig renner inn kaldt vann som må varmes opp av kroppen din. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.