Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallingskeid til Kaldavasshytta - Vossaskavlen?


Klodrik

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Sitter og planlegger en liten tur for helga 8-10. september, og lurer på Hallingskeid - Kaldavasshytta - Myrdal som rute, da dette passer fint med bergensbanen.

 

Ser dog på etappen mellom Hallingskeid og Kaldavasshytta at man vil gå over deler av Vossaskavlen. Har ingen brekurs, kun sunn fornuft og sedvanlig dødsangst. Hvordan er forholdene her? Slik jeg forstår det er løypa sommermerket med staker, og logisk nok tenker jeg det er tryggest å gå nå nær slutten av sesongen da eventuelle utrygge snøbroer og lignende har smeltet bort slik at man faktisk ser bresprekkene som ligger i ens vei. Dette er riktignok bare synsing, med tanke på at jeg aldri har vært på en isbre før. Det er jo staket som sommerruter. Dette gir ikke stort med info angående utstyr. Er det relativt trygt å gå her med en vanlig fjellstøvel og god balanse? ;) 

 

Lite dagsaktuell info å grave frem. Advares om mye blåis i en forumpost fra et drøyt tiår tilbake; 

Lurer på om dette fortsatt gjelder? Fint om noen som har vært der oppe de siste par årene, eller optimalt sett de siste par ukene, kunne gitt noe input her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært ved Vossaskavlen, men det ser ut som en fin, tur det er sånn terreng jeg liker meg i :-)   Tok brekurs i 1999, og det begynner å  bli noen år siden siden jeg praktiserte det.   Det hender jeg går over bre alene, men da er det på bre som er snøfri (slik at man kan gå utenom eventuelle sprekker), og flat (ikke bratt, slik at det ikke er fare for å skli og miste kontroll).   

Det virker som Stuttjukken hadde en god beskrivelse av forholdene i 2003.  Sammenligner du snødybden nå med september 2003, på senorge.no, så virker det som det var så godt som snøfritt da, men at det er noe snø i området generelt i år, så jeg vil forvente at breen/fonna har mer snø nå enn da, og at fonna var mindre snødekt da, og tryggere/enklere å gå på.     Men det er vanskelig å vite uten å ha vært der og sett de faktiske forholdene.

Hvis du vurderer det som at det ikke er trygt å gå over fonna når du kommer dit, kan en mulighet være å gå utenom, enten på østsiden, eller sør for og så dreie nordover.  Det ser ut som greit terreng å orientere i, men du må bruke kart og kompass, og om det er dårlig sikt er det mer krevende å orientere.

Det er litt vanskelig å gi noen konkrete råd ute å vite hvilken erfaring du har og hva du føler deg trygg med.   Men sunn fornuft og normal dødsangst er jo et grunnlag for å ta sikre beslutninger, det kjenner jeg meg igjen i :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helhaug skrev:

Jeg har aldri vært ved Vossaskavlen, men det ser ut som en fin, tur det er sånn terreng jeg liker meg i :-)   Tok brekurs i 1999, og det begynner å  bli noen år siden siden jeg praktiserte det.   Det hender jeg går over bre alene, men da er det på bre som er snøfri (slik at man kan gå utenom eventuelle sprekker), og flat (ikke bratt, slik at det ikke er fare for å skli og miste kontroll).   

Det virker som Stuttjukken hadde en god beskrivelse av forholdene i 2003.  Sammenligner du snødybden nå med september 2003, på senorge.no, så virker det som det var så godt som snøfritt da, men at det er noe snø i området generelt i år, så jeg vil forvente at breen/fonna har mer snø nå enn da, og at fonna var mindre snødekt da, og tryggere/enklere å gå på.     Men det er vanskelig å vite uten å ha vært der og sett de faktiske forholdene.

Hvis du vurderer det som at det ikke er trygt å gå over fonna når du kommer dit, kan en mulighet være å gå utenom, enten på østsiden, eller sør for og så dreie nordover.  Det ser ut som greit terreng å orientere i, men du må bruke kart og kompass, og om det er dårlig sikt er det mer krevende å orientere.

Det er litt vanskelig å gi noen konkrete råd ute å vite hvilken erfaring du har og hva du føler deg trygg med.   Men sunn fornuft og normal dødsangst er jo et grunnlag for å ta sikre beslutninger, det kjenner jeg meg igjen i :-)

 

 

Fin observasjon ang snømengde, og ellers godt svar! Det gjør meg naturligvis mer skeptisk dette her med snømengde nå vs. 2003. Ser på kartet at delen av breen man går langs, oppe på høyden, trolig er relativt flat. Vanskelig å si eksakt på meteren, men er vel kun en høydekurve der - og den går man langs (riktignok etter man har krysset den på breens smaleste punkt). Det mest utsatte område ut i fra flybilder å dømme, ser ut til å være rett etter man har krysset høydekurven og er mellom topp merket 1542 moh og Vossaskavltjernet(?). 

