Gå til innhold
May Liss Rafoss

Lavvotursteder nær bil

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har lyst til å ta en tur for å teste lavvoen for første gang, bosatt på østlandet og bør ikke være for langt unna. Om det blir nå i høst eller til våren er ikke bestemt, foreløpig bare undersøker vi hvor det er muligheter til å sette opp camp, helst relativt nærme der bilen kan parkeres, og samtidig kunne få noen fine turer. Trenger ikke være høyfjell men absolutt alt av tips tas imot :)

Helt fersk her på forumet, fant det i går og har allerede sanket inn MYE bra tips av alle slag! Superbra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på denne tråden, kanskje de passer for lavvo

Mener det var en tilsvarende tråd for ikke for lenge siden, men finner den ikke i farten. 

Ellers så var det vakkert og fint ved Øvre - og Nedre Hersjøen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved Vågskardvatnet i Gausdal Vestfjell er det bilvei ned til en liten bru over elven som renner ut i vannet. Det er plass til noen biler på ene siden av vannet der, og en fin leirplass rett over på andre siden av vannet. Det var også plassert noen lavvoer litt lenger opp i terrenget ned til vannet da vi var der. Fint fiskevann. og fine turområder til både lengre og kortere turer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Hagbard97
      Hei!
      Etter en del nætter i syntetiske telt i kaldt vær, -10 og kaldere, har jeg besluttet meg for å prøve å bruke bomullstelt. Har sett mye på Polar Bjørn sine pyramidetelt, men har skønt at de ikke produseres lengre. Noen som vet om noen andre som fortsatt lager pyramidetelt i bomull? Eller noen som har et de vil selge?

Asbjørn.

• Av Hammer
      Hei,
      usikker på om dette er riktig plass å poste.
      Men! Tenkte oss på tur med ungene neste helg, i lavvo. Men, skulle veldig gjerne ha hatt en lavvo ovn. Den vi normalt sett bruker er opptatt den helgen.
      Så! Er det noen i nærheten av trondheim som har en slik, som de ikke skal bruke til helgen. Og som de kunne tenkt seg å låne/leie ut. Så hører jeg veldig gjerne fra deg.

• Av fant
      I 2016  (13.-17. juni) ble turen lagt til Njardarheim, sør for Suleskarvegen. Vi (Jens og jeg) har vært der før, og vi kommer til å dra dit igjen. Det er et område etter vår smak. Varierte fiskemuligheter i elver, tjern og vann, lite folk, flott natur og gode padlemuligheter (uten for mange og lange portager), lite mygg og gnagsår, og mye medvind for Allyen.  Vi parkerte ved Suleskarvegen,  bærte sørover til Øyuvsvatnet, padlet til sørenden, bærte videre til Sandvatnet, romlet så rundt i området, både øst og sør for Sandvatnet noen dager før vi tok samme vei tilbake til bilen. Fiske var bra, men det manglet de helt store denne gangen. Men det viktigste er å få fråtsa i fisk noen ganger om dagen. Spesielt sprøstekt ørret som Jens er ekspert på, er en nødvendighet på en sånn tur.  Villmarksfølelsen var stort sett tilstede (blant annet en kongeørn sørget for det). Men det er en fordel å tolerere/ignorere sau. De ordner med fine forhold for bakslengen da. 
      Enda viktigere enn villmarksfølelsen er vel frihetsfølelsen som en slik tur gir. Vi har som regel en grovplan, et område vi skal til, resten tar vi underveis. 

• Av groeve
      Heisann! 
      Jeg og kjæresten kunne tenke oss noe litt større enn mitt 2-manns MHW Drifter 2 telt. Forrige tur hadde vi med en gammel lavvo, og fant ut at vi egentlig likte det konseptet ganske bra. 
      Lengde på etapper blir gjerne et sted mellom 1-3t, men vil ha mulighet for å bruke det på lengre turer også, så lavvo opp mot 7-10kg utgår. 
      Kom over dette teltet fra Robens og lurte på om noen har erfaring med det? 
      Green Cone: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Tenker 5kg fordelt på 2 pers burde være innafor. 
      Er det andre alternativer vi kan se på? Rundt 3-5000,- Jeg er oppunder 2m høy, så det burde være god liggelengde i teltet/rette vegger. 
    • Av Erlend Gudvangen Bjørkeng
      En av utfordringene med å fyre i lavvo, er gjerne at varmen stiger rett til værs. Har lest at det hjelper litt å senke taket, men er det noen som har prøvd vifte for å sirkulere luften?
      Tenker da, enten på Skjult lenke - logg inn for å se den,som man kan henge på stangen for å presse den varme luften ned, eller Skjult lenke - logg inn for å se den som man kan plassere rett på ovnen.
      Noen som har noen formening om hvilken overflatetemperatur en slik vedovn fra Helsport kan ha ved vanlig fyring? (vet at spørsmålet er litt søkt - får kanskje bare gå til anskaffelse av et ovnstermometer og sjekke)
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.