Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Snøsag -xxl?


Memento mori

Anbefalte innlegg

Forbereder til vinteren. Vurderer sterk å kjøpe inn en god snøsag. Men er usikker på hva jeg bør gå for. Syns bladene på 35 cm virker litt korte. Skal brukes til å lage kantgrop, og levegger, samt til iglo byggern-prosjektet jeg kjøpte i vinter.

Har funnet en hos xxl. IMG_1905.thumb.PNG.9461ea08603b2ce89820b4e04cd3c6e2.PNG

Ønsker evntuellt å kjøpe en brukt, hvis noen har en som ikke er i bruk. Har noen noe tips, finner ikke noe særlig info på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er pris viktig, er vekt viktig?

Jeg mener å ha lest her inne at man har brukt en vanlig håndsag. Så om det stemmer at dette fungerer greit, og du bare skal ha med for å prøve, kanskje du har en håndsag liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøsager er som oftest den størrelsen der. Jeg har en fra BD som kan brettes og for å være helt ærlig så var den noe herk å lage kantgrop med. Det skjedde stadig vekk at det kom snø/is i låsen slik at bladet ble helt lealøst. Snøsagen du har avbildet tror jeg duger helt supert. Det er dog minst like viktig å ha en god spade. D-håndtak og stort, solid blad. Kantgrop er en del saging og omtrent fire ganger så mye graving.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Er pris viktig, er vekt viktig?

Vekt og pris spiller ingen rolle her, dyreste jeg har sett er rundt tusenlappen, og i pulken teller ikke grammene. Kun funksjon er viktig. 

På trevirke er det slik at sagspon ikke skal fylle opp saga, da blir den lite effektiv. Xxl sin ligner en grensag i tanning. Tror store tenner fungerer bedre også på veldig isete snø. 

43 minutter siden, Prebb skrev:

Det er dog minst like viktig å ha en god spade

Notere meg dette også, men liker den gamle gode røde Rottefella spaden meget bra. Har tittet litt på dette også, den er lite egnet til å spa mye med, men svikter meg aldri. Skal jeg ha en spade til må den tåle snøskredsnø. 

 

1 time siden, Lompa skrev:

Bra med cm mål på bladet, om man vil begynne med snørapportering. http://www.regobs.no/Avalanche

Har så langt bare rapportert isforholdene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Memento mori skrev:

Forbereder til vinteren. Vurderer sterk å kjøpe inn en god snøsag. Men er usikker på hva jeg bør gå for. Syns bladene på 35 cm virker litt korte. Skal brukes til å lage kantgrop, og levegger, samt til iglo byggern-prosjektet jeg kjøpte i vinter.

Har funnet en hos xxl. IMG_1905.thumb.PNG.9461ea08603b2ce89820b4e04cd3c6e2.PNG

Ønsker evntuellt å kjøpe en brukt, hvis noen har en som ikke er i bruk. Har noen noe tips, finner ikke noe særlig info på nettet.

Lengden er ganske lik på mange andre snøsager. Det jeg syntes så bra ut med denne saga er tanninga som også orker treverk greit. Det er helt klart et pluss i boka mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gamle snekkersager til å forme og bygge i snø med siden jeg var barn - fungerer helt greit tross litt spe tanning. Men til bygging av kantgrop finner jeg dem for fleksible og spe-tannet når jeg treffer på litt kraftige skarelag.

En del av snøsagene på markedet har grove og fine tenner, men er enten for fleksible og bøyer seg for lett, eller så er bladet for tykt (de i aluminium). Felles for de jeg har vært borte i er at avstand/høyden fra tanningen til ryggen av bladet er for lav og dermed er det mer utfordrende å kutte rette blokker. Bladet gir for lite støtte/retnings-stabilitet.

Til mitt bruk har jeg blitt nødt til å lage min egen. Halve bladet på en gammel tømmersvans og håndtaket fra en gammel rotterumpe gjorde susen.

Jeg har kopiert snøsagen til Trond Augestad førstelektor ved Norges idrettshøgskole (NIH). Fikk prøve den selvlagde sagen hans og forelsket meg i den. Hadde ikke vett til å ta målene av sagen hans, så har lagd min kun ut i fra egen hukommelse. Men opplever at resultatet ble like bra. Jeg drar ALDRI på vintertur uten😍

IMG_1943.JPG

IMG_2044.JPG

  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt noen bilder/mål i full fart;

Lagd av bladet fra en gammel tømmer-svans og håndtaket fra en kassert rotte-rumpe.

Tykkelse på sagbladet 1,5 mm.

Lengde på sagblad ca. 430 mm.

Lengde totalt inkl. håndtak ca. 570 mm.

Vigging drøye 0,7 mm fra senter.

Beregn slitasje på vinkelsliper-skive om du får tak i en gammel svans med blad av god gammel kvalitet 😉

Dette var et hastverk-prøveprosjekt, men resultatet ble så bra at jeg har brukt denne de siste årene og totalt forelsket meg i den,,,,

Den neste skal jeg legge ned litt mer tid og flid i, slik at den blir litt mer presentabel ovenfor offentlighetens lys🙄

IMG_6479.JPG

IMG_6481.JPG

IMG_6484.JPG

D20B36B8-9487-49BD-92AD-46ED259FC69A.jpg

44428144-3A3C-4BEE-8B46-9EAB04452F1A.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.