Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Orion III Extreme eller Helsport Lofoten Pro Camp


northern_fov

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på utkikk etter et telt med større plass og står nå mellom de nevnte teltene.

Har et Ringstind 2 Light i dag som jeg forsåvidt er fornøyd med og skal beholde, men har brukt det såpass mye nå at jeg har funnet ut hva det mangler til mitt bruk.

Minuser ved Ringstind som jeg ønsker å få dekt:

  • Ikke spesielt komfortabelt å bo i bortsett fra å sove
  • Unngå å ha med tarp for å "kose meg" i dårlig vær
  • Lite bagasjeplass
  • Trang åpning når man er mer enn en person
  • Dårlig utsikt
  • Litt køddent å få stramt hvis ikke bakken er flat

Jeg er klar over at Orion og Lofoten er forskjellige telt med forskjellige egenskaper, men jeg trenger litt input for å tenke rasjonelt her.

Bruksområde:

  • 4 sesonger
  • 2-3 personer
  • Mest rundt tregrensa eller over

Så langt har jeg helt mest mot Lofoten siden det ser ut til å ha god plass i forteltet. Jeg har også svært god erfaring med kundeservicen til Helsport. De modifiserte og reparerte Ringstinden helt uten kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største praktiske forskjellen er vel at Orion har 2 innganger (og to fortelt). Det er også betydelig høyere innvendig. Men Lofoten har et større fortelt. For min del er det verste med Lofoten at det skrår veldig mye bakover, noe jeg personlig ikke kan fordra. Dermed også risiko for at soveposen kan bli fuktig i fotenden, i hvert fall for lange personer. Det gir også en trangere romfølelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
30 minutter siden, northern_fov skrev:

Bruksområde:

  • 4 sesonger
  • 2-3 personer
  • Mest rundt tregrensa eller over

Så langt har jeg helt mest mot Lofoten siden det ser ut til å ha god plass i forteltet. Jeg har også svært god erfaring med kundeservicen til Helsport. De modifiserte og reparerte Ringstinden helt uten kostnader.

3-mannstelt er topp for 2 personer, men trangt for 3.

Lofoten har kun 1 inngang, noe som er negativt når dere skal inn og ut av teltet. Lett å forstyrre den andre midt på natta når naturen melder sine behov. Det har også dårligere gjennomlufting. Veldig skrå bak. Fint med åpningen i front - fin utsiktsmulighet. Helsport har lært av Hilleberg :)

Orion gir bedre takhøyde, mulighet for gjennomlufting, lett å sette opp på dårlig underlag. Det tåler mye vær. 3-mannsteltet er topp til 2 personer, men trangt til 3. Mindre bagasjerom enn Lofoten, men det har to.

Det er som du skriver to veldig forskjellige telt. Skulle jeg valgt tunneltelt ville jeg har Hilleberg Kaitum. 2 innganger og rette endevegger er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha kuldegrop i forteltet? Det kan bli vanskelig med kuppeltelt med små fortelt (tror jeg)..

Snøsmelting og matlaging går veldig fint i tunelltelt med stort fortelt

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mareng skrev:

Vil du ha kuldegrop i forteltet? Det kan bli vanskelig med kuppeltelt med små fortelt (tror jeg)..

Snøsmelting og matlaging går veldig fint i tunelltelt med stort fortelt

Ser ut som det skal gå

Noen gode innspill mot Lofoten her ja. Kaitum ser eventuelt mer aktuelt ut, men det krever nesten 4,5 meter i lengderetning :/

Hender ofte at jeg sliter med å finne en egnet teltplass, så det er vel et argument for Orion.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
23 minutter siden, northern_fov skrev:

Ser ut som det skal gå

Noen gode innspill mot Lofoten her ja. Kaitum ser eventuelt mer aktuelt ut, men det krever nesten 4,5 meter i lengderetning :/

Hender ofte at jeg sliter med å finne en egnet teltplass, så det er vel et argument for Orion.

 

Dersom stort bagasjerom ikke er et must, ville jeg gått for kuppel, type Orion. For to personer fungerer Orion III bra. Blir dere tre vinterstid, vil dere få det trangt og problemer med å plassere bagasjen. Da trenger dere egentlig større telt. Hvor stort telt man skal velge er ikke alltid lett. Er dere stort sett 2, noen ganger 1 og 3, ville jeg valgt telt ut i fra at det skal være romslig nok til 2 med utstyr. Ikke lett, derfor ender man ofte opp med flere telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, northern_fov skrev:

Ser ut som det skal gå

Noen gode innspill mot Lofoten her ja. Kaitum ser eventuelt mer aktuelt ut, men det krever nesten 4,5 meter i lengderetning :/

Hender ofte at jeg sliter med å finne en egnet teltplass, så det er vel et argument for Orion.

 

Skulle gjerne hørt flere erfaringer hva angår orion og arbeidsgrop. På bildet ser set ut til at gropen går utenfor teltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped Venus 2 extreme, går fint å grave en arbeidsgrop i forteltet (eller begge). Stort nok til 50 l, sekk, randostøvler, kokkelering på andre siden av teltet. Burde gå minst like greit med Orion. Man må bare passe på å ikke grave forbi teltveggen. Har også et Helsport Isfjell 4 camp. Enormt fortelt, og helt klart mye greiere med arbeidsgrop her. Nok snø på bakken = ståhøyde, plass til 3 storsekker, randostøvler OG matlaging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, northern_fov skrev:

Ser ut som det skal gå

Noen gode innspill mot Lofoten her ja. Kaitum ser eventuelt mer aktuelt ut, men det krever nesten 4,5 meter i lengderetning :/

Hender ofte at jeg sliter med å finne en egnet teltplass, så det er vel et argument for Orion.

 

Jeg har Kaitum 3GT og det er et laaangt telt, men sålenge man får plassert innerteltet der hvor det er plant går det stort sett greit! Om underlaget i det store GT-forteltet er kupert eller forteltet står i bakke pleier å gå fint :) ... (innen rimelighetens grenser)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.