Utsnitt her:

jcFtmtx.jpg

 

Man går altså på noe berg, og noe på det jeg tror er relativt flat/lite kupert snø-/isdekke store deler, men man går "nære kanten" forbi kulpen.Litt vanskelig å si, men det kan jo tenkes at en fremfor å skrå til høyre forbi kulpen, heller kan gå en større omvei om topp 1542 og sånn sett gå på vest(oversiden) av breen. Hvis ikke er som du sier Østsiden et alternativ. Ser dog et dalsøkk som kan bli litt knotete med dette rutevalget(rett øst og sør-øst for topp 1521 moh).

 

Har ellers endel erfaring med å gå i fjellet og kan navigasjonsbiten. Er også trygg på hva jeg mestrer og ikke - så fremt jeg er kompetent nok til å forstå risikoen. Er jo tildels det som er problemet her; er ikke lommekjent i området så vet ikke hvor lett det er å gå "off road" rundt breen, ei heller har jeg erfaring med å traske på bre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet du har tatt med, så synes jeg den røde linja (sti? GPS-spor?) er farlig nær vannet.   På bildet virker det som fonna er bratt som en vegg der, mens på kartet er det bare ganske bratt: 20 høydemeter fall på 50 meter i luftlinje.  Uansett er det så bratt der at jeg ville forventet noe bevegelse i massene (is er plastisk ved høyt nok trykk), dermed også sprekker.

Jeg tror et greit valg er å gå rett over mot punkt 1542, og så på stein på vestsiden av fonna - det er ikke generelt bratt der ifølge kartet, antagelig ulendt og kronglete, men greit å gå, og ikke veldig mange hundre meter omvei sammenlignet med stien over fonna.  Alternativt følge ruta på ut.no for turen Hallingskeid-Vosseskavlen som ender opp på punkt 1588, og så vestsiden av fonna.

Kanskje Bergen turlag har oppdatert lokalkunnskap og kan gi råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Helhaug skrev:

På bildet du har tatt med, så synes jeg den røde linja (sti? GPS-spor?) er farlig nær vannet.   På bildet virker det som fonna er bratt som en vegg der, mens på kartet er det bare ganske bratt: 20 høydemeter fall på 50 meter i luftlinje.  Uansett er det så bratt der at jeg ville forventet noe bevegelse i massene (is er plastisk ved høyt nok trykk), dermed også sprekker.

Jeg tror et greit valg er å gå rett over mot punkt 1542, og så på stein på vestsiden av fonna - det er ikke generelt bratt der ifølge kartet, antagelig ulendt og kronglete, men greit å gå, og ikke veldig mange hundre meter omvei sammenlignet med stien over fonna.  Alternativt følge ruta på ut.no for turen Hallingskeid-Vosseskavlen som ender opp på punkt 1588, og så vestsiden av fonna.

Kanskje Bergen turlag har oppdatert lokalkunnskap og kan gi råd?

 

Enig, stien ser ut til å gå ganske nær vannet. Kan dog hende det ikke er så ille når man først kommer dit - det blir jo tross alt staket på nytt hvert år, og per erfaring er ikke de rød strekene på ut.no så sinnsykt nøyaktige at det gjør noe. Ser man på skyggene kan det nok også tenkes at sola lurer hjernen litt slik at det ser mer ut som et stup enn det egentlig er. Det blir dog bare spekulasjon. Tror kanskje ruta om 1542 slik jeg foreslo er tryggest. Eventuelt 1588 som du sier også, men ser da at man går over større område av breen, som kanskje kan være greit å unngå? 

 

Skal ta kontakt med Bergen turlag og se om de har noe info å komme med. Så fremt de, eller andre som nylig har vært der, kommer med skremmende informasjon tror jeg at jeg tar sjansen på denne turen. Burde være mulig å komme over når man har 3-4 alternative ruter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området mot 1558 er det ikke mye helling, og det virker heller ikke som det større snø- og ismasser der som kan være i bevegelse, dermed liten fare for sprekker.   Men det er vanskelig å spekulere på hvordan forholdene er ut fra kartet, det beste er å se an forholdene når man er der.  Med 3-4 alternative ruter, og informasjon fra Bergen turlag, så burde det være mulig å ta et godt valg, ja :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg gikk fra Upsete via Kaldavatnet over Vossaskavlen til Hallingskeid forrige helg (25/8-17) . Da var det ingen grunn til bekymring.
Det er lite snø og godt merket. Følg stien angitt på kartet, varder og store staker som er satt opp over selve skavlen.
- Lars

vossaskavlen_53.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lars Frøystein skrev:

Hei, jeg gikk fra Upsete via Kaldavatnet over Vossaskavlen til Hallingskeid forrige helg (25/8-17) . Da var det ingen grunn til bekymring.
Det er lite snø og godt merket. Følg stien angitt på kartet, varder og store staker som er satt opp over selve skavlen.
- Lars

vossaskavlen_53.jpg

Er det slik at der det mer merking, går man på fast grunn uten fare for sprekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, L@rs F skrev:

Hei, jeg gikk fra Upsete via Kaldavatnet over Vossaskavlen til Hallingskeid forrige helg (25/8-17) . Da var det ingen grunn til bekymring.
Det er lite snø og godt merket. Følg stien angitt på kartet, varder og store staker som er satt opp over selve skavlen.
- Lars

vossaskavlen_53.jpg

 

Nydelig! Akkurat et slikt sikkert svar jeg håpte på. Takk Lars :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.